Toon posts:

trage DVD herkenning bij booten

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb al een tijd lang het probleem dat bij een reset van mijn pc (dus geen koude start), het bios er vrij lang over doet om mijn DVD-speler te herkennen.

Volgens mij is dit gekomen sinds ik ben gaan schijven met de vier apparaten in mijn pc. Deze zijn nu als volgt aangesloten:

- Harde schijf als primary master
- CD-writer als primary slave
- DVD-speler (een Pioneer 105s) als secondary master
- Iomega ZIP als secondary slave

Is dit de beste configuratie, of zou het beter zijn als ik weer ga schuiven? Ik weet niet of het trage herkennen hiermee te maken heeft en ik vind het ook vreemd dat dit probleem alleen bij een reset voorkomt. Als ik de pc uit zet en daarna weer aan wordt ie zonder problemen direct herkend.

• styno
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 26-07 13:20

styno

Koffie? Hmmm, ja, lekkerrr

Als je nu je ide apparaten niet elke keer automatisch laat herkennen, maar gewoon instelt in het bios, heb je geen problemen meer met traag opstarten.

Wat betreft de aansluitingen: lijkt me wel ok. Misschien de DVD lezen en de brander omwisselen, want het traagste ide apparaat bepaalt de snelheid van het kanaal (tenminste dit was vroeger zo). Door de brander samen met de hd op 1 kanaal te plaatsen rem je de hd af. Waarschijnlijk heeft de dvd speler een hogere udma modus, waardoor die beter met je hd 'samenwerkt'.

Climatechange is a super-wicked problem, but:
"The stone age came to an end not for lack of stones. And the oil age will come to an end not for lack of oil." -- Sheikh Yamani, Saudi oil minister
8xLG Neon MonoX 290Wp SMA SB2100TL / MY SR '22