[NOFI] Toch maar naar Intel overstappen?

Pagina: 1
Acties:

• LeonM
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 29-10-2025
Okay, even vooraf, lees dit eerst even goed door! Hou deze topic een beetje netjes, geen flames enzo please.

Ik ben dus voorheen altijd trouw geweest aan AMD gezien AMD's processors lekker goedkoop waren (en ik had weinig geld)

Was allemaal prima, maar nou las ik dus dit op t.net en nou begin ik toch te twijfelen.

Want AMD geeft steeds meer hitte probs, waardoor je dus een straaljager koeler in je pc hebt zitten.
Intel daarintegen schijnt weer minder efficient met geheugen om te gaan ofzo.

Nou komt dus mijn zeer gewaagde vraag: Intel 1.6 northwood of een AMD 1700+? Want qua prijs scheelt het nix.

EN DAN GEEN INTEL SUX OF AMD RULEZ GAAN LOPEN SCHREEUWEN maar gewoon met degelijke feiten / benchmark resultaten komen!

• mvds
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 16:38

mvds

Totally awesome!

Ach, straaljager koeling valt best mee hoor. Het is maar net waar jij mee tevreden bent. Wil je en zo laag mogelijke temp of wil je gewoon binnen spec blijven? Een Aplha 8045 met Papst fan is best stil. Niet al te lage temps, maar ja, als jij veeleisend bent qua temps en dan ook nog eens een stille PC wilt hebben, dan zal je voor de P4 moeten gaan.

Verder zal je ook naar de rest moeten kijken. RDRAM is nog best prijzig... Het is maar net wat jij zelf wilt. Ik heb zelf een 1700+ in bestelling staan met de koel-combo die ik hierboven noemde. Vind ik stil en koel zat... En dat het snel is, tja, dat snap je zelf ook wel. :)

• NitroX infinity
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 23:33
wil je gaan overclocken? want van wat ik heb gelezen op tweakers.net zouden de nieuwe northwood processoren daar perfect voor zijn ("de nieuwe celeron 300a").

Graphene; a material that can do everything, except leave the lab. - Asianometry

Verwijderd

Ik werd dus ook voor deze keuze gesteld in een PC prive project, en toen heb ik maar besloten voor de 1.6Ghz northwood i.c.m. intel 850i met 1024 RD-ram, incl. een dikke zalman set, en 4x barracuda IV 40GB 7200RPM in raid, ik dacht, die IV zal wel niet voor niks staan achter barracuda, nee geintjuh, maar die 4 zijn retestil, en die northwood ging met de zalman cooler @ normal mode naar 2,2Ghz zonder probs. Ik heb gekozen voor deze combo vanwege:

1. meer vertrouwen in de stabiliteit van intel
2. misschien zal die SSE2 techniek steeds sterker geimplenteerd worden wat zorgt ook voor een versnelling
3. Geen retelawaai makende koeler nodig (zalman werkt ook op athlon XP, maar dan kun je nauwelijks meer overclocken)
4. Toch meer geheugenbandbreedte
5. En de upgrade mogelijkheden, northwood zal nog wel 3.5Ghz halen, dus dan kan ik al naar die upraden later

*Ik heb deze combo nu lopend en nog geen 1 crash gehad, wat ik met m'n nu ouwe AMD XP wel vrij snel had. Wel heb ik de P4 pas 3 daagies, maar nog, mooi dingetje.

P.S. geen flamewar beginnen, ieder heeft zijn eigen mening.

[edit] het prijsverschil met een AMD XP systeem met RD-ram was in totaal 80 Euro, dus dit verwaarloos ik bij de aankoop van een groot systeem [edit]

• LeonM
Op donderdag 14 februari 2002 10:26 schreef Nitrox_Infinity het volgende:
wil je gaan overclocken? want van wat ik heb gelezen op tweakers.net zouden de nieuwe northwood processoren daar perfect voor zijn ("de nieuwe celeron 300a").
Dat is het m nou juist, als de 1.6 northwood inderdaad makkelijk op 2Ghz te krijgen is zonder radicale koelmethodes dan is dat toch eignlijk wel erg aantrekkelijk.
Op donderdag 14 februari 2002 10:25 schreef obsidian het volgende:
*knip*

Verder zal je ook naar de rest moeten kijken. RDRAM is nog best prijzig... Het is maar net wat jij zelf wilt. Ik heb zelf een 1700+ in bestelling staan met de koel-combo die ik hierboven noemde. Vind ik stil en koel zat... En dat het snel is, tja, dat snap je zelf ook wel. :)
Dat is toch net zo goed DDR? net als op een AMD?

• Crazy-
  • Laatst online: 10-08 08:15

Crazy-

Best life ever

Als je wilt overclocken, kies die Intel pIV 1.6A, die zijn echt bruut :D (Evt. 2.2A, maar dat is als je geld heb!)

12,85kWp - ZB 7,5m2/400l - 5kW Pana H WP (CV&SWW) - 13,8kWh accu

Verwijderd

Op donderdag 14 februari 2002 10:20 schreef LeonM het volgende:
Okay, even vooraf, lees dit eerst even goed door! Hou deze topic een beetje netjes, geen flames enzo please.

Ik ben dus voorheen altijd trouw geweest aan AMD gezien AMD's processors lekker goedkoop waren (en ik had weinig geld)

Was allemaal prima, maar nou las ik dus dit op t.net en nou begin ik toch te twijfelen.

Want AMD geeft steeds meer hitte probs, waardoor je dus een straaljager koeler in je pc hebt zitten.

Nou komt dus mijn zeer gewaagde vraag: Intel 1.6 northwood of een AMD 1700+? Want qua prijs scheelt het nix.

EN DAN GEEN INTEL SUX OF AMD RULEZ GAAN LOPEN SCHREEUWEN maar gewoon met degelijke feiten / benchmark resultaten komen!
Ik heb zo als je ziet een Athlon 1200, naar mijn weten wekt deze even veel warmte op als die XP1700. Als ik die van mij zwaar stress dan komt ie in de buurt van 59 graden. Idle zo'n 50 graden. Maar zo als je ziet heb ik er behoorlijk wat coolers in zitten, terwijl mijn pc toch nauwelijks te horen is.

Naar mijn weten is AMD altijd nog goedkoper als je daarbij ook naar het geheugen kijkt.

:P

Verwijderd

Op donderdag 14 februari 2002 10:33 schreef LeonM het volgende:

[..]

Dat is het m nou juist, als de 1.6 northwood inderdaad makkelijk op 2Ghz te krijgen is zonder radicale koelmethodes dan is dat toch eignlijk wel erg aantrekkelijk.
[..]

Dat is toch net zo goed DDR? net als op een AMD?
DDR is faster

• LeonM
Op donderdag 14 februari 2002 10:29 schreef Jaromir het volgende:
*knip*

2. misschien zal die SSE2 techniek steeds sterker geimplenteerd worden wat zorgt ook voor een versnelling
3. Geen retelawaai makende koeler nodig (zalman werkt ook op athlon XP, maar dan kun je nauwelijks meer overclocken)
5. En de upgrade mogelijkheden, northwood zal nog wel 3.5Ghz halen, dus dan kan ik al naar die upraden later

*Ik heb deze combo nu lopend en nog geen 1 crash gehad, wat ik met m'n nu ouwe AMD XP wel vrij snel had. Wel heb ik de P4 pas 3 daagies, maar nog, mooi dingetje.

P.S. geen flamewar beginnen, ieder heeft zijn eigen mening.

[edit] het prijsverschil met een AMD XP systeem met RD-ram was in totaal 80 Euro, dus dit verwaarloos ik bij de aankoop van een groot systeem [edit]
Kijk, dat is intressant om te horen :) Die 80 euro vind ik niet zo erg als daar een rete snel systeem tegenover staat. En dat die Nortwood de 3.5 wel gaat halen zit er dik in, dat zijn wel mooie upgrades dan :)

En idd, geen flamewarz :)

• Gman
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 14-03 20:42
Ik heb mij afgelopen week(end) met deze vraag bezig gehouden.
De keus is gevallen op de Pentium4

ff zwart op wit(No Flame Intended):

-Grote core => niet breekbaar & betere hitte overdracht
-Koeler systeem
-Niet doorbranden!!! (ik ga over op LC (Liquid Cooling) en kan geen doorbrand gein gebruiken met het experimenteren (dit gebeurt toch wel als het systeem droog ligt/faalt))
-512 Kb Cache
-Stabiel als een huis ook met OC'en (dubbele plus)

Nadeel:
-Borden trekken krom vanwege de aso koeling montage.

RDRam en DDR scheelt niet zoveel, toch ga ik voor DDR omdat dat iets lekkerder OC'ed en ik heb meer aan CPU power dan geheugenbandtbreedte (wat er toch genoeg is bdw).

Nee voor mij is de keus duidelijk.

Ik lees net in dit nieuwsbericht:
Met ClawHammer introduceert AMD onder andere ondersteuning voor 64 bit x86 code, SSE2 instructies, betere prefetch algoritmes en langere integer/FPU pipelines voor hogere kloksnelheid. Verder zal er een PC2700 DDR controller aan boord te vinden zijn, mogelijk zelfs een tweekanaals.
Verder krijgt de Hammer-serie een metalen heatspreader, om de ontstane warmte beter af te kunnen voeren en de core te beschermen tegen mechanische schade.
AMD komt er wel!!! (ik ben overigens NIET anti-amd, nooit geweest)
Strax wordt het dus een dikke nek aan nek race.

Verwijderd

Voordeel van RD-ram t.o.v. DDR-ram is meer bandbreedte:
RD-ram = 3,2GB
DDR-ram = 2,1GB

Nadeel van RD-ram t.o.v. DDR-ram:
1. iets hogere prijs (dat valt na de prijsverhoging van DDR en SD wel mee)
2. hogere latency

maar daar is allemaal mee te leven.

• mvds

mvds

Totally awesome!

Over die upgrademogelijkheden die genoemd werden. Wat jij jezelf moet afvragen is wat je altijd precies upgrade. Koop je meestal een nieuwe CPU of koop je ook altijd een mobo (en dan dus ook vaak mem). In dat laatste geval vallen de upgrademogelijkheden weg bij de keuze voor intel of amd. Gewoon omdat je toch niet vastzit aangezien je alles altijd nieuw koopt.

Je kan jezelf wel voor de gek gaan houden en zegge, "met een intel kan ik nog jaren vooruit". Maar het is gewoon zo dat intel zelden langer doet met een socket dan 1 jaar. Dus na een jaar zal je een ander socket krijgen en dus dan ook een ander mobo.

Plus dat de ontwikkelingen doorgaan, dus volgende generatie ram, HD's, kaarten en weet ik veel. Dus de kans dat je alleen je CPU upgrade is erg klein.

Verwijderd

De XP serie was een mooi goedkoop alternatief voor de P4. Echter nu met Northwood zou ik hiervoor kiezen. De Pentiums zijn tot nu toe altijd stabieler geweest dan de Athlons. Warmtegeneratie...need I say more? Performance..tja die northwood kun je simpel overclocken zonder extra cooling toestanden. Verder geldt bij de P4 nog steeds dat memory de bottleneck is. Hoe sneller de mem, hoe sneller je systeem. Met DDR333 begint dat er ook op te lijken. 8-)

Ik zelf ga ook een nieuw systeem aanschaffen, zat ook eerst naar AMD te kijken...met northwood niet meer. Maar ik w8 nog ff hoe het gaat met de Gf4Ti en Ati8800 cq 9x00 qua prijzen en performance....

Verwijderd

Zo zie je maar weer Alle Voordelen hebben Nadelen!

Ik zou zeggen doe wat je zelf het beste lijkt.

Als je er dan spijt van krijgt kun je alleen jezelf de schuld geven. :7

• Gman
Op donderdag 14 februari 2002 10:49 schreef obsidian het volgende:
Over die upgrademogelijkheden die genoemd werden. Wat jij jezelf moet afvragen is wat je altijd precies upgrade. Koop je meestal een nieuwe CPU of koop je ook altijd een mobo (en dan dus ook vaak mem). In dat laatste geval vallen de upgrademogelijkheden weg bij de keuze voor intel of amd. Gewoon omdat je toch niet vastzit aangezien je alles altijd nieuw koopt.

Je kan jezelf wel voor de gek gaan houden en zegge, "met een intel kan ik nog jaren vooruit". Maar het is gewoon zo dat intel zelden langer doet met een socket dan 1 jaar. Dus na een jaar zal je een ander socket krijgen en dus dan ook een ander mobo.

Plus dat de ontwikkelingen doorgaan, dus volgende generatie ram, HD's, kaarten en weet ik veel. Dus de kans dat je alleen je CPU upgrade is erg klein.
+2 Inzichtvol :)

Je koopt vaak een ander mobo+cpu+mem en dan heb je eigenlijk al een nieuwe pc...
Het oude spul zet je in een eigen kassie en dan verkoop of schuif je weer door.

• MadMod
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 04-08 11:31
http://www.tweakers.net/nieuws/20561

ik zou ff w8ten op de hammer. dit belooft een leuke processor te worden die de pIV zekers gaat verslaan.
He kijk eens naar mijn icon :Y)
hehe

Verwijderd

Hehe, upgrade mogelijkheden :) wat dacht je van die mensen die nog een ouwe BX of LX hebben (p2-233 of hoger enz.) die nu nog kunnen upgraden naar een P3/celeron-1,4Ghz max. nou, das toch niet niks, das 7x zo veel power.
En ik denk dat 1,5Ghz en 1,6Ghz ook nog wel worden gehaald.

• Gman
Op donderdag 14 februari 2002 10:53 schreef Crazy_Casemod het volgende:
http://www.tweakers.net/nieuws/20561

ik zou ff w8ten op de hammer. dit belooft een leuke processor te worden die de pIV zekers gaat verslaan.
He kijk eens naar mijn icon :Y)
hehe
Ik heb het ook al gepost hierboven :)
Maar 4th Quarter pas heh!
dus laatste 3 maanden van dit jaar ergens, en ik heb zeer slechte ervaringen met het wachtten op de XP en uiteindelijk maar P3 gekocht want het duurde ellendig lang.

• mvds

mvds

Totally awesome!

Op donderdag 14 februari 2002 10:59 schreef Gman het volgende:

[..]

Ik heb het ook al gepost hierboven :)
Maar 4th Quarter pas heh!
dus laatste 3 maanden van dit jaar ergens, en ik heb zeer slechte ervaringen met het wachtten op de XP en uiteindelijk maar P3 gekocht want het duurde ellendig lang.
Dat niet alleen. Maar ik het 4de kwartaal zit ik waarchijnlijk alweer te denken aan mijn volgende upgrade. :)

• [NUT]
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 18-08 15:32

[NUT]

Heppiedepeppie

Okay, even vooraf, lees [...]
done :)
Hitte problemen komen alleen voor met die 'goedkope' HSF's... ik heb een Alpha PAL8045 met een Delta FFB-80HP op 5 volt (2500rpm) - in het kader van het kost wat, maar dan heb je ook wat - en dat koelt behoorlijk goed, in de huidige OC (XP1600+ op 1600mhz) zit ik op 36/46 graden (idle/stress) en als ik wil kan ik m'n delta hoger zetten waarmee ik m'n temps naar 31/38 graden krijg (maar wel met de herrie). Verder vind ik de PIV (i.c.m. sdram/ddr) uitermate onder de maat presteren in office omgevingen (ervaring met een PIV 1.5 ghz) en qua games vind ik 'em nou niet echt imposant... imho is de PIV een hoop gebakken lucht met een Xtraatje die pas met nieuwe software of gepatchte software tot zijn recht komt... (golden oldies zullen niet snel gepatched worden denk ik toch)
Mijn huidige computer bevat een XP 1600+ op 1900+ snelheid. ik heb 'em nog niet unlocked waardoor mijn FSB momenteel op 152 draaid om deze snelheid te behalen, hiervoor heb ik PC2400 geheugen van Corsair. Ik race er nog net geen pIV 2.2ghz (in de benches) uit maar ik heb toch echt het gevoel dat die van mij in games/office apps wat sneller is in reactie/interactie. Als je nog even zou kunnen wachten dan kan je voor een Throuroughbred gaan en dan is je argument wat betreft de hitte toch wel vergaan lijkt mij 8-)

• LeonM
Op donderdag 14 februari 2002 11:24 schreef [NUT] het volgende:

[..]

done :)
[..]

Hitte problemen komen alleen voor met die 'goedkope' HSF's... ik heb een Alpha PAL8045 met een Delta FFB-80HP op 5 volt (2500rpm) - in het kader van het kost wat, maar dan heb je ook wat - en dat koelt behoorlijk goed, in de huidige OC (XP1600+ op 1600mhz) zit ik op 36/46 graden (idle/stress) en als ik wil kan ik m'n delta hoger zetten waarmee ik m'n temps naar 31/38 graden krijg (maar wel met de herrie). Verder vind ik de PIV (i.c.m. sdram/ddr) uitermate onder de maat presteren in office omgevingen (ervaring met een PIV 1.5 ghz) en qua games vind ik 'em nou niet echt imposant... imho is de PIV een hoop gebakken lucht met een Xtraatje die pas met nieuwe software of gepatchte software tot zijn recht komt... (golden oldies zullen niet snel gepatched worden denk ik toch)
[..]

*knip*
een 1600+ @ 1600Mhz 46 graden stressed!? Met een fan op 5 volt!? das wel er koud!

Maar ff in het algemeen ik zag op informatique dit moederboard staan: Asus P4S333, S-478, SIS645, 3xDDR die heeft dus 3 x DDR DIMM PC2700 Sockets.
Het leek mij wel een fijn plankje (geen ob sound en dat soort onzin) dus ik verder kijken naar geheugen, kom ik op dit uit: Dane-Elec Dimm 256Mb DDR SDram PC2100 :? want ze hebben verder geen snelere... dus ik verder naar gistron: ook geen pc2700 reepjes... bestaat dat spul nog niet ofzo?? (ja, ik loop achter op het gebied van dit soort dingen)

• Gman
[quote]Op donderdag 14 februari 2002 11:41 schreef LeonM het volgende:

[..]

een 1600+ @ 1600Mhz 46 graden stressed!? Met een fan op 5 volt!? das wel er koud!
[quote]

En dat in een no-name miditower! ;)

En die meneer is wel aan het flamen op P4!! (gebakken lucht blablabla)

Verwijderd

Ik erger me ook steeds meer aan het lawaai van me athlon maar aangezien ik ook op het geld moet letter zal ik niet snel een Intel gaan halen

• LeonM
Op donderdag 14 februari 2002 12:09 schreef minipolopikoler het volgende:
Ik erger me ook steeds meer aan het lawaai van me athlon maar aangezien ik ook op het geld moet letter zal ik niet snel een Intel gaan halen
Intel en AMD maakt bijna geen verschil meer :) Alleen geheugen voor de p4 is duurder :)

• JSI
  • Laatst online: 09-08 09:19

JSI

Op donderdag 14 februari 2002 12:24 schreef LeonM het volgende:

[..]

Intel en AMD maakt bijna geen verschil meer :) Alleen geheugen voor de p4 is duurder :)
Het scheelt € 29 per reepje, dus daar hoef je het
niet voor te laten. :)
256MB PC2100 DDR SDRAM € 87,-
256MB PC800 Rambus DRAM € 116,-

• Bene
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 22-08 11:59

Bene

list incomprehension

Ben zelf sinds twee weken eigenaar van een XP1800+, na jaren van trouwe Intel aankopen. Hij was stukken (scheelde ongeveer 300 euro) goedkoper dan een vergelijkbare 2,0 PIV qua geheuge, chip en mobo. Was wel bang voor de warmte, maar die val me reuze mee, 40 graden kan ik best mee leven.

• [NUT]

[NUT]

Heppiedepeppie

Op donderdag 14 februari 2002 11:41 schreef LeonM het volgende:
8-) d8 ik dus ook :)
Maar ff in het algemeen ik zag op informatique dit moederboard staan: Asus P4S333, S-478, SIS645, 3xDDR die heeft dus 3 x DDR DIMM PC2700 Sockets.
Het leek mij wel een fijn plankje (geen ob sound en dat soort onzin) dus ik verder kijken naar geheugen, kom ik op dit uit: Dane-Elec Dimm 256Mb DDR SDram PC2100 :? want ze hebben verder geen snelere... dus ik verder naar gistron: ook geen pc2700 reepjes... bestaat dat spul nog niet ofzo?? (ja, ik loop achter op het gebied van dit soort dingen)
kijk maar eens hier: http://www.tweakers.net/pricewatch/cat/3 daar staan 256mb pc2700 modules, en 128mb pc2400 modules in... :)

• [NUT]

[NUT]

Heppiedepeppie

Op donderdag 14 februari 2002 11:52 schreef Gman het volgende:
[..]
En dat in een no-name miditower! ;)

En die meneer is wel aan het flamen op P4!! (gebakken lucht blablabla)
neuh... ik heb mijn mening gegeven met een argument, da's geen flame :P ;)

• [NUT]

[NUT]

Heppiedepeppie

Op donderdag 14 februari 2002 12:09 schreef minipolopikoler het volgende:
andere koeler kopen dan :)

• Harmen
  • Registratie: Oktober 1999
  • Laatst online: 22:23

Harmen

⭐⭐⭐⭐⭐⭐

Mijn laatste intel was een Pentium120 (heb hier nog wel een paar staan, als servertje etc).
Na de intel kwam er een Amd k6-2 300MHz daarna een k6-2 500MHz. Na de k6-2 serie kwam er een Athlon 750@1000MHz, deze was redelijk stabiel (k7v). De Athlon heeft het niet lang uitgehouden, aantal maanden. ;(

Dus moest er weer wat nieuws komen: A7V + Athlon Thunderbird 850MHz (socket-A) deze combo was echt een drama... continue gezeik met de via 4-in-1 drivers etc... Kwam waarschijnelijk door de brakken via chipset...
Na deze verkocht te hebben ben ik overgegaan op de volgenden combo die in nog steeds heb. :7

ECS K7S5A Sis 745 chipset
Athlon Thunderbird 1400MHz (266)
Infineon DDR 2 x 256Mb cl2

Dit loopt dus echt mega stabiel, en het is daarnaast ook nog eens mega snel. :+

Het is helemaal een eigen keuze waar je voor gaat, peroonlijk roep ik Amd maargoed. ;)
Even over de coolers etc. Geluidsniveau is goed te doen, als je een bigtower hebt staat ie als het goed is onder de tafel. Dan is het lawaai nog veel minder. :7

P.s Heb deze week nog een PC gebouwd voor een kennis en je raad het al: Het is ook een Amd! :+

Whatever.

• LeonM
Op donderdag 14 februari 2002 12:43 schreef [NUT] oa het volgende:

kijk maar eens hier: http://www.tweakers.net/pricewatch/cat/3 daar staan 256mb pc2700 modules, en 128mb pc2400 modules in... :)
Jah, maar het is wel allemaal DDR :)

• [NUT]

[NUT]

Heppiedepeppie

Op donderdag 14 februari 2002 12:53 schreef LeonM het volgende:

[..]

Jah, maar het is wel allemaal DDR :)
:? :? euh... moet je dan geen DDR hebben voor een DDR mobo? :? :P

• mr_obb
  • Laatst online: 21-08 12:59

mr_obb

Lakse Perfectionist

Het 'hitteprobleem' met AMD Athlon XP's is geen probleem meer. Zorg dat je een goede kast hebt met een goede koeler en je bent klaar. Goede AMD koelers maken geen herrie. De Intel P4's worden alleen koel gehouden door hun asociaal grote koelblokken. Zoals iemand eerder al zij: als je de Intel koeler op je P4 zet buigt je complete moederboord.

Ikzelf ga nog steeds voor AMD, aangezien hun prijs/prestatie verhouding gewoon veel beter ligt. Een Athlon XP 1700+ ligt qua prijs gelijk met een Intel P4 1,7, maar qua prestaties met een P4 1,9. Als je gaat kijken naar overclockbaarheid kom je met een P4 procentueel gezien verder. Of je prestaties met een overclockte P4 1,6 ook beter worden dan de overclockte XP 1700+ durf ik je niet te zeggen.

Ik werk zelf nog op een 'oude' Duron 800 op een A7V en heb nog geen behoefte aan verandering, maar als ik naar collega's kijk dan kunnen zij hun proc met een goedkope koeler (Spire :r ) al een behoorlijk stuk overclocken.

Dan heb je nog het punt stabiliteit. Intel maakt hele stabiele moederboorden. De P4X266 chipset van VIA is echt een drama, waar je met een enorme boog omheen moet lopen. Kies voor een boord met een i845 chipset en DDR geheugen of een i850 met RIMM.

Als je een AMD gaat kopen is er meer keuze. Qua prestaties staat de VIA KT266A chipset nog steeds bovenaan. Over de stabiliteitsproblemen moet je je niet al te veel zorgen maken. Over het algemeen werkt zo'n boord gewoon goed. Met VIA geld: Hoge bomen vangen veel wind. Je leest veel problemen over VIA chipsets, maar er worden er dan ook gigantisch veel verkocht. Veel meer dan van Sis en Ali.

Veel problemen met computers worden veroorzaakt door instabiele voedingen of slecht geheugen. Het belangrijkste is dus dat die 2 goed zijn.

• LeonM
Nou we dan toch bezig zijn, welk mobo kan ik het best kopen voor een p4 1.6 northwood? Ik wil GEEN onboard audio of video.

Zelf had ik Informatique deze gezien: Asus P4S333, S-478, SIS645, 3xDDR heeft iemad die? IS ie een beetje goed/stabiel en valt er een beetje mee te overclocken?

• Abbadon
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 17:07
Op donderdag 14 februari 2002 11:41 schreef LeonM het volgende:

.....ook geen pc2700 reepjes... bestaat dat spul nog niet ofzo?? (ja, ik loop achter op het gebied van dit soort dingen)
Spul bestaat idd nog niet. Je kan b.v. wel Corsair's XMS2700 kopen, maar dat is GEEN PC2700; zitten gewoon op 166Mhz geteste PC2100/7.5ns Samsung (DIMM rev 1.0) of Micron (DIMM rev 1.1) chips op.

De topic vraag: ik zou absoluut een Northwood 1.6 verkiezen boven de XP1700+, standaard is 'ie welliswaar langzamer, maar als je beide max overclocked zal de Northwood hoogstwaarschijnlijk veelal sneller zijn :) Daarenboven kun je voor een Intel chipset kiezen, en da's veelal iets probleemlozer dan een Via.

Just pick a dead end and chill out 'till you die.

• Harmen

Harmen

⭐⭐⭐⭐⭐⭐

Op donderdag 14 februari 2002 17:19 schreef Abbadon het volgende:

[..]

Daarenboven kun je voor een Intel chipset kiezen, en da's veelal iets probleemlozer dan een Via.
Ahum! ;)
Je hebt voor Amd meerdere chipsets.
Sis 735
Nforce
Amd 760 etc.

Zelf ben ik zeer tevreden over de Sis735 sjipset. 8-)

Whatever.

• Abbadon
  • Laatst online: 17:07
Op donderdag 14 februari 2002 19:21 schreef meendering het volgende:

[..]

Ahum! ;)
Je hebt voor Amd meerdere chipsets.
Sis 735
Nforce
Amd 760 etc.

Zelf ben ik zeer tevreden over de Sis735 sjipset. 8-)
Dat weet ik, dit tik ik ook op een AMD-760MP :7 Alleen is er veel meer keuze in borden met VIA chipset, waardoor je daar gauw op uitkomt (plus dat ze veelal 't snelst zijn)

Just pick a dead end and chill out 'till you die.

• Harmen

Harmen

⭐⭐⭐⭐⭐⭐

Op donderdag 14 februari 2002 19:36 schreef Abbadon het volgende:

[..]

Dat weet ik, dit tik ik ook op een AMD-760MP :7 Alleen is er veel meer keuze in borden met VIA chipset, waardoor je daar gauw op uitkomt (plus dat ze veelal 't snelst zijn)
Zoveel scheelt het niet.... Sis735 is bijna even snel als een via kt266. Ik ga toch liever voor stabiliteit. Da's stukken belangrijker. :7

Whatever.

• SG
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 20-08 12:04

SG

SG surft naar info hardewaren

Ik heb voorheen 4PC's met BX gehad
dus cellie 366 & DUAL 400 PII350 PIII450 in LAN
Toen was er geen alternatief met performance/prijs er was alleen intel met onbetaalbare performance voor mij dan. De meeste componenten waren toen per type al duurder dus PC's waren toen 'n erg dure grap/hobby.
Dus vanaf de release van de K7 ben ik bij de eerstvolgende upgrades overgestapd naar de K7 platform toen de Thunderbird 'n 1,2 en 1,4 PC heb ik er mee gebouwd, ene BX verkocht andere BX is de server geworden dus nog 3BX.

Maar ik blijf bij AMD waarom intel heeft nu 'n goed produkt betaalbaar en overclockbaar.
Maar dit is tijdelijk AMD moet nog naar de 0,13 en wij overclocken niet. hooguit zeer gering.
Ik wacht lekker op de 0,13 Athlon de thourougbred.
Is de dissipatie probleem opgelost mijn TB zijn nog snel zat.
Mijn broer gaat zijn BX PII 350 ook vervangen door 'n Athlon ivm zeer laag budged
Ik ga dan mijn TB1200 updaten naar mijn volgende performance systeem met de prijs sterk in gedachten.

Dit Northwood gedoe is gewoon 'n erg overdreven hype ze zitten nu in 'n mooie markt positie hebben weer na lange tijd in het algemeen de performance kroon terug en ook de OC beker maar is dat ook inverhouding met performance ivm de IPC Intel heeft dit effe te danken aan dat ze als eersten zijn met hun 0,13 produktie zodra AMD hun 0,13 gereleased heeft krijg je weer 'n totaal anderbeeld.
en dan valt intel reuse mee of zelfs tegen
Op dit momemt is de P4 nortwood 'n goede keuze voor overclockers totdat AMD ook op 0,13 is dan zijn ze beiden hoog over te clocken en zijnig met dissipatie vergeet niet dat 0,18 P4 en 0,18 Athlon's even veel verstoken dus 0,13 is net zo zuinig als 'n Northwood.
De P4 chip is speciaal rekening gehouden met bandbreedte dus gebruikt het geheugen veel efficienter ten eerste door de FSB van 400(100QDR) Alleen kan DUAL RDRAM dit volledig benutten met bepaalde beperkingen zoals hogelatency
De P4 is ook de eerste desktop CPU met Data prefetch SPeciaal voor extra geheugen performance.
Nadeel van de Netburst architektuur is de gevoeligheid voor oude kode en branch intensieve code deze architektuur houd het lieft van streamed code/data mede veroorzaakd door de langepipelins van 20 stages wat het erg branche misprediction gevoelig maakt.
Nu P4 1,6A met RDRAM alleen als je erg wilt OCén.
Waarom RDRAM deze heeft 'n bandbreedte van 3200 tov 2100/2700 als je overclockt tot over de 133 wordt dat 4200MB/S dus die je krijgt heel veel extra FSBBandbreedte die niet optimaal benut wordt met PC2100/PC2700.

Clock is niet zalig makend zie reviews waar 'n 2600MhzRDRAM P4 vs 3000MhzDDRAM P4 die 400Mhz tragere P4 is soms sneller dan 'n hoger geclockte DDR.

Ik zou voor RDRAM gaan is minder ver te OC'en MAar heeft de P4 meer te bieden op bandbreedte

De nadelen van RDRAM vs DDR-SDRAM worden ook gecompenseerd door Northwood's grotere Cache

ALs je je blind staart op hoge CLocken sla je de plaat mis. in veel gevallen is de CPU afhankelijk van andere componenten zoals geheugen en 'n P4 op hoge clocken kan ook meer data verwerken per tijds eenheid, bandbreedte is dan zeer belangrijk bij een grote groep applicaties.

Ik ga binnenkort voor de througrougbred en barton en later CLawhammer Ik zit in de postitie om effe 'n maand of 3 te kunnen wachten op AMD eerste 0,13um CPU . Als je perse nu 'n Pc wilt samen stellen kan je sinds 'n langetijd nu ook 'n redelijk betaalbare P4 systeem sammenstellen en ook nog goed overclockbaar.

Die prijzen voor de intel CPU van nu hebben jullie te danken aan AMD die er erg hard voor heeft moeten vechten intel is sterk in de markt te beheersen whiteboxed Asus 750 mobo. En aangezien intel AMD echt als dreiging ziet reageren ze dus ook sterk op AMD door prijsverlagingen om verloren aandeel terug te winnen.

Zonder AMD op de high-end desktopmarkt konden de meesten zich vaak maar 'n Celeron veroorloven of de goedkoopste instap type van intel high-end serie.

Sinds AMD goed aan de weg timmerd heb ik voor het eerst De snellste CPU kunnen kopen en toch binnen mijn budged kunnen blijven zonder 'n maandsalaris aan alleen maar de CPU kwijt te zijn.

X399 Taichi; ThreadRipper 1950X; 32GB; VEGA 56; BenQ 32" 1440P | Gigbyte; Phenom X4 965; 8GB; Samsung 120hz 3D 27" | W2012SER2; i5 quadcore | Mac mini 2014 | ATV 4g | ATV 4K

Verwijderd

Ik zou voor die P4 gaan :)

Als je die overclocked ben je nog steeds sneller dan een standaard 2,2Ghz (100x22) als in de benchies, want jouwe loopt op een veel hogere FSB. :)

Dus onthoud dat ook maar. En wat Jaromir zei over zijn PC in het begin van dit topic :)

• Crazy-
  • Laatst online: 10-08 08:15

Crazy-

Best life ever

Op donderdag 14 februari 2002 12:30 schreef JSI het volgende:

[..]

Het scheelt € 29 per reepje, dus daar hoef je het
niet voor te laten. :)
256MB PC2100 DDR SDRAM € 87,-
256MB PC800 Rambus DRAM € 116,-
true...kom dus niet aan met DDR/QDR is duurder/goedkoper ofzo, want dat is niet zo! (QDR = RDRAM)

12,85kWp - ZB 7,5m2/400l - 5kW Pana H WP (CV&SWW) - 13,8kWh accu

• LeonM
Op donderdag 14 februari 2002 20:33 schreef SuperG een lang verhaal
Okay, jouw redenering is ook goed, want ik verwacht zelf ook eigenlijk wel dat als AMD met 0.13 micron technologie komt dat de rollen weer omdraaien en AMD HET goedkope merk word dat ook goed presteerd.
MAAR de verwachtingen zijn dat die 0.13 micron AMD pas het laatste kwartaal dit jaar uit komt (zal dus wel uitlopen tot begin volgend jaar) en ik wil dus wel voor die tijd een nieuwe pc (tussen nu en 2 maanden)

Duis bij deze ga ik toch voor de pentium 4 (goh, als je dat een maand of 2 terug had gezegd had ik je voor gek verklaard) en betaal ik maar iets meer voor mijn systeempje.

Ik ga me nu eerst eens verdiepen in de mobo's en geheugen voor de P4 en daar kan ik trouwens ook wel wat hulp bij gebruiken (hint hint >:))

• [NUT]

[NUT]

Heppiedepeppie

Op donderdag 14 februari 2002 23:03 schreef LeonM het volgende:
[..]
Okay, jouw redenering is ook goed, want ik verwacht zelf ook eigenlijk wel dat als AMD met 0.13 micron technologie komt dat de rollen weer omdraaien en AMD HET goedkope merk word dat ook goed presteerd.
MAAR de verwachtingen zijn dat die 0.13 micron AMD pas het laatste kwartaal dit jaar uit komt (zal dus wel uitlopen tot begin volgend jaar) en ik wil dus wel voor die tijd een nieuwe pc (tussen nu en 2 maanden)
[..]
euh, dat zie je verkeert, de clawhammer komt pas aan het eind van dit jaar niet de thoroughbred en barton die zijn veel eerder aan de beurt...

leest u maar:

http://www.tweakers.net/nieuws/19716
http://www.tweakers.net/nieuws/19593
http://www.tweakers.net/nieuws/18846
http://www.tweakers.net/nieuws/20110
en als laatste maar zeker ook zo belangrijk:
http://www.tweakers.net/nieuws/20167

0.13 micron core in het 1ste helft van dit jaar, en het ziet er naar uit dat amd niet lang op zich zal laten wachten (i.v.m. de piv northwood) duseh...

• SG

SG

Op donderdag 14 februari 2002 22:22 schreef iefje het volgende:
Ik zou voor die P4 gaan :)

Als je die overclocked ben je nog steeds sneller dan een standaard 2,2Ghz (100x22) als in de benchies, want jouwe loopt op een veel hogere FSB. :)

Dus onthoud dat ook maar. En wat Jaromir zei over zijn PC in het begin van dit topic :)
Ja intel staat er momenteel goed voor voorlopig.
[/quote]
Dat lijkt mij meer Intel chipset vs VIA chipset dus op chipset gebied.
2. misschien zal die SSE2 techniek steeds sterker
geimplenteerd worden wat zorgt ook voor een versnelling
Het begint te komen die SSE2 ondersteuning in nieuwe software maar valt nog steeds tegen hier had SSE en vooral 3DKnow ook last van.
Bij AMD is de koeler keuze zeer belangrijk bij Northwood wat minder vraag me af wat 0,13 voor AMD voor invloed hier op heeft.
De P4 FSB is 'n grote vooruit gang alleen is Netburst architektuur erg Code gevoelig PIII/K7 reageren niet zo extreem op zeer gevarieerde programma's

Dus als 'n architektuur met FSB 266 ene van 400 kan bij houden is er ergens 'n belangrijke bottleneck.
Ondertussen zal intel naar de 133Mhz FSB gaan aangezien er nog geen mobo's zijn die dit ondersteunen zal je misschien toch moeten upgraden voor de wat snellere P4 ook zal de P4 moeten gaan naar DUAL DDR of nog snellere RDRAM dus weer nieuwe Chipsets en dus mobo upgrade nodig.

Intel staat bekend om snelle veranderingen nadeel is de korte upgrade pad maar veranderingen brengen vaak ook 'n krachtigere platform voort.
De P4 is sterk Bandbreedte afhankelijk dus als de Clock goed doorschaald moet de FSB ook meegaan anders worden de nog snellerre P4 te veel afgeknepen en word hun potentie niet voledig benut wat zonde is hier voor heb je sneller mobo's nodig met chipsets die die hogere FSB ondersteunen en daar 'n minstens eve snelle geheugen bus implementatie er aan sluiten, zodat de FSBus en memory bus een 1 op 1 bandbreedte verhouding hebben.

FSB van 533 en DUAL PC2700 DDR of DUAL PC1200RDRAM krijg je door 'n mobo upgrade weer 'n extra performance boost.

De Hammer zal vanaf 3400+ inspringen met bij behoerend K8 socket tot die snelheid moet AMD het doen met Barton en daarvoor Throurougbred en die laaste twee gebruiken Socket A zolang er geen FSB update wordt gedaan kunnen we nog een jaartje door met socket A als het mee zit of er moeten 333Mhz 400Mhz FSB Athlons komen op 0,13(SOI) maar dat denk ik niet we blijven helaas nog aan de 266 wat de performance drukt maar wel het upgrade pad verlengd.

X399 Taichi; ThreadRipper 1950X; 32GB; VEGA 56; BenQ 32" 1440P | Gigbyte; Phenom X4 965; 8GB; Samsung 120hz 3D 27" | W2012SER2; i5 quadcore | Mac mini 2014 | ATV 4g | ATV 4K

• We Are Borg
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 22:41

We Are Borg

Moderator Wonen & Mobiliteit / General Chat
Op donderdag 14 februari 2002 12:24 schreef LeonM het volgende:

[..]

Intel en AMD maakt bijna geen verschil meer :) Alleen geheugen voor de p4 is duurder (maar wel sneller :)
Niet alleen het nadeel noemen, maar ook het voordeel ;) Voor de rest een top topic, ga zo door :)

• star-saber
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 22-08 09:44

star-saber

Ryzen

ik ben ook overgestapt van amd naar intel

en heb er echt geen spijt van

• We Are Borg

We Are Borg

Pentium IV 2Ghz + Abit TH7-II Raid + 1GB RDRAM + Radeon 8500 Ati Retail+ Promise Fasttrack TX2 + Sb Audigy Platinum+ 2x Ibm 60 Gxp 60GB Raid 0 + 60GB GXP IBM (HPT) + 16x40 Pioneer DVD + Plex 24x10x40 + Iiyama VM Pro 410 + RaZeR Boomslang 2000
Das een leuk systeempje, niet bijzonder :+ , maar wel grappig :P

• star-saber
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 22-08 09:44

star-saber

Ryzen

thanx ;)

Verwijderd

Op vrijdag 15 februari 2002 19:00 schreef SuperG het volgende:

<knip>
Ondertussen zal intel naar de 133Mhz FSB gaan aangezien er nog geen mobo's zijn die dit ondersteunen zal je misschien toch moeten upgraden voor de wat snellere P4 ook zal de P4 moeten gaan naar DUAL DDR of nog snellere RDRAM dus weer nieuwe Chipsets en dus mobo upgrade nodig.
<knip>
Pardon :? de Asus P4T-E bijvoorbeeld is toch echt al wel geschikt voor 533 FSB P4's hoor... Kan de review niet voor ogen halen, maar geloof dat alle mobo's de FSB wel aankunnen, maar dat bij sommige de clockgenerator overhit raakte...

[edit] linkje voor P4T-E

• SG

SG

Op vrijdag 15 februari 2002 21:57 schreef Stoned-cow het volgende:

[..]

Pardon :? de Asus P4T-E bijvoorbeeld is toch echt al wel geschikt voor 533 FSB P4's hoor... Kan de review niet voor ogen halen, maar geloof dat alle mobo's de FSB wel aankunnen, maar dat bij sommige de clockgenerator overhit raakte...

[edit] linkje voor P4T-E
Dus moet je wachten voor officiele support als je als noob niet wil gaan aanklooien op de i850E gebaseerde mobo's. Waar je dan de 133Mhz FSB P4 2.533 in kan steken zodra die er zijn.

Verwijderd

Op vrijdag 15 februari 2002 21:03 schreef star-saber het volgende:
ik ben ook overgestapt van amd naar intel

en heb er echt geen spijt van
[mierenneuken]
Fijn dat je het even meld ;)
[/mierenneuken]

Maar dat stabiliteits verhaal tussen Intel en AMD ligt toch vooral aan de chipsets (VIA/SIS/AMD/INTEL) of niet??? Daar heeft een normaal geclockte cpu toch niks mee te maken????

edit:

Was hierboven ergens ook al gemeld |:( :9

• We Are Borg

We Are Borg

Op vrijdag 15 februari 2002 22:47 schreef EbAyzo het volgende:

[..]

[mierenneuken]
Fijn dat je het even meld ;)
[/mierenneuken]

Maar dat stabiliteits verhaal tussen Intel en AMD ligt toch vooral aan de chipsets (VIA/SIS/AMD/INTEL) of niet??? Daar heeft een normaal geclockte cpu toch niks mee te maken????

edit:

Was hierboven ergens ook al gemeld |:( :9
Het klopt dat wanneer je overclock de pc meestal instabieleren loopt. HOEFT niet, maar het is meestal wel zo. En idd, AMD is niet onstabiel, maar een amd met een "verkeerd" moederbord is onstabiel :)

• Hermanvh
  • Laatst online: 17-03 10:14

Hermanvh

webOS fan, hacker, developer

Kwa stabiliteit en warmte doet AMD tegenwoordig echt niet meer onder voor Intel. Je zou dus moeten gaan kijken naar wat jij met je PC wilt gaan doen en welke CPU daarvoor het snelste is :)

Ik ben zelf erg te spreken over de SiS735 chipset, deze is een stuk stabieler dan welke Via chipset dan ook :) Nu heeft SiS ook een 740 en 745 gereleased :)

Het voordeel van SiS is dat het een goedkope chipset is, met weinig probs (geen Creative bugs e.d.) en ook nog eens een goede performance biedt >:)

De warmte van de AMD XP's is al een stuk minder dan die van de TB's. Een XP 1700+ wordt 43 graden met een standaard Coolermastertje. Over het doorbranden van de CPU zou ik niet inzitten. Ik heb m'n CPU (TB1200) ook wel eens zonder fan laten draaien (wel met heatsink) |:( Maar no probs :)

Er is op zich weinig verschil tussen performance, hitte, stabiliteit tussen Intel en AMD, dus je moet gewoon zelf kiezen. Het enigste echte voordeel van AMD is dat je vaak langer kan blijven upgraden met je boardje, doordat ze niet zo vaak van socket verwisselen :)

webOS all the way!

• LeonM
I am convinced! :P

Ikke ga intel 1.6 northwood bestellen :)
Waterkoeling erop en lekker naar de 2.2 Ghz :9~

• We Are Borg

We Are Borg

Op zondag 17 februari 2002 16:53 schreef LeonM het volgende:
I am convinced! :P

Ikke ga intel 1.6 northwood bestellen :)
Waterkoeling erop en lekker naar de 2.2 Ghz :9~
Vertel mij ff hoe die werkt. Ben ook van plan om een 1.7 northwood te gaan halen, maar das pas in Juni

• SG

SG

Op zondag 17 februari 2002 16:55 schreef We Are Borg het volgende:

[..]

Vertel mij ff hoe die werkt. Ben ook van plan om een 1.7 northwood te gaan halen, maar das pas in Juni
Dan zijn er misschien ook al Throurougbreds & 133FSB Northwoods uit en kan je misschien 'n 1,733Northwood op 133FSB krijgen. of athlonXP 2400+

• Mister_X
  • Laatst online: 07-04 08:41
Ik heb vanaf de HCC dagen voor het eerste een AMD (athlon xp1800) gekocht,

dus kan er weinig over praten, ik heb dus een GLOBAL ORB III erop hangen en hem vanaf 1.53gh naar de 1.73ghz geklokt, (vandaar dat in me sign staat 2100!)

en tja het maakt lawaai dat ben ik met je eens hij word ook redelijk warm (idle 35/37 stressed 39/43 graden)

toch ga ik binnekort es wat stillers erop plakken denk.
Pagina: 1