[veilgheid] Monitor kapot, pc hele dag aan?

Pagina: 1
Acties:

• DJTimo
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 15-08 09:58

DJTimo

Cuyoapart.mza

Topicstarter
Mijn IBM monitor uit september 1997 is gisteravond kapot gegaan. Hij 'knetterde' af en toe al een beetje, dus ik zat er al een tijdje op te wachten. Toch wel klote hoor :(

Ik laat de hele dag de pc aanstaan zodat het downloaden lekker door kan gaan. Nou wilde ik gisteravond mijn pc uitzetten, dus ik zet de monitor aan. Deze springt op aan, dan op zwart, vervolgens een verticale groene streep op het beeld en toen kwam er een grote lichflits uit de achtekant van de monitor zetten. Ondanks dat ik het al 'verwachtte', toch wel schrikken geblazen.

Dus ik zeg tegen mijn pa: 'joh, die stank op de computerkamer is van de monitor hoor, die is net gesprongen, dus dan weet je dat. (het meurt nu nog trouwens)
Zegt mijn pa: 'Kijk, dat bedoel ik nou met, die computer de hele dag aan. Stel dat je er niet bij was geweest, dan hadden we nu de brandweer aan huis gehad.'
Dat is waar, want die monitor had waarschijnlijk in brand gevlogen als ik hem niet meteen had uitgezet.

Maar goed, om ff een kort verhaal nog korter te maken: Mijn pa wil dus dat ik voortaan de pc ook uitzet als ik de kamer verlaat. Mijn mening is echter dat de pc zelf niet 'spontaan' in brand vliegt omdat dit lagere voltages zijn. Ik dacht gewoon 12 volt ofzo. Hoe dit precies zit weet ik niet, dus mijn vraag aan jullie is: Kan ik met een gerust hart boodschappen gaan doen terwijl ik de pc aan laat staan.?

De monitor doe ik vanwege stroomkosten sowieso uit als ik wegga, dus die kan alleen in brand vliegen al ik er bij ben.

vakantiewonng huren in Mendoza? www.airbnb.com/h/cuyoapartmza

• NitroX infinity
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 12:44
tuurlijk kan een computer in de fik vliegen maar uh, hebben jullie geen verzekering ofzo :9
anyway, als jij niets geks hebt uitgehaald met je comp (overclocken tot xtreme temperaturen, ontblootte kabeltjes, etc) dan kan er bijna niets mis gaan.

Graphene; a material that can do everything, except leave the lab. - Asianometry

• DJTimo

DJTimo

Cuyoapart.mza

Topicstarter
Op donderdag 14 februari 2002 12:49 schreef Nitrox_Infinity het volgende:
tuurlijk kan een computer in de fik vliegen maar uh, hebben jullie geen verzekering ofzo :9
anyway, als jij niets geks hebt uitgehaald met je comp (overclocken tot xtreme temperaturen, ontblootte kabeltjes, etc) dan kan er bijna niets mis gaan.
Nee aan die pc is niks 'verbouwd' En tuurlijk zijn we wel verzekerd, maar je begrijpd dat ik liever voorkom dan genees. Aangezien de voltage in een monitor kunnen oplopen tot 20000 volt lijkt mij de kans dat daar iets mee mis gaat vele malen groter dan met mijn computer. Ik hoef alleen maar te weten of ik mijn pc veilig de hele dag kan laten draaien zodat mijn pa enigzins gerustgesteld is.

• Erkens
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

Erkens

Fotograaf

servers (met zonder monitoren :)) staan toch ook 24/7 aan?
Zodra alles goed gekoeld blijft is er niets aan de hand

Verwijderd

Die kans is zo klein. Hetzelfde heb ik bij mij thuis wel eens met mijn moeder die dan loopt te zeuren over TV's die niet in de standby mogen staan.

Maar uit jou verhaal kan ik opmaken dat je de monitor uit had staan en dat betekend dat hij nooit in de fik zou kunnen vliegen. Je computer is namelijk een heel ander ding als je monitor, oude monitoren kun je beter gewoon uit laten totdat je ze nodig bent, gaat er dan iets mis, dan ben je erbij. Je PC vliegt niet zosnel in de fik, of je moet zoals al in een eerdere reactie staat een half open liggende PC hebben.

• Tarin
  • Registratie: Januari 2001
  • Nu online

Tarin

Just plain weird.

Op donderdag 14 februari 2002 12:49 schreef Nitrox_Infinity het volgende:
offtopic:
Ehm.. verzekering?
Ik zou het sowieso *** vinden als m'n pc in de fik zou vliegen, en niet alleen om de schade, maar ook om de data die er op staat.
Ik bedoel.. al die foto's, stukken voor m'n studie.. dat vervang je niet zomaar hoor..

Mgoed, ik denk niet dat een pc zomaar in de fik zou kunnen vliegen, ook ivm de lagere spanning.
In een monitor heersen veel hogere spanningen (10k volt ofzo), dus dat zo gevaarlijker kunnen zijn.
Maarre.. die monitor plofte toen je hem aan zette.. dus dat zal wel door de piek komen, hij zal de plotselinge spanning niet verdragen hebben. (gloeilampen gaan ook meestal stuk al je ze aan zet, if you get my meaning)
Dat zal niet zo snel met een pc gebeuren.. behalve als je voeding het begeeft.

Ik fiets op de accu van m'n iPod :) | Specs | Pics | Elektro: NL / EN

Verwijderd

ik heb hetzelfde meegemaakt
een kleine 15 inch monitor had ik als tweede scherm, ik zet hem aan en poef, rook + vlam + stank
gelukkig geen echte fik daar ik hem direct uit heb gezet
trouwens nog een tip, als je dan al een brandblusser neemt neem dan een koolzuursneeuwblusser en GEEN poederblusser, ik heb op een cursus geleerd dat je met een poederblusser al helemaal geen kans meer hebt op recovery van je data, terwijl dat met een CO2 veel vaker het geval is [trek altijd eerst alle stekkers uit je stopkontackten !]
en bekijk het ook van de goede kant, je moet nu wel een mooie nieuwe monitor kopen...

• sjuk425
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online

sjuk425

blah.

Op donderdag 14 februari 2002 12:45 schreef DJTimo het volgende:
Ik laat de hele dag de pc aanstaan zodat het downloaden lekker door kan gaan. Nou wilde ik gisteravond mijn pc uitzetten, dus ik zet de monitor aan.
Zegt mijn pa: 'Kijk, dat bedoel ik nou met, die computer de hele dag aan. Stel dat je er niet bij was geweest, dan hadden we nu de brandweer aan huis gehad.'
Dat is waar, want die monitor had waarschijnlijk in brand gevlogen als ik hem niet meteen had uitgezet.
Je zei dat je em aanzette toen je de pc uit wilde zetten.
Dus die monitor stond uit?

Ik laat alles hier altijd aanstaan, en als ik weg ben doe ik alleen de monitoren uit.
Ik houd er alleen niet zo van om pc's ergens in een kast of onder een buro te verstoppen. Al mocht er iets misgaan is dat toch wel een verkeerde plek denk ik.
Echt veel kan er niet gebeuren als je een gewone schone pc hebt.
Als je je daar druk om moet maken moet je echt alle electrisch apparaten in je huis disconnecten als je weg gaat want die maken net zoveel kans als je pc.

• arnova
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 10:27

arnova

weet veel, maar niet alles

Uh, hoe hoger de spanning hoe gevaarlijker??? Het enige wat gevaarlijker is met hogere spanningen is dat het stof in bv. je monitor kortsluiting kan veroorzaken (en bv. in brand kan vliegen als gevolg daarvan). Maar verder is de stroom die er loopt bij zulke hoge spanningen nihil waardoor je verder geen brandgevaar kan krijgen. Gevaarlijker is het weer om bijvoorbeeld een "halve" kortsluiting van je 5V+ uit je computervoeding te hebben omdat er zo 20Ampere (bij nieuwere voedingen wel 30 Ampere) aan stroom kan lopen wat ervoor kan zorgen dat bedrading e.d. om brand vliegd.

Je moet overigens ook niet vergeten dat er in alle moderne plastik apperatuur vlamdovers (ik weet niet precies meer hoe ze dat noemen) zitten waardoor in principe alleen je monitor van binnen zou mogen affikken.

ESP Controlled PvBoiler https://github.com/arnova/pvboiler

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Mijn pc staat meestal ook dagen achter elkaar aan, geeft geen enkel probleem. Enkel als je een brak systeem hebt dat kortsluiting maakt e.d. is het zo dat het minder verstandig is om je systeem aan te laten staan.

Het enige in je systeem dat echt warm wordt is de processor. Als deze niet goed gekoeld wordt dan heb je kans dat er wel rook uit je systeem komt. Een voeding kan evt ook knallen, maar veroorzaakt afaik niet zo snel brand, hooguit vonken.

• blackd
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
damn hee, gisteravond is mijn ouwe 14" funai ook kaduuk gegaan. Knetter knetter (geen rook en vlammen gelukkig) en toen beeld weg -> lampje op oranje. Daar gaat mijn dual-monitor opstelling :'(

Maar als je bang bent dat je monitor in de hens vliegt, zet je 'm toch gewoon uit als je aan het downen bent? Doe ik meestal ook.

9000Wp o/w SolarEdge SE6K - Panasonic 5kW bi-bloc - gasloos sinds 17-7-2023

• DJTimo

DJTimo

Cuyoapart.mza

Topicstarter
Op donderdag 14 februari 2002 13:12 schreef sjuk het volgende:

[..]
[..]

Je zei dat je em aanzette toen je de pc uit wilde zetten.
Dus die monitor stond uit?
Ik laat dus de hele dag mijn pc aanstaan om te downen etc. en als ik wil internetten of de pc wil afsluiten zet ik dus de monitor aan. Toen ik dus die lichtflits e.d. zag, dat was 2 sec. nadat ik mijn monitor had aangezet heb ik hem dus direct weer uitgezet.

In ieder geval bedankt voor jullie rieplaais.
Het is natuurlijk waar, dat van die servers. Die staan immers 24/7 aan. Verder is mijn systeem origineel, dus er is echt niks overgeklokt ofzo iets. Het enige 'probleem' is eigenlijk dat ik nog wel eens 'vergeet' te stofzuigen. Het zal dus wel een smerige bende zijn daar in die systeemkast.
Op donderdag 14 februari 2002 13:11 schreef super8 het volgende:
en bekijk het ook van de goede kant, je moet nu wel een mooie nieuwe monitor kopen...
Dat doe ik dus ook. Mijn vader alleen iets minder want die mag er mooi een TFT schermpie voor terug kopen :P Dat soort uitgaven komen jammergenoeg altijd ongelegen. Die dingen gaan immers pas vanaf €500.

Pagina: 1