Toon posts:

Hub op de kabelmodem : werkt dat?

Pagina: 1
Acties:
  • 113 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Hoi.

Ik wil met 2 Pc's op internet via @home en hun Com21. ZE hebben nog steeds geen meerdere IP's beschikbaar Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/g/forum/g/smilies/frown.gif Ook is het hier niet mogelijk een servertje te draaien.

Dus : kan ik gewoon een Hub op de kabelmodem aansluiten en zo met 2 Pc's online?

Verwijderd

of het werkt weet ik niet, dnek eigelijk v niet... wel ken ik veel mensen die gewoon linux gate neer zetten en dan hub waar je 2 pc's aan knalt... ben ik zelf ook v plan te doen...

Verwijderd

Topicstarter
Zou ik ook willen maar ik kan een paar dingen dus niet hier :

Ik kan niet een PC aan laten staan om als gateway te dienen en ik kan ook niet elke keer een PC laten booten omdat via de andere gesurft moet worden.

• Palomar
  • Registratie: Februari 2000
  • Niet online
ik denk dat het wel kan.. maar of je ook tegelijk kan internetten dat weet ik niet..

• EnEmA
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 21-05 12:56

EnEmA

Worst

Hm.. volgens mij was een kabelmodem op een hub net zoiets als een hub o een hub, daar moest je dan andere kabels(twisted pair ofzo) voor hebben
com21 van ons deed 't iig niet direct op hub
en als je vast ip hebt kun je maar met 1 comp internetten, want je hebt dan 1 ip voor 1 pc, met dynamisch zou kunnen, maar dan kunnen ze het bij de kabelboer zien en voorzover ik weet mag je niet met je netwerk 't internet op
Dus het beste lijkt mij dan gewoon 1 comp proxy/gateway te maken

Een koe is geen kangaroe

Verwijderd

Gewoon een 486 nemen met ShareTheNet... Hoeft niet eens een harde schijf in... Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/g/forum/g/smilies/smile.gif

Verwijderd

't zou kennen, als je hub een mac adres heeft.

Maar volgens mij kun je beter een router gebruiken, die hebben wel een mac adres. je kabel modem ziet een router nl dan als een netwerkkaart.

• soepkip
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 21-06 09:59

soepkip

Kratjes kunnen nu ook voorin

[copy paste]
ik zou zeggen doe het zo !

vindt ergens een oude 368 of 486 met minimaal 8 mb geheugen
(hoeft geen harde schijf in te zitten alleen
floppy)
en 2 netwerkkaarten

download sharethenet + crackcodes (of meel me effe stuur ik het wel)
daarmee maak je een bootflop die een hele kleine linux kernel in het ramdisk zet (supersnel) en je hebt een gateway/proxy/dns server/firewall (wel zo veilig) die niks kost
koop een hubje (50 piek) en je kunt met zoveel compjes je connectie delen als je wilt
krijg je een nieuwe computer, netwerkinstellingen goed zetten in het hubje er bij prikken en klaar
(ps je hoeft op die gateway ook geen toetsenbord of monitor aangesloten te hebben je kunt nl alle firewall settings vanaf een admin websiteje die alleen voor het interne netwerk bereikbaar is te beheren)
met dat pakketje kun je heel veel en het is makkelijk op te zetten voor beginners
(standaart alle poorten naar binnen dicht dus wel zo veilig)
zet je gateway in de gangkast of zo en laat hem gewoon altijd aan staan kan iedere computer op elk moment op internet
(heb ik al voor 3 maanden met 3 pc's en een ftp/webservertje )

oh ja nog een plusje, je kabelboer zal alleen de gatewaycomp zien en nooit weten wat er allemaal achter hangt

oh,ja
10 mbits netwerk is genoeg hoor
je kabelmodem is toch geknepen op 1,5 mbits
(of je moet een ouder model hebben, effe openschroeven en dipswitches omzetten naar 10Mbits is hun max, en de kabelboer komt er nooit achter aangezien die krengen nog niet
softwarematig centraal afgesteld kunnen worden)

[/copy paste]
had dit al een keer gepost

Beste film ooit

• Oscar the Grouch
  • Laatst online: 19-08 12:33

Oscar the Grouch

Ex-Admin

Question everything

HlpDsk :
Dat gaat prima. Heb zelf ook een Com21 op een Hub. Novell 5.1 server met Bordermanager ertussen (anders ziet de hele stad jouw PC's enzo). Gebruik wel een crosskabel anders gaat het niet werken. De meeste HUB's hebben trouwens een crossed-ingang.

Bordermanager kan dan met NAT gaan werken zodat je op je eigen netwerk gewoon een private IP-range gebruikt en die koppelt aan 1 public IP adres (van je provider). Zo kun je met meerdere PC's 1 IPnummer sharen.

 I don't know half of you half as well as I should like; and I like less than half of you half as well as you deserve

Verwijderd

HlpDesk: Nee, dat werkt dus NIET...

Je kan niet een UTP van de kabelmodem naar de hup leggen, en daar 3 computers tegelijk op aanzetten.

Mijn oplossing was (voor de Linux-gateway Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/g/forum/g/smilies/smile.gif) een datasplitter. Ja, een datasplitter. Had ik leuk zelf gemaakt, een printer-datasplitter hekocht, wat UTP, wat van die conenctortjes, een zooitje printer-aansluitingen (die iig op die dataswitch kunnen) en wat van die UTP-verleng-stukjes.

Printer-stukjes kunnen op de dataswitch, en op die dingen kun je ook gaan solderen! Dus de UTP op die printer-stukjes solderen, alle 8 de kabeltjes, goed onthouden waar ze zitten!!! Zo kun je dan switchen wie er kan internetten, en dat werkt prima! Behalve dus als er meer tegelijk moeten kunnen inetten, dan heb je toch echt een server nodig...

• jeroen|IA
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 26-05-2025
Het kan in principe wel, maar je kabelmaatschappij heeft ervoor gezorgd dat het niet kan Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/g/forum/g/smilies/smile.gif

Je kabelmodem is namelijk gewoon een bridge (of een switch met maar 2 poorten zo je wil), dus daar kun je gewoon een hub aanhangen. Alleen kan dan telkens maar 1 van de aangesloten peecees internetten, want je kabelmaatschappij stelt per gebruiker maar 1 ip ter beschikking. Daarnaast kan het nog zo zijn dat je kabelmaatschappij het MAC adres van hun veel te dure 3Com ISA netwerkkaartje dat ze je hebben aangesmeerd hard in het kabelmodem hebben gezet waardoor het niet werkt als je er een andere NIC aan hangt.

Daarom gebruiken de meesten die een dergelijke configuratie willen een NAT (Network Adress Translation) gateway die lokale ip adressen uit de range 192.168.x.x netjes "maskeert" voor de buitenwereld. Deze houdt ook netjes bij welke traffic voor welke lokale host bedoeld was. Als oplossing voor het MAC adres probleem kun je dan de NIC die je van je kabelmaatschappij "gekregen" hebt aan de internetzijde van je NAT gateway inzetten.

Verwijderd

Misschien een idee:

Men neme de kabels uit de comp's die met het internet willen worden verbonden (de netwerkkabels dan...).
Strip ze af en maak de draadjes (rood bij elkaar, blauw aan elkaar, enz) vast.
Dan pak je (ook weer afgestript) de kabel die naar je kabelmodem gaat en die bevestig je aan die knopen die je net hebt gemaakt.

Dan nog ff alles hetzelfde instellen, en voila: INTERNET VOOR ALLEMAAL. Zodoende denkt de modem dus dat er maar een comp aanhangt.

Ik weet niet of dit werkt, maar het is een idee.

[Mike]

• jeroen|IA
Dat is precies wat een hub ook doet...

Verwijderd

Ja, maar nu bespaar je weer wat centen voor een Hub Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/g/forum/g/smilies/wink.gif

• jeroen|IA
Nee want jouw methode werkt niet Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/g/forum/g/smilies/smile.gif Een hub knoopt dan wel alle hosts die je erop aansluit aan elkaar, maar er zit b.v. nog wel wat versterking van het signaal tussen Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/g/forum/g/smilies/smile.gif Overigens werkt jouw methode ook niet omdat je een direkte verbinding alleen met een crosslinked kabel kunt maken (bij UTP tenminste).

• eppie
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online
(overleden)
Ja het kan wel hoor, ik zelf het bet ook (Upc Gelrevision Gelderland met com21 modem)
Ik heb zelf een vast ik, heb de modem in de uplink van de hub zitten en op de andere zelf een ip geven (wel bijna de zelfde als je eigen vaste ip) als dat ip dan niet in gebruik is werkt het, moet je wel effe zoeken. O ja het mag officieel niet maar ja er mag wel meer niet en als het zo werkt vind ik het best. Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/g/forum/g/smilies/smile.gif Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/g/forum/g/smilies/smile.gif

Eppie

Verwijderd

Zal misschien werken, maar niet gelijktijdig voor meerdere PC's, agv van het toekennen van een (1) IP-adres. Best optie (in meerdere opzichten) is een Linux servertje met IP-forwarding. Werkt bij ons al perfect over ISDN (incl. dial-up on request).

• bjck
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 03-01 20:09
Errug interressant allemaal en leuk iedereen een andere visie heeft de 1 nog veel meer kennis dan de andere Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/g/forum/g/smilies/smile.gif Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/g/forum/g/smilies/smile.gif

maar ik heb (nog) een KCMA verbinding en vind het verhaal over "ShareTheNet" errug interressant......

MAAR kan dat ook met een dailup werken ??

Een onderschrift moet altijd zinvol zijn.

• soepkip

soepkip

bjck

ja sharethenet kan ook met dialup weken,
gewoon via je admin website
klikken op connect, of automatisch
wanneer een comp in je netwerk contact zoekt

ps ik heb veel request gekregen om het progje te meelen maar mijn meelserver laat maar max 1 mb door, maar doe een search op stn205.zip en je krijgt tientalle hits terug
ik heb de codes ook, hier komen ze

ShareScan32 v1.1 : s/n: 858659953832
ShareTheNet v1.06 : Code: jmddoleaIlJHjgHhBDQCdeKbNW
ShareTheNet v1.07 : Code: jmddoleaIlJHjgHhBDQCdeKbNW
ShareTheNet v2.0 : Code: ovcnhaBoblhEmfjFQiMRFUJLFW
ShareTheNet v2.04 : Code: ovcnhaBoblhEmfjFQiMRFUJLFW
ShareTheNet v2.05 : Code: ovcnhaBoblhEmfjFQiMRFUJLFW

[edit 2007]
FOEI !!! Soepkip
[/edit 2007]

ik geloof ook dat de codes hetzelfde blijven voor de latere versie, ik gebruik zelf 205 en ben er erg tevreden over

Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/g/forum/g/smilies/smile.gif

oh ja, om het legaal te maken
deze codes zijn alleen bedoeld voor studie doeleinden naar het product (de sourcecodes zijn vrij verkrijgbaar) en dus niet bedoeld voor daadwerkelijk gebruik van het product

LOL

[ Voor 3% gewijzigd door soepkip op 21-06-2007 11:12 ]

Beste film ooit

Verwijderd

/me heeft gewoon een pc 8ter de com21 gezet met win2k prof. erop, Sygate bestanden erbij zetten en draaien maar Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/g/forum/g/smilies/smile.gif

• soepkip

soepkip

al dat doorlussen is natuurlijk makkelijk te doen maar niet echt handig

moetten ook alle twee de compjes aan staan om met de 2e te kunnen intersletten

die gateway zet je lekker (in mijn geval op zolder) en staat altijd aan, geen probleem

(moet ook wel, delen hem nu ook met de onderbuurvrouw, kabel voor de helft van het geld Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/g/forum/g/smilies/smile.gif

Beste film ooit

• jurri@n
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 19-08 15:31
Je kunt een Com21 niet zomaar op je hub aansluiten. Je moet daarvoor een cross-over-cable gebruiken. Dit kun je heel gemakkelijk zalf maken met een 4 draadjes en 2 netwerkstekkertjes....

Mail me (jurrian@vaniersel.net) als je 't schema voor zo'n kabeltje wilt hebben...

• ElbY
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 22:06
ik vind het absort dat mensen direct achter hun kabelmodem een hub hangen. Realiseren jullie wel wat jullie dan doen !!!

Dat mensen een proxy/firewall gebruiken vind ik wel ok, maar gebruik er dan een machine met 2 netwerkadapters erin. Op het ene segment jouw eigen shit en op het andere segment jouw internet provider. Doe je dat niet, dan zet je ook heel je eigen netwerk op het internet. Lekker onveilig en wordt hoognodig tijd dat ze je een oor aannaaien.

Maar waar ik dus het meeste van gruwel is het feit dat mede daardoor die machines broadcast verkeer genereren. En als er dan meerdere mensen zijn die dat doen, dan slipt de lijnverbinding vanzelf wel dicht naar internet. En dan maar lekker lopen zeuren dat de provider traag is. Jongens, dit probleem creeren jullie op deze wijze dus (gedeeltelijk) zelf. Als ik met een sniffer de lijn nakijk, dan schik ik gewoon. Veel machines met file-en-printsharing enabled en het ergste wat ik zie is dus van die thuis netwerkjes. Zijn dus te detecteren aan die ip ranges: 192.168.*.* Nee, daar word ik dus vrolijk van.
Hoe creeert men dit: gebruik een hub waarop direct de kabelmodem hangt en ook direct al je computersystemen.

Zoals ik al reeds eerder vermelde is dus de oplossing om een 2e netwerkkaart te plaatsen in een proxy/firewall-server.
* Zorg ervoor dat file-en-printer sharing niet enabled is aan de internet zijde dmv unbinden van deze service (onder windows wel te verstaan).
* Plaats achter jouw 1e netwerkadapter (waar jouw eigen netwerkje aankleeft) een hub voor verdere distributie naar de werkplek.

Bovenstaand werkt gewoon goed.
* is veilig (eigenlijk veiliger want internet blijft gewoon hackgevoelig)
* de lijnverbinding naar internet slipt niet daardoor dicht
* geen ongewenste pakketen over de lijn (je benader zodoende de 100% aan effectieve pakketen op de lijn)

Tenslotte ben ik een voorstander om dit soort van oplossingen op te nemen bij tweakers als een procedure zijnde. Tenslotte is het wel de meest gestelde vraag die op tweakers rijst: Hoe kan ik internet delen op mijn thuis pcs
Feitelijk zou je een top5 kunnen maken van de meest voorkomende how-to's op tweakers en deze als een uitgewerkte en uitgekouwde procedure op tweakers kunnen plaatsen. Oplossing zou dan met de kennis van meerdere tot een goed resultaat kunnen leiden waarmee andere hun voordeel opdoen. Ik hoop dat dit tot aanstoot kan leiden voor verdere ontwikkeling van de eigen tweakers how-to's.

Verwijderd

Ha, wat ElbY zegt zouden we misschien in TweakOS kunnen gebruiken!

• Hazzz-E
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 11-09-2025

Hazzz-E

Que?

ik heb ook @home. Je moet ff op dat papiertje kijken dat bij de com21 zat. daar staat ook wat op over het werken met die modem en een hub.

Verwijderd

Jongens, jongens.... doe nie zo moeilijk....

Wat je moet doen is:
Je pleurt in je eigen pc 2 netwerk kaarten.
1 netwerk kaart geef je de instellingen van je provider, de 2e geef je een eigen ip.
Je drukt een proxy als wingate d'r op en je drukt in al je andere pc's ook een netwerk kaart en die geef je ook een eigen ip.
Dit heb ik zelf thuis ook, en dit gaat perfect!

Niemand die het ziet!

Voor meer info mail of icq me!

Verwijderd

Op zaterdag 26 augustus 2000 20:39 schreef Digiline het volgende:
Jongens, jongens.... doe nie zo moeilijk....<P>Wat je moet doen is:<BR>Je pleurt in je eigen pc 2 netwerk kaarten.<BR>1 netwerk kaart geef je de instellingen van je provider, de 2e geef je een eigen ip.<BR>Je drukt een proxy als wingate d'r op en je drukt in al je andere pc's ook een netwerk kaart en die geef je ook een eigen ip.<BR>Dit heb ik zelf thuis ook, en dit gaat perfect!<P>Niemand die het ziet!<P>Voor meer info mail of icq me!
Ja, maar dan moet dus de server aanstaan als je met de client wil internetten, en dat is dus ook weer niet de bedoeling. Werkt het in principe niet met een router??

• Kettrick
  • Laatst online: 04:45

Kettrick

Rantmeister!

ik heb gehoord dat het wel werkt,
je krijgt keurig 2 ipjes van de DHCP server.
je verbinding ligt er om de 5 minuten uit.
@home belt vrij snel op om te vragen waar je mee bezig denkt te zijn :)

werkt dus half , en dus praktisch niet >:)

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 00:24
Op vrijdag 25 augustus 2000 15:28 schreef eppie het volgende:
Ja het kan wel hoor, ik zelf het bet ook (Upc Gelrevision Gelderland met com21 modem)<BR>Ik heb zelf een vast ik, heb de modem in de uplink van de hub zitten en op de andere zelf een ip geven (wel bijna de zelfde als je eigen vaste ip) als dat ip dan niet in gebruik is werkt het, moet je wel effe zoeken. O ja het mag officieel niet maar ja er mag wel meer niet en als het zo werkt vind ik het best. [afbeelding] [afbeelding]<P>Eppie
Bij deze kan ik je zeggen dat je blij mag zijn dat je niet toevallig mijn IP# ooit hebt gebruikt. Dit is namelijk verschrikkelijk asociaal. Op het moment dat jij een illegaal IP# gebruikt kan iemand anders zonder internet zitten.

• Hazzz-E
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 11-09-2025

Hazzz-E

Que?

btw, Nu heeft @home wel ondersteuning voor meedere pc's via hub.
Pagina: 1