ADSL uploaden OF downloaden? ipv EN

Pagina: 1
Acties:

• Substance
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 21-06-2023
Ik heb hier een adsl basic abbonnement (bij Planet via Mxstream), en ik heb 3 pc's daaraan hangen via een router. Eerst had ik een Freesco router en nu heb ik een Draytek Vigor2200 Series router.

Het draait allemaal perfect, ook daarvoor met de Freesco bak. Er is alleen 1 probleem. Iedere keer als ik iets upload ligt mijn download er half uit!! Maakt niet uit bij welke van de 3 pc's het is. Als ik iets upload dan kan ik amper nog iets downloaden. Het gaat dan iets van 5 kb/s.(Of vaak nog trager zelfs) En zodra de upload klaar is gaat m'n download weer op de vertrouwde 50 kb/s *D

Maargoed doordat ik er met beide routers last mee had (en daarvoor al zonder router) en met alle 3 pc's hetzelfde probleem heb, weet ik dus bijna voor 100% zeker dat het aan mijn verbinding moet liggen. Het gekke is dat ik altijd dacht dat bij breedband verbindingen down en up helemaal los stonden van elkaar. Kenbaar dus niet :?

Wie heeft hetzelfde probleem? En wie van jullie weet hoe dit opgelost kan worden?

Verwijderd

dat is normaal.

elke download genereert uoload verkeer. als je aan het uppen bent, kan ie gewoon minder upload verkeer generen (de download dan) en gaat het gewoon tragert.

Je kan proberen om aan trafic shaping te doen met een linuxbak, maar dat heeft alleen efect op de latency (maar dat heb ik alleen van horen zeggen)

• Heineken
  • Registratie: November 1999
  • Niet online

Heineken

Tweaker sinds 1999

Das idd normaal. ADSL is half-duplex. Met ISDN zou je er geen last van hebben.

Verwijderd

Op donderdag 14 februari 2002 00:00 schreef Nephilium het volgende:
dat is normaal.

elke download genereert uoload verkeer. als je aan het uppen bent, kan ie gewoon minder upload verkeer generen (de download dan) en gaat het gewoon tragert.

Je kan proberen om aan trafic shaping te doen met een linuxbak, maar dat heeft alleen efect op de latency (maar dat heb ik alleen van horen zeggen)
En ik wilde net gaan vragen: Wat houd dat dan precies in :P

• PatMan
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 13-01 09:49
Op donderdag 14 februari 2002 00:09 schreef Heineken het volgende:
Das idd normaal. ADSL is half-duplex. Met ISDN zou je er geen last van hebben.
ADSL is niet half-duplex, zie bijvoorbeeld hier eeen uitleg over waarom de downloadsnelheid door de uploadsnelheid beinvloed wordt.

• Substance
  • Laatst online: 21-06-2023
Dus het heeft gewoon met TCP/IP te maken volgens jouw en niks met ADSL? Maar hoe kan het dan dat de meeste mensen die kabel hebben wel kunnen uploaden en downloaden tegelijk? :D

Nu heeft kabel meestal wel een upload van 16 kb/s en adsl basic heeft 8 kb/s. Dus dat houdt in dat als je met kabel met 8kb/s upload (wat dus net zoveel is als het maximum van ADSL) dat je nog genoeg upload ruimte (8 kb/s) overhoud voor je download, om bevestigings pakketten terug te sturen??

• KillerAce_NL
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

KillerAce_NL

If it ain't broke...

Ja, maar upload je meer, dan gaat het downen met kabel ook langzaam.

• Arnout
  • Laatst online: 14-05 09:14
Op donderdag 14 februari 2002 11:06 schreef Substance het volgende:
Dus het heeft gewoon met TCP/IP te maken volgens jouw en niks met ADSL? Maar hoe kan het dan dat de meeste mensen die kabel hebben wel kunnen uploaden en downloaden tegelijk? :D [..]
Dit effect is bij kabel net zo sterk aanwezig.

Wanneer ik een mail verstuur > 1 MB (dus ff bezig met versturen), dan begint
1) Winamp Shoutcast te steigeren
2) andere users klagen over traagheid.

Wat ik nog meer ontdekt heb: Chello verbindingen kunnen hier beter mee omgaan dan Quicknet Sonera verbindingen, bij Quicknet ging me ping ineens omhoog naar 2000-4000ms als ik iets aan het uploaden was, bij Chello gewoon stabiel.

Verwijderd

Op donderdag 14 februari 2002 11:06 schreef Substance het volgende:
Dus het heeft gewoon met TCP/IP te maken volgens jouw en niks met ADSL? Maar hoe kan het dan dat de meeste mensen die kabel hebben wel kunnen uploaden en downloaden tegelijk? :D

Nu heeft kabel meestal wel een upload van 16 kb/s en adsl basic heeft 8 kb/s. Dus dat houdt in dat als je met kabel met 8kb/s upload (wat dus net zoveel is als het maximum van ADSL) dat je nog genoeg upload ruimte (8 kb/s) overhoud voor je download, om bevestigings pakketten terug te sturen??
Ik heb kabel en als ik upload is mijn verbinding ook dood.
[

• Eraser127
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 18-05 19:57

Eraser127

Nijkerk

Hier met Chello heb ik een upload van 16KB/s en als ik die gebruik kan ik nog met ongeveer 25KB/s downloaden. Als ik niks upload download ik met 160KB/s (max. Chello) En ook via de Vigor 2200E.

My Discogs

Pagina: 1