Geloof mij: ervaring boven alles.
Ik werk in zo'n prachtig ICT bedrijf en ik heb MCSD'ers, MCSE'ers, MCDBA'ers, CNE en CNI'ers rondlopen van alle leeftijden en er zijn 2 types:
* Paper workers
* Knowledge workers
De papieren mannetjes staan in mijn "who called me last list" op mn GSM, de andere niet. Natuurlijk is het voor een bedrijf interessant om een stel HBO'ers en Academici in dienst te hebben, maar zelfs een universitair persoontje met een MCSE 2000 cert op zak snapt er de ballen van als hij geen ground-level ervaring heeft.
Voorbeeld: niet weten om te gaan met command-line tools, niet weten wat IRQ's en poorten zijn, niet weten hoe je een Windows 98 machine in een NT4 domein gooit
Het blijft grappig om een MCSE'er te moeten vertellen hoe het moet.
Dus: ervaring boven alles.
Over VB en VB.NET: VB is NIET volledig OO, VB.NET wel.
Ik ben ook bezig met zelfstudie VB.NET (ik heb de hele serie van
WROX van ASP.NET en VB.NET in de kast staan) en het is een geweldige taal. Nadeel is dat ik de ommezwaai van VB6 naar VB.NET moet maken maar dat is gewenning. (ik heb wel Fundamentals gedaan van VB6)
De boeken van WROX zijn super, de standaard Step by Step boeken van Microsoft Press zijn alleen maar een opeenstapeling van voorbeelden van programma's en de items die ze erin gebruikt hebben.
Er wordt geen code uitgelegd in hun boeken maar in die van WROX
wel.
Certificeren kan bij een hoop bedrijven. Kijk goed naar aanbiedingen want het kan je zo 50 euro schelen.
Ik ben zelf overigens bezig met mn MCSA en hoop daarna door te gaan voor MCDBA. Niet voor de baan want die heb ik al, niet voor het geld want ik geef geen les en ik ga er niet opeens meer door verdienen, niet voor het bedrijf want ik ga niet naar klanten en niet voor de dikke auto want die rij ik al (van de baas) maar certificeren doe ik voor mijzelf. Ander doel dan jij dus.
Feit is wel dat met jouw doel een leuker salaris is te krijgen omdat een bedrijf de investeringen om je te trainen en te certificeren (want dat kost ook tijd=geld) niet hoeft te maken. Je hebt dus gewoon een paar "schalen" voorsprong op een niet-gecertificeerde die komt voor dezelfde job.
Dat maakt het voor mij al een stuk leuker. VB.NET doe ik er bij voor fun en het gevoel "I rule the world" want als je eenmaal code kan schrijven dan voel ik me echt een "ubermensch"

. Ik denk dat menig programmeur dit gevoel wel kent
Het leuke van MCSA is: het is voor de beheerder en niet voor de designer. Omdat ik onder de categorie knowledge worker val, sluit dit cert-traject bijna naadloos aan bij mijn ervaring en is het echt een piece of cookie. Niet dat ik er niets voor hoef te doen, maar niet meer dan gewoon veel bezig zijn met de Microsoft producten waar het om gaat en de hoop dat ik veel problemen tegen kom: daar leer je het meest van.
Overigens helpt het een hoop dat mijn bedrijf Microsoft Partnet is en CTEC (Microsoft Certified Technical Education Center) en ik dus de beschikking heb over een kast vol met MOC materiaal. En daar is een stuk prettiger mee te werken dan het MS Press-variant.
Ik besef me net dat ik eigenlijk een hele leuke job heb
Sorry voor het OFF-TOPIC gedeelte.