Toon posts:

[LCD] Wat is er aan de hand? ( Help )

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb een conrad display gekocht 4 X 40 met backlight ( Eindelijk binnen ) Alles netjes aangesloten volgens het 4X40 schema, Blijven die 2 ellendige streepen staan. Wat ik ook doe, En welke software ik ook draai.

Al de draden 6X doorgemeten, En nog niet werken.

Weet iemand wat het is?
Ik begin langzamerhand er een beetje gek van te worden, HAd hem om 2 uur af met 2 strepen, En ben nu nog steeds zover.

• ludo
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 01-03 18:17
Op woensdag 13 februari 2002 18:46 schreef Viper3.5 het volgende:
Al de draden 6X doorgemeten, En nog niet werken.
Daar zal je wel mee bedoelen dat de draden goed zijn :?

Maar welk OS heb je? En welke strepen blijven aan (1 en 3 denk ik)?
En heb je DLportIO geïnstalleerd?

Verwijderd

Topicstarter
Op woensdag 13 februari 2002 18:53 schreef lOdUde het volgende:

[..]

Daar zal je wel mee bedoelen dat de draden goed zijn :?

Maar welk OS heb je? En welke strepen blijven aan (1 en 3 denk ik)?
En heb je DLportIO geïnstalleerd?
Ik draai WinXP
En van DLportIo eentje voor Windows 95/NT geloof ik...
Is er ook eentje voor XP? En is het daarmee opgelost?

• ludo
  • Laatst online: 01-03 18:17
Hmmm... je zou even in dit topic kunnen kijken: [topic=349641/1/25].

Verwijderd

Topicstarter
Ik kom er niet uit...

Als ik smartie opstart, Gaan de 2 regels weg, En zie ik helemaal niks meer...

Verwijderd

Topicstarter
Net ff LCD INF geprobeert, Ik zie nu 2 zwarte balken verspringel over mijn lcd, AND THAT`S IT...

Niemand die me ff kan helpen?

Verwijderd

Topicstarter
Update : Als ik smartie op 2 X 20 zet zie ik de 1e lijn zwart, de 2e is leeg, en op de derde staat letterlijk :
code:
1
2
p        H        P     X      `
h

Daar doorheen knippert er hier en daar een cursor.

Als ik hem nu wijzig kwa groote, Geeft ie telkens een IO error.

• Creepy
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 18-08 21:00

Creepy

Tactical Espionage Splatterer

Je draaide van LCDInf wel de NT/2000 versie mag ik hopen?

Weet je 100% zeker dat je verbindingen goed zijn? Gaan draadjes omgedraaid o.i.d.?? Je zou niet de eerste zijn die z'n LCD precies verkeerd om hhad gesoldeerd.

Speel anders ook eens met de lpt instellingen in je bios (ecp/spp, $378).

Probeer ook je LCD eens op een andere computer met een anders OS (liefst GEEN NT/2000/XP). Als ie het daar wel op doet, dan zou het wel eens een DLPortI/O of je bios instellingen kunnen liggen, maar de kans dat het DLPortI/O is lijkt me vrij klein, want heb ook al van verschillende mensen gehoord dat LCDInf goed loopt (m.b.v. DLPortI/O) onder XP.

Dus zeer waarschijnlijk een aansluiting die net niet klopt, verkeerde instellingen in je bios OF een gaar LCD.

"I had a problem, I solved it with regular expressions. Now I have two problems". That's shows a lack of appreciation for regular expressions: "I know have _star_ problems" --Kevlin Henney

Verwijderd

Topicstarter
Op woensdag 13 februari 2002 21:46 schreef Creepy het volgende:
Je draaide van LCDInf wel de NT/2000 versie mag ik hopen?

Weet je 100% zeker dat je verbindingen goed zijn? Gaan draadjes omgedraaid o.i.d.?? Je zou niet de eerste zijn die z'n LCD precies verkeerd om hhad gesoldeerd.

Speel anders ook eens met de lpt instellingen in je bios (ecp/spp, $378).

Probeer ook je LCD eens op een andere computer met een anders OS (liefst GEEN NT/2000/XP). Als ie het daar wel op doet, dan zou het wel eens een DLPortI/O of je bios instellingen kunnen liggen, maar de kans dat het DLPortI/O is lijkt me vrij klein, want heb ook al van verschillende mensen gehoord dat LCDInf goed loopt (m.b.v. DLPortI/O) onder XP.

Dus zeer waarschijnlijk een aansluiting die net niet klopt, verkeerde instellingen in je bios OF een gaar LCD.
Ik heb net weer een hele nieuwe kabel gemaakt, En weer hetzelfde. Als mijn LCD gaar is, Krijg ik dan nog garantie bij de conrad? Of zit dat er niet in?

Verwijderd

Ik neem aan van wel, ik heb mijn lcd bij okaphone in groningen gekocht en ik zag ook alleen maar rare tekens. Toen ben ik terug gegaan en is ie opgestuurd. Gelukkig kreeg ik een nieuwe.

Maar welk schema heb je gebruikt?

Verwijderd

Topicstarter
Op woensdag 13 februari 2002 22:41 schreef Agony het volgende:
Ik neem aan van wel, ik heb mijn lcd bij okaphone in groningen gekocht en ik zag ook alleen maar rare tekens. Toen ben ik terug gegaan en is ie opgestuurd. Gelukkig kreeg ik een nieuwe.

Maar welk schema heb je gebruikt?
Ik gebruik dit schema :

Afbeeldingslocatie: http://www.rendo.dekooi.nl/~fjbgp/smartie/lcd_parallel_8bit_2controller.gif
Van de site Van Basiep

• Tadango
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 20-08 19:58
PC Mischien te snel? Dan gaat de timing soms ook op z'n bek. Dan krijg je zooi of niets op je LCD. Klok je CPU eens zolangzaam mogelijk als je kunt. Mischien helpt dat iets.

Verwijderd

Topicstarter
Op donderdag 14 februari 2002 17:01 schreef Tadango het volgende:
PC Mischien te snel? Dan gaat de timing soms ook op z'n bek. Dan krijg je zooi of niets op je LCD. Klok je CPU eens zolangzaam mogelijk als je kunt. Mischien helpt dat iets.
Het is een 800 Mhz, Zal hem eens op 720 laten lopen... Langzamer gaat ie niet...

Verwijderd

Topicstarter
Nope... Werkt nog steeds niet. Ik ga ff kijken of ik hem helemaal opnieuw kan aansluiten, Zit wel krap met tin :(

• cyclone
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 19:29

cyclone

-=Hacking is my life=- (NOT)

de zwarte balken wil in ieder geval zeggen dat je LCD goed is, Alleen wordt ie niet gereset , dit gebeurd wel als ze verdwijnen ( had je ook al met smartie toch ? )
Dus da's allemaal in orde !

Ik vermoed dat je ff wat moet klooien met je contrast ? heb je hier wel een goeie potmeter tussen zitten ?
Als je contrast namelijk te laag staat zie je namelijk geen ene FUCK ! ( ik heb dit namelijk ook zelf gehad omdat ik net niet de goeie waarde potmeter had liggen dus een andere gebruikte ..) Maar nogmaals die Potmeter voor je contrast is NOGAL belangrijk

Bij IT-ers gaat alles automatisch, maar niets vanzelf.
Linux is only free if your time has no value...

Verwijderd

Topicstarter
Op donderdag 14 februari 2002 17:16 schreef CyCLoNe het volgende:
de zwarte balken wil in ieder geval zeggen dat je LCD goed is, Alleen wordt ie niet gereset , dit gebeurd wel als ze verdwijnen ( had je ook al met smartie toch ? )
Dus da's allemaal in orde !

Ik vermoed dat je ff wat moet klooien met je contrast ? heb je hier wel een goeie potmeter tussen zitten ?
Als je contrast namelijk te laag staat zie je namelijk geen ene FUCK ! ( ik heb dit namelijk ook zelf gehad omdat ik net niet de goeie waarde potmeter had liggen dus een andere gebruikte ..) Maar nogmaals die Potmeter voor je contrast is NOGAL belangrijk
Ik heb een 10K potmeter gekocht en een 100 Ohm... De goede dus, De 100 Ohm potmeter werkt op mijn backlight ( En werkt goed... ) En de 10K Potmeter werkt ook uiter kunst.

Verwijderd

Topicstarter
Ik ga me nu dus echt afvragen of het conrad LCD wel HD44780 compatible is, Hij doet nu van alles, Behalve het goede !

Iemand meer duidelijkheid, Of al een conrad LCD aangesloten en wel?

Zodra ik mijn scherm kleiner zet, Gaan er allerlij vreemde tekesn verspringen...

Ook zie ik achter op het LCD geen type nummer o.i.d.

Update 7433:

Alleen bij scrollende tekst verspringen de letters...

Verwijderd

Conrad al gebeld / gemaild? Wat zeiden zij?

Verwijderd

Topicstarter
Op donderdag 14 februari 2002 17:48 schreef Achilles het volgende:
Conrad al gebeld / gemaild? Wat zeiden zij?
Goed idee, Ga ik gelijk doen.

Als iemand nog iets weet, Suggestie`s zijn altijd welkom.

Verwijderd

1. DLportIO volledig verwijderen en herinstallen (moest ik ook doen op Win2000 om dit op de lossen met 16x2 LCD)

2. Veel draaien aan de 2 potmeters, veel standen testen enzo, je snapt het wel

3. EPP+ECP instellen voor je LPT-poort in de BIOS, vraag me niet waarom, maar dat word ook veel gedaan dacht ik.
(heb ik zelf niet gedaan)

4. denk denk ... gewoon deze 3 dingen nog een checken dan maar

Verwijderd

Topicstarter
Op donderdag 14 februari 2002 17:50 schreef Mr.ChronoM het volgende:
1. DLportIO volledig verwijderen en herinstallen (moest ik ook doen op Win2000 om dit op de lossen met 16x2 LCD)

2. Veel draaien aan de 2 potmeters, veel standen testen enzo, je snapt het wel

3. EPP+ECP instellen voor je LPT-poort in de BIOS, vraag me niet waarom, maar dat word ook veel gedaan dacht ik.
(heb ik zelf niet gedaan)

4. denk denk ... gewoon deze 3 dingen nog een checken dan maar
Oke, Dat heb ik dus allemaal gistere 26X gedaan....

Maar okee, Ga het vandaag gewoon weer doen. Het zal gaan werken !

Met DLportIO verwijderen bedoel je gewoon deinstaleren via Software?

Verwijderd

Deïnstallen ja

vind het zeer vreemd dat je die 2 zwarte balken krijgt, DLportIO opnieuw heb geïnstalleerd en dat het nog niet werkt...

[domme vraagje]
je draadjes zijn toch overal goed geïsoleerd, maken geen contact als je de boel neerlegt.

je LCD toch niet op een ijzeren/metalen voorwerp, blabla, kortsluiting dingen ?

Verwijderd

Topicstarter
Op donderdag 14 februari 2002 17:56 schreef Mr.ChronoM het volgende:
Deïnstallen ja

vind het zeer vreemd dat je die 2 zwarte balken krijgt, DLportIO opnieuw heb geïnstalleerd en dat het nog niet werkt...

[domme vraagje]
je draadjes zijn toch overal goed geïsoleerd, maken geen contact als je de boel neerlegt.

je LCD toch niet op een ijzeren/metalen voorwerp, blabla, kortsluiting dingen ?
Al mijn draden kunnen mekaar niet raken, En mijn lcd staat rechtop, dus kan nergens contact mee maken.

Verwijderd

dan ben ik bang dat ik je niet verder kan helpen ;(

effe bellen/mailen naar conrad als je dat nog niet gedaan hebt, meer kan ik niet meer zeggen

Verwijderd

Topicstarter
Op donderdag 14 februari 2002 18:08 schreef Mr.ChronoM het volgende:
dan ben ik bang dat ik je niet verder kan helpen ;(

effe bellen/mailen naar conrad als je dat nog niet gedaan hebt, meer kan ik niet meer zeggen
Mailtje is al weg. Daar hoor ik over een week wel wat van ( Was de vorige keer ook zo :( )

Verwijderd

Op donderdag 14 februari 2002 18:09 schreef Viper3.5 het volgende:

[..]

Daar hoor ik over een week wel wat van...
een week ?!
kan je nergens een telefoonnnummer vinden ofzo
een week wachten om te horen dat je hem 2 weken moet missen is wel erg vind ik

Verwijderd

Topicstarter
Op donderdag 14 februari 2002 18:12 schreef Mr.ChronoM het volgende:

[..]

een week ?!
kan je nergens een telefoonnnummer vinden ofzo
een week wachten om te horen dat je hem 2 weken moet missen is wel erg vind ik
Heb een foon verbod :( Laatst teveel gebeld... Zelfs 0800 mag niet meer :'(

Verwijderd

Topicstarter
Okee, Alles is nu verdacht...

Welke aansluiting hoort nu bij welk nummer???

[IMG][url="http://www.endoria.net/upload/?bekijk=1013709351"]http://www.endoria.net/upload/?bekijk=1013709351[/url][/IMG]
pool 1,2,15 en 16 staan aangegeven op mijn lcd... Ik heb het nu zo gedaan :
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
 2   1
 4   3
 6   5
 8   7
10   9
12  11
14  13
16  15
18  17

Dit is toch goed?

Pool 17 en 18 heb ik niet aangesloten, Deze heb ik op de Anode en de Kathode van mijn LCD aangesloten. Deze contacten zaten aan de andere kant van het LCD.

• deepbass909
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 00:45

deepbass909

[☼☼] [:::][:::] [☼☼]

Even een ander vraagje, lijkt misschien totaal niet relevant, maar check het wel ff. Hoe lang is de kabel die je gebruikt???
Ik heb met een schermpje van het zelfde merk als conrad verkoopt ontdekt, dat ie problemen krijgt zodra de parallel kabel langer is dan 1,8 meter (bij mij is 1,9m te veel...)
Daarbij komt ook nog eens dat het verschilt tussen verschillende pc's die ik hier thuis heb staan. Waarschijnlijk heeft het te maken met de uitgangspanning van je parallel poort, die voor het scherm net te laag is om lekker te willen werken., dus probeer eens een heel korte kabel, dan weet je zeker of je scherm goed werkt.

Waarschuwing, opperprutser aan het werk... en als je een opmerking van mij niet snapt, klik dan hier

Verwijderd

Topicstarter
Op donderdag 14 februari 2002 19:29 schreef deepbass909 het volgende:
Even een ander vraagje, lijkt misschien totaal niet relevant, maar check het wel ff. Hoe lang is de kabel die je gebruikt???
Ik heb met een schermpje van het zelfde merk als conrad verkoopt ontdekt, dat ie problemen krijgt zodra de parallel kabel langer is dan 1,8 meter (bij mij is 1,9m te veel...)
Daarbij komt ook nog eens dat het verschilt tussen verschillende pc's die ik hier thuis heb staan. Waarschijnlijk heeft het te maken met de uitgangspanning van je parallel poort, die voor het scherm net te laag is om lekker te willen werken., dus probeer eens een heel korte kabel, dan weet je zeker of je scherm goed werkt.
Ik ga het eens proberen. Zal hem direct op de parralelle aansluiting gooien. Gaat wel ff duren, Moet ik hem weer ff om solderen.

Verwijderd

Topicstarter
Iemand die weet welke potmeter er voor contrast en welke er voor backlight is?

Ik heb nu de 100 Ohm voor de backlight... Klopt dit? Volgens mij wel..

Verwijderd

Volgens mij heeft een standaard lcd maar 14 aansluitingen ipv 16 (plus twee voor backlight)
pin 15 (E2 in jouw schema wordt volgens mij niet aangestuurd door programmaŽs zoals smartie). Stuur de auteurs hiervan anders even een mailtje met je aansluitschema, die weten het wel.
http://www.rendo.dekooi.nl/~fjbgp/smartie/

Verwijderd

Topicstarter
LCDinf geeft hier nu een range check error... Iemand bekent met deze fout???

Verwijderd

Topicstarter
Niemand? Ik geef het ondertusse al op...

• BasieP
  • Laatst online: 19-10-2025
okay, kijk is op je printerport of er nummertjes op staan, dat is meestal zo, dan weet je dat iig zeker

zet dan je LPT port op EPP ipv EPP+ECP (wil nog wel is uitmaken)

als hij het dan nog niet doet zou ik idd ff naar conrad bellen (desnoods uit een telefooncel, of bij een vriend/kennis)

This message was sent on 100% recyclable electrons.

• BasieP
  • Laatst online: 19-10-2025
Op donderdag 14 februari 2002 20:04 schreef Viper3.5 het volgende:
Iemand die weet welke potmeter er voor contrast en welke er voor backlight is?

Ik heb nu de 100 Ohm voor de backlight... Klopt dit? Volgens mij wel..
laad die backlight er is af. die is optioneel
als de rest werkt kun je hem altijd nog toevoegen

This message was sent on 100% recyclable electrons.

Verwijderd

Topicstarter
Op donderdag 14 februari 2002 22:02 schreef BasieP het volgende:

[..]

laad die backlight er is af. die is optioneel
als de rest werkt kun je hem altijd nog toevoegen
Alle bekabeling vervangen, En weer geen succes :( Heb het back light weg gelaten.
Pagina: 1