Toon posts:

CMOS battery failed

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik zit nu op school en moet een computer repareren die bij het opstarten verteld: CMOS battery failed.

Heb gezocht :z alleen ik vond maar 1 topic en daarin werd verteld dat de batterij leeg moet zijn, batterijg is niet leeg heb ik dus al gecontroleerd en de jumpers staan ook allemaal goed.

Om de CMOS eruit te halen en te vergelijken met een andere is natuurlijk riskant omdat de kans dan bestaat dat die andere CMOS ook kapot gaat en dan heb je er waarschijnlijk 2 kapot.

Dus heeft iemand nog een ander idee?

Verwijderd

Ik zal je als klasgenoot effe helpen... :9

1. Battery doormeten
2,8 v ==>> OK

2. Jumper van Clear CMOS controleren of deze goed staat

3. BIOS-IC verwisselen met een van goede PC....

Succes

Verwijderd

Topicstarter
Op donderdag 14 februari 2002 12:26 schreef Markiedam het volgende:
Ik zal je als klasgenoot effe helpen... :9

1. Battery doormeten
2,8 v ==>> OK

2. Jumper van Clear CMOS controleren of deze goed staat

3. BIOS-IC verwisselen met een van goede PC....

Succes
BLAblabla, je zat er *** zelf bij en wist het antwoord ook niet, dus hou je alsjeblieft stil, vind ikzelf het een beetje nutteloos om dan te posten op een topic die ik net gemaakt heb!

• X-Mogwai
  • Registratie: September 1999
  • Laatst online: 04-07-2025
Ik zou toch gewoon de batterij vervangen als ik jouw was..
Wat voor PC is het ? 486DX 4 ofzo ? Die zie ik de laatste tijd nl. erg vaak met lege batterij voorbij komen.
Gewoon nieuwe erop, en het werkt weer als een trein.

(ondanks dat doormeten 2,8V geeft. Heb je hem doorgemeten terwijl de stekkers uit de PC waren ? Heb je hem gemeten terwijl de batterij belast was of onbelast ? enz enz)

Verwijderd

Op donderdag 14 februari 2002 12:28 schreef Lighteye het volgende:

[..]

BLAblabla, je zat er *** zelf bij en wist het antwoord ook niet, dus hou je alsjeblieft stil, vind ikzelf het een beetje nutteloos om dan te posten op een topic die ik net gemaakt heb!
DANK JE!!.... ik heb oplossing 1 geprobeerd.... Verder niets.. Mischien hoor je wel in SU thuis.... |:(

• NitroX infinity
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 23:33
heb je al geprobeerd om er een andere/nieuwe batterij erin te zetten (ook al denk je dat de huidige/oude nog goed is)?

Graphene; a material that can do everything, except leave the lab. - Asianometry

Verwijderd

Topicstarter
Op donderdag 14 februari 2002 12:31 schreef X-Mogwai het volgende:
Ik zou toch gewoon de batterij vervangen als ik jouw was..
Wat voor PC is het ? 486DX 4 ofzo ? Die zie ik de laatste tijd nl. erg vaak met lege batterij voorbij komen.
Gewoon nieuwe erop, en het werkt weer als een trein.

(ondanks dat doormeten 2,8V geeft. Heb je hem doorgemeten terwijl de stekkers uit de PC waren ? Heb je hem gemeten terwijl de batterij belast was of onbelast ? enz enz)
Ik heb de batterij geprobeerd uit een werkende pc, dus dat kan het niet zijn, die batterij uit de kapotte computer zit nu in de huidige :D dus dat werkt wel.

• RAJH
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online
If this is a new motherboard and you are getting an error saying that the CMOS memory was cleared, or that the battery is dead, try rebooting the machine and seeing if the message goes away. If it does, then the problem is probably resolved as long as it does not return.

If this is a new installation and you are getting the error continuously, I would double-check any jumpers associated with the battery. Some motherboards have a jumper to select between using an internal and external battery. Also, check out these common problems with new installations.

Replace the CMOS battery. Note that on some motherboards it is not possible to replace the battery because it is integrated into the motherboard or a component such as the real-time clock. This is a bad design by engineers who lack vision, but is unfortunately all too common these days.
en misschien heb je hier iets aan.

edit:
Iets leesbaarder gemaakt :+

Verwijderd

Topicstarter
Ik zit inmiddels al weer thuis maar ben nog wel benieuwd van wat het zou kunnen zijn, het is dus niet het batterijtje, misschien toch een verneukte CMOS :?
Pagina: 1