Op donderdag 14 februari 2002 15:50 schreef RAJH het volgende:
Treed er prestatieverlies op als je 2 harde schijven (Maxtor D740X 60Gb 7200RPM + Quantum Fireball LCT 20 5200RPM)op 1 IDE poort aansluit?
Ik vroeg mij dit af omdat ik zo'n lage testscore krijg met Sisoft Sandra.
De harde schijven draaien beide op UDMA 5.
Nee je merk per schijf geen enkel verschil. Beide schijven lopen op UDMA5, dus de ene zal de andere niet remmen.
Het enige waarmee je een (kleine) prestatie vermindering kan merken, is als je van de ene naar de andere HDD kopieert. De data moet dan namelijk "dubbel" over een enkele IDE controller (IDE kan niet direct disk-naar-disk kopieren). In praktijk scheelt het echter niet zo heel veel; de doorvoersnelheid van de harddisks is meestal de bottleneck en niet de doorvoersnelheid van je PCI bus, zeker als een van beide HDD's een 5400'er is.
Ter vergelijking: Ik had een Maxtor D740X als slave (!!) onder een als master staande Liteon UDMA-33 DVD-ROM, en die harddisk trok een Sisoft Sandra score van 29000 !
Het lijkt er dus sterk op dat deze harddisk, ondanks de UDMA33 master, toch op UDMA100 liep, want 29000 is wel ERG hoog voor UDMA33.
Een master/slave combi met een PIO device erbij (oudere CDROM b.v.) is wel sterk prestatie verlagend voor een harddisk die eigenlijk UDMA is. Dit omdat een PIO-device de UDMA-standaard niet "snapt" en het gehele IDE kanaal mag in dat geval dus geen UDMA communicatie doen.