Port trunking NT4 / Switch

Pagina: 1
Acties:

• KBDE
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 15-04 20:58
Iemand ervaring met port trucking ?
Ik heb hier een 3Com 3300 24 poorts Switch staan, welke dit ondersteunt. (tot 4x, dus 800Mbps bandbreedte up/down)

Nu is mijn vraag;
is het bv mogelijk om 2x of 3x een 3Com 905 netwerk kaartje in de NT4 server te zetten zodat het geheel dan al functioneert, wat dien ik op de NT4 server in te stellen ?

Ik neem aan dat ik de switch hiervoor moet configureren.

Is dit allemaal goed te doen, of kan ik veel problemen verwachten ? :?

• axis
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 26-01-2023
kan dat niet alleen onder *nix? meen ik eens in een topic hier gelezen te hebben...

Two advices for network troubleshooting.. learn to draw diagrams in Visio, and THINK IN LAYERS!

Verwijderd

Met Linux kan het in iedergeval, maar wat betreft die 3C905.... Je moet dan wel de 3C905-TX hebben.
Of je kan ook voor een Quad-poort kaart kiezen.
Maar of dit ook onder NT4 gaat lukken durf ik je echt niet te zeggen.

Verwijderd

Hoewel ik het niet écht zeker weet, denk ik dat het wellicht mogelijk is. Echter zijn er wel de volgende bedenkingen/overwegingen. Zover dan de kennis van mij reikt.

Trunking mbt de switches is per merk, of zelf per type, anders geregeld. Ik doel hier op de toegepaste protocollen.
Zo kunnen je enkele trunken tussen bijvoorbeeld, cisco switches of switches van hp. maar niet cisco-hp.

Aan de andere kant als ik kijk naar een van de servers die ik beheer nl. een compaq proliant 3k, met daarin een compaq nic onder nt4s; zie ik onder de properties de mogelijkheid om meerdere nic's (zelfde merk?) te 'mergen'. Hierbij word goed mogelijk meer bedoeld op de redunacy, maar waarom niet dan wel deze optie ook bedoeld is om te trunken. Dat is mij niet helemaal duidelijk. Stel dat ik meerdere nic's zodoende kan trunken, dan blijft de vraag over hoe de 'trunking-protocol' geregeld is tussen de pool v/d nic's en de switch...

Laat het me weten in deze post.
Op zicht een intressant topic voor later...

• _Arthur
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 22:43

_Arthur

blub

Alleen de 3com nic 3C980C-TXM ondersteunt wat jij wil. Een 905 kan dat niet.

Linkje: http://www.3com.com/products/en_US/detail.jsp?tab=features&pathtype=purchase&sku=3C980C-TXM

Kaartje kost rond de $67,- niet echt schrikbarend duur.

(Even offtopic reactie op hierboven, je kan easy 2 switches van een ander merk met elkaar trunken. Zolang ze maar beide het zelfde trunkigs protocol praten, zoals bv CFEC)

• FatalError
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 00:00
Als je even zoekt op trunken/bundelen ofzo zal je een aantal verhaaltjes van mij vinden waarin ik vertel wat je precies moet doen om het werkend te krijgen. Ik heb geen zin om weer een heel stuk te typen :)

If it ain't broken, tweak it! | gasloos sinds oktober 2025, hoekwoning 1978 | 10kWp PV, Panasonic K serie 7kW, Atlantic Explorer V5 270L | Tesla Model Y

• KBDE
Hee, ik heb meen ik eens ergens gelezen dat een 3C905C-TX hetzelfde kaartje is als die 3C980C-TX en door het installeren van 980 drivers je dezelfde functionaliteit hebt als die 980C-TX.

Nu heb ik toenet eff de pics vergeleken op de 3com page, ze zien er id ook exact hetzelfde uit.
Hmm.. is jammer dat ik op het moment niet zo'n nulmodem kabel hier heb om die switch te configureren, anders zou ik dit eens eff testen :)

Iemand dit wellicht al gedaan ? >:)

• FatalError
Dat heb ik al eens gedaan :)
Het werkte niet helemaal perfect, maar ik heb ongeveer 20-22 mbyte/s gehaald met 2 netwerkkaarten, n 905B als 980B en een 905C als 980C.

If it ain't broken, tweak it! | gasloos sinds oktober 2025, hoekwoning 1978 | 10kWp PV, Panasonic K serie 7kW, Atlantic Explorer V5 270L | Tesla Model Y

• KBDE
Op donderdag 14 februari 2002 10:57 schreef FatalError het volgende:
Als je even zoekt op trunken/bundelen ofzo zal je een aantal verhaaltjes van mij vinden waarin ik vertel wat je precies moet doen om het werkend te krijgen. Ik heb geen zin om weer een heel stuk te typen :)
Haha, LOL, volgens mij was datgene wat ik ooit eens gelezen had dat berichtje van jou !! :D

Maar goed, klasse, thanks in ieder geval allemaal.
Ik zal een nulmodem kabel gaan regelen, en dan ga ik eens testu ! :P

• KBDE
Op donderdag 14 februari 2002 11:05 schreef FatalError het volgende:
Dat heb ik al eens gedaan :)
Het werkte niet helemaal perfect, maar ik heb ongeveer 20-22 mbyte/s gehaald met 2 netwerkkaarten, n 905B als 980B en een 905C als 980C.
PS: Wat werkte niet helemaal goed dan ?

• FatalError
Als er te hard gepompt werd kreeg ik een blauw scherm met de melding IRQl_NOT_EQUAL_OR_LESS ofzo... maar kan zijn dat jij dat geen problemen mee hebt. Mijn pc had toen wat problemen met W2k en kaarten die IRQ's deelden.

• KBDE
Op donderdag 14 februari 2002 11:45 schreef FatalError het volgende:
Als er te hard gepompt werd kreeg ik een blauw scherm met de melding IRQl_NOT_EQUAL_OR_LESS ofzo... maar kan zijn dat jij dat geen problemen mee hebt. Mijn pc had toen wat problemen met W2k en kaarten die IRQ's deelden.
Hmm, da's minder..
Maar ja, het proberen waard in elk geval
Nog een vraagje, wanneer ik dus probeer om de echte 980C driver te installeren krijg ik een foutmelding dat die kaart er niet inzit.
Echter, is dit ueberhaupt wel nodig ?
Of is dynamic access wat bij die 980 komt al voldoende ?

• FatalError
DynamicAccess werkt niet met de 905B/C driver.
Je moet dus NT4/W2K draaien voor DynamicAccess... je moet gewoon w2k forcen die 980B driver te gebruiken bij een 905B kaart, of de 980C bij de 905C kaart.
Ik kan me niet herinneren dat ik bij installeren veel gezeik kreeg over het 'niet geschikt zijn' van de driver voor die kaart.

• KBDE
Op donderdag 14 februari 2002 12:03 schreef FatalError het volgende:
DynamicAccess werkt niet met de 905B/C driver.
Je moet dus NT4/W2K draaien voor DynamicAccess... je moet gewoon w2k forcen die 980B driver te gebruiken bij een 905B kaart, of de 980C bij de 905C kaart.
Ik kan me niet herinneren dat ik bij installeren veel gezeik kreeg over het 'niet geschikt zijn' van de driver voor die kaart.
Bij NT4 krijg ik hem niet geinstalleerd :(
Heb al de Oemsetup.inf geedit, maar hij trapt er niet in.

Ik kan trouwens wel met die 905c driver werken MAAR dan kan ik alleen het ontvangen of verzenden verdubbelen in snelheid, niet beiden :(
Zo gauw ik een adapter (905C toevoeg) krijg ik een mooie mededeling hiervan.
MAAR, ik geef niet zo snel op !! :)
Dus ik ga nog eff verder testen
Hou jullie op de hoogte.

• FatalError
NT4 heb ik niet geprobeerd, alleen W2k en XP (Ga NOOIT DA in XP installeren, dat gaat FOUT! ;))

• _-= Erikje =-_
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 30-03 15:43
damn, hoe heet dat proggie ook alweer,

nickexpress of zo, die kan met alle nics trunking maken onder een nt kernel

• FatalError
NICExpress balanced ALLEEN het uitgaande verkeer, niet het binnenkomende.

• 0siris
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 25-04 22:13
NICExpress url. Proggel is er ook voor Linux zie ik. kost alleen wel iets van 395 dollar, en er is een 30 dagne trial te downloaden. Klinkt toch wel leuk moet ik zeggen hoor...

ach...in een volgend leven lach je er om!

• Microkid
  • Laatst online: 23:25

Microkid

Frontpage Admin / Moderator PW/VA

Smile

Ik heb hier dezelfde switches en een Dell server met 2 Intel Pro/100 netwerkkaarten. Deze ondersteunen teaming, load balancing en fail-over. Met bijgeleverde software creëer je op de server een virtuele netwerkkaart. Deze stuurt beide kaarten aan. Deze zitten dus ook beide in de switch. Bij normaal gebruik zal je max dus 200Mbit erdoor heen kunnen persen. Als 1 van beide kaarten uitvalt blijft de server gewoon benaderbaar.
E.e.a. is dus in jouw geval afhankelijk van of die 3COM kaarten dit ook kunnen. Even zoeken op de 3COM site, en anders andere kaarten kopen.

4800Wp zonnestroom met Enphase
Life's a waste of time. Time's a waste of life. Get wasted all the time and you'll have the time of your life.

• Cliffie
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 01-05 12:55

Cliffie

Trompetslet

Op donderdag 14 februari 2002 21:32 schreef Microkid het volgende:
Ik heb hier dezelfde switches en een Dell server met 2 Intel Pro/100 netwerkkaarten. Deze ondersteunen teaming, load balancing en fail-over. Met bijgeleverde software creëer je op de server een virtuele netwerkkaart. Deze stuurt beide kaarten aan. Deze zitten dus ook beide in de switch. Bij normaal gebruik zal je max dus 200Mbit erdoor heen kunnen persen. Als 1 van beide kaarten uitvalt blijft de server gewoon benaderbaar.
E.e.a. is dus in jouw geval afhankelijk van of die 3COM kaarten dit ook kunnen. Even zoeken op de 3COM site, en anders andere kaarten kopen.
Inderdaad, met de drivers van die Intel kaarten is het heel eenvoudig te configureren. Ik heb zelf ook een leuke switch staan die kan trunken, alleen heb dit nog niet uitgeprobeerd. Binnenkort ook maar eens doen. :)

17x DMEGC DM300-M156-60BK @ Enphase | 3300Wp Oost & 1800Wp West (Gouda)

• KBDE
Nog eff, snel wat vraagjes:
Welke van volgende Intel kaartjes ondersteunen trunking ?
En welke is hiervan aan te bevelen ?

Intel Pila 8460B/C EtherExpress Pro/100+ PCI
of
Intel Pila 8460 EtherExpress Pro/100+ PCI

Trunking up/down volledige bandbreedte met de intel kaartjes ? (neem aan van wel, maar ja, je weet maar nooit :P)

• FatalError
Volgens mij doen beiden aan port-trunking. Maar.. als je protocolloos trunkt wordt ALLEEN het uitgaande verkeer gebalanced.
Wil je beide richtingen balancen, dan moet je een switch hebben die een van de volgende trunkprotocollen ondersteund: FastEtherChannel (FEC), Intel Link Aggregation (ILA) of 802.3 ad (de standaard tegenwoordig, maar nog wel zeldzaam).

Verwijderd

Op donderdag 14 februari 2002 10:57 schreef FatalError het volgende:
Ik heb het gevonden :
[topic=230302/1/25]

Greetz,
Rec.

• Koffie
  • Laatst online: 00:07

Koffie

Koffiebierbrouwer

Braaimeneer

Ik gok zomaar dat 'ie die al gevonden had ;)

Tijd voor een nieuwe sig..

• knutsel smurf
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 30-04 15:10

knutsel smurf

Grote Smurf zijn we er bijna ?

Ik weet me ook nog een boding driver onder linux te herinnenren heb via dat ding op een server van 200Mbit 8 dagen lang een 22MB per sec weten te halen.

• Weppel
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 29-04 07:18
Dat programma (nicexpress) heb ik eens een paar dagen mee zitten hobbyen, maar vond het maar een frutprogramma moet ik zeggen.... had 2x 3com kaarten erin (3c905b-tx en 3c905c-tx) maar kreeg maar 1 kaart aan het pompen, die andere bleef volgens het programmatje lekker uit zn neus eten...
Pagina: 1