Heeft licht een massa?

Pagina: 1
Acties:
  • 33 views sinds 30-01-2008

• MrMartinH
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 29-07-2024
Ok..

Ik hd vanmiddag een discussie met 2 vrienden van me of licht een massa heeft.
Ik zei (en daar blijf ik momenteel bij) dat licht geen massa heeft omdat je het niet kan aanraken of er bv op gaan staan.
Zij zeiden dat licht wel massa heeft omdat het zich anders niet zou kunnen voortbewegen.

Ik laat het woord aan jullie...

Signature

• Sequence
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 27-05-2024

Sequence

Online marketing

daar zijn volgens mij diverse theoriën over..

zie je licht als straling of als deeltjes, in het eerste geval zal licht geen massa hebben, in het 2e geval wel.

Anoniem: 25628

Licht heeft wel een massa, aangezien het niet uit een zwart gat kan komen. Die heeft nl. erg veel aantrekkingskracht. Als licht geen massa zou hebben zou licht gewoon uit zo'n gat kunnen ontsnappen.

Bovendien kan je met licht een klein stukje 'om' een planeet heen kijken, aangezien het ietsje afgebogen wordt.

• Sequence
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 27-05-2024

Sequence

Online marketing

Op donderdag 14 februari 2002 13:20 schreef Kelso het volgende:
[..]
Bovendien kan je met licht een klein stukje 'om' een planeet heen kijken, aangezien het ietsje afgebogen wordt.
straling wordt ook afgebogen..

Anoniem: 32579

Het! heeft geen massa, maar is massa doordat het beweegt met de snelheid van het licht, restenergie die niet omgezet kan worden in bewegingsenergie...of is dit onzin.

• Ook
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 11-03 08:41

Ook

Yes I can!

Licht heeft wel massa. Licht bestaat uit deeltjes en deeltjes hebben per definitie altijd een massa.

Wees consequent, maar niet altijd

• Nielsz
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online
Licht heeft wel een massa, aangezien het niet uit een zwart gat kan komen. Die heeft nl. erg veel aantrekkingskracht. Als licht geen massa zou hebben zou licht gewoon uit zo'n gat kunnen ontsnappen.
Aangezien de definitie van een zwart gat nog steeds niet 100% bekend en beschreven is, is het helemaal niet zeker dat een zwart gat ALLEEN maar dingen aantrekt die massa hebben.

Anoniem: 35942

Omtrent licht zijn er 2 theorien die naast elkaar gebruikt worden. Enerzijds is het dus straling met een golflengt van zo'n 300 tot 900 nanometer ongeveer en anderzijds is het massa in de vorm van fotonen.

Licht wordt om objecten heen (sterren, planeten, etc) afgebogen, maar dat komt omdat de ruimte om grote objecten met veel massa heen kromt (relativiteitstheorie legt dit uit).

Dat licht bestaat uit straling kan bewezen worden wanneer je monochromatisch licht (laser) uitsplitst met een halfdoorlatende spiegel en daarna weer samenvoegt (met spiegels dus) in 1 bundel. Je krijgt dan op een vlak in die samengevoegde bundel een ringpatroon te zien. Dit bewijst dat lichtgolven elkaar uit kunnen dempen of kunnen versterken.

(8>

• RD
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 25-06 11:24

RD

focus

Licht heeft massa. Volgens mij al aangetoond door nasa. Er zijn plannen om ruimte schepen te laten zeilen op zonlicht, zeg maar een soort zeilboot.

-spacy-

Dat van die ruimteschepen is dan theorie 2 bewezen denk ik... :)

Anoniem: 48472

Licht bestaat uit deeltjes en dus mag je verwachten dat dat massa heeft. Deze deeltjes bewegen zich voort dmv golven. Het feit dat je 'om' een planeet heen kunt kijken heeft te maken met de eigenschappen van een golf en niet van de deeltjes.

Maar even verder over de massa. Àls licht dus inderdaad een massa heeft, komt dat in een interessant conflict met een andere stelling, dat naarmate een voorwerp zich voortbeweegt met steeds hogere snelheid, de massa groter wordt en naarmate de snelheid dichter bij lichtsnelheid komt, de massa oneindig groot wordt. Als lichtdeeltjes dus massa hebben, dan zouden die zich dus niet met dezelfde snelheid als zichzelf kunnen voortbewegen. Confused?! :?

Anoniem: 31233

Quote>>>
Er zijn plannen om ruimte schepen te laten zeilen op zonlicht, zeg maar een soort zeilboot.
<<<
Zie ook Star Trek Deep Space Nine Deel 3.11 :)
voor de freaks

Maar even verder over de massa. Àls licht dus inderdaad een massa heeft, komt dat in een interessant conflict met een andere stelling, dat naarmate een voorwerp zich voortbeweegt met steeds hogere snelheid, de massa groter wordt en naarmate de snelheid dichter bij lichtsnelheid komt, de massa oneindig groot wordt. Als lichtdeeltjes dus massa hebben, dan zouden die zich dus niet met dezelfde snelheid als zichzelf kunnen voortbewegen. Confused?! :?
Hier heb je wel een sterk punt inderdaad. Misschien dat het deeltjes zijn met massa = 0 ?

Ik ben het even kwijt. |:(

Anoniem: 9942

Fotonen hebben geen rustmassa. Ze hebben echter wel een impuls.

Anoniem: 48464

Het mooie aan de Einstein is dat hij al heeft proberen te bewijzen dat energie en massa eigenlijk hetzelfde is. Dat betekent dat de vraag "heeft licht een massa" nogal filosofisch wordt, want wat is dan massa?

Kijk, strikt genomen heeft licht geen massa, want volgens theorie 1 is het een energiegolf en volgens theorie 2 zijn het massaloze energiedeeltjes (fotonen dus).

Licht lijkt echter in sommige gevallen wel een massa te hebben, denk aan zwarte gaten e.d.
Conclusie kan dus zijn dat we het niet weten, en dat als Energie en Massa eigenlijk hetzelfde is, de hele klassieke manier van denken over energie en massa in de prullebak kan.

• Morgoth
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 10-07 16:31
Dit soort topics zijn er vaak genoeg geweest op w&l. Licht heeft gewoon geen massa. Zie ook dit topic: [topic=143719/1/25]

Deze kan nu dicht.
Pagina: 1

Dit topic is gesloten.