Toon posts:

10 com netwerk kaartjes??

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Allo,

Ik heb eigelijk begrepen van mensen hier dat als je 1 of 2 (2 is bij mij het geval) netwerk kaartjes van 10mbps dat je hele netwerk 10 mbps gaat???? Kheb hier eigelijk alles 100 behalve die twee kaartjes, 1 is er om internet binnen te laten komen en die ander zit in een comp die eigelijk niet een netwerk kaart van 100mbps nodig heeft.....

• Petergr
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 14-04-2021

Petergr

beroeps prutser

hangt van je hub/switch af, als het een goeie is werkt alles wat 100 is op 100 en wat 10 is op 10, en dat allemaal door elkaar

www.wardrivers.be/ nee, ik ben geen belg :p maar verder niets mis met belgen.

• DarkSide
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 16:03

DarkSide

theres no place like ::1

ligt er aan.
Als je de 100 mb kaartje aansluit op een 10 Mbps hub dan wel ja. Of een hub die niet met beidde snelheiden overweg kan. Op een switch kunnen beidde snelheiden door elkaar gebruikt worden. Je internetkaartje staat hier btw helemaal buiten zolang deze niet direct op de hub is aangesloten, maar er gerouteert wordt via 2 nic's in je pc.

There are 10 kinds of people in this world..... Those who know binary. And those who don't.

Verwijderd

Topicstarter
Uhm.... ut is een EtherEasy mini hub/switch van w-linx van 10/100 N-way switch.... :S, begrijp er niet al teveel van?!?!

• Erkens
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

Erkens

Fotograaf

Op woensdag 13 februari 2002 20:51 schreef DarkSide het volgende:
ligt er aan.
Als je de 100 mb kaartje aansluit op een 10 Mbps hub dan wel ja. Of een hub die niet met beidde snelheiden overweg kan. Op een switch kunnen beidde snelheiden door elkaar gebruikt worden. Je internetkaartje staat hier btw helemaal buiten zolang deze niet direct op de hub is aangesloten, maar er gerouteert wordt via 2 nic's in je pc.
lees ik dit goed :?
kan een switch 10 en 100 door elkaar gebruiken, ik dacht dat een switch maar met 1 snelheid kan werken, net als een hub?
Zal wel aan mij liggen (ik heb coax :)) maar correct me if i'm wrong (kan ik tenminste thuis straks zeggen dat ik toch nog iets geleerd heb :))

• DJSmiley
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 17:55
Het hub/switch/switing hub verhaal:

Hub: 10Mbit, of 100Mbit.

Zodra op een 100Mbit hub een 10Mbit apparaat hangt, werkt ie neit op die poort

Switching hub 10/100Mbit:
Deze kan zowel 10Mbit als 100Mbit aan.
Hang je overal 100Mbit kaarten aan, zal ie 100Mbit lopen (half duplex)
Hang je er ook maar ergens 1 10Mbit kaartje aan, of een 100Mbit kaartje die terugvalt naar 10Mbit (auto), dan is je hele lan meteen 10Mbit

Switch 10/100Mbit:
Gewoon per poort... op 1 poortje 10Mbit? So what, die poort loopt gewoon op 10Mbit, de rest (blijft) 100Mbit.

voor je inet pijpje maakt dat dus geen fuck uit. Een kabelmodem is maar 1.5Mbit (chello) of 3.8Mbit (@home)
In beide gevallen voldoet 10Mbit dus PRIMA..
(of je moet op campus twente zitten, dan is een 100Mbit kaartje wel handig)

• DJSmiley
Op woensdag 13 februari 2002 20:54 schreef erkens het volgende:

[..]

lees ik dit goed :?
kan een switch 10 en 100 door elkaar gebruiken, ik dacht dat een switch maar met 1 snelheid kan werken, net als een hub?
Ja, da's een switching hub... geen Switch

gewoon een leuk verkoopgelul om een hub veel waard te doen laten lijken (zie reply hierboven)

Switching hub kan dus 10Mbit, OF 100Mbit. niet EN-EN

Switch kan per poort snelheid bepalen... (daarom hier dus ook switch, aantal onderdelen zijn nog 10Mbit (printserver enz)

Verwijderd

Topicstarter
Op woensdag 13 februari 2002 20:57 schreef DJSmiley het volgende:

[..]

gewoon een leuk verkoopgelul om een hub veel waard te doen laten lijken (zie reply hierboven)

Switch kan per poort snelheid bepalen... (daarom hier dus ook switch, aantal onderdelen zijn nog 10Mbit (printserver enz)
Dus.... ik moet mijn beide kaartjes vervangen of alleen eentje van me zelf, van 10mbps?

• DJSmiley
Op woensdag 13 februari 2002 20:59 schreef Webmasterok het volgende:

[..]

Dus.... ik moet mijn beide kaartjes vervangen of alleen eentje van me zelf, van 10mbps?
10/100 N-way switch

duid imho op een switch, dus zowel 10 als 100.. prima toch?
waarschijnlijk kun je dit ook prima zien via je switch (kijk welk lampje brand, 10 of 100 als ie die lampjes heeft)

Je kan ook gewoon onder windows kijken. Win2K / XP kan zo aangeven of een verbinding 10 of 100 is...

• BYM
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 31-01 14:50

BYM

In memoriam : De Gulden

Op woensdag 13 februari 2002 20:47 schreef Webmasterok het volgende:
Allo,

Ik heb eigelijk begrepen van mensen hier dat als je 1 of 2 (2 is bij mij het geval) netwerk kaartjes van 10mbps dat je hele netwerk 10 mbps gaat???? Kheb hier eigelijk alles 100 behalve die twee kaartjes, 1 is er om internet binnen te laten komen en die ander zit in een comp die eigelijk niet een netwerk kaart van 100mbps nodig heeft.....
Wat is nu precies je vraag??

Neem een 10/100 autosensing switch, dan heb je nergens last van.

Als ik een goeie signature zou weten, zou ik die hier neerzetten.

• bdl
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 12-08 10:55

bdl

Dat is niet altijd zo, bij 3com kan dit echter wel, bij een dualspeed hub kunnen twee pc's met 100mb communiceren terwijl er een derde 10mb bij hangt (aan), alle communicatie die naar de derde 10mb gaat die gaat over op 10 mb.
// ook bij een 10/100 hub heb je dus geen last althans bij 3com //

Verwijderd

Topicstarter
Op woensdag 13 februari 2002 21:03 schreef DJSmiley het volgende:

[..]

10/100 N-way switch

duid imho op een switch, dus zowel 10 als 100.. prima toch?
waarschijnlijk kun je dit ook prima zien via je switch (kijk welk lampje brand, 10 of 100 als ie die lampjes heeft)

Je kan ook gewoon onder windows kijken. Win2K / XP kan zo aangeven of een verbinding 10 of 100 is...
Uhm... ja er zit een power lichtje op :+
hehe, mare, er staat ook nog... een
link/act
en een
FDX/col lichtjes op, wat wil da zeggen, want bij 1 van de comps brand er maar 1 van de twee en bij de andere allemaal braaf :Y)

• mvdejong
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 29-11-2024

mvdejong

When does the hurting stop ?

Op woensdag 13 februari 2002 20:57 schreef DJSmiley het volgende:

[..]

Dus juist niet.
Een switching hub bestaat intern uit een 10 Mbps hub en een 100 Mbps hub, gekoppeld met een bridge/switch-schakeling. Vandaar de "switching" in de naam.
Er zijn zuivere of/of hubs, maar de meeste dualspeed-hubs (die ik ken tenminste) zijn switching-hubs.

The number of things that Arthur couldn't believe he was seeing was fairly large

Verwijderd

Topicstarter
Op woensdag 13 februari 2002 22:13 schreef mvdejong het volgende:

[..]

Dus juist niet.
Een switching hub bestaat intern uit een 10 Mbps hub en een 100 Mbps hub, gekoppeld met een bridge/switch-schakeling. Vandaar de "switching" in de naam.
Er zijn zuivere of/of hubs, maar de meeste dualspeed-hubs (die ik ken tenminste) zijn switching-hubs.
Weet je toevallig ook hoe ut met mijn lichtjes zit, zie 2 posts hiero boven....

• James_Watt
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 15-08 15:56
FXD/Col ledjes volgens mij:

Ledje aan = Full Duplex
Ledje Knippert = Collision
Ledje uit = Half Half Duplex

En volgens mij kan je ook an de kleur van het andere ledje (link)zien op welke snelheid hij werkt.
Oranje = 10
Groen = 100

En inderdaad je kan de NICs 10/100 gewoon door elkaar gebruiken!

Iwill KK266 R | Amd 1333 266 | Global win wbk38 | 512 Mb M-Tec | 2 x Seagate U 5 40 Gb raid 0 + 2 x Barracuda IV 80 GB raid 0 | Liteon 48x12x48 | Cyberdrive 52 | Radeon 8500 | 3com509 |

• mvdejong

mvdejong

Op woensdag 13 februari 2002 22:22 schreef Webmasterok het volgende:

[..]

Weet je toevallig ook hoe ut met mijn lichtjes zit, zie 2 posts hiero boven....
Link/act
Link wil zeggen dat het apparaat ziet dat er "iets" aan de andere kant van de kabel hangt.
Act wil zeggen dat er activiteit is (ik neem aan dat die knippert als je wat doet op die poort).

FDX/ColFDX : full-duplex, apparaat kan pakketjes ontvangen terwijl hij bezig is te verzenden. Aha, dit kan ALLEEN OP EEN ECHTE SWITCH, dus blijkbaar heb je die.
Col : indien niet in full-duplex-mode (dus half-duplex) : een pakketje kwam binnen terwijl hij bezig was te verzenden, dat heet een collision.
Een probleem wat je kunt hebben, en wat heel vaak problemen oplevert, zelfs met Cisco-switches met het prijskaartje van een betere Ferrari, is dat HDX/FDX-auto-negotiation niet goed, of helemaal niet werkt. Het beste kan je op je computers de kaarten expliciet in FDX zetten als ze het ondersteunen, ofwel via de driver-instellingen, ofwel met een apart tooltje voor die kaarten. Het beste is als je dat dan ook op de switch instelt, maar aan je beschrijving te horen is dat de standaard-instelling.
Maar, nu ik dit schrijf, je hebt eigenlijk nog niet gezegd dat iets het niet (goed) doet. Overal waar het HDX-ledje permanent brandt zal het leven wel goed zijn. Ik ga er vanuit dat de poort waar het HDX-ledje uit is, bij een van de 2 10 Mbps-kaartjes hoort. Dat hoeft geen probleem te zijn, het kan zijn dat het kaartje geen FDX ondersteunt, en als dat ding maar heel af en toe knippert is dat in orde, collisions zijn normaal voor Ethernet : het is een CSMA/CD protocol : Carrier Sense Multiple Access/Collision Detect. Een collision ontstaat als meerdere systemen gelijktijdig proberen iets op de kabel te zetten, dat wordt dan door alle betrokken systemen ontdekt, en ze proberen het allemaal nogmaals na een random wachttijd.

The number of things that Arthur couldn't believe he was seeing was fairly large

• Steven
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 12-08 09:30
Ik doe het ff opnieuw:

10Mbit hub:
Alle apparaten werken op 10Mbit en 100Mbit only apparaten werken niet.

10/100Mbit hub:
De hub gaat op 10Mbit werken (ALLE POORTEN!!) als er één 10mbit apparaat opzit. Op dat moment werken 100mBit only apparaten ook niet meer!

100Mbit hub:
Alle apparaten werken op 100Mbit en 10Mbit only apparaten werken niet.

---------------------

10Mbit Switch:

10/100Mbit Switch:
Je kan 10 en 100Mbit apparaten door elkaar gebruiken (dit is dus de beste van het geheel!!) en ze werken allemaal op hun eigen snelheid.

100Mbit Switch:

--------------------

Een switching hub:
Zijn een aantal "mini-hubs" in één apparaat die onderling geswitched zijn. Bijvoorbeeld poort 1-4 en poort 5-8 werken op dezelfde snelheid, maar de snelheden van poort 1-4 en poort 5-8 kunnen onderling wel verschillen.

--------------------

NB: Dit gaat op voor Ethernet, in dit verhaaltje heb ik 1Gbit even buiten beschouwing gehouden

(En ja, dit mag in de FAQ) Dit staat al in verhaaltjes vorm in de FAQ zie ik net ;)

• mvdejong

mvdejong

Op woensdag 13 februari 2002 22:53 schreef Steven het volgende:
Ik doe het ff opnieuw:

10Mbit hub:

10/100Mbit hub:
De hub gaat op 10Mbit werken (ALLE POORTEN!!) als er één 10mbit apparaat opzit. Op dat moment werken 100mBit only apparaten ook niet meer!

100Mbit hub:

---------------------

10Mbit Switch:

10/100Mbit Switch:
Je kan 10 en 100Mbit apparaten door elkaar gebruiken (dit is dus de beste van het geheel!!) en ze werken allemaal op hun eigen snelheid.

100Mbit Switch:

--------------------

Een switching hub:
Zijn een aantal "mini-hubs" in één apparaat die onderling geswitched zijn. Bijvoorbeeld poort 1-4 en poort 5-8 werken op dezelfde snelheid, maar de snelheden van poort 1-4 en poort 5-8 kunnen onderling wel verschillen.

--------------------

NB: Dit gaat op voor Ethernet, in dit verhaaltje heb ik 1Gbit even buiten beschouwing gehouden

(En ja, dit mag in de FAQ) Dit staat al in verhaaltjes vorm in de FAQ zie ik net ;)
Sorry Steven,

Waar ik hier thuis op ben aangesloten is een 3Com SuperStack II Dualspeed hub. Intern bestaat deze uit 2 hub-schakelingen, een 10 en een 100. Elk van de poorten (dit is een 12-poorts model, er is ook een 24-poorts model) is met beide hub-schakelingen verbonden, en deze zijn intern met een switch/bridge-schakeling verbonden. Elke poort kan op 10 of 100 Mbps werken, en praat op zijn eigen snelheid met de kaarten met dezelfde snelheid, omdat het pakketje binnen de hub voor die snelheid blijft, en praat met kaarten met de andere snelheid op de laagste, dus 10 Mbps. Dit geldt voor zover ik weet voor alle 10/100 hubs uit de SuperStack II reeks van 3Com.
De switching-hubs in de configuratie die jij schetst (Compaq leverde ze in 3x4, maar ik weet niet van wie deze OEM waren), worden ook wel segment-switching-hubs genoemd.

• ir_baboon
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 23-09-2017
Ik heb dus een switching hub (?)

NETGEAR fast ethernet switch FS105 auto 10/100Mbit switching

En heeft iemand ervaring met deze apparaten??
Gewoon even checken of ik geen hub/switch in de zak heb gekocht :)

IR better than stupid weasel !!

• mvdejong

mvdejong

Op woensdag 13 februari 2002 23:07 schreef ir_baboon het volgende:
Ik heb dus een switching hub (?)

NETGEAR fast ethernet switch FS105 auto 10/100Mbit switching

En heeft iemand ervaring met deze apparaten??
Gewoon even checken of ik geen hub/switch in de zak heb gekocht :)
De FS105 is een echte switch, geen switching hub. Elk van je kaartjes kan dus naar hartelust op de eigen snelheid werken. Maar een simpele Google had je dat ook kunnen vertellen, want dit is een hele bekende.

• MacDokie
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 18-08 18:11
Wij hebben hier thuis een 8- poorts switch en en mijn huisgenoot en ik gaan met 100mbit terwijl we naar de server met 10mbit gaan. Moet met elke simpele 100mbit hub wel zo gaan denk ik.

"Have you ever noticed that their stuff is shit and your shit is stuff?" - George Carlin -

• Steven
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 12-08 09:30
Op woensdag 13 februari 2002 23:07 schreef mvdejong het volgende:

[..]

Sorry Steven,

Waar ik hier thuis op ben aangesloten is een 3Com SuperStack II Dualspeed hub. Intern bestaat deze uit 2 hub-schakelingen, een 10 en een 100. Elk van de poorten (dit is een 12-poorts model, er is ook een 24-poorts model) is met beide hub-schakelingen verbonden, en deze zijn intern met een switch/bridge-schakeling verbonden. Elke poort kan op 10 of 100 Mbps werken, en praat op zijn eigen snelheid met de kaarten met dezelfde snelheid, omdat het pakketje binnen de hub voor die snelheid blijft, en praat met kaarten met de andere snelheid op de laagste, dus 10 Mbps. Dit geldt voor zover ik weet voor alle 10/100 hubs uit de SuperStack II reeks van 3Com.
De switching-hubs in de configuratie die jij schetst (Compaq leverde ze in 3x4, maar ik weet niet van wie deze OEM waren), worden ook wel segment-switching-hubs genoemd.
Ik begin te twijfelen, maar volgens mij klopt het wel wat ik zeg hoor...

• mvdejong

mvdejong

Op donderdag 14 februari 2002 17:12 schreef Steven het volgende:

[..]

Ik begin te twijfelen, maar volgens mij klopt het wel wat ik zeg hoor...
Dan zou ik dus nu een hub hebben die niet kan doen wat-ie toch doet (8>

Pagina: 1