Op woensdag 13 februari 2002 20:33 schreef uncleworm het volgende:
en zou het mogelijk zijn om de kleuren leds die boven de
schuifjes komen aan te passen aan het voltage?
zodat ze bij 0 volt rood zijn bij ongeveer 6 volt geel
en bij 12 volt groen?
ik ben zelf niet zo geel goed in electronica

dus zou iemand voor mij een schema kunnen maken
hoe ik deze schuifjes moet solderen?
dus dat ook de ledjes er goed bij kleuren!!
(...)
Op woensdag 13 februari 2002 21:13 schreef I_Love_Heineken het volgende:
Hier heb je het schemaatje, beetje verrot aangepast met Fotosoep, maar zo zal het iig werken.
[afbeelding]
over dat van kleur veranderen van die LEDs door een veranderend voltage:
ik heb zo zitten denken over wat wij met natuurkunde over potmeters (ook wel schuifweerstanden genoemd dus) gehad hebben en bedacht me dat je zo'n ding eigenlijk als 2 afzonderlijke variabele weerstanden (zeg R1 en R2) kunt zien, die samen altijd een weerstand gelijk aan die van de maximale weerstand van de potmeter hebben (dus R1 + R2 = Rmax+potmeter). Dit idee dus (je moet dit zien als een deel van I_Love_Heineken's schema; de rechteraansluiting is die onder de weerstand in het schema, links die erboven):

Je schuift het contact met de pijl over de weerstand heen, waardoor deze bij de rode pijl als ware in 2en gesplitst wordt, als volgt:

Het rechter deel van de weerstand staat nu in feite parallel met een stukje draad en dus staat er geen spanning over. Alle spanning staat nu dus over het linker deel en aangezien je daarvan de grootte kunt veranderen, heb je zo dus je variabele weerstand

. Tot zover de theorie achter de werking van een potmeter, voor degenen die het nog niet wisten

.
Nu kwam ik op het idee, om door een beetje creatief aansluiten van de potmeter dat rechter stuk van de potmeter ook te gebruiken. Zoals gezegd zijn de beide denkbeeldige weerstanden samen gelijk aan de maximale weerstand van de potmeter. Als je de pijl helemaal naar links sleept, staat alle spanning op de rechter weerstand (op 12V dus, er is geen weerstand) en naar rechts op de linker (fan uit).
Een meerkleurenled heeft voor elke kleur (rood, groen en evt. blauw) een aparte pluspool en een gezamelijke minpool. Hoe meer spanning je op bijvoorbeeld de pluspool van de rode kleur zet, hoe feller. Dus als je de rode led aansluit op het linker deel van de potmeter en de groene op de rechter, zou je led mooi mee moeten kleuren met het voltage over je fan. (Beetje brakke uitleg misschien, lees het anders nog maar eens met dit plaatje voor ogen: )

Let wel, de zooi is hier, net als in het schema, niet direct op de +12V aangesloten, maar aan dat IC. Het totale schema wordt dan zoiets (moet iig nog minstens(?) één 470 Ohm (ongeveer) weerstand aan die led (in serie):

Ik weet niet zeker of ik de pluspolen van de led zo goed heb aangesloten en of het wel helemaal goed werkt zo met die groene led (ivm weerstand die normaal niet gebruikt wordt enzo), maar dit leek mij op zich een oplossing zo...
Om een mooi resultaat te krijgen in het verloop van de kleur, zul je het ledje misschien nog wat moeten bijregelen met wat weerstandjes (zodat rood of groen wat minder snel fel gaat branden).
Kan zo'n led btw wel 12V aan? Meestal toch maar iets van 2V?
Het lijkt mij iig wel heel stoer als dit werkt en als dat zo is, ga ik het zelf ook inbouwen denk ik (eerst die fans maar eens inbouwen

). Succes ermee en als je vragen hebt (of als het werkt natuurlijk

) hoor ik het wel.