Toon posts:

Utregs ADSL

Pagina: 1
Acties:
  • 100 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Hiya,

Ik ben sinds gisteren de gelukkige eigenaar van een ADSL aansluiting, en ik moet zeggen dat ik er aardig tevreden over ben. 50k down en 10k up voor 100 piek-a-month. Nou deel ik dit (k's en pieken) met mijn huisgenoten dus dan wordt het een stuk aantrekkelijker. Helaas krijg ik het LAN nog niet helemaal aan de praat in samenwerking met het ADSL modem. Heeft iemand hier kaas van gegeten? Ik ben nu wel bezig een servert te installeren (komt die 486 tog nog van pas) maar dan moet ik er volgend mij wel twee NIC's instoppen (een voor het modem, een voor het LAN). Als iemand een betere oplossing weet, lemmy know. Tips en truuks om de boel wat sneller te maken of sowieso wat meer info over ADSL modems is ook welkom. Schijnt een redelijk ingewikkeld stukkie hardware te zijn wat zelfs gedeeltelijk te 'herprogrammeren' valt.

ff samenvatten:
- hoe doet ie LAN met ADSL?
- hoe krijg ik ADSL sneller?
- waar meer info over ADSL modem?

Thanx-a-bundle

• FatalError
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 19-08 21:05
FF een losse vraag: Welk merk/type modem heb je?

If it ain't broken, tweak it! | gasloos sinds oktober 2025, hoekwoning 1978 | 10kWp PV, Panasonic K serie 7kW, Atlantic Explorer V5 270L | Tesla Model Y | 3x Victron MP2 6k5, 48kWh

Verwijderd

Gewoon winroute of wingate installeren is het makkelijkst werkt altijd.

winroute kun je gewoon downloaden bij www.download.com en de key bij www.astalavista.com

Even pielen met de instellingen en het werkt als een treintje.

Greetz,

Xtreme

• havana
  • Registratie: Augustus 1999
  • Laatst online: 14-08 10:53
Ik heb ooit een soortgelijke vraag gesteld over het delen van Internet:
http://gathering.tweakers.net/Forum4/HTML/004141.html

DIT IS MIJN WEBSITE

Verwijderd

Topicstarter
Yo Kids,

Het is me na 3 dagen (en nachten) pielen dan toch nog gelukt. Ik heb nu een LAN lopen (3 PC's) op een hub met ADSL modem.

ADSL modem = Alactel Speed Touch Home (zie www.alcatel.com)

Je kunt het modem configuren door het ip nummer van dat ding in je browsert in te tikken (standaard is dat 10.0.0.138). Dan snel ip en subnet mask veranderen, in mijn geval naar 90.0.0.1 en 255.255.255.0 (wie heeft er nou 255.0.0.0 ???).

Dan wijs je een servert aan, in mijn geval mijn oude 486 met win95, wel eerst ff msdun13.exe downen en erbij gooien anders heb je geen VPN adapter en die heeft het modem nodig. Servert heeft ip 90.0.0.2 en gateway 90.0.0.1 (jawel, het ip van het modem) subnetmask uiteraard 255.255.255.0

Gooi op deze bak ook een proxy proggie, WinProxy in my case, en lekker de standaard instellingen laten staan.

De andere pc's op het netwerk krijgen ip's 90.0.0.3/32 en subnetmask 255.255.255.0 en als gateway 90.0.0.2 (ip van server).

Als je het veilig wil doen, install je op iedere pc ook de vpn adapter en voeg je gateway 90.0.0.1 toe zodat je vanaf iedere pc kunt inbellen (dan heb je wel geen verbinding vanaf andere compu's maar altijd handig als er eens wat mis gaat of als je perse de hele bandwidth voor je eigen mot hebbe).

Nou vergeet ik te zeggen dat je de DNS voor de clients (zijnde alle pc's behalve de servert) aan moet zetten en 90.0.0.2 moet toevoegen.

Als je dit hebt gedaan zou het moeten werken.
Alleen jammer dat je bij ADSL twee keer moet inloggen: een keer KPN en een keer bij XS4All op de website. Maar als je een server hebt maakt dat niet zoveel uit.

Geen idee of het ook met minder dan een 486 DX4-100 met 20MB asl server werkt maar tot nu toe heb ik nog geen snelheids problemen gehad. Ik haal ongeveer 50k down en 10k up en dat klopt ook wel met de specs van ADSL (256kbs down en 64kbps up).

Mochten er nog vragen zijn, mail me dan ff. Na 3 dagen kutten ben ik heel wat valkuilen tegen gekomen dus misschien kan ik helpen.

Als laatste wil ik zeggen dat ADSL best lekker is, tis geen kabel maar wel het beste wat er in Utreg te krijgen is op dit moment en als je het met een paar man deelt (liefst huisgenoten die alleen maar wat surfen en mailen) zijn de kosten goed te doen. Alleen de aanleg kosten van 325 piek zijn erg hoog, zeker als je bedenkt dat dit een aanbieding is (tot september geloof ik) en een doe-het-zelf pakket na september evenveel kost en een volledige aanleg het dubbele (650 piek). Het enigste wat ik daarvoor kreeg was een kastje aan de muur en een blaadje met login/pw. De rest kon ik zelf uitzoeken.

Grtz, en veul plezeer dermet

Verwijderd

Topicstarter
Ow ja,

wil je de boel tweaken (ook voor kabel modem) sjek dan dizze url's:

http://www.speedguide.net/Cable_modems/cable_registry.shtml
http://www.adsl.com/site.html

Al is de laatste wat vaag, de eerte ziet er wel ok uit, geen idee of het nou sneller is eigenlijk ...

• soepkip
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 21-06 09:59

soepkip

Kratjes kunnen nu ook voorin

[copy paste]
ik zou zeggen doe het zo !
vindt ergens een oude 368 of 486 met minimaal 8 mb geheugen
(hoeft geen harde schijf in te zitten alleen
floppy)
en 2 netwerkkaarten

download sharethenet + crackcodes (of meel me effe stuur ik het wel)
daarmee maak je een bootflop die een hele kleine linux kernel in het ramdisk zet (supersnel) en je hebt een gateway/proxy/dns server/firewall (wel zo veilig) die niks kost
koop een hubje (50 piek) en je kunt met zoveel compjes je connectie delen als je wilt
krijg je een nieuwe computer, netwerkinstellingen goed zetten in het hubje er bij prikken en klaar
(ps je hoeft op die gateway ook geen toetsenbord of monitor aangesloten te hebben je kunt nl alle firewall settings vanaf een admin websiteje die alleen voor het interne netwerk bereikbaar is te beheren)
met dat pakketje kun je heel veel en het is makkelijk op te zetten voor beginners
(standaart alle poorten naar binnen dicht dus wel zo veilig)
zet je gateway in de gangkast of zo en laat hem gewoon altijd aan staan kan iedere computer op elk moment op internet
(heb ik al voor 3 maanden met 3 pc's en een ftp/webservertje )

oh ja nog een plusje, je kabelboer zal alleen de gatewaycomp zien en nooit weten wat er allemaal achter hangt

oh,ja
10 mbits netwerk is genoeg hoor
je kabelmodem is toch geknepen op 1,5 mbits
(of je moet een ouder model hebben, effe openschroeven en dipswitches omzetten naar 10Mbits is hun max, en de kabelboer komt er nooit achter aangezien die krengen nog niet
softwarematig centraal afgesteld kunnen worden)

[/copy paste]
had dit al een keer gepost

Beste film ooit

Verwijderd

Topicstarter
Ja, zoiets ...

Maar een surfbare server in de gang is toch ook wel handig voor de huisgenoten die geen pc op hun kamer hebben : )

Helaas heb ik niet zoveel linux exp ...

Geen idee of een ADSL modem dipswitches heeft, het hele ding heeft wel een html interface waarmee je ip's enzo kunt zetten dus dat zal vasy wel te hacken zijn. Ben bang dat de KPN er wel achterkomt met de geavanceerde software interface van het modem

Verwijderd

Wat betreft het delen van je Internetverbinding: Neem je 486, neem ShareTheNet (shareware, alleen daar weten de meeste mensen hier wel raad mee Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/g/forum/g/smilies/smile.gif)

Dit is zeer betrouwbaar, omdat ShareTheNet een op Linux werkt of zo...

Er hoeft niet eens een HDD in je 486... Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/g/forum/g/smilies/smile.gif
Pagina: 1