Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

[LED] twee kleuren, toch maar twee pootjes

Pagina: 1
Acties:
  • 122 views sinds 30-01-2008

• 0siris
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 09:22
omdat de meeste LED-vraagjes in OCM staan, doe ik dat ook maar. Paar jaar terug een autoradio+cdspeler gekocht (Sony CDX-2500R) met een amberkleurige verlichting (had toen auto met amberkleurige klokken). Nu andere auto met groene klokken, dus wil ik mijn radio ook met groene verlichting (en zeg nou niet dat het onzin is, het is verder net zo'n onzin als het modden van je kees :P )
Enniewee, ik dat frontje opengeschroefd, naar die ledjes gespeurd, zitten er een aantal smd ledjes rond de grote centrale knop aan de linkerkant, en een tweetal vrij felle ledjes aan de achterkant van het lcd schermpje, met een blauw "condoompje" erover, en als ik daar wat spanning op zet (met dank aan de adapter van mijn GSM), is dat gewoon wit/blauw (aan de voorkant van de radio ziet het er een beetje groen uit). Niets amberkleurig dus!
Nu zie ik op de printplaat wat soldeerconnects zitten met daarbij geprint "amber" en een paar connects met daarbij "green" op printplaatje. Ik had verwacht dat je met één oogopslag kon zien dat je een verbinding weg moest krassen of aan moet maken om verschil tussen amber en groen te krijgen.
* zijn er meerkleurige leds met maar twee pootjes? (ik vraag me af hoe ze het anders voor elkaar hebben gekregen)
* zo ja, kan ik die ledjes vervangen door enkelkleurige ledjes zodat ik sowieso de kleur krijg die IK kies (ipv de kleur die de radio blijkbaar kiest)

Ik hoop dat mijn verhaal duidelijk is, zo niet, zeg ff en ik maak het duidelijk. Bedankt!

ach...in een volgend leven lach je er om!

• Simba
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 16:27
Ja,
spanning omkeren (+ & -) is andere kleur.
:7

• The Dolf
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
Dus moet je minimaal 2 LED'jes hebben en die parallel schakelen met andere polariteit. Zo brand er altijd een ledje. Anders brand het de ene keer wel en de andere keer niet.

Gezocht!
Samsung 1TB HD103SI printplaat
Router
If everything seems to be going well, you have obviously overlooked something

Verwijderd

Volgens mij hebben die amberkleurige ledjes een andere voedingsspanning dan bijvoorbeeld groene. kijk maar eens op
http://www.datasheets.led.net/Pages/led_color_chart/38.htm

Misschien zijn die amberkleurige ledjes idd combi-ledjes, datverklaart waarom het licht haast wit lijkt.
Die kleuren kun je dan echter niet apart aan en uit schakelen, ik denk dat ze (intern) in serie geschakeld zijn. Daardoor hebben ze wel een hogere spanning nodig dan de "simpele" groene ledjes.

Mijn idee is dat op je printplaat aansluitingen zitten voor verschillende ledje die elk een andere voedingsspanning nodig hebben. gewoon groene led's kopen en aan de juiste contacten solderen dus! 8-)

• 0siris
bedankt! Ik ga es wat proberen...

• deepbass909
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 16:19

deepbass909

[☼☼] [:::][:::] [☼☼]

volgens mij zijn het zelfs geeneens led's maar draadlampjes (ik ken eigenlijk geen (auto)radio met led verlichting.
De verschillende aansluitpunten hebben waarschijnlijk te maken met dat verschillende kleuren condoompjes verschillende hoeveelheden licht tegen houden. Een lampje met een donkere condoompjeheeft een hogere spanning nodig om genoeg licht te produceren.
Mocht je een cam hebben, maak er dan eens een foto van, dan weet ik zeker wat je hebt

Waarschuwing, opperprutser aan het werk... en als je een opmerking van mij niet snapt, klik dan hier

Verwijderd

het zijn dus zeker gewonne lampje
en als ik me niet vergis zijn ze 6 volt
weerstandje met een smd letje er aan
of een ander condoompje

• Resistor
  • Registratie: April 2001
  • Niet online

Resistor

Niet meggeren!

Op donderdag 14 februari 2002 19:35 schreef deepbass909 het volgende:
volgens mij zijn het zelfs geeneens led's maar draadlampjes (ik ken eigenlijk geen (auto)radio met led verlichting.
De verschillende aansluitpunten hebben waarschijnlijk te maken met dat verschillende kleuren condoompjes verschillende hoeveelheden licht tegen houden. Een lampje met een donkere condoompjeheeft een hogere spanning nodig om genoeg licht te produceren.
Mocht je een cam hebben, maak er dan eens een foto van, dan weet ik zeker wat je hebt
Bij mij zijn het wel led's, er zit op de radio een knopje waarmee je kan omschakelen tussen amber en groen.
(Pioneer met cd speler, type ken ik niet uit mijn hoofd)

What will end humanity? Artificial intelligence or natural stupidity?

• 0siris
deepbass909 schreef op 14 februari 2002 @ 19:35:
Ik weet niet of de junk die me radio jatte, over een cam beschikt, zo ja, bij dezen een oproep of ik die radio terugmaghebben.....:7

Verwijderd

Oude }:O uit de sloot getrokken>?

• AcouSE
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 26-11 14:31

AcouSE

Swedish Chef

Beetje ouwe koe en de nieuwe posts zijn wat van het HK niveau.

Op slot dus.
Pagina: 1

Dit topic is gesloten.