Toon posts:

[VB] Opleiding

Pagina: 1
Acties:
  • 148 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Weet er iemand een goede en betaalbare VB opleiding. Ik heb al een aantal boeken geprobeerd en kan een klein beetje programmeren, maar ik wil nu graag een diploma / certificaat gaan halen. Ga er maar vanuit dat mijn VB kennis 0,0 is. Dus echt een opleiding voor beginners.

Alvast bedankt!

• kaandorp
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 03-09 22:36
Ik ben toevallig ook net aan het kijken geweest voor certificering.

Naar mijn mening kun je met een hoop discipline, de benodigde boeken en een hoop gotters ;) best een zelfstudie doen. Het examen kun je dan doen bij een Exam centre. Bijvoorbeeld Global Knowledge in Nieuwegein

• Gé Brander
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 15-06 23:37

Gé Brander

MS SQL Server

Op donderdag 14 februari 2002 13:10 schreef Mr_W het volgende:
Weet er iemand een goede en betaalbare VB opleiding. Ik heb al een aantal boeken geprobeerd en kan een klein beetje programmeren, maar ik wil nu graag een diploma / certificaat gaan halen. Ga er maar vanuit dat mijn VB kennis 0,0 is. Dus echt een opleiding voor beginners.

Alvast bedankt!
Ik ben daar ook naar op zoek. In zo een beetje alle MS opleidingen wordt kennis van ... verwacht. Welke is nu de beste 'opleiding' (en dus niet zelfstudie!) van de MS of opleidigingen. Ik ben dan voornamelijk geinteresseerd in C# en misschien VB.net

Vroeger was alles beter... Geniet dan maar van vandaag, morgen is alles nog slechter!

• RobzQ
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 21-12-2020

RobzQ

greedy as a pig

Lees ook dit draadje even door: [topic=408117]

..so be wary of any man who keeps a pig farm..

• whoami
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 21:51
Ik ben momenteel bezig met C# te leren. Zelfstudie wel te verstaan. Dat is niet zoveel slechter imo ipv een certificaat te behalen. Bedrijven zien liever wat je al gemaakt hebt dan een certificaat. Als je hen kunt laten zien wat je kunt en ze zijn onder de indruk, zullen ze zeker niet achter een certificaat vragen.

Maar ik zou geen VB leren. Iedereen kan zo wel een beetje VB, het is zo een beetje de taal van de hobbyist. Trouwens, met .NET zul je toch OO moeten leren proggen. Je kan mi beter aan de slag met C# of VB.NET

https://fgheysels.github.io/

• Gé Brander

Gé Brander

MS SQL Server

Op donderdag 14 februari 2002 16:45 schreef whoami het volgende:
Ik ben momenteel bezig met C# te leren. Zelfstudie wel te verstaan. Dat is niet zoveel slechter imo ipv een certificaat te behalen. Bedrijven zien liever wat je al gemaakt hebt dan een certificaat. Als je hen kunt laten zien wat je kunt en ze zijn onder de indruk, zullen ze zeker niet achter een certificaat vragen.
Dit ben ik met je eens, in zo verre dat ik via een cursus beter de gedachte en principes van een taal leer dan uit een boek. Een cursus is interactief. Ik kan vragen als ik iets niet begrijp. Met een boek is dat verdomd lastig.

Vroeger was alles beter... Geniet dan maar van vandaag, morgen is alles nog slechter!

Verwijderd

Topicstarter
Volgens mij is VB ook OO programmeren (correct me if I'm wrong). En ik blijf van mening dat het makkelijker aan de bak komen is met diploma's dan zonder. En als je bezig bent een certificaat of diploma te halen ga je thuis al zitten kloten met wat je al kunt.
Voorbeeldje van mijn werk kun je hier vinden:
http://www.hufman.nl/stopafstand.zip

En inderdaad kun je tijdens een cursus wat je niet begrijpt aan anderen vragen :)

• mbravenboer
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 06-11-2025
Mr_W: Volgens mij is VB ook OO programmeren (correct me if I'm wrong).
Correctie :+ .
En ik blijf van mening dat het makkelijker aan de bak komen is met diploma's dan zonder.
Dezelfde kennis en ervaring, maar met diploma is uiteraard gunstig. Minder kennis en ervaring, maar wel een diploma is lucht aanbieden aan je werkgever... Daar zal doorheen geprikt worden..
En als je bezig bent een certificaat of diploma te halen ga je thuis al zitten kloten met wat je al kunt.
Mwah, dat valt helaas vaak tegen hoor ;) . Slechts een klein percentage van de studenten en cursus-volgers is ook thuis echt aktief bezig.

Blog, Stratego/XT: Program Transformation, SDF: Syntax Definition, Nix: Software Deployment

• whoami
Op donderdag 14 februari 2002 19:41 schreef Mr_W het volgende:
Volgens mij is VB ook OO programmeren (correct me if I'm wrong).
I correct you. VB is niet OO. VB ondersteunt geen inheritance, polymorphisme enz... VB is object-gericht programmeren. (VB.NET is dat trouwens wel).
En ik blijf van mening dat het makkelijker aan de bak komen is met diploma's dan zonder. En als je bezig bent een certificaat of diploma te halen ga je thuis al zitten kloten met wat je al kunt.
't is te zien welk diploma. Als je bv. een afgestudeerd informaticus bent zonder MSCD certificaat zul je imo sneller aan een job raken dan een drop-out met MSCD cert.

Verwijderd

Geloof mij: ervaring boven alles.

Ik werk in zo'n prachtig ICT bedrijf en ik heb MCSD'ers, MCSE'ers, MCDBA'ers, CNE en CNI'ers rondlopen van alle leeftijden en er zijn 2 types:

* Paper workers
* Knowledge workers

De papieren mannetjes staan in mijn "who called me last list" op mn GSM, de andere niet. Natuurlijk is het voor een bedrijf interessant om een stel HBO'ers en Academici in dienst te hebben, maar zelfs een universitair persoontje met een MCSE 2000 cert op zak snapt er de ballen van als hij geen ground-level ervaring heeft.

Voorbeeld: niet weten om te gaan met command-line tools, niet weten wat IRQ's en poorten zijn, niet weten hoe je een Windows 98 machine in een NT4 domein gooit |:(

Het blijft grappig om een MCSE'er te moeten vertellen hoe het moet.

Dus: ervaring boven alles.

Over VB en VB.NET: VB is NIET volledig OO, VB.NET wel.

Ik ben ook bezig met zelfstudie VB.NET (ik heb de hele serie van WROX van ASP.NET en VB.NET in de kast staan) en het is een geweldige taal. Nadeel is dat ik de ommezwaai van VB6 naar VB.NET moet maken maar dat is gewenning. (ik heb wel Fundamentals gedaan van VB6)

De boeken van WROX zijn super, de standaard Step by Step boeken van Microsoft Press zijn alleen maar een opeenstapeling van voorbeelden van programma's en de items die ze erin gebruikt hebben.

Er wordt geen code uitgelegd in hun boeken maar in die van WROX wel.

Certificeren kan bij een hoop bedrijven. Kijk goed naar aanbiedingen want het kan je zo 50 euro schelen.

Ik ben zelf overigens bezig met mn MCSA en hoop daarna door te gaan voor MCDBA. Niet voor de baan want die heb ik al, niet voor het geld want ik geef geen les en ik ga er niet opeens meer door verdienen, niet voor het bedrijf want ik ga niet naar klanten en niet voor de dikke auto want die rij ik al (van de baas) maar certificeren doe ik voor mijzelf. Ander doel dan jij dus.

Feit is wel dat met jouw doel een leuker salaris is te krijgen omdat een bedrijf de investeringen om je te trainen en te certificeren (want dat kost ook tijd=geld) niet hoeft te maken. Je hebt dus gewoon een paar "schalen" voorsprong op een niet-gecertificeerde die komt voor dezelfde job.

Dat maakt het voor mij al een stuk leuker. VB.NET doe ik er bij voor fun en het gevoel "I rule the world" want als je eenmaal code kan schrijven dan voel ik me echt een "ubermensch" :). Ik denk dat menig programmeur dit gevoel wel kent *D

Het leuke van MCSA is: het is voor de beheerder en niet voor de designer. Omdat ik onder de categorie knowledge worker val, sluit dit cert-traject bijna naadloos aan bij mijn ervaring en is het echt een piece of cookie. Niet dat ik er niets voor hoef te doen, maar niet meer dan gewoon veel bezig zijn met de Microsoft producten waar het om gaat en de hoop dat ik veel problemen tegen kom: daar leer je het meest van.

Overigens helpt het een hoop dat mijn bedrijf Microsoft Partnet is en CTEC (Microsoft Certified Technical Education Center) en ik dus de beschikking heb over een kast vol met MOC materiaal. En daar is een stuk prettiger mee te werken dan het MS Press-variant.

Ik besef me net dat ik eigenlijk een hele leuke job heb B-)

Sorry voor het OFF-TOPIC gedeelte.

• whoami
Op donderdag 14 februari 2002 22:01 schreef Systeemprutser het volgende:
Geloof mij: ervaring boven alles.
Inderdaad, da's zo een beetje wat ik wou duidelijk maken.
De boeken van WROX zijn super, de standaard Step by Step boeken van Microsoft Press zijn alleen maar een opeenstapeling van voorbeelden van programma's en de items die ze erin gebruikt hebben.
Er wordt geen code uitgelegd in hun boeken maar in die van WROX wel.
Inderdaad. Ik vind ze ook wreed goed. Alles wordt goed uitgelegd in tegenstelling tot de 'teach yourself in zoveel days' ea boeken waar er voorbeeldprogjes gemaakt worden. Er staat wel click hier, typ dat enz... en uiteindelijk heb je wel een werkende applicatie, maar wat heb je uiteindelijk verricht? Er wordt nergens uitgelegd waarom je wat moet doen.
Zelfstudie is dus altijd goed te doen, maar je moet er het goeie materiaal, lees, de goede boeken voor hebben.

[/quote]

• Alarmnummer
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 09-07-2024

Alarmnummer

-= Tja =-

Wat ik mij afvraag is hoe je nou werkelijk kan programmeren mbv een cursus (zelfs al duurt die cursus een jaar). Je hebt er hele opleidingen voor om je allerlei dingen te leren, recurce, back tracking, concurrency control, object georienteerd ontwerpen, netwerken etc etc. En dan hebben we het nog niet eens over sql/databases/database design, computer hardware en de andere talen zoals assambler en eventueel functionele talen haskell en clean en logische talen zoals Prolog.

Het maakt in veel opzichten ook niet zo heel veel uit in welke taal je zit. Omdat heel veel basis elementen in verschillende talen voorkomen. Maar als je echt iets wilt leren dan zou ik gewoon kijken of ik een hbo of universitaire studie kon doen. De kans is dan een stuk groter dat je met een echt stuk kennis van school afkomt.

ps: en dan begint het echte leerwerk ;)

pps: helemaal vergeten: HTML en XML :P

• mbravenboer
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 06-11-2025
Alarmnummer: en eventueel functionele talen haskell en clean en logische talen zoals Prolog.
Het komt nog wel een keer goed ;) .

Overigens ben ik het volledig met je eens, met deze aantekening dat een universitaire studie ook geen garantie van nuttige kennis is :) . De beste combinatie is imho veel programmeren in je eigen tijd, veel ontevreden zijn over je eigen werk en daarnaast een degelijke opleiding volgen :) .

Blog, Stratego/XT: Program Transformation, SDF: Syntax Definition, Nix: Software Deployment

Verwijderd

Het nadeel is denk ik ook, dat de standaard MCSD trainingen die we verzorgen je vooral de theorie in 5 dagen proberen duidelijk te maken.

Met die theorie kan je slagen voor een certificerings-examen.

Programmeren kan je dan nog niet (er vanuit gaande dat je from-scratch begint met programmeren).

Overigens, als je een SQL 2000 training volgt (Transact SQL, administrating and implementing a SQL 2000 database) dan ben je wel heel erg geholpen in theorie en praktijk.

Er is soms echt een docent nodig om je het licht in de ogen te laten schijnen zodat je de achterliggende theorie snapt.

Inderdaad:
De beste combinatie is imho veel programmeren in je eigen tijd, veel ontevreden zijn over je eigen werk en daarnaast een degelijke opleiding volgen

• Gé Brander

Gé Brander

MS SQL Server

Op vrijdag 15 februari 2002 09:49 schreef Systeemprutser het volgende:
Het nadeel is denk ik ook, dat de standaard MCSD trainingen die we verzorgen je vooral de theorie in 5 dagen proberen duidelijk te maken.

Met die theorie kan je slagen voor een certificerings-examen.

Programmeren kan je dan nog niet (er vanuit gaande dat je from-scratch begint met programmeren).

Overigens, als je een SQL 2000 training volgt (Transact SQL, administrating and implementing a SQL 2000 database) dan ben je wel heel erg geholpen in theorie en praktijk.

Er is soms echt een docent nodig om je het licht in de ogen te laten schijnen zodat je de achterliggende theorie snapt.

Inderdaad:
[..]
Kijk en daar gaat het mij nou om. Die theorie om de basis te snappen zodat ik daarna zelf ga programmeren m.b.v. boeken, internet, GoT etc. Maar welke cursus moet ik nu als eerste doen om die basiskennis te leren? Ik heb het proberen te achterhalen op de MS site en GlobalKnowledge, maar ik kom er niet helemaal achter. Het gaat dus om C# en/of VB.Net.

• whoami
Op vrijdag 15 februari 2002 11:27 schreef c70070540 het volgende:

Kijk en daar gaat het mij nou om. Die theorie om de basis te snappen zodat ik daarna zelf ga programmeren m.b.v. boeken, internet, GoT etc. Maar welke cursus moet ik nu als eerste doen om die basiskennis te leren? Ik heb het proberen te achterhalen op de MS site en GlobalKnowledge, maar ik kom er niet helemaal achter. Het gaat dus om C# en/of VB.Net.
Wel, om de theorie achter C# en VB.NET te snappen, dan lees en leer je best eerst iets over .NET zelf. Hoe het in elkaar steekt, wat de verschillende onderdelen zijn. Hoe die met elkaar samenwerken. (Waarom er naar IL gecompiled wordt, hoe een C# programma kan samenwerken met een VB.NET programma dmv de CLS en CLT; wat de CLR is enz...).
Daarna kan je C# of VB.NET gaan leren. (Ik zou C# leren maar dat is volledig mijn mening)

Ik ben momenteel bezig C# te leren en heb daarvoor het boek:
Professional C# van Wrox. 't is een zeer goed boek. Eerst wordt .NET behandeld, wat het inhoudt, over het nut van IL, de verschillende dingen die in .NET bestaan enzo.
Daarna wordt C# behandeld en de base-classes van .NET.

• Gé Brander

Gé Brander

MS SQL Server

Op vrijdag 15 februari 2002 11:35 schreef whoami het volgende:

[..]

Wel, om de theorie achter C# en VB.NET te snappen, dan lees en leer je best eerst iets over .NET zelf. Hoe het in elkaar steekt, wat de verschillende onderdelen zijn. Hoe die met elkaar samenwerken. (Waarom er naar IL gecompiled wordt, hoe een C# programma kan samenwerken met een VB.NET programma dmv de CLS en CLT; wat de CLR is enz...).
Daarna kan je C# of VB.NET gaan leren. (Ik zou C# leren maar dat is volledig mijn mening)

Ik ben momenteel bezig C# te leren en heb daarvoor het boek:
Professional C# van Wrox. 't is een zeer goed boek. Eerst wordt .NET behandeld, wat het inhoudt, over het nut van IL, de verschillende dingen die in .NET bestaan enzo.
Daarna wordt C# behandeld en de base-classes van .NET.
En dat bedoel ik dus. Ikke NOOB. Base-classes? :? Mag ik aannemen dat jij al ervaring in C++ of zo hebt? Dan heb je dus al basiskennis. Dat wil ik dus hebben vanuit een cursus met een leraar! Ik begrijp van die kreten tot nog toe helemaal weinig tot niets. Hoeveel ik er ook over lees. Probeer je eens in te leven alsof je er helemaal niets van weet en dus ook die kreten niet begrijpt. Met welke cursus kan ik dan het beste beginnen? Niet iedereen is gebaat bij zelfstudie!

• whoami
Op vrijdag 15 februari 2002 15:10 schreef c70070540 het volgende:

En dat bedoel ik dus. Ikke NOOB. Base-classes? :? Mag ik aannemen dat jij al ervaring in C++ of zo hebt? Dan heb je dus al basiskennis. Dat wil ik dus hebben vanuit een cursus met een leraar! Ik begrijp van die kreten tot nog toe helemaal weinig tot niets. Hoeveel ik er ook over lees. Probeer je eens in te leven alsof je er helemaal niets van weet en dus ook die kreten niet begrijpt. Met welke cursus kan ik dan het beste beginnen? Niet iedereen is gebaat bij zelfstudie!
Hmm. OK, in dat geval kun je misschien best een opleiding volgen. Maar, als je serieus met .NET aan de slag zult willen gaan zul je meer nodig hebben dan één cursusje C# bv.
Je zult moeten weten wat Object Oriented Programming is, wat de ideeën erachter zijn, hoe je dat gebruikt...

Het is ook niet zo dat je al een achtergrond in C++ moet hebben om C# te leren. Het helpt je wel als je dat hebt om alles wat makkelijker te verstaan enzo, maar echt nodig is het niet. Het helpt je alleen sneller op weg.

Wat die base-classes betreft: .NET bestaat uit een aantal base-classes. Die classes kun je in uw C#, VB.NET programma's gaan gebruiken.

• Gé Brander

Gé Brander

MS SQL Server

Op vrijdag 15 februari 2002 15:15 schreef whoami het volgende:

[..]

Het is ook niet zo dat je al een achtergrond in C++ moet hebben om C# te leren. Het helpt je wel als je dat hebt om alles wat makkelijker te verstaan enzo, maar echt nodig is het niet. Het helpt je alleen sneller op weg.
Ja, en je snapt de achtergrond sneller. Je kan bepaalde kreten dan meteen plaatsen in de juiste context. Dat mis ik al. Ik verwacht ook echt niet dat ik meteen volleerd programmeur ben na 1 cursus. Maar het is in mijn geval beter om alles in de juiste context te plaatsen in een cursus dan hier en daar wat te lezen en dan maar hopen dat ik de juiste link leg tussen alles wat ik gelezen heb.

Maar ik hoop nog steeds dat iemand hier mij een naam van een cursus kan geven die aan deze beschrijving voldoet. Die mis ik namelijk nog steeds. ;)

• whoami
Op vrijdag 15 februari 2002 15:41 schreef c70070540 het volgende:

Maar ik hoop nog steeds dat iemand hier mij een naam van een cursus kan geven die aan deze beschrijving voldoet. Die mis ik namelijk nog steeds. ;)
Er is een bedrijf in NL waar je allerhande cursuseen kunt volgen, maar ik ben de naam kwijt. Ze hebben ook een opleidingscentra in Schelle (Belgie).
Die opleidingen zijn wel niet goedkoop en nemen enkele dagen/weken in beslag. Ik denk ook niet dat ze als avondcursus gegeven worden.

Verwijderd

Ik heb even rondgekeken bij mij op de afdeling en de meeste bedrijven komen nu op de proppen met .NET opleidingen.

Microsoft is nog niet klaar met het MOC materiaal dus de CTEC's kunnen deze nog niet aanbieden.

Geef ze nog een weekje of 3 en het materiaal is er en de cursus dus ook.

Althans, er vanuit gaande dat je bij een CTEC de les gaat volgen (Azlan, Global Knowledge, AAC Cosmos, MindIT, CompuTrain zijn volgens mij allen CTEC en zitten allen door heel het land).

Ik zit ook te wachten (MOC materiaal staat in de bestelling) >:)

Overigens heb ik van WROX de volgende boeken:

Beginning VB.NET
Professional VB.NET

En omdat ik veel met HTML / ASP bezig ben ook:
Beginning ASP.NET
Professional ASP.NET

Wat andere GOT'ters al zeiden: de achterliggende theorie is belangrijk. In de "Beginning ...." komt deze voor wat betreft het .NET Framework prima aan bod.

Hele grote hint:
Schrijf je in voor het komende seminar van Microsoft Technet/MSDN Brieving op http://www.microsoft.com/netherlands/events/technetmsdn/default.asp

HET IS GRATIS
Je krijgt zo ook wat meer "smaak" te pakken van .NET en natuurlijk zijn er ook tegen leuke tarieven boeken te krijgen, je krijgt een zak met lectuur en trial cd's mee (vorige keer Windows XP + Visual Studio.NET RC1).

Aanradertje!!

edit: De arme tweaker op het feit gewezen dat dit event gratis is.

Verwijderd

Hier is overigens een overzicht van alle MS opleidingen:

Microsoft .NET opleidingen.

Zoals je ziet, staat er hier en daar "BETA" bij.

• Slashdotter
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online
U kunt zich niet meer registreren omdat het maximum aantal registraties is bereikt.
Grrrr... :(

Verwijderd

Alle dagen al vol??

Het klinkt stom, maar als je er toch heen gaat, er zijn altijd mensen die toch niet gaan.

Je kan dan gewoon doorlopen na het invullen van een registratieformulier.

Als je er in de buurt woont, wat heb je te verliezen?

• Gé Brander

Gé Brander

MS SQL Server

Op vrijdag 15 februari 2002 20:38 schreef Systeemprutser het volgende:
Alle dagen al vol??

Het klinkt stom, maar als je er toch heen gaat, er zijn altijd mensen die toch niet gaan.

Je kan dan gewoon doorlopen na het invullen van een registratieformulier.

Als je er in de buurt woont, wat heb je te verliezen?
Gelukkig had ik me daar al voor ingeschreven. Samen met twee collega's naar de RAI even naar Steve Balmer z'n gepraat luisteren. (heb van mijn collega gehoord dat het een behoorlijk 'gedreven' spreker is). Ik ben al enkele jaren nu naar die meetings geweest. Is inderdaad erg de moeite waard. Ik werk nu als werkplek automatiseerder en begin de uitdaging wat kwijt te raken en wil me op programmeren of databases gaan storten. Ben er nog niet helemaal uit wat het nu wordt... Heb in VB6 al wel enige dingen geprogrammeerd op mijn werk, en heb niet zo'n zin om me verder te verdiepen in VB6 omdat C# en VB.Net me wat beter lijken, als je toch zo goed als van scratch gaat beginnen.

• whoami
Steve Ballmer een gedreven spreker? Wat een understatement. Die gast is gewoon geobsedeerd. Ik denk zelfs dat hij een bende apen zou kunnen motiveren om voor hem te werken. Die man is niet te doen...

Je moet maar eens het boek: "De barbaren van Bill Gates" lezen om een idee te krijgen.

Verwijderd

*LOL* :)

Hij is inderdaad eeh een kracht werkzaam bij Microsoft die absoluut waar voor zn geld wilt geven...

• Gé Brander

Gé Brander

MS SQL Server

Op zaterdag 16 februari 2002 16:02 schreef whoami het volgende:
Steve Ballmer een gedreven spreker? Wat een understatement. Die gast is gewoon geobsedeerd.
Understatement: Inderdaad. Ik wist alleen even niet zo snel anders te omschrijven. Ik ben ook erg benieuwd. 11 maart is het zo ver.

Verwijderd

Kleine update: intussen heeft Microsoft een nieuwe training als opvolger voor MCSD: MCAD

Microsoft Certified Application Developer

Meer info op de website van Microsoft.
Pagina: 1