[Lightwave] Plexiglas

Pagina: 1
Acties:

• Killemov
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 11-09 10:38

Killemov

Ik zoek nog een mooi icooi =)

Topicstarter
Hey ik ben bezig met een scene waarin een vleugel (nee, niet van een vliegtuig :) ) staat. Nu is ie zwart en dat ziet er allemaal wel prima uit maarrr ... hij moet uitgevoerd gaan worden in plexiglas met flink wat lampen erop en zo. :9~ Ik ben nu al eerst uren bezig geweest om het zelf te doen. Normaal glas aanpassen naar plexiglas, maar dat blijkt niet zomaar te kunnen. Vervolgens een dag zoeken naar surfaces en textures ... nix. Ik heb wel gevonden dat de refractie index van plexiglas 1.51 zou moeten zijn, maar dat alleen ziet er nog niet uit ... (Heet plexiglas in het engels wellicht anders dan plexiglass ?)

Hey ... maar dan heb je ook wat!

• maratropa
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online
maak je materiaal bijna helmaal transparant, met een IOr van lexan ofzo, plexiglas. Maak je glas 2-sided, en zet de ray-trace diepte flink hoog. En dan wachten....

specs

• Koop
  • Registratie: September 1999
  • Laatst online: 22-11-2025

Koop

Go ahead!.. Rake my Hay!

plexglas heeft een brekingsindex van 1,49/1,50
polycarbonaat heeft een b.i van 1.59

zorg er voor dat je vleugel ook daadwerkelijk hol is van binnen (je materiaal moet dus een dikte hebben)

tevens moet zowel bij de render opties raytrace/refractie/reflection aanstaan, en bij je lampen ook "raytraced shadows"

tevens kun je bij global illumination "caustics" aanzetten, en bij je material -> shader "fast fresnel" of "real fresnel" ook aanzetten.

(tip; begin op een lage resolutie, met niet te veel lampen, want dit kan heel lang duren :) )

• chaotik
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 10-08-2025
Hier is een tutorial met 1 van de meest realistische methodes om glas mee te maken die ik ben tegengekomen.

Afbeeldingslocatie: http://home.kabelfoon.nl/~sberg/t.net/7.jpg
De objecten links en rechts zijn volgens deze methode gemaakt.

Ik heb van deze scene ook een snelle GI animatie gemaakt (verwacht dus niet de beste kwaliteit). Daarin is vrij goed de refraction van het glas te zien. : Link (DivX3, 400K)

PS. Misschien dat je hem al kende, maar Hier zijn een hoop tutorials voor LW te vinden

• Killemov
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 11-09 10:38

Killemov

Ik zoek nog een mooi icooi =)

Topicstarter
Tot dusver thanks a lot! :) Maarrruh EEEEEEEK! Ik zie zo al dat de rendertijd behoorlijk toe gaat nemen. (Alles met 'ray' erin duurt lang.) De tutorials gaan wel over normaal glas, maar op een of andere manier is daar dus geen plexiglas van te maken. Het is, denk ik, toch iets anders. Waarin zit 'm nou het verschil? Echt niet alleen in die refractie index. Een vleugel van normaal glas ziet er niet uit.

Hey ... maar dan heb je ook wat!

• Koop
  • Registratie: September 1999
  • Laatst online: 22-11-2025

Koop

Go ahead!.. Rake my Hay!

laat eens wat zien dan? (don't be shy ;) :P )

wat gaat er precies niet goed?

Volgens mij is plexiglas/ polycarbonaat maar een fractie minder doorzichtig dan venster (float-)glas, maar er zit meestal wel een oneffenheid in: dus probeer eens een miniscuul bumpmapje aan te brengen: zoiets als fractal noise of FBM noise met een hele kleine schaal.
Pagina: 1