Toon posts:

Veel gelezen en toch nog hulp gevraagd...;fanbus

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Dat van dat veel; lezen klopt idd...maar ja ben geen electrotechnicus. In diverse topics werd er gesmeten met parallel, serie, weerstand, schema's ed. Dat snap ik dus niet zo goed. Wil het volgende gaan maken; http://www.bit-tech.net/article/52/3 en dan het liefst de driekleuren versie :P

Niet zelf verzonnen dus maar moet het voor mij zo simpel mogelijk houden (en jullie dus ook asltublieft :D ) Voor dat ik zo helemaal de Zwolse binnenstad afzoek naar alle benodigdheden...
a) als ik een dergelijk schema meeneem, heeft een beetje electronicaboer dan alles wat ik nodig heb?
b) Waar haal ik de stroom of spanning ? (heb je het al) vandaan? Uit een van de overige voedingskabels?
c) oftewel gaat zelfs mij dit lukken? |:(

Verwijderd

Ja is vrij gemakkelijk... mits je :
een soldeerbout
soldeer tin
draad
kniptang
alle gemelde onderdelen hebt.

De schakelaars zijn onderaanzicht (zoals ze getekend zijn)
ennu... Als je niet kan solderen, moet je iemand zien te vinden die het wel kan...

Antwoorden:
a) Een beetje zichzelf respecterende electronicaboer wel
b) Spanning haal je van een connector van de voedingskabel (zoals getekend)...
c) Met onze hulp lukt wel ;)

Verwijderd

Maar als ie al schrikt van woorden als weerstand, spanning, stroom en amperes dan word het toch gewvaarlijk vind ik :P

Je kunt beter eerst een boekje lezen over de basis van elektrotechniek voordat je uberhaupt iets met 3 kleuren LEDs gaat doen.

Verwijderd

Topicstarter
Dat solderen moet lukken, ben dan wel niet slim op dit gebied, zal wel trachten precies te zijn. Snapte alleen ook niet van meerde fans op een kabel zeg maar....het aantal dat je er max op kan zetten...maar dat moet in geval van twee of drie dus geen probleem zijn. Ga dan zo maar ff op zoek naar een zich zelf respecterende electronicaboer. bedankt zover!

Verwijderd

Topicstarter
Op donderdag 14 februari 2002 13:41 schreef daNpy het volgende:
Maar als ie al schrikt van woorden als weerstand, spanning, stroom en amperes dan word het toch gewvaarlijk vind ik :P

Je kunt beter eerst een boekje lezen over de basis van elektrotechniek voordat je uberhaupt iets met 3 kleuren LEDs gaat doen.
Heb er wel iets over gelezen maar ben altijd erg voorzichtig, wilde het graag zeker weten. Zal trachten een boekje ofzo te vinden.

• rvrbtcpt
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 08:19
En het geheel uittesten met een batterij en niet direct in je PC :)

Verwijderd

Op donderdag 14 februari 2002 13:43 schreef Dollardrules het volgende:

[..]

Heb er wel iets over gelezen maar ben altijd erg voorzichtig, wilde het graag zeker weten. Zal trachten een boekje ofzo te vinden.
das beter :P
Het is niet moeilijk, je moet alleen ff weten wat wat is en weten wat is (kan) doen...

Verwijderd

Op donderdag 14 februari 2002 13:47 schreef Frijns.Net het volgende:
En het geheel uittesten met een batterij en niet direct in je PC :)
Yep! dan krijg je ook geen rare kortsluiting en hoef je de eerste keer niet te vrezen dat je pc naar de knoppen is. (ik spreek uit eigen ervaring 8-))

Verwijderd

Op donderdag 14 februari 2002 13:48 schreef Roezjuh het volgende:

[..]

Yep! dan krijg je ook geen rare kortsluiting en hoef je de eerste keer niet te vrezen dat je pc naar de knoppen is. (ik spreek uit eigen ervaring 8-))
ghehe, mijn pc heeft ook een paar maal kortsluiting gehad, maar die doet ut gewoon nog :)

Verwijderd

Topicstarter
Ga er maar gewoon aan beginnen, merk wel dat er genoeg back-up is in geval van nood. Als ik voorzichtig en precies het schema volg moet het te doen zijn ....bedankt, laat het weten als het gelukt is en anders vanzelf ook!

Verwijderd

check ook www.fanbus.com staan hele goede (simpele)schema's op, ik ga binnenkort ook ff zoiets proberen, ben nl. ook niet echt een elektro held (although ik wel op mijn duron de L7 bruggen heb doorgebrand met een batterij en naalden en daarna ingekleurd >:))

Verwijderd

Op donderdag 14 februari 2002 13:59 schreef florisson het volgende:
check ook www.fanbus.com staan hele goede (simpele)schema's op, ik ga binnenkort ook ff zoiets proberen, ben nl. ook niet echt een elektro held (although ik wel op mijn duron de L7 bruggen heb doorgebrand met een batterij en naalden en daarna ingekleurd >:))
Op www.fanbus.com staan schema's die zeer ONoverzichtelijk zijn en totaal met geeneen richtlijn overeenkomen.
Deze schema's zijn totaal foutief in elkaar gezet enneh.. had ik al gezegd onduidelijk? :P

Verwijderd

Topicstarter
http://www.bit-tech.net/article/52/3 ; is dit schema niet duidelijk; deze snapte ik redelijk d8 ik zo...fanbus.com had ik al gekeken idd. begreep ik niet zo goed vandaar deze post.

Verwijderd

Op donderdag 14 februari 2002 14:04 schreef daNpy het volgende:

[..]

Op www.fanbus.com staan schema's die zeer ONoverzichtelijk zijn en totaal met geeneen richtlijn overeenkomen.
Deze schema's zijn totaal foutief in elkaar gezet enneh.. had ik al gezegd onduidelijk? :P
LOL :) .. jij snapt het ... fanbus.com rulleeezzz NOT

en die gast van FanBus.com claimt wel dat hij de uitvinder van de fanbus is, maar 4 jaar geleden had ik al een baybus voor mun pc'tje gebouwd in een 51/4 slot. En die kon via een potmeter 2 fans traploos regelen 9-)

kortom (we gaan niet afkraken >:)) als je een fanbus wilt maken ga je NIET naar Fanbus.com

Verwijderd

Op donderdag 14 februari 2002 14:22 schreef Dollardrules het volgende:
http://www.bit-tech.net/article/52/3 ; is dit schema niet duidelijk; deze snapte ik redelijk d8 ik zo...fanbus.com had ik al gekeken idd. begreep ik niet zo goed vandaar deze post.
Deze is zeker wel duidelijk, als je gewoon het schema'jte aanhoud kan er niks misgaan.

(Wat betreft je voeding opblazen zoals anderen al eerder hierboven hebben gepost ... een voeding is wel redelijk berekend dat het maatregelen neemt als er iets verkeerd gaat op het spannings circuit (kortsluiting oid), maar je moet het natuurlijk niet te gek maken.)

• AcouSE
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 06-05 09:24

AcouSE

Swedish Chef

Bij Display (rode torenplein) kunnen ze je wel helpen als je een schema meeneemt.

In principe hoef je niets van elektro af te weten om een fanbus in elkaar te zetten. Het enige waar je op moet letten is dat je de led's juist aansluit (polariteit, normaal aangegeven door lange en korte pootjes) en de schakelaar goed is. Dan gewoon op de voeding van je PC aansluiten.

Verwijderd

Op donderdag 14 februari 2002 14:55 schreef AcouSE het volgende:
Bij Display (rode torenplein) kunnen ze je wel helpen als je een schema meeneemt.

In principe hoef je niets van elektro af te weten om een fanbus in elkaar te zetten. Het enige waar je op moet letten is dat je de led's juist aansluit (polariteit, normaal aangegeven door lange en korte pootjes) en de schakelaar goed is. Dan gewoon op de voeding van je PC aansluiten.
En toch moet je, als je 3 kleuren LEDs gaat gebruiken en schakelaars met meerdere standen gebruikt zodat er verschillende op de fans zouden moeten komen staan, iets meer verstand hebben van elektrotechniek dan 0.
(Is toch mijn mening, nofi)

Verwijderd

Tja in het geval van verstand van electro = 0 kun je ook altijd nog aan de electroboer vragen of hij het voor je in elkaar wil zetten. (Moet het natuurlijk wel een aardige man (of vrouw) zijn ;))

Zo iemand heeft dat binnen 10 minuten gefixt. (Ik tenminste wel ;)) En hoef je je ook geen zorgen te maken dat het niet gesoldeerd is i.v.m. sluiting e.d. :).

Verwijderd

Op donderdag 14 februari 2002 15:02 schreef mad_maxz het volgende:
Tja in het geval van verstand van electro = 0 kun je ook altijd nog aan de electroboer vragen of hij het voor je in elkaar wil zetten. (Moet het natuurlijk wel een aardige man (of vrouw) zijn ;))

Zo iemand heeft dat binnen 10 minuten gefixt. (Ik tenminste wel ;)) En hoef je je ook geen zorgen te maken dat het niet gesoldeerd is i.v.m. sluiting e.d. :).
ok, maar iedereen kan fouten maken. Dus als er iets niet werkt is het makkelijker om het zelf even te repareren ipv dat je dan weer helemaal terug moet etc.

Verwijderd

Op donderdag 14 februari 2002 14:53 schreef mad_maxz het volgende:

[..]

Deze is zeker wel duidelijk, als je gewoon het schema'jte aanhoud kan er niks misgaan.

(Wat betreft je voeding opblazen zoals anderen al eerder hierboven hebben gepost ... een voeding is wel redelijk berekend dat het maatregelen neemt als er iets verkeerd gaat op het spannings circuit (kortsluiting oid), maar je moet het natuurlijk niet te gek maken.)
AHUM (:+), wij hadden het niet over opblazen hoor >:) Ik zag alleen wat vonken, schrok me te pletter enzo. Maar toen ik een halve minuut later de stroom inschakelde deed hij het gewoon weer hoor :+

Verwijderd

die "tri-colour"LED lijkt mij eerder een BI-boulourLED. Check het plaatje onderaan maar eens. Heeft maar 3 pinnetjes. Een voor de rode, een voor de groene een een massa. Oftewel, dit is gewoon een 2kleuren LEDje.

• AcouSE
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 06-05 09:24

AcouSE

Swedish Chef

DaNpy:

Dat de schema's die hier rondvliegen niet volgens de algemene regels (binnen electro) zijn getekent geeft geen donder.

De bouwtekeningetjes die in een doosje Lego zitten zijn ook niet volgens de richtlijnen voor mechanische tekeningen gemaakt. Maar ze zijn wel begrijpbaar.

Ik moet -als electroman- ook wel eens slikken als ik die schema's hier zie. Maar voor een groot deel van de mensen hier is een schema als deze bijzonder eenvoudig te lezen (zoals een Lego bouwpakketje):
Afbeeldingslocatie: http://bit.ukgn.org/images/article/52/fanbus_7_12V_small.jpg
(nou is deze misschien niet toepasbaar omdat ie geen dual led heeft, maar het gaat ff om de duidelijkheid.)

Ow ja, een dual color led is ook een triple. D'r zitten twee diodes in, maar door ze allebij aan te zetten krijg je een derde kleur. (m.u.v. dual color led met twee benen (staan in sper t.o.v. elkaar)

Verwijderd

Topicstarter
[quote]Op donderdag 14 februari 2002 14:55 schreef AcouSE het volgende:

Daar wilde ik ook heen :) leuk dat jij het ook zegt!

Verwijderd

Op donderdag 14 februari 2002 15:11 schreef Roezjuh het volgende:

[..]

AHUM (:+), wij hadden het niet over opblazen hoor >:) Ik zag alleen wat vonken, schrok me te pletter enzo. Maar toen ik een halve minuut later de stroom inschakelde deed hij het gewoon weer hoor :+
Tja lezen is ook een kunst zelf voor mij ;) :D .... En opblazen gaat ook niet zo snel :) ... Ik heb zelfs een keer gehad dat om een of andere vage reden een elko in een 235 watt'er uit elkaar is geknapt en toch deed dat ding het nog >:). Zo zie je maar weer :P

Verwijderd

Acouse: Ik erger me -als electroman :P- gewoon d00d aan al die schema's met kleurtjes, bobbeltjes en nagetekende fans.

Bij een beetje fatsoenlijk schema loopt de stroom van onder naar boven, van links naar rechts (dat zul jij dan ook wel weten). Bijna alle schema's bij fanbus.com lopen kriskras doorelkaar, wat bij de iets geavanceerdere schema's toch gauw een hoop gepruts op een plaatje geeft...

Dat schema wat in jou post staat is inderdaad nog wel te volgen hoor, maar soms!
Pagina: 1