Friesland, Groningen en Drenthe losweken van NL

Pagina: 1
Acties:
  • 75 views sinds 30-01-2008

• Eindbaas
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 19-01 07:18
Nederland heeft deze drie provincies naar mijn idee weinig meer te bieden. Beloofde investeringen worden regelmatig niet 100% nagekomen. Verder is het maatschappelijke verschil tussen het "westen" (lees: Randstad) dermate groot dat het imho niet zinvol is om dit nog langer onder een centrale overheid te laten vallen. Nederland is al niet al te groot, dat weet ik ook best. Toch is kan er zolangzamerhand wel gesproken worden van bestuurlijke chaos.

Het zou daarom denk ik niet zo'n gek idee zijn de 3 noordelijke provincies samen te voegen en te accepteren als souvereine staat. Los van Nederland dus en met een eigen regering/wetgeving en alles wat een land nog meer nodig heeft. Ook op sociaal-economisch vlak zijn de noordelijke provincies niet echt afhankelijk van de rest van NL. Het Noorden heeft genoeg grondstoffen/industrieën/infrastructuur/opgeleide werkkrachten/voedselvoorzieningen e.d. Ook zou een losweking van de EU een serieuze optie moeten zijn. NL betaalt in verhouding het hoogste lidmaatschap en krijgt er bijzonder weinig voor terug. De nieuwe staat zou deze fout niet moeten maken. Om de nieuw-ontstane economie een goede stimulans te geven zou men denken aan het aantrekkelijk maken van belastingtarieven. Dit zou ervoor zorgen dat de huidige bevolking meer tevreden wordt en het zou bedrijven aantrekken. Bij teveel aanmeldingen zouden deze in moeten schrijven op een vestigingsplaats en vervolgens d.m.v. loting wel of niet toegang krijgen.

Tuurlijk, dit idee moet nog geperfectioneerd worden. Dit is slechts een eerste aanzet.

Verwijderd

Sjezus wat een triestheid. Mag ik om een slotje vragen?

• Eindbaas
Bang voor vernieuwingen?

Verwijderd

Ik denk dat het snel afgelopen zal zijn met die drie provincies. Heb je enig benul van het feit dat de werkeloosheid in deze drie provincies boven het landelijk gemiddelde zit. Waarom vertrekken er zoveel mensen uit de drie noordelijke provincies naar de randstad?

Groningen, Friesland en Drenthe bieden een soort natuurlijk tegengewicht tegen de randstad.

En als je denkt dat Nederland bestuurlijk gezien een chaos is, hoe ziet de rest van de wereld er volgens jou dan wel niet uit. Italië is nu ook niet echt een boegbeeld van bestuurlijke orde.

• Eindbaas
Op donderdag 14 februari 2002 15:48 schreef Spookster het volgende:
Ik denk dat het snel afgelopen zal zijn met die drie provincies. Heb je enig benul van het feit dat de werkeloosheid in deze drie provincies boven het landelijk gemiddelde zit. Waarom vertrekken er zoveel mensen uit de drie noordelijke provincies naar de randstad?

Groningen, Friesland en Drenthe bieden een soort natuurlijk tegengewicht tegen de randstad.

En als je denkt dat Nederland bestuurlijk gezien een chaos is, hoe ziet de rest van de wereld er volgens jou dan wel niet uit. Italië is nu ook niet echt een boegbeeld van bestuurlijke orde.
De werkeloosheid is te danken aan het feit dat de Nederlandse overheid de werkgelegenheid niet gelijkmatig over het land heeft verspreid en niets wijst erop dat ze dit op een redelijke termijn wel gaat lukken. Vandaar de gedachte tot het stichten van een nieuw land. Er zijn voorbeelden zat te noemen hoe het wel en vooral ook niet moet. Van de omringende landen moet je natuurlijk zoveel mogelijk goede zaken overnemen.

Werkeloosheid is op te lossen door bedrijven te trekken door een aantrekkelijker economisch klimaat te scheppen dan omliggende landen hebben.

Verwijderd

enig idee hoe het Noorden zich de laatste tijd aan het ontwikkelen is?

En dan met name Groningen. Wegens tekort aan electriciteit in Amsterdam, vestigen veel call-centres/helpdesks zich in Groningen.

Ook komt voor een slordige €3 miljard per jaar aan aardgasopbrengsten uit Groningen, duidelijk een zeer grote inkomstenbron die je echt niet kwijt wilt.

• Varienaja
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 14-06-2025

Varienaja

Wie dit leest is gek.

Ik dacht dat we met de Euro juist de andere kant op aan het gaan waren. En wat heeft het ex-Joegoslavië geholpen, nu ze uiteen zijn gevallen in kleine prutslandjes? Straks willen ze met z'n allen weer bij de EU |:(

Siditamentis astuentis pactum.

Verwijderd

Op donderdag 14 februari 2002 15:46 schreef wouter76 het volgende:
Bang voor vernieuwingen?
nee hoor, in tegendeel. Toen ik 7 was vond ik precies wat jij hierboven roept. Later, wanneer je de leeftijd van lego ontgroeid bent, zie je wel in dat dat allemaal bezopen is. Er is echter nog altijd een groepje wat het in stand houdt: de Fryske Nasjionale Party. Ze doen maar :)

ps: Friesland heeft als belangrijkste exportproduct 'pootaardappelen'. Daar kunnen ze daar echt niet van leven.

• LangTall
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 08-10-2025

LangTall

Drinking for Holland @ Le Mans

Waar is de 'Ik-lach-me-helemaal-ziek-smily'? Dit kan je toch niet serieus menen man. Je beschuldigd de huidige overheid dus van hetzelfde als wat koning Willem I gedaan heeft in 1815. Toen heeft ie willens-en-wetens België achtergesteld, en dat heeft zich dus toen van Nederland afgescheiden. En je denkt echt dat de huidige overheid dat met Drenthe, Groningen en Friesland doet??? Wordt even wakker uit je nachtmerrie pleeez.....

My wife has passed away: http://leuk-is-anders.blogspot.com I don't have a drinking problem. I drink, get drunk, fall down, no problem!

• Eindbaas
Aardgasbaten zijn in de nieuwe staat natuurlijk voor deze staat en voor niets anders.

Nederland is ook ooit ontstaan, daarom zie ik niet in waarom er zo moeilijk wordt gedaan over een afsplitsing van enkele provincies.

Verwijderd

Leuk idee hoor, dan gaat het economisch peil van de rest van Nederland omhoog :+. (zegt een brabo)

Nee, geen gekheid, de verschillen tussen de provincies maken NL juist zo mooi. Ik zou er eigenlijk voor willen pleiten dat Vlaanderen bij NL wordt gevoegd en Walonie bij Frankrijk. Dan los je pas problemen op! (deze brabo is nl zeer gecharmeerd van nederlands Belgie.)

Denk je eens in: 3 regeringen minder (W, V, W+V), 9 euromunten minder, geen uitzonderingen meer in spellingscheckers (Microsoft hoeft nog maar 1 NL versie te leveren), een langer strand, noem maar op!

• Eindbaas
Op donderdag 14 februari 2002 16:28 schreef Otis het volgende:

[..]

nee hoor, in tegendeel. Toen ik 7 was vond ik precies wat jij hierboven roept. Later, wanneer je de leeftijd van lego ontgroeid bent, zie je wel in dat dat allemaal bezopen is. Er is echter nog altijd een groepje wat het in stand houdt: de Fryske Nasjionale Party. Ze doen maar :)

ps: Friesland heeft als belangrijkste exportproduct 'pootaardappelen'. Daar kunnen ze daar echt niet van leven.
Die FNP zal niet meer kunnen bestaan in een nieuwe situatie, dat zijn ook van die concensus lieden. En dat hebben we niet nodig! Aardappelen is slechts 1 van de exportartikelen... En vergeet niet dat het om 3 provincies gaat.

• GGS_206
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online

GGS_206

Oranje!

Sjies, wat een raar praat over de 3 provincies naja Fryslân boppe :)

T.net ID. Bekijk het maar es eem..
‹(◕‿◕)›

• LangTall
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 08-10-2025

LangTall

Drinking for Holland @ Le Mans

Op donderdag 14 februari 2002 16:31 schreef wouter76 het volgende:
Nederland is ook ooit ontstaan, daarom zie ik niet in waarom er zo moeilijk wordt gedaan over een afsplitsing van enkele provincies.
|:( Omdat het niet realistisch is! Denk je nou echt dat - als de huidige bevolking van die provincies het überhaupt zou willen - je dit voor elkaar krijgt? En wat als het dan niet zou mogen? Ga je dan aanslagen a la ETA plegen ofsow?

My wife has passed away: http://leuk-is-anders.blogspot.com I don't have a drinking problem. I drink, get drunk, fall down, no problem!

• ParagonEnschede
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 30-12-2023

ParagonEnschede

Alles als een beer

Best jongen, ik kom uit Groningen en zou soms best blij zijn als wij uit het noorden des lands de Randstad mochten lozen. Jij wilt het net andersom. Heb ik geen moeite mee. Maar wel eens gehoord van de uitdrukking: Eendracht maakt macht? Lijkt me wel zo zinvol. Vandaar dat we toch best hard op weg zijn naar 1 Europa en 1 wereldeconomie. Wij hebben wat aan jullie, jullie wat aan ons. Geloof me, dat is echt wel zo.

De Groningse beer

• buzz
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 18-01 11:53
Op donderdag 14 februari 2002 16:39 schreef ParagonEnschede het volgende:
Best jongen, ik kom uit Groningen en zou soms best blij zijn als wij uit het noorden des lands de Randstad mochten lozen. Jij wilt het net andersom. Heb ik geen moeite mee. Maar wel eens gehoord van de uitdrukking: Eendracht maakt macht? Lijkt me wel zo zinvol. Vandaar dat we toch best hard op weg zijn naar 1 Europa en 1 wereldeconomie. Wij hebben wat aan jullie, jullie wat aan ons. Geloof me, dat is echt wel zo.
true true

strax is nederland een provincie en is drenthe een regio :P schaalvergroting :)

• Eindbaas
Op donderdag 14 februari 2002 16:37 schreef LangTall het volgende:

[..]

|:( Omdat het niet realistisch is! Denk je nou echt dat - als de huidige bevolking van die provincies het überhaupt zou willen - je dit voor elkaar krijgt? En wat als het dan niet zou mogen? Ga je dan aanslagen a la ETA plegen ofsow?
Wanneer de drie provincies uiteindelijk tot deze stap over zouden gaan heeft Den Haag dat maar te accepteren. Een militaire interventie zou niet eens een optie voor hen zijn. Ergo ze zouden niet eens mogen van de VN... Aanslagen zijn dus ook niet ter sprake en anders ook niet!

Vergeet niet dat stilstand per definitie stilstand betekend en men zal dus niet angstig tegenover deze verandering moeten staan. Wanneer een volk iets heeft om op te bouwen gaat het in de meeste gevallen zeer voorspoedig met hen.

Verwijderd

Er zou dan natuurlijk een strenge grensbewaking moeten komen (hetgeen niet eenvoudig is langs de kust) omdat de belastingtarieven volgens jou zouden moeten verschillen met het buurland Nederland;
een stevige 'berprikkeldrade' muur zou het meest geschikt zijn met gewapende militairen als bewakers... B-)

Vele Nederlanders zouden hun geld onder willen brengen in Ljouwert hetgeen de Friesland Bank zou doen groeien tot een grootte die nu alleen nog slechts voorbehouden is aan Zwitserse Banken... >:)

Het aantal asielzoekerscentra in Nederland zou enorm moeten toenemen om de toevlucht aan te kunnen van 'Frigrodrenten' die op hun beurt hun hele familie willen laten overkomen hetgeen in Nederland tot veel politieke onenigheid leidt en tot de installering van een extreem-rechtse regering onder leiding van premier Fortuyn... :r

De koning van Frigodrentië, Koning Hans (Wiegel :7 ) of Koningin Annemarrie (Jorritsma :7 ) zou natuurlijk direct de oorlog verklaren aan Koning Willem Alexander de Domme :7 van Nederland en deze Frigodrents-Nederlandse oorlog zou vele doden vergen want Friezen vechten zich dood voor hun vrijheid (zie in dit verband Grûte Pier).

Ik zou hier gemakkelijk op door kunnen borduren maar ik denk dat het duidelijk is... :)
Kortgezegd: we halen er meer problemen mee aan dan dat we er mee oplossen.... :? ;)

• Morgoth
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 22-11-2025
In overleg met mijn collega's hebben we besloten dit topic dicht te gooien. Het gaat helemaal nergens over, en dit draagt niet bij aan het niveau dat wij in w&l willen hanteren. Lees de policy nog eens door, het is de bedoeling _goede_ argumenten te gebruiken en niet zomaar wat 'neerkalken'.
Pagina: 1

Dit topic is gesloten.