Prestatie verlies met 2 HD's op 1 IDE poort?

Pagina: 1
Acties:

• RAJH
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online
Treed er prestatieverlies op als je 2 harde schijven (Maxtor D740X 60Gb 7200RPM + Quantum Fireball LCT 20 5200RPM)op 1 IDE poort aansluit?

Ik vroeg mij dit af omdat ik zo'n lage testscore krijg met Sisoft Sandra.

De harde schijven draaien beide op UDMA 5.

• RAJH
  • Niet online
niemand? ;)

• Spamajor
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 28-12-2025
Jep,

en "nochal" als eentje een langzamer protocol ondersteund.
Dan gaat die andere meedraaien op de langzaamste van de twee.

Verwijderd

Ik heb eigenlijk geen idee,waarom ik toch reageer is dat ik met die maxtor die jij ook hebt,ook een relatief lage score krijgt in Sandra.Ik haal niet hoger dan 21000.Ik ben benieuwd wat jij haalt.Ik gebruik een highpoint370 controller.

• RAJH
  • Niet online
Ik vanavond wel ff een pic posten, omdat ik nu op het werk zit.
Jep,
en "nochal" als eentje een langzamer protocol ondersteund.
Dan gaat die andere meedraaien op de langzaamste van de twee.
Ze draaien alle 2 op UDMA5 (ULTRA ATA100), omdat mijn MB niet hoger ondersteund.

Maar deze schijf mag toch niet slechter dan een 30GB 7200 Toeren schijf presteren.

• JSI
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 03-10-2021

JSI

Op donderdag 14 februari 2002 15:50 schreef RAJH het volgende:
Treed er prestatieverlies op als je 2 harde schijven (Maxtor D740X 60Gb 7200RPM + Quantum Fireball LCT 20 5200RPM)op 1 IDE poort aansluit?

Dat hangt van je IDE controllers af.
Die van mij is 2 kanaals en beide app. zullen
dus op hun beschikbare snelheid draaien.
Als je een PCI IDE conroller koopt heb je hier ook
geen last van.

• RAJH
  • Niet online
Op donderdag 14 februari 2002 16:29 schreef silures het volgende:
Ik heb eigenlijk geen idee,waarom ik toch reageer is dat ik met die maxtor die jij ook hebt,ook een relatief lage score krijgt in Sandra.Ik haal niet hoger dan 21000.Ik ben benieuwd wat jij haalt.Ik gebruik een highpoint370 controller.
offtopic:
Als die score zo laag blijft bij mij wordt het maar een andere HD :P

Heb je misschien een VIA chipset? Want dan moet je die PCI latency patch eens installeren, maar bij mij helpt dat niet omdat ik geen extra IDE controller heb.
*** KNIP ***
Als je een PCI IDE conroller koopt heb je hier ook
geen last van.
Maar dan heb ik weer last van die VIA Bug :o

• JSI
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 03-10-2021

JSI

Op donderdag 14 februari 2002 16:29 schreef silures het volgende:
Hmmm, Ik haal 26000 met een Promise Ultra 133 TX2 :)

• JWO
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 17:16

JWO

die quantum LCT20 is een UDMA4 schijf ;)

• RAJH
  • Niet online
Heb ze ff gebenchmarkt:

2 HD's op zelfde IDE = 25346
1 HD = 25704

Maakt dus niets uit
die quantum LCT20 is een UDMA4 schijf ;)
Kijk maar eens op de Maxtor site, de Quantum Fireball LCT20 is dus UDMA 5

Verwijderd

Op donderdag 14 februari 2002 15:50 schreef RAJH het volgende:

Nee je merk per schijf geen enkel verschil. Beide schijven lopen op UDMA5, dus de ene zal de andere niet remmen.

Het enige waarmee je een (kleine) prestatie vermindering kan merken, is als je van de ene naar de andere HDD kopieert. De data moet dan namelijk "dubbel" over een enkele IDE controller (IDE kan niet direct disk-naar-disk kopieren). In praktijk scheelt het echter niet zo heel veel; de doorvoersnelheid van de harddisks is meestal de bottleneck en niet de doorvoersnelheid van je PCI bus, zeker als een van beide HDD's een 5400'er is.

Ter vergelijking: Ik had een Maxtor D740X als slave (!!) onder een als master staande Liteon UDMA-33 DVD-ROM, en die harddisk trok een Sisoft Sandra score van 29000 !

Het lijkt er dus sterk op dat deze harddisk, ondanks de UDMA33 master, toch op UDMA100 liep, want 29000 is wel ERG hoog voor UDMA33.

Een master/slave combi met een PIO device erbij (oudere CDROM b.v.) is wel sterk prestatie verlagend voor een harddisk die eigenlijk UDMA is. Dit omdat een PIO-device de UDMA-standaard niet "snapt" en het gehele IDE kanaal mag in dat geval dus geen UDMA communicatie doen.

• RAJH
  • Niet online
Bedankt voor al jullie reacties.

Verwijderd

Ligt ook vaak aan de BIOS van moederbord. Heb een Abit SA6R en eerst was die ook vrij traag (vooral bij opstarten met het herkennen van IDE apparaten. Ik gebruik dus ook die extra controller voor totaal van 8 ide apps. Maar nu ik de nieuwe BIOS geflashed heb (14-12-2001 datum nieuwe BIOS) is die een stuk sneller met herkennen en ook in da test proggie. Zal wel een keer resultaten laten zien. Mischien een keer in de BIOS "Optimized Defaults" laden als je bios da ondersteund.

• VinnieM
  • Registratie: September 1999
  • Laatst online: 29-11-2024
Op donderdag 14 februari 2002 19:54 schreef RAJH het volgende:
Heb ze ff gebenchmarkt:

2 HD's op zelfde IDE = 25346
1 HD = 25704

Maakt dus niets uit
[..]

Kijk maar eens op de Maxtor site, de Quantum Fireball LCT20 is dus UDMA 5
Let er wel op dat tijdens de benchmark maar 1 schijf actief is (de andere doet haast niks) dus logisch dat de score ongeveer gelijk is.
Eigenlijk zou je anders moeten testen. Kopieer een groot bestand (paar 100mb ofzo) van de ene schijf naar de andere en doe dit dus 2 keer. 1 keer als ze op dezelfde IDE poort zitten en 1 keer als ze allebei op hun eigen poort zitten. Dan ben ik benieuwd of het verschil dan groter is. De schijven zijn dan namelijk tegelijkertijd bezig, wat meer dataverkeer oplevert.
Pagina: 1