[CM] LCD op USB. ECHT uitvoerbaar!

Pagina: 1
Acties:

• Tadango
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 20-08 19:58
Dit is denk ik wat iedereen wil. Een LCD scherm die je puur op een USB aansluiting aansluit en die je dus ook mooi intern op je MB kan aansluiten of extern via 1 single USB kabel. Dit scheelt kabels en externe voedingen en noem maar op.

Het idee : Een standaard HD44780 heeft een 8 Bits data bus + wat extra zooi. Normaal sluit je deze aan op je LPT poort zodat je weinig hardware extra nodig bent. Dit vond ik maar niks en dus ben ik een Serieel naar LCD controller aan het bouwen. Zo'n backpack maar dan goedkopen (€ 15 ongeveer). Ik zoek nog het protocol wat standaard in die backpack word gebruikt zodat hij compatible word met andere. Als iemand daar info over heeft dan hoor ik het heel graag anders gaat deze alleen met mijn software werken wat een groot nadeel is. Als die backpack er tussen zit heb je al heel wat minder draadjes nodig. Nog steeds heb je een externe voeding nodig en een COM poort. nu heb ik maar 1 Com Poort en al 2 dingen die ik er op aan wil sluiten (IR remote en PDA). Ook nog een LCD op serieel kan ik dus niet gebruiken. Nu heb je van die USB naar Serieel converters. Ideaal! Je tapt daar ook +5V vanaf en je hebt ook meteen je voeding. Deze converter word onder windows als een Standaard COM poort gezien en kun je dus met elk progje gebruiken. Ook onder Win2K en XP kun je deze zonder enig probleem aansturen waardoor dat obstakel ook opgelost is. Als je dit netjes in een klein kastje wegwerkt (kan, is erg klein) dan heb je een mooi 4x40 LCD scherm met BL op USB :) Jippie!!! Geen gezeur met dikke kabels of externe voedingen maar gewoon een simpel USB kabeltje is al genoeg. Ik zat ook te denken aan een paar toetsen erbij. 4 eronder en 4 ernaast ofzo voor menu besturing, door menu's en schermen bladeren en winamp besturen (pause, next, pref, volume enz...). Nu krijg je al een erg leuk dingetje :) Mischien ook de muis en toetsenbord ofzo, dan moeten er 4 richting toetsen bij komen. In iedergeval mogelijkheden zat.

Wat ik nog zoek : De aansturing voor een Standaard Serieel BackPack.

Ik weet dat iedreen hier vast wel iets op te zeggen heeft dus brand maar los :)

Verwijderd

Eeeuhm, volgens mij heb je ook USB 2 par converters. Oftewel een paralelle poort op je usb draad.

Althans in somige gidsen staan hele torens die je op je USB kan aansluiten en waarin dan verse usb poorten, seriele en paralelle poorten zitten. Ik ga even zoeken voor je.

• Tadango
Die USB naar parr dingen maken een standaard USB Printer poort. Daar heb je dus helemaal niks aan aangezien je LCD's die via de LPT poort zitten aanstuurt met Direct IO. Daarom werkt het ook niet in Win2K / XP. Een compoort stuur je juist met standaard Windows dingen aan en dat werkt ook goed onder 2K/XP.

Verwijderd

In Elektuur stond er een USB I/O module. Dat is misschien veel handiger en het bevat nog niet zo veel componenten.

Verwijderd

kijk ook eens in [topic=185393]

• Pascal Saul
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 23-07 20:28
Universele USB-I/O-module
010207-1 print 14,70
010207-11 floppy met software 7,25
010207-41 geprogr. controller 42,20
010207-C combipakket: print + 010207-11 + 010207-41 57,35

• mvds
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 19-08 13:50

mvds

Totally awesome!

(jarig!)
Op donderdag 14 februari 2002 10:12 schreef DarkRider het volgende:
Universele USB-I/O-module
010207-1 print 14,70
010207-11 floppy met software 7,25
010207-41 geprogr. controller 42,20
010207-C combipakket: print + 010207-11 + 010207-41 57,35
Wat krijg je dan precies? Een USB naar ??? interface?

En wat voor software?

• Tadango
Precies, dan moet je drivers gaan maken en dat soort dingen, nee dankje. Dan liever iets meer onderdelen een dan weet ik zeker dat het gaat werken en compatible is.

• mvds

mvds

Totally awesome!

(jarig!)
Op donderdag 14 februari 2002 10:21 schreef Tadango het volgende:
Precies, dan moet je drivers gaan maken en dat soort dingen, nee dankje. Dan liever iets meer onderdelen een dan weet ik zeker dat het gaat werken en compatible is.
Dat vind ik ook. Al zou een USB LCD wel heel erg makkelijk zijn. Jammer dat je er zoveel moeite voor moet doen. Zelf weer software gaan schrijven enzo... Niet dat dat nou zo heel erg moeilijk is maar toch...

• Tadango
Mijn serieel naar LCD controller word erg klein. 1 diode, 1 transistor, 3 weerstanden 2 condensatoren, 1 kristal en 1 chipie. Op SMD dus je kan heb achter op je LCD scherm plakken. Dan sloop jeje USB 2 Com en soldeer je die draadjes naar mijn print en klaar.

• Tadango
Ik heb net een protocol gevonden.
[url[http://www.seetron.com/bpk000_1.htm#control[/url]

Hier vind je wat ik dus wou bouwen :) Precies hetzelfde idee, maar ik bouw ze dus lekker zelf, dan kan je er nog veel meer mee, backligth aan uit enzo.

Ik ben nu aan het uitzoeken hoe die matrix-orbital werkt, dan simuleer ik die wel :)

Verwijderd

creator, wat voor jou? misschien wel te realiseren op ALF? :9

Verwijderd

Wat moeilijk doen allemaal met dat usb naar serieel naar parrallel :?

Neem een SL11P2USB, EEPROM en wat standaard onderdelen. Doe dit met SMD en je krijgt een printje van ongeveer 3x3 cm. Tada, USB op je LCD.

zie ook [topic=185393]

• Tadango
Op donderdag 14 februari 2002 11:57 schreef PJ_Pjotr het volgende:
creator, wat voor jou? misschien wel te realiseren op ALF? :9
Sorry maar wat bedoel je? Ik snap er niets van. ALF?

• Tadango
Ja maar die USB naar LCD moet je zelf proggen, software voor schrijven en drivers... Veel te lastig.

• mvds

mvds

Totally awesome!

(jarig!)
Op donderdag 14 februari 2002 12:15 schreef Zotty het volgende:
Wat moeilijk doen allemaal met dat usb naar serieel naar parrallel :?

Neem een SL11P2USB, EEPROM en wat standaard onderdelen. Doe dit met SMD en je krijgt een printje van ongeveer 3x3 cm. Tada, USB op je LCD.

zie ook [topic=185393]
1 x kompleet graag naar mijn thuisadres sturen. Rekeningnummer doorgeven en ik zorg dat het geld bij jou komt. :P :)

Verwijderd

Op donderdag 14 februari 2002 12:18 schreef obsidian het volgende:

[..]

1 x kompleet graag naar mijn thuisadres sturen. Rekeningnummer doorgeven en ik zorg dat het geld bij jou komt. :P :)
>:)

Maar serieus, sinds maandag zit ik er al aan te denken om 100 van dit soort printjes te laten maken en dan voor een tweaker vriendelijk prijsje te verkopen :)

• mvds

mvds

Totally awesome!

(jarig!)
Op donderdag 14 februari 2002 12:21 schreef Zotty het volgende:

[..]

>:)

Maar serieus, sinds maandag zit ik er al aan te denken om 100 van dit soort printjes te laten maken en dan voor een tweaker vriendelijk prijsje te verkopen :)
Hoezo? Ik was serieus hoor. Ik wil er eentje hebben...

• Tadango
Die USB naar LCD dingen leken mij ook wel wat maar hoe stuur je die aan en met welk prog? Als je een virtuele compoort onder windows erbij krijgt dan kun je met bijna elk progje en plugin die LCD besturen. Mijn Converter gaat denk ik een Matrix Orbital emuleren. Die is het meest uitgebreid en erg compatible met veel progs.

Verwijderd

Op donderdag 14 februari 2002 12:23 schreef obsidian het volgende:

[..]

Hoezo? Ik was serieus hoor. Ik wil er eentje hebben...
Moet nog ff uitzoeken welk bedrijf kwalitatief goede en niet dure printjes kan maken. Dus als iemand hier iedeeen en/of ervaring mee heeft ;)
En ik moet ff kijken hoe je makkelijk de firmware in de EEPROM krijgt.

Verwijderd

Op donderdag 14 februari 2002 12:25 schreef Tadango het volgende:
Die USB naar LCD dingen leken mij ook wel wat maar hoe stuur je die aan en met welk prog?
Volgens de USB printer standaard:

"The SL11P2USB host software is USB Device Class Definition for Printer Devices version 1.0 compliant"

• Dukey
  • Laatst online: 11-08 18:49

Dukey

Ik heb dit getypt hier -->

Het is misschien een beetje off-topic, maar op http://www.seetron.com/ (link van Tadango)staan ook van die VFD (in plaats van LCD). Deze schermpjes hebben een zwarte ondergrond en lichten een beetje blauwig op. Ik vind deze persoonlijk veel mooier. Functioneren deze precies hetzelfde?

Ook wel de allergrootste _ _ _ _ _ (vul in met blokletters)

• Tadango
Die hebben een seriele interface en lijken hetzelfde te worden aan gestuurd als andere LCD's.

Ik heb ook maar van die site de standaard LCD BackPack protocol aangehouden. Mischien bouw ik heb wel dual. Met een jumper voor standaard BackPack of crystalFonts of Matrix orbital emulatie :)

• Dukey

Dukey

Op donderdag 14 februari 2002 12:39 schreef Tadango het volgende:
Die hebben een seriele interface en lijken hetzelfde te worden aan gestuurd als andere LCD's.

Ik heb ook maar van die site de standaard LCD BackPack protocol aangehouden. Mischien bouw ik heb wel dual. Met een jumper voor standaard BackPack of crystalFonts of Matrix orbital emulatie :)
Dat zou perfect zijn, dan kun je hem "bijna" voor elk display gebruiken wat er maar bestaat.

• Tadango
Precies mijn idee. Je neemt een standaard HD44780 Displaytje en dan mijn printje ertussen en bijne elk progje gebruiken die je maar wil. Natuurlijk heb je niet alle functies zoals grafieken en fonts en inverted enzo.

• Dukey

Dukey

Ik weet niet of je er iets aan hebt maar Sitecom maakt al van die USB naar serieel adapters. Zou iemand die dit adaptertje heeft niet kunnen proberen of een serieel LCD display hier op werkt samen met een programma?
http://www.sitecom.nl/showproduct.asp?PID=212
Ze zeggen zelfs dat ze W2K support hebben!!!!

• Tadango
Dat klopt. Die dingen hebben we hier ook wel liggen. Zodra mijn Serieel naar LCD print werkt dan haal ik zo'n ding en test ik het even. Wat ik van die dingen weet maken ze een normale Com3 poort aan die precies hetzelfde werkt als een normale Com poort. Daarom weet ik ook bijna zeker dat dit gaat werken.

• TiMMieJ
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 21-08 17:33

TiMMieJ

PSN: Orixez

Die converters van shitcom hebben we hier op werk ook gewoon liggen dus die kan ik zo meenemen maar dan moet we voor die lcd's of die mooiere schermpies enzow denk een inkoopactie houden. Of zjin er hier mensen het er niet mee eenns ????

• ludo
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 01-03 18:17
Ik heb er verder weinig verstand van, maar kunnen jullie hier misschien wat mee :?

Ik vind het namelijk wel een interessant onderwerp.

• Tadango
Dat is een beetje mijn idee. Ik bedacht me net dat ik beter die LCD met 4 data lijnen kan aansturen zodat ik 4 erxtra lijnen over heb voor toetsen ofzo. Dat zou ook kunnen met 4 transparante data lijnen. mmh. Even kijken wat ik ga doen. Jullie merken het later nog wel :)

• Tadango
Een inkoopactie lijkt mij ook wel wat. Die 40x4 dingen zijn toch nog erg duur.
Pagina: 1