Op woensdag 13 februari 2002 22:22 schreef Webmasterok het volgende:
[..]
Weet je toevallig ook hoe ut met mijn lichtjes zit, zie 2 posts hiero boven....
Link/act
Link wil zeggen dat het apparaat ziet dat er "iets" aan de andere kant van de kabel hangt.
Act wil zeggen dat er activiteit is (ik neem aan dat die knippert als je wat doet op die poort).
FDX/ColFDX : full-duplex, apparaat kan pakketjes ontvangen terwijl hij bezig is te verzenden. Aha, dit kan ALLEEN OP EEN ECHTE SWITCH, dus blijkbaar heb je die.
Col : indien niet in full-duplex-mode (dus half-duplex) : een pakketje kwam binnen terwijl hij bezig was te verzenden, dat heet een collision.
Een probleem wat je kunt hebben, en wat heel vaak problemen oplevert, zelfs met Cisco-switches met het prijskaartje van een betere Ferrari, is dat HDX/FDX-auto-negotiation niet goed, of helemaal niet werkt. Het beste kan je op je computers de kaarten expliciet in FDX zetten als ze het ondersteunen, ofwel via de driver-instellingen, ofwel met een apart tooltje voor die kaarten. Het beste is als je dat dan ook op de switch instelt, maar aan je beschrijving te horen is dat de standaard-instelling.
Maar, nu ik dit schrijf, je hebt eigenlijk nog niet gezegd dat iets het niet (goed) doet. Overal waar het HDX-ledje permanent brandt zal het leven wel goed zijn. Ik ga er vanuit dat de poort waar het HDX-ledje uit is, bij een van de 2 10 Mbps-kaartjes hoort. Dat hoeft geen probleem te zijn, het kan zijn dat het kaartje geen FDX ondersteunt, en als dat ding maar heel af en toe knippert is dat in orde, collisions zijn normaal voor Ethernet : het is een CSMA/CD protocol : Carrier Sense Multiple Access/Collision Detect. Een collision ontstaat als meerdere systemen gelijktijdig proberen iets op de kabel te zetten, dat wordt dan door alle betrokken systemen ontdekt, en ze proberen het allemaal nogmaals na een random wachttijd.