Toon posts:

Linux n00b over netwerkinstellingen

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Hallo, na de Faq en nog wat zooi bezocht te hebben toch maar een topic openen!

ik ben dus bezig met een linux werkstation achter een Winxp server te hangen (sja stomme combinatie.. maar moet ergens beginnen: wil m'n inet verbinding nog ff behouden om te zoeken)

maar dan stel ik de ip en gateway in..
maar werkt linux niet met werkgroepen of domeinen? kan iemand daar uitleg over geven hoe dat dan werkt?

• 2P
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 21-06 01:34

2P

:wq

hier dan een voorbeeldje:
ik gebruik hier voor jou workstation ip: 192.168.0.4, subnetmasker: 255.255.255.0 en gateway ip: 192.168.0.1

ip instellen: # ifconfig eth0 192.168.0.4 netmask 255.255.255.0

gateway instellen: # route add default gw 192.168.0.1 netmask 255.255.255.0

• Laurent
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
Hierboven wordt al antwoord gegven op je eerste vraag, ik geef wel antoword op je tweede vraag. Linux gebruikt opzich alleenmaar IPadressen kwa netwerken, alleen SAMBA ondersteund daarbij nog eens extra de werkgroepen (zoals ze in Windows heten ;)). Linux doet verder weinig met die werkgroep behalve dat andere mensen ook hun hostname kunnen zien in de netwerkomgeving op de windows-pc. Linux gebruikt gewoon //$name/$share i.p.v. dat gedoe met workgroupen. Zie daarvoor btw man mount.smbfs en mount samba. (Samba moet wel geinstalleerd zijn btw)

• Wilke
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 23:18
Werkt linux niet met werkgroepen? Nee....daarvoor bestond al lang een veel beter systeem, genaamd DNS/hostnames, maar uiteraard moest Microsoft het wiel weer opnieuw uitvinden.

Je kunt als je dat wil je Linux server wel bereikbaar maken vanuit windows met Samba (zoals Aikeleer al beschrijft), maar je werkt in Linux in principe dus niet met dit geklooi, simpelweg omdat het nergens voor nodig is.

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 00:17
Ik zat eerst ook altijd wat te klooien met Samba:
Linux server draait samba, clients draaien Windows. Na een tijdje was ik Windows zat, dus mijn PC ook Linuks.
Wat ik deed? Linux server Samba, mijn PC ook Samba.
Ofwel: ze kennen beide Nederlands, wat hun moedertaal is, maar toch praten ze chinees.

NFS roeleert de pan uit, kan zonder enig probleem zo de rootdir van mn server mounten, kan ik gewoon op rondklooien zonder dat ik elke keer met SSH de rechten in mn CGI-BIN weer goed hoef te zetten :)