Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

230Volt en hout :)

Pagina: 1
Acties:
  • 910 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• Zynth
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 22-11 19:56
ik wil een beetje gaan klussen met stopcontacten.
Wat ik wil bouwen is een stopcontact-verdeler.
Oftewel, een doodgewone verdeeldoos, maar dan anders :)

Het wordt een kastje die je in het stopcontact doet,
en dan kan je in dat kastje weer iets van 5 stekkers doen.
een verdeeldoos dus.

Vraag me niet waarom ik dat wil :)

Mijn vraag is nu:
kan ik dat veilig doen in een kastje van hout?
Laten we zetten; grootte van een desktopkast.
met aan de achterkant de uitgangsstopcontacten.

Is dat veilig; hout?
ik bedoel; het gaat wel om 230Volt...

Verwijderd

Hout geleid niet, dus is veilig.

Maar als ik je goed begrijp wil je meerdere stopcontacten in 1 stopcontact maken ofzo.
Dus een soort stekkerdoos, maar dan anders :P

Als je daar zware apperaten op gaat zetten, of meerdere lichte apperaten, en ja een comp en een beeldscherm is een zwaar apperaat. Dan loop je het risico dat de stoppen er uit slaan, of de bedrading smelt. Dan heb ik het over de bedrading in de muur.

• Zynth
hoe bedoel je dat?
ik bedoel; ik heb nou òòk 2 computers+beeldschermen in 1 stekkerdoos zitten.
Dan kan dat in dat houten kastje toch ook???

en ja; inderdaad een soort stekkerdoos :P

Waar het mij vooral om gaat:
als er kortsluiting mocht onstaan in dat kastje;
is dat dan niet extra link omdat het hout is?
(dit topic doelt op de brandbaarheid van houd :))

Verwijderd

Op woensdag 13 februari 2002 23:31 schreef Basz het volgende:

Maar als ik je goed begrijp wil je meerdere stopcontacten in 1 stopcontact maken ofzo.

Als je daar zware apperaten op gaat zetten, of meerdere lichte apperaten, en ja een comp en een beeldscherm is een zwaar apperaat. Dan loop je het risico dat de stoppen er uit slaan, of de bedrading smelt. Dan heb ik het over de bedrading in de muur.
De combo PC + monitor moet het toch echt ruimschoots afleggen tegen grootverbruikers als b.v. wasmachine, elektrische oven, frietpan etc. en derhalve dus géén "zwaar apparaat".

Verwijderd

Op woensdag 13 februari 2002 23:35 schreef Zynth het volgende:
hoe bedoel je dat?

Als je het prutserig aansluit heb je idd meer kans op brand, maar als je netjes afwerkt met 2.5mm^2 draden is er niets aan de hand!!

Verwijderd

Op woensdag 13 februari 2002 23:35 schreef Zynth het volgende:
hoe bedoel je dat?

Als je je zorgen maakt om de brandbaarheid van hout; aan de binnenkant bekleden met gipsplaat. (2 gipsplaten op elkaar gelden als een half uur brandwerend)

• paknaald
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 23-11 15:09
2 gipsplaten als een half uur? cool, maar hoe dient hij dat dan te beschouwen inzake een contactdoos beveiliging?

• OliverBB
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 23-11-2024
je kunt wel meerdere apparaten aan elkaar knopen maar je moet rekening houde met de draad diktes.
als het om zware aparaten gaat,zo als in het vorige bericht beschreven, kun je het beste gebruik maken van vd draad ofwel massief draad.
blauw voor de nul en bruin voor de fase (dit is 2.5mm²)
als je meerdere apparatengebruikt wordt de totaalstroom ook hoger. en daarmee ook het vermogen, en dan wordt de bedrading (te)warm. maar met 2.5mm² moet het gewoon goed gaan

• OliverBB
Op woensdag 13 februari 2002 23:41 schreef paknaald het volgende:
2 gipsplaten als een half uur? cool, maar hoe dient hij dat dan te beschouwen inzake een contactdoos beveiliging?
tegen de tijd dat het halve uur is verstreken, ligt de smeltveiligheid (stop) er al lang uit

• SiGNe
  • Registratie: Juli 1999
  • Laatst online: 18-11 14:45

SiGNe

Ook hoi!

't lijkt me veiliger om een gewone verdeeldoos te kopen bij de electroshop.
Die kan je zelfs met zekering kopen voor de extra veiligheid.
hoeft niet eens veel geld te kosten en je neemt minder risico.

Niet?
[Specs]

• Zynth
Het gaat alleen maar om apparaten,
die je normaal gesproken gewoon in een stekkerdoos zou doen.
Ik bedoel; een wasmachine gooi je niet in een verdeeldoos;
die gooi je direct in de muur. (duh! :))

even een lijstje van wat er in mijn stekkerdoos zit hier nu:
computer, beeldscherm, switch, nog een computer, nog een beeldscherm, lampje...
...kijk, dat moet gewoon kunnen.
Kan ik dan gewoon de draden gebruiken, die in standaard stroomkabels zitten??

Wat ik dus bedoel is:
Er moet inkunnen, wat je normaal gesproken ook in een stekkerdoos kan douwen! :)

owja;
het gaat erom:
wat is veiliger;
zo'n ding bouwen in een stalen case, of in een houten...

note: ik koop geen gewone verdeeldoos;
het wordt namelijk niet direct een verdeeldoos,
want er komt nog logica tussen..
maar dat terzijde :)

• DJSmiley
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 13-11 18:21
Op woensdag 13 februari 2002 23:57 schreef Zynth het volgende:
Het gaat alleen maar om apparaten,
die je normaal gesproken gewoon in een stekkerdoos zou doen.
Ik bedoel; een wasmachine gooi je niet in een verdeeldoos;
die gooi je direct in de muur. (duh! :))

Wat ik dus bedoel is:
Er moet inkunnen, wat je normaal gesproken ook in een stekkerdoos kan douwen! :)

owja;
het gaat erom:
wat is veiliger;
zo'n ding bouwen in een stalen case, of in een houten...

note: ik koop geen gewone verdeeldoos;
het wordt namelijk niet direct een verdeeldoos,
want er komt nog logica tussen..
maar dat terzijde :)
Hout is veiliger, behuizing kan niet onder stroom komen :)

metaal/aluminium is verstandiger. Ziet er mooier uit vind ik, makkelijker te bewerken mbt plugjes, kabelinvoeren enz.
en je kan je doos dan aarden.

• Zynth
tja; ik heb geen echte mogelijkheid om metaal te bewerken (alleen een dremel :))
Daarom kwam ik op het idee of het ook met hout kon.
Dat kan ik namelijk wel :)
en dat is trouwens ook een heleboel goedkoper :)

• OliverBB
Op woensdag 13 februari 2002 23:57 schreef Zynth het volgende:
in jouw geval zou ik zeker niet!!!! de kabels gebruiken die in gewone draden zitten. maar massieve draden die hebben een veel lagere weerstand en kunnen beter de warmte verdragen.
als zou ik net als vele anderen zeggen, gewoon een verdeeldoos met schakelaar en veiligheid kopen kost niet zoveel

Verwijderd

Maakt niet uit wat je neemt, als je het maar aard :) Als je hout neemt dan aard je de electronica van binnenuit, staal aard je van buitenaf.

• Maku
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 14-10 16:39

Maku

Derp

Op woensdag 13 februari 2002 23:31 schreef Basz het volgende:

Snif snif huh ??

Mijn behang rookt cool !! >:)

• ReseTTim
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 08-11 23:07

ReseTTim

Chocolate addicted

Op woensdag 13 februari 2002 23:36 schreef treinhomo het volgende:

[..]

De combo PC + monitor moet het toch echt ruimschoots afleggen tegen grootverbruikers als b.v. wasmachine, elektrische oven, frietpan etc. en derhalve dus géén "zwaar apparaat".
idd, je stop slaat pas door als de groep die voor de wasmachine, droger gemaakt is doorgelust is naar mijn kamer.. waar 2 pc's staan te loeien... dan krijg je probs jah.. ik merkte het eerst altijd met 1 pc dat dan de lamp af entoe ff ging knipperen..

prob bij mij binnenkort echt goed opgelost door gewoon gat te boren stroom snoer naar beneden te gooien en dan een andere groep pakken van de midden verdieping die niet veel gebruikt wordt :) :)

kortom gewoon door pluggen :)

Mijn profiel - Te koop: Overzicht van spullen..

• BCC
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 19:26

BCC

Ik loop al en tijdje met het idee om een paralle stekkerdoos te maken. Waarom? Nou omdat je dan bijv. door je PC aan/uit te zetten je hele battrij randapparatuur aan en uit kan zetten...
Schets:
+,,,,,,Doos1
-------|,,,,|------|---------|
,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,Doos2,,,,,,Doos3
------------------|---------|
-
(Komma's even wegdenken :))

+ en - staat gewoon 230 V op... Als je nou je PC in doos1 drukt en bijv je monitor in 2 en je laat je monitor aanstaan. Als je dan je PC aanzet gaat toch ook je monitor aan? Of is dit elektrotechnisch niet verantwoord :)?

Na betaling van een licentievergoeding van €1.000 verkrijgen bedrijven het recht om deze post te gebruiken voor het trainen van artificiële intelligentiesystemen.

• Zynth
hmz...
het wordt mij allemaal een beetje vaag :)
ik raak een beetje de weg kwijt, dus ik zal even zeggen wat ik nu ongeveer begrijp van het hele verhaal:

Ik kan het zonder probleem in een houten kast bouwen.
uiteraard gebruik ik alleen maar geaarde stopcontacten.
Het brandgevaar is niet groter dan in een metalen kast; mits ik de binnenkast van de kast bekleed met gipsplaat.

Voor het ingaande snoer (dus de kast IN) kan ik gewoon een snoer gebruiken die ook aan stekkerdozen zit, omdat er evenveel stroom doorheengaat, en er ook evenveel apparaten aanhangen.
Voor de verdéling van de stroom binnenin, kan ik hetzelfde draad gebruiken als er in de muur zit. (naar gewone stopcontacten toe)

GRAAG ALLE reacties over dingen die hier NIET kloppen.
Ik wil geen brand thuis :)

Verwijderd

Gips plaat gebruiken is niet nodig.
zo snel fikt hout niet, tegen de tijd dat hout fikt was je stekker doos al lang weggesmolten.
Zo lang jij je doos aansluit op een stopcontact dat beveiligd is met een 16A zekering kan je gewoon flexibel 1,5 mm^2 draad gebruiken.

Verwijderd

Op donderdag 14 februari 2002 00:19 schreef BCC het volgende:
Ik loop al en tijdje met het idee om een paralle stekkerdoos te maken. Waarom? Nou omdat je dan bijv. door je PC aan/uit te zetten je hele battrij randapparatuur aan en uit kan zetten...
Schets:
+,,,,,,Doos1
-

+ en - staat gewoon 230 V op... Als je nou je PC in doos1 drukt en bijv je monitor in 2 en je laat je monitor aanstaan. Als je dan je PC aanzet gaat toch ook je monitor aan? Of is dit elektrotechnisch niet verantwoord :)?
nee dit kan niet.
Want nu zet je de pc in serie met de andere apparaten.
Zo wordt de spanning verdeeld (naar stroomverbruik) over je computer en de rest van de apparaten.

dus stel dat je computer 100 watt verbruikt.
en je monitor 200 watt ( en verder niets aangesloten)

dan krijgt je computer 73 volt en de monitor 146 volt.
dat werkt dus niet

Verwijderd

Hout is prima optie: makkelijk te bewerken en echt niet zo link; ik vind het veiliger als metaal. Voor de bedrading hoef je je ook geen zorgen te maken, je hebt echt geen massieve draden nodig, de meeste standaard draden kunnen wel een amperetje of 10 hebben. Zorg wel ervoor dat je alle bedrading (ook de draden in het kastje) zoveel mogelijk dubbel isoleert (dus bijv. met een krimpkousje).

Wat betreft het tegelijk inschakelen van alle aparatuur; Schakel NOOIT 220v apparaten in serie!
Wat wel werkt is een dochterschakeling met een relais. Hiermee houdt je de circuits electrisch gescheiden en dat lijkt me het veiligste.

Ik zit zelf te denken om de led van de SCROLL-Lock aan een optocoupler te koppelen, en dat dan weer aan een relais te schakelen. Dan kun je met je scroll-lock toets een hele rits apparaten aan- en uitschakelen.

• Zynth
ehm...
Hoe bedoel je; in serie schakelen?
zoals ik al zei;
ik doe er niet meer of minder mee, dan wat je doet met een gewone stekkerdoos...

---edit----
is MDF een goede houtkeus?

• AcouSE
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 26-11 14:31

AcouSE

Swedish Chef

MDF is een prima idee, en zolang je maar een mooi stuk kabel gebruikt (niet 0,35 per meter) en netjes werkt is er niets aan de hand. Kun je niet eens kijken wat het totale vermogen van de hele installatie is?

• Vai
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 12-02-2023

Vai

Erhm, ik zie een aantal posts van 'hout geleid niet', Ik als electricien mag geen houten trappen, houten duimstokken etc. gebruiken omdat die bende met een beetje vocht al een prima geleider zijn :)

maw: hout geleid redelijk goed als het ietsje vochtig is. Als je het van hout maakt, zorg dan iig dat het droog blijft en zorg dat er een aardlek 0,03/40 achter hangt :)

Q6600, 6144MB, WD 160GB & Maxtor 400GB,NVidia 8600GT, Samsung SH-S202N, NEC ND-2510A, SB Audigy 2

Verwijderd

Een gewone stekkerdoos is altijd parallel, maar wat jij bedoelt is inderdaad in serie. Zoals hierboven al gezegd werd, verdeel je dan spanning over de apparaten. Zo kun je dus je apparatuur naar de knoppen helpen >:)

MDF is een goede houtkeus, maar wel alleen voor binnen. In een vochtige omgeving zou ik het niet doen omdat het dan peperkoek word :P

• axis
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 26-01-2023
Op donderdag 14 februari 2002 00:19 schreef BCC het volgende:
Schets:
+,,,,,,Doos1
-

BCC, die dingen kan je kant en klaar kopen bij volgens mij de kijkshop. Stekkerblok met 6 aansluitingen, en als de stroom van poort 1 af is, gaat de rest mee uit..

Two advices for network troubleshooting.. learn to draw diagrams in Visio, and THINK IN LAYERS!

Verwijderd

Toverwoordje:

Waterglas

Kan je je hout mooi mee behandelen en wordt het beter bestand tegen vuur. Gewoon te koop bij verfwinkel, behangzaak en goede drogist.

Maare, als je alles netje bedraad kan gewoon hout ook hoor. Verder hoef je niet bang te zijn dat je draden in je muren wegsmelten (behalve als iemand met zilverpapier in de meterkast heeft geklooit, een paar jaar geleden in nijmegen is eens een shoarma tent afgefikt hierdoor)

Verder is MDF geen hout hoor. Wel bruikbaar maar zeker geen hout.

• m-m
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online

m-m

Op donderdag 14 februari 2002 04:17 schreef Dwarre1 het volgende:
Ik zit zelf te denken om de led van de SCROLL-Lock aan een optocoupler te koppelen, en dat dan weer aan een relais te schakelen. Dan kun je met je scroll-lock toets een hele rits apparaten aan- en uitschakelen.
Dit kan heel simpel via de parallele poort, daar komt 5 volt uit en daarmee kan je 8 apparaten enorm simpel via een relais aansturen, programmatuur daarvoor is ruim beschikbaar :) Ik ga dat ook nog een keer doen (als ik tijd heb :| )

• Zynth
Ik heb maar eens even een tekeningetje gemaakt van het idee dat ik nu in mijn hoofd heb.
Om te zorgen dat ik de apparaten niet serieel schakel, en om te zorgen dat ik zo weinig mogelijk "los" koperdraad heb,
denk ik dat het het handigst is om in mijn kast een simpele verdeeldoos te schroeven...
In die verdeeldoos doe ik dan gewone stekkers, met gewoon stroomsnoer.
Alléén bij het relais komt het koper even open te liggen,
omdat het daar aan het relais vastmoet. (duh! :))

vraag 1: hoe moet ik dat stroomdraad vastmaken aan het relais? kan dat gewoon met standaard soldeertin met harskern? Of moet ik ergens speciaal goed op letten?

vraag 2: de "plaat" die in het midden van de kast komt hangen, waarop ik het relais aan de stroomdraad soldeer;
moet dat persé printplaat zijn? of mag dat ook gewoon hout zijn?
(onthoud: het gaat om 230V :))

vraag 3: Wat voor hout kan ik het best gebruiken?
Ik denk dat ik het hout inderdaad dan maar ga behandelen
met dat waterglas (mits betaalbaar :).
Kan ik ook iets aan de vochtigheid doen? (lak kan denk ik niet bij electriciteit? :)

Afbeeldingslocatie: http://www.rendo.dekooi.nl/~dirkleni/doos.gif

Verwijderd

Een verdeeldoos heb je toch niet nodig?
de stop contactjes op de kast kan je gewoon doorlussen

Waarom moet er een plaat in het midden?
het relais kan je gewoon vastlijmen op de bodem.

de draadjes er stevig aan solderen met soldeertin met harskern.

• Zynth
je bedoeld dat ik beter gewoon AAN het ingaande snoer,
alle andere snoeren kan vastsolderen?

tja, die plaat in het midden heb ik gedaan vanwege de warmte;
vrienden van mij zeiden dat die relais gigantisch warm worden; dus dat zou beter niet op de boden kunnen,
omdat dat hout is.

of kan dat wel?

• DJSmiley
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 13-11 18:21
Op donderdag 14 februari 2002 22:55 schreef Zynth het volgende:
je bedoeld dat ik beter gewoon AAN het ingaande snoer,
alle andere snoeren kan vastsolderen?

tja, die plaat in het midden heb ik gedaan vanwege de warmte;
vrienden van mij zeiden dat die relais gigantisch warm worden; dus dat zou beter niet op de boden kunnen,
omdat dat hout is.

of kan dat wel?
Een relais dat warm wordt??? ja, als je 24V op een 6V relais zet wordt ie wel warm ja... >:)

Bij normaal gebruik wordt een relais echt niet warm hoor, wat dacht je van zo'n hele batterij 380 relais in een kassie bij een bedrijfsmotor tbv ster-driehoekschakeling?? zit echt geen fan op hoor :)

• Zynth
er komen relais in die 220V 8A schakelen dmv 12 of 24 volt.
Kan ik die echt zomaar op de bodem lijmen?

*! veiligheid voor alles !* :P

• Harmen
  • Registratie: Oktober 1999
  • Laatst online: 07:51

Harmen

⭐⭐⭐⭐⭐⭐

Tjah. :?
Ik heb hier een master-slave schakelbak van KNÜRR AG. Dit is een stopcontactdoos met 1 master (rood) als die aangaat, gaan de 5 slaves ook aan. :)
Was een duur ding, maar hem het gratis gekregen. 8-)

Whatever.

Verwijderd

Op donderdag 14 februari 2002 20:04 schreef Zynth het volgende:
vraag 1: hoe moet ik dat stroomdraad vastmaken aan het relais? kan dat gewoon met standaard soldeertin met harskern? Of moet ik ergens speciaal goed op letten?
Soldeertin met harskern is prima. Probeer wel een paar mm tussen de contacten te houden.
vraag 2: de "plaat" die in het midden van de kast komt hangen, waarop ik het relais aan de stroomdraad soldeer;
moet dat persé printplaat zijn? of mag dat ook gewoon hout zijn?
(onthoud: het gaat om 230V :))
Ik zou ff een printje etsen als ik jou was en het daarop monteren. gebruik maar geen voorgeetst experimenteerplaatje, want daar liggen de lijntjes te dicht bij elkaar. Isoleerplastic o.i.d. eronder en vastschroeven op de ondergrond.
Hout is geen idee, het geleidt stroom als het vochtig wordt.
vraag 3: Wat voor hout kan ik het best gebruiken?
Ik denk dat ik het hout inderdaad dan maar ga behandelen
met dat waterglas (mits betaalbaar :).
Kan ik ook iets aan de vochtigheid doen? (lak kan denk ik niet bij electriciteit? :)
Tja ik ben een groot voorstander van triplex e.d., maar ik denk dat MDF ook wel voldoet. Maak je geen zorgen om de geleiding van het hout, het is tenslotte niet de bedoeling om de draden rechtstreeks in contact te laten komen met de kast (hoop ik toch).... Waterglas lijkt me dus niet nodig.
Ik heb al veel projectjes in houten kistjes gemonteerd, en nooit problemen gehad (ook nooit waterglas en gips gebruikt). :7

• Zynth
Ik zit eraan te denken om te gaan solderen op zo'n voorgebakken printplaat;
zo'n stukkie plaat met gaatjes. (zonder "geleidingssporen").
Is dat een goed idee?

Hoe bedoel je trouwens;
een paar mm tussen de contacten laten?

Verwijderd

Dit is een goed idee, als je het koper van de ongebruikte oogjes tussen en rondom het relais weghaald.
Dit gaat het makkelijkst als je de soldeerbout een paar sec. in het gaatje steekt en hem er dan scheef uithaald, vaak neem je het koper dan mee.

ik zou tussen iedere relaispen minimaal 1 rij weghalen (mits de ruimte tussen de pennen dat toelaat)

en dan het printje met plastic afstandbusjes in de kast monteren.

op het printje kan je een aftakking maken voor alle draden

• hplos.nl
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 30-08 22:02

hplos.nl

Zo doet men dat

Op donderdag 14 februari 2002 08:11 schreef Vai het volgende:
Erhm, ik zie een aantal posts van 'hout geleid niet', Ik als electricien mag geen houten trappen, houten duimstokken etc. gebruiken omdat die bende met een beetje vocht al een prima geleider zijn :)

maw: hout geleid redelijk goed als het ietsje vochtig is. Als je het van hout maakt, zorg dan iig dat het droog blijft en zorg dat er een aardlek 0,03/40 achter hangt :)
dan is 't nog altijd 't vocht wat geleid en niet 't hout :P

pc | server | laptop | pda

• Zynth
ok, dan koop ik maar zo'n stuk printplaat.
Ik zei trouwens dat ik het zou kopen zònder geleidingssporen;
daar bedoelde ik dat koper mee :P

Maar wat is de beste manier om 230V te solderen?

Verwijderd

Op vrijdag 15 februari 2002 12:14 schreef Zynth het volgende:
Maar wat is de beste manier om 230V te solderen?
Soldeerbout erop, even wachten, tin erop, even vloeien, alles weg.. 8-) 8-)

• Zynth
duh! :P

ik bedoel:
moet ik dan de 2 koperdraden die ik soldeer naast elkaar tegen elkaar aanhouden, en er dan tin op doen?
of anders? :)

• OliverBB
waarom nou niet gewoon een (goekope)verdeeldoos kopen???

• OliverBB
als ik dit allemaal doorlees,
dan lijkt het me dat de gene die dit wil realiseren er weinig tot geen verstand van heeft.
mijn motto is: als je er geen verstand van hebt blijf er dan van af of laat het door iemand doen die er wel verstand van heeft.
230 volt is en blijft namelijk wel dodelijk én het levert ook brand gevaar op, en als er brand komt door ondeskundig gebruik van het 230V~ net kun je naar de verzekering ook wel fluiten.
en dat om niet een paar cent te willen uitgeven aan een simpele verdeel doos........
ik zou er nog es over nadenken

• Kaj.
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online

Kaj.

1 LED is niet genoeg

Goed; wat Zynth dus wil is een Master/slave-schakelaar, en dat wil hij heel omslachtig in gaan bouwen.
Niet doen als je er geen verstand van hebt (en het spijt me voor je, maar zo te lezen heb je er onvoldoende verstand van om te voorkomen dat je wat gaat bouwen wat ongelukken gaat geven.); dergelijke dingen zijn gewoon los te koop in stevige en compacte kunststof behuizingen.
Brennenstuhl heeft er bijvoorbeeld eentje in haar pakket.
Die zijn niet zo gek duur, al kan ik zo even geen prijs noemen.

Een andere optie (als je 'm persé toch zelf wilt bouwen) is een Velleman-kit: de K8034 http://www.velleman.be/product.asp?id=347686
Afbeeldingslocatie: http://www.velleman.be/images/0/k8034.jpg
Dit is een redelijk simpel te bouwen bouwpakketje, die je eenvoudig in een (kunststof) behuizing in kunt bouwen.
Er zijn ook kastjes te koop met een aangegoten steker en stopcontact, waar je zo'n print in kan bouwen en er nog een extra stekerblok op aan kunt sluiten.

Beide artikelen zijn te koop bij firma's als Display en Conrad.

• Kaj.
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online

Kaj.

1 LED is niet genoeg

Oh ja; nog even wat basics over netspanningsbedrading:
Probeer zoveer mogelijk schroefverbindingen en soepele draad te gebruiken!
Ga niet zitten kutten met het aan elkaar sloderen van draadjes, maar gebruik goede kroonstenen.
Heb je een schakelaar waar draden aanmoeten, en je hebt een schakelaar waar vlakstekers aankunnen; gebruik dan vlakstekers. Ga niet zitten te solderen als dat niet hoeft.

Ook een draad voorvertinnen is niet nodig voor montage in een kroonsteen. Sterker: door het soldeer verliest een soepele draad zijn veerkracht waardoor een draad vroeg of laat los kan laten, met alle storingen van dien.

Massieve draden worden niet voor niets voornamelijk gebruikt in installatiebuis; dat wordt één keer aangesloten met speciaal daarvoor ontwikkelde lasdoppen en veercontacten. Het is minder geschikt voor schroefverbindingen, en als je dan toch moet, laat het dan door een installateur uitvoeren.

• Zynth
Ik heb al best wel wat ervaring met solderen;
alleen niet echt met 230V.
Dus ik vroeg me af of dat wezenlijk anders was dan solderen met bijv. 12 Volt.
Dat valt dus wel mee. (je moet alleen wat voorzichtiger zijn :))

tja; de schakeling is dan ook af.
Alleen werkt hij nog niet:
[topic=415392/1/25]

Verwijderd

hey, over die draden, ik heb 4 monitoren, 4 computers en een hub in 1 stopcontact in de muur, lukt toch ook makkelijk, no problemo

• Cybersijp
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 23-11 17:14
Nou Zynth,

Hier mijn zegje over dit hele topic.Natuurlijk kun je hout gebruiken om een veredelde stekker doos te maken.

Ik zou echter de volgende dingen in de gaten houden.Zorg er voor dat het stopcontact ( mannetje) dat je gebruikt om dit "apparaat" aan te sluiten geaard is.( belangrijk!!)

Ik zou omdat het in een kastje gebruikt wordt flexibel electriciteits buis gebruiken.Deze is vele malen makkelijker te verwerken dan de stugge.(immers je hebt geen bochtjes etc, warm wrijven....., buigen)
Dan vijf stekker dozen ( inbouw in de boven of zijkant verwerken.Maakt in principe niet uit welk draad je daar voor gebruikt.Dus van aarde naar aarde van de stopcontacten kun je best zwart draad gebruiken, maar zorg dan wel dat het zwarte draad allemaal op de zelfde plek in elk stopcontact wordt aangesloten.Normaal gebruikt de installateur drie kleuren hiervoor.Te weten: geel groen( aarde), bruin(fase), blauw ( nul)Verder normaal is het als het ware een verlenging van de bestaande installatie, ik zou dus 3x2mm² gebruiken.Nu kan over dit draadje genoeg stroom om je aardlek in te laten slaan.Ik zou geen 0.75mm² draad gebruiken, dat kan veel minder stroom sterkte verwerken.

Wat kan je allemaal aansluiten? Op de totale groep zoals die vanaf jouw meterkast komt kan er maximaal 3680 Watt verbruikt worden.(Zijnde 230 volt x 16 ampere.Daarna slaat je groep er in de meterkast uit.Of bij een kortsluiting van meer dan 0.03 ampere.)Let op dit is dus voor de hele op de HELE groep!!!!!( DUS totaal)ik heb het dan over de groep die in het geheel belastbaar is tot dat wattage, dus ook alle andere stopcontacten, lampjes, televisies, etc etc die er op die groep zitten.

Verbruik groep is te berekenen: formule p=v x I staat voor vermogen( Wattt)= Aantal volts(v) x stroomsterkte( i)

Een lampje van 40 Watt trekt dus: reken even mee===>40=230( volts op lichtnet x I ( stroomsterkte)===>40:230=I
I = 0.174 Ampere( ampere is de symbool van stroomsterkte)

Verder over je plan met Mdf, zou ik niet doen.Want mdf is relatief moeilijker te bewerken dan hout.Je moet echt wel verstand van zaken hebben om dit spul mooi te bewerken.( frezen, etc) ( nee, niet dremelen ;) )

Gebruik gewoon houten panelen , die je bv. bij de timmer boer dan wel de gamma of zo haalt.Je hebt hier de keuze uit diverse platen.Triplex, timmerpaneel, meubel paneel.

Triplex is een gelaagd gelijmd hout dat slecht te zagen is zonder dat de randen splinteren, timmer paneel zijn houten latten op elkaar gelijmd dit ios goed te verwerken alleen de kwaliteit van het hout ivt. meubelpaneel is minder.
Meubelpaneel, is het mooiste hout makkelijker te verwerken, niet gelijmd oid, je betaalt hier wel de hoofdprijs voor.Ht is dus niet goedkoop.

Als het toch "knap" moet,zonder dat het de hele wereld moet kosten zou ik je timmer paneel aanraden.

Als het in de buurt van water is, of op een vloer die regel matig gedweild wordt maak dan ook de onderkant dicht.En zorg dan ook dat je stop contacten spat waterdicht zijn.

Als er nog onduidelijkheden zijn dan lees ik het wel,

Succes!!!!
8-)

Mijn lieve dochter Jo-Anne Chloé : Machtig kind, dat ook van friet houd, maar wil dat nou niet???

Pagina: 1