Toon posts:

[MOD] deze baybus mogelijk?

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
zou het mogelijk zijn om deze baybus te gaan maken
het liefst zou ik hem in een cd-rom bay bouwen
maar daar heb ik denk ik te weinig ruimte voor :'(
de bovenste leds zijn kleuren leds
de onderste leds zouden voor wimamp zijn.

Afbeeldingslocatie: http://www.endoria.net/upload/?bekijk=1013625604

waar zou ik van die schuifjes kunnen kopen
de gewone electronica boer??

Verwijderd

kdenk dat dit gewoon mogelijk is, het voltage verhoog je hier als het ware op dezelfde manier als het volume van bijvoorbeeld een stereo :)

tis dus gewoon een regelbare weerstand :)

Verwijderd

Dat lukt toch wel? Kijk in een oude stereo, de equalizer zit meestal met zulke schuifjes. Daar kun je ze makkelijk uit halen ;)

• Epsilon
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 20:30

Epsilon

Op woensdag 13 februari 2002 19:48 schreef Schum1 het volgende:
kdenk dat dit gewoon mogelijk is, het voltage verhoog je hier als het ware op dezelfde manier als het volume van bijvoorbeeld een stereo :)

dit kan idd wel
maar je zal wel moeten rekenen eraan.
of, als je ze kan krijgen, een spanning deler. Deze kan je dan precies zo regelen als je wil

Verwijderd

i think it's a baybus maar geen babybus :)
alles is mogelijk :o

• Flappie
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 23:14
OKe, is goed moegenlijk hoor. maaaaar............

Waar kan jij zulke kleine schuifweerstanden kopen?

Verwijderd

Op woensdag 13 februari 2002 19:57 schreef maartenb het volgende:
OKe, is goed moegenlijk hoor. maaaaar............

Waar kan jij zulke kleine schuifweerstanden kopen?
Bij de kringloop uit een oude stereo :+ Misschien wel bij de electronicazaak of bij de audiofielenzaak :? (i luv scrabble ;))

Verwijderd

Conrad misschien :) .. die hebbe vast wel van dat soort weerstand schuifjes.

Je moet er dan wel een stukje regel electronica achter zetten, aangezien je die dan niet als een Rheobus kunt gaan gebruiken.

Verwijderd

Die schuifjes hebben ze bij Conrad te koop, ik heb er zelf ook even naar gekeken.
Als ik zo in de catalogus kijk kun je ze volgens hetzelfde aansluitschema aansluiten als de gewone potmeters.

Conrad prijs € 1,92.

Wie weet wat het verschil is tussen LIN & LOG, veel potmeters zijn in deze 2 variaties te krijgen.

Verwijderd

Topicstarter
Op woensdag 13 februari 2002 20:19 schreef freezy17 het volgende:
Die schuifjes hebben ze bij Conrad te koop, ik heb er zelf ook even naar gekeken.
Als ik zo in de catalogus kijk kun je ze volgens hetzelfde aansluitschema aansluiten als de gewone potmeters.

Conrad prijs € 1,92.

Wie weet wat het verschil is tussen LIN & LOG, veel potmeters zijn in deze 2 variaties te krijgen.
hoe zijn deze schijfjes aan te sluiten??
zitten daar ook 3 pootjes aan als een normale podmeter?

Verwijderd

Op woensdag 13 februari 2002 20:22 schreef uncleworm het volgende:

[..]

hoe zijn deze schijfjes aan te sluiten??
zitten daar ook 3 pootjes aan als een normale podmeter?
Ja ... deze schuifjes hebben net als de gewone potmeter 3 pinnetje en zijn op dezelfde manier aan te sluiten.

Verwijderd

Topicstarter
en zou dit alles in een lege cd-rom ruimte passen?
of kan ik het beter in een kastje bouwen

en welke maar lcd kan ik het beste pakken? (voor als het wel past)
zijn deze kleine lcd's ook met verlichting te krijgen?

Verwijderd

Op woensdag 13 februari 2002 20:19 schreef freezy17 het volgende:
lineair en logaritmisch misschien?

• Geronimoos
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 20-08 21:58
Inderdaad en originele variant op een bay-bus. Let er wel op de je schuif-potmeters genoeg Watts kunnen verwerken en dat ze Lineair zijn, logaritmische (log) stellen nogal moeilijk in. Met name het vermogen zal een probleem worden denk ik, zelf heb ik wel is ge'experimenteerd met deze variable weerstanden om een voltage te regelen, maar dan komt er al heel gauw rook uit.. Wel erg mooi effect trouwens :P

2030Wp + 2520Wp PVoutput

• dewfuz
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 02-07 13:54
LIN & LOG -> Lineair en Logaritmisch.

Geeft dus aan dat als je je potmeter/schuifje naar positieve kant draait hoe dat zal verlopen (linear = dus met constant gelijke stappen, en logaritmisch zal naar mate hij dichterbij de positieve kant komt minder weerstand leveren, of juist meer, dat weet ik nou net weer niet =/)

in grafieken zal je dus bij de een een rechte lijn krijgen (lin) en bij de andere een logaritmische grafiek (log dus)

• LeonM
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 29-10-2025
Op woensdag 13 februari 2002 19:51 schreef Roezjuh het volgende:
Dat lukt toch wel? Kijk in een oude stereo, de equalizer zit meestal met zulke schuifjes. Daar kun je ze makkelijk uit halen ;)
Nee, dat heb ik ook eens geprobeerd, die hebben teveel weerstand :(

Verwijderd

Op woensdag 13 februari 2002 20:25 schreef uncleworm het volgende:
en zou dit alles in een lege cd-rom ruimte passen?
of kan ik het beter in een kastje bouwen

en welke maar lcd kan ik het beste pakken? (voor als het wel past)
zijn deze kleine lcd's ook met verlichting te krijgen?
die schuifjes zullen wel geen probleem zijn (waarschijnlijk) als je ze niet te groot neemt ;).

Wat betreft dat LCD ... tja wat voor een wil je hebben, hoe groot wil je en hoeveel geld heb je er voor over. Dus dat zul je zelf moeten beslissen.

• PASware
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 21-08 13:52
Goed idee!!

Als je het gaat maken en het lukt: post dan maar wat pics, lijkt me echt heel mooi :P

Tesla Model 3 SR+ | 4425wp (Dak) - 1920wp (platdak) - 840wp (gevel 90gr) | Panasonic 5kW warmtepomp | Hewalex WPB 200L boiler

Verwijderd

Topicstarter
en zou het mogelijk zijn om de kleuren leds die boven de
schuifjes komen aan te passen aan het voltage?

zodat ze bij 0 volt rood zijn bij ongeveer 6 volt geel
en bij 12 volt groen?

ik ben zelf niet zo geel goed in electronica :?
dus zou iemand voor mij een schema kunnen maken
hoe ik deze schuifjes moet solderen?
dus dat ook de ledjes er goed bij kleuren!!

de lcd aansluiten is niet echt zo'n probleem --> zoek wel
een schematje en voor die onderste ledjes (voor winamp)
geld hetzelfde.

• C@SP
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 03-08 17:02

C@SP

Biertje ??

Op woensdag 13 februari 2002 20:33 schreef uncleworm het volgende:

en bij 12 volt groen?

de lcd aansluiten is niet echt zo'n probleem --> zoek wel
een schematje en voor die onderste ledjes (voor winamp)
geld hetzelfde.
Gebruik het schema wat in de Watercooling en Casemodding guide op T.Net staat. Vervang de draaipotmeters door de schuifpotmeters en hang een ledje over de plus en min van de fan-uitgang. Je kan bij de electronicaboer ledjes kopen die bij elke spanning een andere kleur geven, maar die zijn wel peperduur. Suc6 en post wat pics als ie klaar is.

"If you can't convince people with arguments, dazzle them with bullshit"

• C@SP

C@SP

Biertje ??

Hier heb je het schemaatje, beetje verrot aangepast met Fotosoep, maar zo zal het iig werken.
Afbeeldingslocatie: http://members.home.nl/casper.b/schema.gif

Verwijderd

Topicstarter
Op woensdag 13 februari 2002 21:13 schreef I_Love_Heineken het volgende:
Hier heb je het schemaatje, beetje verrot aangepast met Fotosoep, maar zo zal het iig werken.
[afbeelding]
moet er tussen de led geen weerstand zitten??
zeker als deze zo peperduur zijn?!?
weet iemand hoe duur?!?

wat stelt eigenlijk die lm-317/350 voor is dit een ic?
kan dit gewoon niet simpeler door al die condensators
en "ic" eruit te laten --> scheelt toch wat ruimte!!

• C@SP

C@SP

Biertje ??

Op woensdag 13 februari 2002 21:27 schreef uncleworm het volgende:

[..]

een verhaaltje
Tussen die led moet natuurlijk ook een weerstand, bij mij 470 Ohm. Die condensatoren zijn er tegen het oscilleren van de spanning, laat ze dus maar zitten want ze zijn niet groot. Die 317 heb je zeker wel nodig, dit is de spanningsregelaar.

Verwijderd

Topicstarter
Op woensdag 13 februari 2002 21:58 schreef I_Love_Heineken het volgende:

[..]

Tussen die led moet natuurlijk ook een weerstand, bij mij 470 Ohm. Die condensatoren zijn er tegen het oscilleren van de spanning, laat ze dus maar zitten want ze zijn niet groot. Die 317 heb je zeker wel nodig, dit is de spanningsregelaar.
oke tanx!
spanningsregelaar?? --> waar dient deze dan percies voor?
als ik naar electronica-boer ga en vraag om een lm317/350 weet hij dan genoeg?
weet je toevallig de prijs van die lm317/350 / en die leds?
de rest zal niet zo duur zijn op die potmeters na, maar die waren 1,80

Verwijderd

Dat wordt een zeer moeilijke klus hoe wil je die schuifweerstanden in verbinding zetten met die kleurenweerstanden. en wat is die blauwe balk???

En wat ik me nog het meest afvragen wtf is het nut van dit ding.

Verwijderd

Topicstarter
Op woensdag 13 februari 2002 22:08 schreef kingofhill het volgende:
Dat wordt een zeer moeilijke klus hoe wil je die schuifweerstanden in verbinding zetten met die kleurenweerstanden. en wat is die blauwe balk???

En wat ik me nog het meest afvragen wtf is het nut van dit ding.
het zijn geen kleurenweestanden maar kleuren leds!
hoe?? --> dat kan je op de vorige pagina lezen.

die blauwe balk is een lcd --> hiervan kan je beperkte
informatie van je pc lezen, bijv. temps, cpu speed, e.d.

nut? --> ziet er phat uit en is ook nog eens handig

• C@SP

C@SP

Biertje ??

Die LM317 is niet zo duur, hij kost bij Conrad € 1,15 :) De rest van de onderdelen is echt kwartjeswerk. Suc6

Verwijderd

Topicstarter
Op donderdag 14 februari 2002 00:07 schreef I_Love_Heineken het volgende:
Die LM317 is niet zo duur, hij kost bij Conrad € 1,15 :) De rest van de onderdelen is echt kwartjeswerk. Suc6
kwartjes bestaan niet meer :Z

en die kleuren leds?? zijn zeker iets van 3 euro ofzo

Verwijderd

Op woensdag 13 februari 2002 20:33 schreef uncleworm het volgende:

en bij 12 volt groen?

(...)
Op woensdag 13 februari 2002 21:13 schreef I_Love_Heineken het volgende:
[afbeelding]
over dat van kleur veranderen van die LEDs door een veranderend voltage:

ik heb zo zitten denken over wat wij met natuurkunde over potmeters (ook wel schuifweerstanden genoemd dus) gehad hebben en bedacht me dat je zo'n ding eigenlijk als 2 afzonderlijke variabele weerstanden (zeg R1 en R2) kunt zien, die samen altijd een weerstand gelijk aan die van de maximale weerstand van de potmeter hebben (dus R1 + R2 = Rmax+potmeter). Dit idee dus (je moet dit zien als een deel van I_Love_Heineken's schema; de rechteraansluiting is die onder de weerstand in het schema, links die erboven):
Afbeeldingslocatie: http://217.120.172.92/~koerhuis/GoT/potmeter.gif
Je schuift het contact met de pijl over de weerstand heen, waardoor deze bij de rode pijl als ware in 2en gesplitst wordt, als volgt:
Afbeeldingslocatie: http://217.120.172.92/~koerhuis/GoT/gesplitst.gif
Het rechter deel van de weerstand staat nu in feite parallel met een stukje draad en dus staat er geen spanning over. Alle spanning staat nu dus over het linker deel en aangezien je daarvan de grootte kunt veranderen, heb je zo dus je variabele weerstand :). Tot zover de theorie achter de werking van een potmeter, voor degenen die het nog niet wisten ;).

Nu kwam ik op het idee, om door een beetje creatief aansluiten van de potmeter dat rechter stuk van de potmeter ook te gebruiken. Zoals gezegd zijn de beide denkbeeldige weerstanden samen gelijk aan de maximale weerstand van de potmeter. Als je de pijl helemaal naar links sleept, staat alle spanning op de rechter weerstand (op 12V dus, er is geen weerstand) en naar rechts op de linker (fan uit).
Een meerkleurenled heeft voor elke kleur (rood, groen en evt. blauw) een aparte pluspool en een gezamelijke minpool. Hoe meer spanning je op bijvoorbeeld de pluspool van de rode kleur zet, hoe feller. Dus als je de rode led aansluit op het linker deel van de potmeter en de groene op de rechter, zou je led mooi mee moeten kleuren met het voltage over je fan. (Beetje brakke uitleg misschien, lees het anders nog maar eens met dit plaatje voor ogen: )
Afbeeldingslocatie: http://217.120.172.92/~koerhuis/GoT/roodgroen.gif
Let wel, de zooi is hier, net als in het schema, niet direct op de +12V aangesloten, maar aan dat IC. Het totale schema wordt dan zoiets (moet iig nog minstens(?) één 470 Ohm (ongeveer) weerstand aan die led (in serie):
Afbeeldingslocatie: http://217.120.172.92/~koerhuis/GoT/schema.gif
Ik weet niet zeker of ik de pluspolen van de led zo goed heb aangesloten en of het wel helemaal goed werkt zo met die groene led (ivm weerstand die normaal niet gebruikt wordt enzo), maar dit leek mij op zich een oplossing zo... 8-)

Om een mooi resultaat te krijgen in het verloop van de kleur, zul je het ledje misschien nog wat moeten bijregelen met wat weerstandjes (zodat rood of groen wat minder snel fel gaat branden).

Kan zo'n led btw wel 12V aan? Meestal toch maar iets van 2V?

Het lijkt mij iig wel heel stoer als dit werkt en als dat zo is, ga ik het zelf ook inbouwen denk ik (eerst die fans maar eens inbouwen :)). Succes ermee en als je vragen hebt (of als het werkt natuurlijk :)) hoor ik het wel.

• enermax
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 21-08 16:22
Op woensdag 13 februari 2002 19:48 schreef Schum1 het volgende:

Dit zijn toch filters he??? Dus een weerstand en een (spoel of condenstaor) in serie.

Verwijderd

Paidor, het is een mooie theorie allemaal, maar het gaat niet werken, doordat er over je groene ledje nooit spanning komt te staan.

Ik denk dat je voor de kleuren ledjes beter een VU-metertje (2-kanaals) in elkaar kan flatsen met een paar comperators, over het schema moet ik nog ff denken.
Het wordt alleen wel een hele operatie zo, een regelbare voeding bouwen is in principe sowiso een hele klus, zeker als je wat vermogen wil kunnen leveren. Waar wil je in godesnaam zo'n voeding voor bouwen?

Verwijderd

OK...dit moet geen probleem zijn.

Alleen dat kleuren spectrum wat je wilt bereiken moet je inderdaad met of: een extra schema of: een multi kleuren led en die zijn GOED DUUR!!!

De regel electronica is echt heel simpel want die vind je zowat op elke tweak site die wel wat met modding doen!
lm317 is een 1,5 ampére versie en je hebt geloof ik 6 of 7 versies tot en met een ampere of 10 zoiets....en dat ding kost ong. €1,10 stuk en weerstandjes €0,05 stuk condensatoren ong. €0,25-0,40 stuk. stukje expirimenteer print kost €2,50

Ik heb hem zelf gemaakt maar dan met draai pots en het werkt perfect hoor..

suc6

Verwijderd

Topicstarter
Op donderdag 14 februari 2002 03:56 schreef Dwarre1 het volgende:
Paidor, het is een mooie theorie allemaal, maar het gaat niet werken, doordat er over je groene ledje nooit spanning komt te staan.

Ik denk dat je voor de kleuren ledjes beter een VU-metertje (2-kanaals) in elkaar kan flatsen met een paar comperators, over het schema moet ik nog ff denken.
Het wordt alleen wel een hele operatie zo, een regelbare voeding bouwen is in principe sowiso een hele klus, zeker als je wat vermogen wil kunnen leveren. Waar wil je in godesnaam zo'n voeding voor bouwen?
een vu-metertje?!?
ik kan er toch gewoon 8 leds van maken en deze op de printerpoort aansluiten? met een plugin?

p.s. ik weet nog niet of ik dit wel ga doen, ik hou liever mijn printerpoort vrij voor lcd. en ik heb mijn pc toch met een mengpaneel aangesloten, dus een vu metertje heb ik al.
maar het ziet er natuurlijk wel bruut uit >:)

edit:

of begrijp ik je nu verkeerd?? kan natuurlijk ook.

Verwijderd

Op donderdag 14 februari 2002 11:14 schreef uncleworm het volgende:

[..]
edit:

of begrijp ik je nu verkeerd?? kan natuurlijk ook.
Ik bedoel eigenlijk de tweekleuren-led-besturing. Die led's bestaan dus eigenlijk uit twee apart te besturen led (bv. groen en rood). Het leek me leuk als de groene dan aanspringt vanaf 4 volt spanning en de rode vanaf 8 volt ofzo. Dan heb je dus feitelijk een 2-kanaals VU-meter!

Verwijderd

Topicstarter
Op donderdag 14 februari 2002 13:09 schreef Dwarre1 het volgende:

[..]

Ik bedoel eigenlijk de tweekleuren-led-besturing. Die led's bestaan dus eigenlijk uit twee apart te besturen led (bv. groen en rood). Het leek me leuk als de groene dan aanspringt vanaf 4 volt spanning en de rode vanaf 8 volt ofzo. Dan heb je dus feitelijk een 2-kanaals VU-meter!
ow zo.....
ik d8 dat kleurenleds automatisch van kleur veranderde
zodra er verschillende spanningen op komen te staan
zodat hij bij 0v uit is en bij 6v rood en bij 12v groen ofzo

maar ik kan natuurlijk ooko 2 verschillende leds gebruiken
is stuk goedkoper volgens mij.

Verwijderd

Nu weet ik ook weer die LMnog wat dingen voor dienen ;)

Verwijderd

Dat wordt wel een beetje krapjes denk ik hoor. Die lampjes nemen nogal wat ruimte in...

Verwijderd

Topicstarter
Op donderdag 14 februari 2002 13:30 schreef FuTaL het volgende:
Dat wordt wel een beetje krapjes denk ik hoor. Die lampjes nemen nogal wat ruimte in...
ik ben er nog steeds van overtuigt dat het lukt :)

ik bouw gewoon alles op een printplaatje en dan enkel de draadjes voor leds, schuifweerstandjes enzo komen op het plaatje zelf

ik heb namelijk een cd-rom speler gemolt, en de behuizing bewaard. dus hier kan ik mooi die print inbouwen :z

Verwijderd

gruwelijk tof id trouwens. Osiris is ereen met druk knopjes aan het maken 7/12 volt ook grappig maar ik denk dat je een ruimte probje krijgt ja.

Verwijderd

Topicstarter
je kan dus 8 leds aansturen via je printerpoort die op winamp reageren?!?

kan dit ook met een andere aansluiting --> wil mijn printerprrot vrij houden voor lcd.

Verwijderd

Op donderdag 14 februari 2002 03:56 schreef Dwarre1 het volgende:

(...)
nee, inderdaad, dat laatste schema klopt niet, zoals het er staat... :( Maar het was ook al laat :P

Ik ben vandaag even aan het denken en solderen geslagen met een potmeter uit een ouwe goedkopie pretstok, een oude 8cm fan en wat weerstanden, draad en ledjes die ik nog had liggen. Resultaat: een erg brak uitziend hoopje onderdelen met de gewenste werking :) ; als ik de potmeter de ene kant op schuif, gaat de fan (harder) draaien en het ene ledje branden. Schuif ik hem de andere kant op, gaat de fan zachter/uit en het andere ledje branden. :) (die 2 ledjes kun je natuurlijk gewoon vervangen door een meerkleurenled)

Punt is nu alleen nog dat het verloop in spanning niet mooi is; de ledjes en fan gaan te abrupt aan en uit (kan ook door brakke potmeter komen (200 kOhm verdeeld over iets van een centimeter ;) ). Maar ik had begrepen dat dat juist met die schakeling van I_Love_Heineken opgelost kon worden. Ik moet nog even uitvissen hoe die precies in mekaar steekt, maar volgens mij is het wel mogelijk om een goed werkende schakeling in mekaar te klussen...

/me hoopt iig van wel :)

Verwijderd

Op vrijdag 15 februari 2002 01:39 schreef Paidor het volgende:

(...)

Punt is nu alleen nog dat het verloop in spanning niet mooi is; de ledjes en fan gaan te abrupt aan en uit (kan ook door brakke potmeter komen (200 kOhm verdeeld over iets van een centimeter ;) ). Maar ik had begrepen dat dat juist met die schakeling van I_Love_Heineken opgelost kon worden. Ik moet nog even uitvissen hoe die precies in mekaar steekt, maar volgens mij is het wel mogelijk om een goed werkende schakeling in mekaar te klussen...
Om uit te vinden wat die LM317 in bovengenoemd schema precies doet, heb ik maar even een search (echt iets heel handigs, zouden meer mensen moeten doen >:) ) daarop gedaan en kwam toen langs deze thread, met daarin een schema van TweaKERS, dat volgens mij het gewenste resultaat moet leveren :).

augustus heeft ook nog wat schema's gepost, maar dat zijn inmiddels allemaal mooie kruisjes... :( :P

/me gaat morgen of anders na het weekend maar eens bij de elektronicaboer langs...
Pagina: 1