Welke Viachip vloekt met Creative ?

Pagina: 1
Acties:
  • 105 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• Moris
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 03-07 12:09
Deze vraag is misschien al eerder gesteld, maar doordat mijn hardwarekennis beperkt is geraak ik ook aan de hand van de vroegere topic's hier niet wijzer door.
Wat ik wil weten is welk (type) Via chip niet goed samen werkt met de Creative geluidskaarten.
Deze vraag stel ik omdat ik een nieuwe soundkaart wil aankopen voor mijn 2.1 speakerset en de sound onboard op mijn moederbord MSI K7T266 PRO-R wil uitschakelen omdat de geluidskwaliteit niet echt voldoet.
Graag raad bij aankoop voor een nieuwe soundkaart.

Verwijderd

Kan me nog vaag herinneren dat het iets was met de southbridge 686B...

• Moris
De Via-chipset die op mijn moederbord zitten zijn de volgende hieronder beschreven.

Chipset
VIA® VT8366 (552BGA) Chipset
-- FSB @ 200/266MHz
-- AGP 4x and PCI Advanced high performance memory Controller

VIA® VT8233 (376BGA) Chipset
-- High Bandwidth Vlink Client controller
-- Integrated Faster Ethernet LPC (Optional CNR card support)
-- Integrated Hardware Sound Blaster /Direct Sound AC'97 audio
-- Ultra DMA 33/66/100 master mode PCI EIDE controller
-- ACPI

Het moederbord is de MSI 6380
Geeft één van deze Viachips problemen met de Creative
soundkaarten ?

• JT
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 16-08 19:34

JT

VETAK y0

Op woensdag 13 februari 2002 21:57 schreef Moris het volgende:
De Via-chipset die op mijn moederbord zitten zijn de volgende hieronder beschreven.

Chipset
VIA® VT8366 (552BGA) Chipset
-- FSB @ 200/266MHz
-- AGP 4x and PCI Advanced high performance memory Controller

VIA® VT8233 (376BGA) Chipset
-- High Bandwidth Vlink Client controller
-- Integrated Faster Ethernet LPC (Optional CNR card support)
-- Integrated Hardware Sound Blaster /Direct Sound AC'97 audio
-- Ultra DMA 33/66/100 master mode PCI EIDE controller
-- ACPI

Geeft één van deze Viachips problemen met de Creative
soundkaarten ?
Hoop het niet voor je :+

3600wp@115° oost | 825wp panels/750wp inv@13°/115° oost | 1475wp panels/1250wp inv@27°/205° graden zuid
Ecodan warmtepomp
Repo's: HA-Solar-control | HA-heatpump-planning | NR-HueTapDial-NextLevel

• Moris
Kun jij of misschien iemand anders het met zekerheid zeggen of ik problemen krijg of niet bij aankoop van een Creative soundkaart?

• JT

JT

VETAK y0

Lijkt erop dat het met alle chips zo is; kijkt hier maar even, daar basseer ik het op.

3600wp@115° oost | 825wp panels/750wp inv@13°/115° oost | 1475wp panels/1250wp inv@27°/205° graden zuid
Ecodan warmtepomp

Verwijderd

Nou in jou plaats had ik niks meer van creative gekocht, niks dan ellende op VIA..

Ga voor een mooie terratec oid.

• JT

JT

VETAK y0

Op woensdag 13 februari 2002 22:05 schreef Michiel het volgende:
Ja, dat is (vind ik) zelfs een beter alternatief :D

Ecodan warmtepomp

Verwijderd

Op woensdag 13 februari 2002 22:05 schreef Michiel het volgende:
Nou in jou plaats had ik niks meer van creative gekocht, niks dan ellende op VIA..

Als je ellende met drives wil, dan moet je zeker terratec
gaan nemen. |:(

Klote support bij terratec :(

• Hermanvh
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 17-03 10:14

Hermanvh

webOS fan, hacker, developer

Yep, Intel of Via + Creative :r Ga voor een andere chipset (SiS >:) ) of voor een Terratec kaartje ofzow :)

webOS all the way!

• JT

JT

VETAK y0

Op woensdag 13 februari 2002 22:10 schreef DragonLord het volgende:

[..]

Als je ellende met drives wil, dan moet je zeker terratec
gaan nemen. |:(

Klote support bij terratec :(
Bij Creative is het zelfs erger hoor..

Ecodan warmtepomp

Verwijderd

Op woensdag 13 februari 2002 22:11 schreef Hermanvh het volgende:
Yep, Intel of Via + Creative :r Ga voor een andere chipset (SiS >:) ) of voor een Terratec kaartje ofzow :)
wat een bullshit heb een msi k7t 266 pro en die geeft totaal geen problemen met creative niet met de live en ook niet met de audigy

• tommie-boy
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 12-07 21:38
Op woensdag 13 februari 2002 21:45 schreef Moris het volgende:
Deze vraag is misschien al eerder gesteld, maar doordat mijn hardwarekennis beperkt is geraak ik ook aan de hand van de vroegere topic's hier niet wijzer door.
Wat ik wil weten is welk (type) Via chip niet goed samen werkt met de Creative geluidskaarten.
Deze vraag stel ik omdat ik een nieuwe soundkaart wil aankopen voor mijn 2.1 speakerset en de sound onboard op mijn moederbord MSI K7T266 PRO-R wil uitschakelen omdat de geluidskwaliteit niet echt voldoet.
Graag raad bij aankoop voor een nieuwe soundkaart.
|:( Via heeft altijd al problemen gehad met multimedia producten (incl. creative...) .. De mensen die veel beeld/audio bewerken worden ook afgeraden een via chipset te gebruiken...De instructies van die chip kloppen niet.. *D

Humor moet je serieus nemen

• tommie-boy
Op woensdag 13 februari 2002 22:13 schreef divx4me het volgende:

[..]

wat een bullshit heb een msi k7t 266 pro en die geeft totaal geen problemen met creative niet met de live en ook niet met de audigy
Moet je me toch 's vertellen waarom creative officieel problemen veroorzaakt door de VIA chip niet ondersteunt...:Y)

• Fuzzillogic
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 01-07-2025
Op woensdag 13 februari 2002 22:12 schreef JT het volgende:

[..]

Bij Creative is het zelfs erger hoor..
NOG erger? Oei!

Ik heb ook zo'n terratec kaart maar de drivers voor w2k/XP zijn gewoon waardeloos. Maanden heeft het geduurd voordat er eens drivers waar de ergste problemen mee werden opgelost.

Niets mis met de hardware, deze XFire is de 2de kaart van Terratec die ik heb, maar tot nu toe heb ik eigenlijk altijd drivers van andere bedrijven gebruikt. Momenteel gaat mijn XFire dan ook als een Hercules Fortissimo II door het leven :)

Maar goed, een Creative kan ik ook niet echt aanraden. Die problemen met de Live waren ook irritant. Sowieso, heel Creative staat me tegen. (Net als Via, for that matter..)

• tommie-boy
Op woensdag 13 februari 2002 22:17 schreef Nexxennium het volgende:

[..]

NOG erger? Oei!

Ik heb ook zo'n terratec kaart maar de drivers voor w2k/XP zijn gewoon waardeloos. Maanden heeft het geduurd voordat er eens drivers waar de ergste problemen mee werden opgelost.

Niets mis met de hardware, deze XFire is de 2de kaart van Terratec die ik heb, maar tot nu toe heb ik eigenlijk altijd drivers van andere bedrijven gebruikt. Momenteel gaat mijn XFire dan ook als een Hercules Fortissimo II door het leven :)

Maar goed, een Creative kan ik ook niet echt aanraden. Die problemen met de Live waren ook irritant. Sowieso, heel Creative staat me tegen. (Net als Via, for that matter..)
Bij creative kan je altijd nog een 'live'update doen..Hoewel ze liever hebben dat je voor hun service betaalt..... :(

Verwijderd

Op woensdag 13 februari 2002 22:15 schreef tommie-boy het volgende:

[..]

Moet je me toch 's vertellen waarom creative officieel problemen veroorzaakt door de VIA chip niet ondersteunt...:Y)
geen idee meeste tweakers zijn een stelletje rukkers die er geen verstand van hebben kwestie van alles goed instellen en totaal geen problemen hier

Verwijderd

Creative heeft gewoon een kutkaart gemaakt, mocht ie zonder
problemen werken, dan heb je mazzel met je via-chipset.>:)

Intel heeft gewoon een te grote fout tolerantie in zijn chipset zitten,
waardoor de meest brakke kaarten wel willen werken. :?

Via maakt chipsets die super hard presteren, maar eerder
de gebreken van een slechte insteekkaart laat zien :(

Creative is gewoon een van de vele fabrikanten die dingen
niet helemaal conform de pci standaard bouwt.

Terratec heeft wel een hele nette afwerking van zijn kaartjes
maar daar heb je nix aan als je hem niet kan gebruiken vanwege
de brakke driver support.

Ik werk nu nog altijd met een beta-versie van die drivers :(

• tommie-boy
Op woensdag 13 februari 2002 22:18 schreef divx4me het volgende:

[..]

geen idee meeste tweakers zijn een stelletje rukkers die er geen verstand van hebben kwestie van alles goed instellen en totaal geen problemen hier
Weet ik ook wel.... Toch zal het nog wel even duren voor Via een aanrader word op de audio beeld markt... De meeste ervaringen zijn nou eenmaal nie best |:(

Verwijderd

Nou, deze rukker heeft ook een VIA chipset en een Live kaartje, niks ingesteld, maar ook geen problemen. :)

• tommie-boy
Op woensdag 13 februari 2002 22:19 schreef DragonLord het volgende:
Creative heeft gewoon een kutkaart gemaakt, mocht ie zonder
problemen werken, dan heb je mazzel met je via-chipset.

Creative is gewoon een van de vele fabrikanten die dingen
niet helemaal conform de pci standaard bouwt.
Terratec heeft wel een hele nette afwerking van zijn kaartjes
maar daar heb je nix aan als je hem niet kan gebruiken vanwege
de brakke driver support.
Ik werk nu nog altijd met een beta-versie van die drivers :(
Is nie waar over Creative... Sterker nog: een aantal fabrikanten van capture kaarten (waaronder pinnacle systems (!) ) supporten zelfs problemen met de geluidskaart... Creative bouwt alles volgens de AMD en INTEL standaard... VIA heeft GEEN standaard... Euh.. Toch wel... Standaard geluidskaart fout bij Creative... ;(

• Bartjuh
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online

Bartjuh

Hej

Op woensdag 13 februari 2002 22:11 schreef Hermanvh het volgende:
Volgende chipset wordt een sis :)
Ga binnenkort de ECS k7s5a halen met XP1700+ :P

• Sanchezzz
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 04-08 16:07
Heb hier ook een MSI K7T Pro RU en geen problemen met m'n SB live 5.1.
Ook nog een Aopen met een KT133A en een SB live value en ook geen problemen.

• SenZatioN
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 08-02-2025

SenZatioN

Improvise...

Me too.....
Via chippie en Creative Audigy dan ;)

Epox 8KHA+ plankje met onder andere een Audigy, totaal geen problemen zoals gemeld door anderen.... :P

My software never has bugs, it just develops random features...

• tommie-boy
Op woensdag 13 februari 2002 22:22 schreef exter het volgende:
Nou, deze rukker heeft ook een VIA chipset en een Live kaartje, niks ingesteld, maar ook geen problemen. :)
Ik zeg ook nie dat een creative kaart niet kán werken.... 't is nooit uitgesloten... Maar het kan zomaar dat je problemen hebt... En misschien is via (eindelijk) zijn standaard aan het aanpassen...(!!) :Y)

• Bartjuh
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online

Bartjuh

Hej

Op woensdag 13 februari 2002 22:24 schreef Sanchezzz het volgende:
Heb hier ook een MSI K7T Pro RU en geen problemen met m'n SB live 5.1.
Ook nog een Aopen met een KT133A en een SB live value en ook geen problemen.
Ik nu ook niet met mijn kt133a met SB Live 5.1.

Verwijderd

Op woensdag 13 februari 2002 22:24 schreef tommie-boy het volgende:

[..]

Is nie waar over Creative... Sterker nog: een aantal fabrikanten van capture kaarten (waaronder pinnacle systems (!) ) supporten zelfs problemen met de geluidskaart... Creative bouwt alles volgens de AMD en INTEL standaard... VIA heeft GEEN standaard... Euh.. Toch wel... Standaard geluidskaart fout bij Creative... ;(
Maar kennelijk testen ze die kaarten alleen maar op intel
chipsets en daar zit hem het probleem, er wordt slecht
getest met via-chipsets.

• tommie-boy
Op woensdag 13 februari 2002 22:27 schreef DragonLord het volgende:

[..]

Maar kennelijk testen ze die kaarten alleen maar op intel
chipsets en daar zit hem het probleem, er wordt slecht
getest met via-chipsets.
Zou ik ook doen als een chip fabrikant ver van te voren al dwars gaat liggen.... En intel was de meest gebruikte chipset...(inmiddels niet meer...(Gelukkig maar). :9 :z

• LollieStick
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 20-05 23:59
Op woensdag 13 februari 2002 22:29 schreef tommie-boy het volgende:

[..]

Zou ik ook doen als een chip fabrikant ver van te voren al dwars gaat liggen.... En intel was de meest gebruikte chipset...(inmiddels niet meer...(Gelukkig maar). :9 :z
hmmz, je zegt zelfdat Intel niet de meest gebruikte chipset is. Audigy is nieuw, waarom testen ze deze dan niet met de VIA chipset. Een fabrikant (Creative) hoort gewoon op de chipsets die het meest gebruikt wordt de apparatuur te testen.

Overigens, VIA heeft gewoon de Intel/AMD standaard. Misschien dat er kleine 'verbeteringen' zijn uitgevoerd maar zeg zelf, VIA heeft ook zijn goede kanten.

VIA PCI latency patch erop en het werkt allemaal perfect hoor. Probleem wordt waarschijlijk verholpen in de nieuwe KT333/KT400 serie.

• tommie-boy
Op woensdag 13 februari 2002 22:35 schreef LinuxUser het volgende:

[..]

hmmz, je zegt zelfdat Intel niet de meest gebruikte chipset is. Audigy is nieuw, waarom testen ze deze dan niet met de VIA chipset. Een fabrikant (Creative) hoort gewoon op de chipsets die het meest gebruikt wordt de apparatuur te testen.

Overigens, VIA heeft gewoon de Intel/AMD standaard. Misschien dat er kleine 'verbeteringen' zijn uitgevoerd maar zeg zelf, VIA heeft ook zijn goede kanten.

VIA PCI latency patch erop en het werkt allemaal perfect hoor. Probleem wordt waarschijlijk verholpen in de nieuwe KT333/KT400 serie.
Ik denk zelf dat je het testen om moet draaien. Creative die maakt een kaart volgens de PCI specs... 't werkt op zich ook goed in je pci-bus...Dan kan het zijn dat VIA aanpassingen moet gaan maken...In het verleden waren ze daar alleen niet errug snel mee... Alleen is mij al eens opgevallen dat er kleine maar wel heel belangrijke verschillen tussen beide (kunnen) zitten.. En tuurlijk Via is niet de slechtste (da's SIS |:( (Op moment dan)....)

• Moris
Kun jij of misschien iemand anders a.u.b.het met zekerheid zeggen of ik problemen krijg wel of niet bij aankoop van een Creative soundkaart i.s.m. moederbord?
Of blijft dit altijd een gok :(

Verwijderd

Op donderdag 14 februari 2002 17:04 schreef Moris het volgende:
Kun jij of misschien iemand anders a.u.b.het met zekerheid zeggen of ik problemen krijg wel of niet bij aankoop van een Creative soundkaart i.s.m. moederbord?
Of blijft dit altijd een gok :(
Nou lees voor de grap de creative nieuwsgroepen maar, dan denk je wel 1x na voor je een creative koopt ism VIA

• Moris
Als de Creative-kaarten mij teveel hardwareconflicten en risico's geven op mijn MSI (6380) moederbord en de Terratec geen goede Windows 2000-drivers heeft.
Welke Soundkaart wordt mij dan wel aangeraden |:(

• Moris
Nog iemand met tips?

• Rambeer2000
  • Laatst online: 14:47
ik kan je alleen mijn ervaring met een creative audigy icm een abit kt7 vertellen. ik heb die audigy erin gezet, starte XP op. hij herkende de kaart direct, installeerde een zooi drivers en sindsdien nergens problemen mee. draai nu al een week zo en geen lock ups of raar geluid gehad. dit verbaasd me zelf ook aangezien ik heel veel gehoord heb over problemen met via chipsets en creative. hier ging het dus perfect, geen enkel probleem gehad

• LollieStick
ALS je problemen hebt, installeer je de latency patch van VIa of van George Breese. hiermee los je het op.

http://www.viaarena.com (VIA patch)

http://www.viahardware.com (George Breese Patch)

• Moris
Lost het dan met zekerheid de conflicten tussen Via en Creative op of geven deze drivers ook geen garantie?

• Moris
Bij aankoop, bij één van deze kaarten zal ik vragen in de winkel of ik bij eventuele hardwareconflicten één van deze kaarten mag omruilen voor een andere soundkaart.
Aangezien mij niemand met garantie kan vertellen of ik geen conflicten kan hebben met de Creative-kaarten op mijn MSI-moederbord met Viachip(MSI K7T266 Pro-Raid /6380).
De kaarten waar ik mijn keuze uit zal maken vanwege de goede prijs/kwaliteitverhouding zijn de volgende.
Creative Sound Blaster Live! Platinum 5.1
Hercules Gamesurround Fortissimo II

Iedereen bedankt voor de gulle reactie's :)

• Den the Man
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online

Den the Man

Hmmm....

Op vrijdag 15 februari 2002 20:36 schreef Moris het volgende:
Nog iemand met tips?
Philips??? Ik heb er nu een philips geluidskaart er in zitten.Perfect geluid en het werkt als een trein :) (oftewel het werkt perfect).

Word goed ondersteund in combinatie met via en xp en windows xp geeft zelf aan wanneer er nieuwe geluidskaartdrivers binnen zijn.

Pak je rust!

Verwijderd

Ik had eerst een soundblaster live5.1
Blaster my ass, soundtikker komt meer in de buurt. :r
Vorige week een terratec xfire gehaald.
Daarvan weigeren de nieuwste drivers niet fatsoenlijk te werken. :(
Zit nu met de drivers van de cd.

Ik zou zeggen, ga voor een philips kaartje.

PS
Ik zal die fortissimo drivers es proberen. Als dat nog niet lukt , heb ik straks een live en xfire in de aanbieding...

• Apache
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 14:28

Apache

amateur software devver

Op de driver support van creative heb ik tegenwoordig weinig aan te merken, voor m'n audigy heb ik goede drivers onder 98/2000/linux(belangrijk!)

K'heb een kg7-raid, amd 761 northbridge en via 686B southbridge, k'denk dat er maar weinig mensen problemen hebben met creative als ze een amd northbridge hebben aangezien deze geen bandwith problemen ed heeft.

If it ain't broken it doesn't have enough features

• LollieStick
Op zaterdag 16 februari 2002 12:04 schreef LinuxUser het volgende:
ALS je problemen hebt, installeer je de latency patch van VIa of van George Breese. hiermee los je het op.

http://www.viaarena.com (VIA patch)

http://www.viahardware.com (George Breese Patch)
In 90% van de gevallen lost dit het probleem op. Echt conflicten zijn er niet. Het probleem is dat de latency van VIA standaard is ingesteld op 16 ms ? Deze patch vergroot dat naar 256 ms. Zoals je ziet, is dit een heel verschiil. Verder zal je een performance winst zien die van 60 Mb/s naar 90 Mb/s datatransfer gaat.

Er is echter een kleine kans dat het, onder alle besturingssystemen werkt. George Breese's patch kreeg ik bij een kameraad van me niet aan de praat, terwijl die zelfde patch het bij mij wel deed.

Verder zie ik weinig problemen met de patch. De patch van VIA heb ik geen ervaring mee. De patch van George Breese werkt naar mijn mening perfect en is ook stabiel.

• blissard
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 14:49
Via en Soudblaster hebben hun relatieprobleempjes ondertussen al bijgelegd hoor. Deels door de nieuwe 4in1 drivers en deels door nieuwe biossen. Er is volgens mij geen enkel nieuw via-mobo dat nog problemen heeft met de SB.
Pagina: 1