Goede tv-/radio-signaal versterker - vervolg

Pagina: 1
Acties:
  • 115 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• Mr Magic
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 08:40
N.a.v. dit topic en de adviezen van de lokale tv-winkel heb ik een Hirschmann GHV20/65 versterker aangeschaft met bijbehorende multi-tap verdeler voor 4 aansluitingen.

De Hirschmann GHV20/65 versterkt signalen vanaf 85 MHz, wat inhoudt dat de VHF1-band niet versterkt wordt. Onze kabelmaatschappij (Casema) heeft echter 3 zenders op deze band zitten (48.25, 55.25 en 63.25 MHz). Deze 3 zenders worden dus niet versterkt en dat is ook duidelijk te zien op de aangesloten tv's.

De lokale tv-winkel zegt dat het niet nodig is om de VHF1-band te versterken omdat het signaal hier normaal gesproken sterk genoeg voor is. Tevens zeggen ze dat als je problemen hebt, dit in bijna alle gevallen aan een slechte kwaliteit bekabeling ligt.

Nu heb ik een tv rechtstreeks aangesloten op een van de multitap-punten met een kabel van nog geen meter en dan is het beeld inderdaad iets beter, maar nog steeds is duidelijk te zien dat het signaal van de 3 betreffende zenders slechter is dan van de zenders die wel versterkt worden.

Hirschmann maakt ook een model GHV20 (zonder de 65-toevoeging) die versterkt vanaf 47 MHz. De tv-winkel wil deze eventueel wel bestellen voor me, maar dan zonder omruilgarantie :( (volgens mij mag dat niet eens, maar goed).

Zijn er techneuten die me kunnen vertellen of het slim is om toch voor de versterker te gaan die vanaf 47 MHz versterkt, of krijg ik dan weer andere problemen, zoals bijv. een te krachtige versterking van de VHF1-band?

Daarnaast: Hirschmann maakt ook wandcontactdozen met aansluiting voor radio en tv die een betere signaalscheiding zouden hebben dan de goedkopere wandcontactdozen, zou dit ook nog helpen?

• Tele
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
Afbeeldingslocatie: http://www3.hirschmann.de/img/prod/GHV_20.jpg

Gezien de kwaliteit van de hirschmann versterkers denk ik niet dat het een probleem oplevert dat de lagere frequenties ook versterkt worden. Maar het blijft vreemd dat je dealer hier geen omruilgarantie op geeft.

Ik zou eens kijken of hij bij een bepaalde branchevereniging is aangesloten, en even vragen wat die zeggen. (Het kan natuurlijk dat hij volledig in zijn recht staat als hij een product speciaal moet bestellen).

Het verschil van de 'gamma' dozen met de hirschmann dozen is niet verschikkelijk groot, er is verschil, en je kan het meestal niet zo snel zien. Onder de kreet 'een keten is zo sterk als de zwakste schakel' kan je natuurlijk deze dozen gebruiken, in combinatie met de hirschmann versterker, een goeie coaxkabel en splitters heb je de 'ideale' installatie :)

• Mr Magic
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 08:40
Op woensdag 13 februari 2002 19:16 schreef TeleManiac het volgende:
Ik zou eens kijken of hij bij een bepaalde branchevereniging is aangesloten, en even vragen wat die zeggen. (Het kan natuurlijk dat hij volledig in zijn recht staat als hij een product speciaal moet bestellen).
Bedankt voor je antwoord. Het is overigens een vestiging van "Elektroworld" (Van Dijk in Bergschenhoek).

Verwijderd

De Hirschmann GHV20/65 is een zgn. retourgeschikte versterker. Het kabelmodem maakt nl.voor de retoursignalen van de gebruiker, gebruik van frequenties in de VHF-1 band,en deze mogen voor een goede werking NIET versterkt worden. Heb je geen kabelmodem,of bevindt die zich vóór de versterker,dan kun je gerust de GHV20 installeren.(indien nog leverbaar!)
Je leverancier heeft gelijk over het feit dat signalen op deze band eigenlijk niet hoeven worden versterkt.Probleem lijkt inderdaad een slechte kabel(koppeling)Kenmerkend bij problemen in de lage frequenties is een slecht kontact van de buitenmantel.Probleem kan zich natuurlijk ook bevinden bij Casema.