Ik heb al veel firewalls geprobeerd onder XP, hier heb je mijn ervaringen:
-
SyGate
Aardige firewall, checkt ook als een van de weinige op het laden van externe .dll's. Enige reden voor mij om hem toch niet te gebruiken was dat openstaande poorten niet (volledig) ge-stealth0rd werden

(o.a. in
deze test).
Gebruikte versie: v5.0.929, de niet pro versie is gratis voor thuis gebruikers.
-
Outpost
Goeie firewall, heeft qua functies erg veel weg van AtGuard (welke helaas niet meer goed werkt onder XP, en aangezien die in 1999 overgenomen is door Symantec, dat ook nooit zal doen). Aardige features: blocken van banners, DNS cachen, attack detection. Het enige probleem bij deze firewall was voor mij het na verloop van tijd enorm oplopen van het geheugen gebruik (liep tot over de 100mb) en tevens crashte hij regelmatig zonder een echte reden.
Gebruikte versie's: vanaf de beta t/m v1.0.1125, de niet pro versie is gratis voor thuis gebruikers.
-
Tiny Personal Firewall
Zoals de naam al doet vermoeden: tiny, laag in geheugen gebruik. Erg overzichtelijk, geen onnodige pop-ups of enge knipperende icoontjes wanneer er iets gebeurt, klein maar krachtig. Deze firewall wordt op het moment verder ontwikkeld door dezelfde coders, deze hebben het bedrijf Kerio opgericht los van Tiny Software, en onder de naam
Kerio Personal Firewall gaan ze verder met het oude product. Tiny Software zelf is ook bezig met een compleet nieuwe firewall genaamd Tiny Personal Firewall 3.0, deze zal echter niet meer zo 'tiny' zijn aangezien ze van plan zijn om er een anti-virus engine in te bouwen samen met hun eigen Trojan Trap software.
Gebruikte versie's: TPF v1.0.15a & KPF v1.0.2 BETA 4, gratis te gebruiken.
-
Norton Internet Security
Maakt gebruik van de AtGuard code, blockt o.a. banners en is vrij overzichtelijk. Enige nadeel is dat 't erg bulky is en dus veel geheugen opslurpt (een eigenschap die alle symantec producten zo ongeveer hebben

).
Gebruikte versie: 2002.
-
Look 'n' Stop
Dit is de enige firewall die geen application-based rules gebruikt. Je kunt aangeven welke applicaties je toegang wilt verlenen tot internet, maar zult via een soort 'general ruleset' de specifieke poorten moeten aangeven. Heb hem niet zo lang gebruikt aangezien het 'general ruleset' idee mij niet zo aansprak, schijnt verder een uitstekende firewall te zijn

.
Gebruikte versie: 2.02.
- WindowsXP's eigen firewall
Checked alleen in-bound verkeer, heb hem hierom dus ook nooit echt gebruikt

.
Op 't moment gebruik ik Kerio's Personal Firewall, bevalt me goed en alles stealth... Ben verder geen expert op welk gebied dan ook, maar misschien heb je hier toch nog wat aan. Succes ermee

.