Op donderdag 14 februari 2002 10:20 schreef LeonM het volgende:
Ik ben dus voorheen altijd trouw geweest aan AMD gezien AMD's processors lekker goedkoop waren (en ik had weinig geld)
Ik heb voorheen 4PC's met BX gehad
dus cellie 366 & DUAL 400 PII350 PIII450 in LAN
Toen was er geen alternatief met performance/prijs er was alleen intel met onbetaalbare performance voor mij dan. De meeste componenten waren toen per type al duurder dus PC's waren toen 'n erg dure grap/hobby.
Dus vanaf de release van de K7 ben ik bij de eerstvolgende upgrades overgestapd naar de K7 platform toen de Thunderbird 'n 1,2 en 1,4 PC heb ik er mee gebouwd, ene BX verkocht andere BX is de server geworden dus nog 3BX.
Maar ik blijf bij AMD waarom intel heeft nu 'n goed produkt betaalbaar en overclockbaar.
Maar dit is tijdelijk AMD moet nog naar de 0,13 en wij overclocken niet. hooguit zeer gering.
Ik wacht lekker op de 0,13 Athlon de thourougbred.
Is de dissipatie probleem opgelost mijn TB zijn nog snel zat.
Mijn broer gaat zijn BX PII 350 ook vervangen door 'n Athlon ivm zeer laag budged
Ik ga dan mijn TB1200 updaten naar mijn volgende performance systeem met de prijs sterk in gedachten.
Dit Northwood gedoe is gewoon 'n erg overdreven hype ze zitten nu in 'n mooie markt positie hebben weer na lange tijd in het algemeen de performance kroon terug en ook de OC beker maar is dat ook inverhouding met performance ivm de IPC Intel heeft dit effe te danken aan dat ze als eersten zijn met hun 0,13 produktie zodra AMD hun 0,13 gereleased heeft krijg je weer 'n totaal anderbeeld.
en dan valt intel reuse mee of zelfs tegen
Want AMD geeft steeds meer hitte probs, waardoor je dus een straaljager koeler in je pc hebt zitten.
Op dit momemt is de P4 nortwood 'n goede keuze voor overclockers
totdat AMD ook op 0,13 is dan zijn ze beiden hoog over te clocken en zijnig met dissipatie vergeet niet dat 0,18 P4 en 0,18 Athlon's even veel verstoken dus 0,13 is net zo zuinig als 'n Northwood.
Intel daarintegen schijnt weer minder efficient met geheugen om te gaan ofzo.
De P4 chip is speciaal rekening gehouden met bandbreedte dus gebruikt het geheugen veel efficienter ten eerste door de FSB van 400(100QDR) Alleen kan DUAL RDRAM dit volledig benutten met bepaalde beperkingen zoals hogelatency
De P4 is ook de eerste desktop CPU met Data prefetch SPeciaal voor extra geheugen performance.
Nadeel van de Netburst architektuur is de gevoeligheid voor oude kode en branch intensieve code deze architektuur houd het lieft van streamed code/data mede veroorzaakd door de langepipelins van 20 stages wat het erg branche misprediction gevoelig maakt.
Nou komt dus mijn zeer gewaagde vraag: Intel 1.6 northwood of een AMD 1700+? Want qua prijs scheelt het nix.
Nu P4 1,6A met RDRAM alleen als je erg wilt OCén.
Waarom RDRAM deze heeft 'n bandbreedte van 3200 tov 2100/2700 als je overclockt tot over de 133 wordt dat 4200MB/S dus die je krijgt heel veel extra FSBBandbreedte die niet optimaal benut wordt met PC2100/PC2700.
Clock is niet zalig makend zie reviews waar 'n 2600MhzRDRAM P4 vs 3000MhzDDRAM P4 die 400Mhz tragere P4 is soms sneller dan 'n hoger geclockte DDR.
Ik zou voor RDRAM gaan is minder ver te OC'en MAar heeft de P4 meer te bieden op bandbreedte
De nadelen van RDRAM vs DDR-SDRAM worden ook gecompenseerd door Northwood's grotere Cache
ALs je je blind staart op hoge CLocken sla je de plaat mis. in veel gevallen is de CPU afhankelijk van andere componenten zoals geheugen en 'n P4 op hoge clocken kan ook meer data verwerken per tijds eenheid, bandbreedte is dan zeer belangrijk bij een grote groep applicaties.
Ik ga binnenkort voor de througrougbred en barton en later CLawhammer Ik zit in de postitie om effe 'n maand of 3 te kunnen wachten op AMD eerste 0,13um CPU . Als je perse nu 'n Pc wilt samen stellen kan je sinds 'n langetijd nu ook 'n redelijk betaalbare P4 systeem sammenstellen en ook nog goed overclockbaar.
Die prijzen voor de intel CPU van nu hebben jullie te danken aan AMD die er erg hard voor heeft moeten vechten intel is sterk in de markt te beheersen whiteboxed Asus 750 mobo. En aangezien intel AMD echt als dreiging ziet reageren ze dus ook sterk op AMD door prijsverlagingen om verloren aandeel terug te winnen.
Zonder AMD op de high-end desktopmarkt konden de meesten zich vaak maar 'n Celeron veroorloven of de goedkoopste instap type van intel high-end serie.
Sinds AMD goed aan de weg timmerd heb ik voor het eerst De snellste CPU kunnen kopen en toch binnen mijn budged kunnen blijven zonder 'n maandsalaris aan alleen maar de CPU kwijt te zijn.
X399 Taichi; ThreadRipper 1950X; 32GB; VEGA 56; BenQ 32" 1440P | Gigbyte; Phenom X4 965; 8GB; Samsung 120hz 3D 27" | W2012SER2; i5 quadcore | Mac mini 2014 | ATV 4g | ATV 4K