Audiosignaal over 300m

Pagina: 1
Acties:
  • 110 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• GdeKeijzer
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 12-06 10:50
Hoi,

Ik ben actief lid van een Ziekenomroep in mijn woonplaats. We zitten in een kelder en ons audiosignaal moet naar een centrale ruimte waar het uiteindelijk gedistribueerd wordt in het ziekenhuis. Dit signaal lijntje loop langs een liftschacht, dus kans op storingssignaal.
Nu willen we dat dit signaal galvanisch gescheiden blijft van onze installatie. Nu gebruiken we scheidingstrafo's, maar dan blijft er aan het eind van de lijn niet erg best signaal over; geen lage frequenties enzo. Is er een mogelijkheid voor optocouplers of misschien digitaal AD-DA. De lengte is ca 300 meters, dus er moet ook nog versterkt worden.
Wie heeft er voor dit misschien een (mogelijke) oplossing. Onze technische kennis rijkt aardig, echter hiervoor willen we een goede werkende oplossing.

Wie kan ons helpen.

Niet omdat het moet, maar omdat het kan....

Verwijderd

Je verhaal is een beetje onduidelijk ...

Maar waarom zo'n grote afstand??? is het niet makkelijker je audio spul + versterker zo dicht bij elkaar te houden en dan een gewoon een 100volt speaker systeem aan te leggen. Deze systemen kunnen namelijk zonder (weinig) verlies deze afstanden met gemak over bruggen :)

• tbusquet
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 11-02 23:14
Wat dacht je idd van glasvezel leggen ? Misschien niet de goedkoopste oplossing, maar je weet wel zeker dat je signaal goed aankomt.

"What are you doing ?" "Filming this dead bird." "Why ?" "Because it's beautiful." Gratis mij quoten is verleden tijd, iedere quote van mij kost vanaf nu €1,79 excl. 19% btw ©

Verwijderd

Hmm ja glavanisch sheiden is leuk om de storing wat te onderdrukken. Eeeh gebalanceed signaal van maken (DY heet dat in de PA wereld dacht ik).

Ik zou het digitaliseren eigenlijk.
Analoog signaal over 300 meter, met Vtt 2 Volt..
Nee dan verlies je teveel.

Mooist is digitaliseren en dan optisch.
Maar wie weet is optisch niet nodig.
Via standaard coax digitaal en aan het eind
waar je het weer moet distribueren ff wat
van die 7400 AND/NAND poortjes hangen ofzo om
je singal weer op TTL niveau te krijgen.
En dus je signaal weer op te frissen.

Maar ik is geen expert hierop, maar dit schiet me
zo te binnen.

Verwijderd

Ik denk dat je met een goeie gebalanceerde verbinding een heel eind kan komen...

-balanceren:
kabel met een shield en 2 aders, de aders zijn voor de + en - kant van het signaal.
mocht er nu interferentie optreden, beland de storing op beide aders, en aan het einde blijft alleen het signaal over wat verschillend is tussen de adres. de storing wordt er zo dus uitgefilterd.

balanceertrafo's zouden bij de lokale electronicaboer te koop moeten zijn.

Een digitaal signaaltje kan ook, maar is een stuk duurder. je hebt dan een AD aan het begin nodig en een DA een het eind...en 300 meter fiber, en dan praat je over S/PDIF...ik vraag me af of dit goed gaat op 300 meter...

succes!

• tbusquet
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 11-02 23:14
Op donderdag 14 februari 2002 13:02 schreef decrypt het volgende:
Ik denk dat je met een goeie gebalanceerde verbinding een heel eind kan komen...

-balanceren:
kabel met een shield en 2 aders, de aders zijn voor de + en - kant van het signaal.
mocht er nu interferentie optreden, beland de storing op beide aders, en aan het einde blijft alleen het signaal over wat verschillend is tussen de adres. de storing wordt er zo dus uitgefilterd.

balanceertrafo's zouden bij de lokale electronicaboer te koop moeten zijn.

Een digitaal signaaltje kan ook, maar is een stuk duurder. je hebt dan een AD aan het begin nodig en een DA een het eind...en 300 meter fiber, en dan praat je over S/PDIF...ik vraag me af of dit goed gaat op 300 meter...

succes!
Idd balanced is ook een optie, maar ook niet heel goedkoop. Een beetje XLR kabel is ook behoorlijk duur.

Als je geen geld hebt voor dure DA-AD convertors, zou je eens kunnen beginnen met 2 simpele MD recorders. Alleen is glasvezel, helemaal over dat soort lengtes toch ook weer knap duur.

"What are you doing ?" "Filming this dead bird." "Why ?" "Because it's beautiful." Gratis mij quoten is verleden tijd, iedere quote van mij kost vanaf nu €1,79 excl. 19% btw ©

• GdeKeijzer
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 12-06 10:50
Glas is wel een mooie optie, echter wij kunnen dit niet betalen en we leven van subsidies en giften. Er ligt een veeladerige multikabel met 0,5mm2. Onze studio zit onderin een kelder en die multikabel loop naar de PABX (zo heet ie) ruimte van het ziekenhuis.

Dus oplossing moet zo goedkoop mogelijk.

Die 300m is inderdaad veel, maar het is de afstand. Over 3 jaar gaan we pas verhuizen naar in het ziekenhuis.

Als je zelfbouw AD-DA doet is het digitale signaal zonder onderweg te versterken dan voldoende ?

Niet omdat het moet, maar omdat het kan....

Verwijderd

Als glas geen optie is, dan zou ik het analoog houden.
Als je storing op digitaal (coax) signaal krijgt, geeft dit veel rare fouten ('dropouts' etc), en dan kan je maar beter analoge storing hebben :)

misschien is het zelfs een optie om de bestaande kabel anders aan te sluiten..., dus 2x positief, 2x negatief en zorgen dat je shield aan de aarde hangt...

gewoon even langs je electronicaboer voor 2 balanceertrafotjes...

zou in elk geval beter dan nu moeten werken.

• Baklap
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 06-05-2023

Baklap

Grrr pak icoon ... pak !!!!

Wat ik niet helemaal snap uit het verhaal van de topicstarter is Wat wil je versturen over 300 meter. Volgens mij alleen audio en verderop lees ik 0,5 kwadraat multikabel. 0,5 is geen goede kabel daarvoor.

Neem microfoonkabel afgeschermd (van Tasker ofzo) en leg zo'n kabel met scheidingstrafo en XLR puggen. Verlies zul je krijgen over 300 meter maar in ieder geval minder dan met 0,5 kwadraat.

Suc6 in ieder geval.

|Avid-Encoding-Editing-Authoring|

• Jag
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 16-08 16:05

Jag

300m is geen probleem, dat zijn vrij normale afstanden. Je moet wel gebalanceerde outputs en inputs hebben, en dan een XLR kabel (lekker foute term :)) gebruiken, zo duur zijn die niet. Als je geen gebalanceerde outputs hebt, kan je die gebalanceerd maken door er een DI tussen te hangen, maar dat is wel weer wat duurder.
Pagina: 1