Op woensdag 13 februari 2002 16:31 schreef rickos het volgende:
Hallo
Ik zit eens met een vraagje waar wat nou voor dient in een netwerk het gaat dan om de volgende onderdelen :
*Switch
*Repeater
*Bridge
*Router
*Gateway
ik hoop dat iemand mij erbij kan helpen!
Men pakke het boek over netwerken en bekijken de OSI lagen:
laag 1 = hardware laag. Hierop werkt een hub. Een hub stuurt alle poorten klakkeloos door naar alle andere poorten. Een repeater doet hetzelfde, maar dan voor coax.
Voordeel : goedkoop, nadeel : al het verkeer is aanwezig op alle poorten.
laag 2 = datalink laag. Hierop werkt een switch. Een switch stuurt het pakketje alleen door naar de poort waarop het MAC adres van de geadresseerde zich bevind. (dus routering op fysieke adressen). Voordeel : relatief rustige netwerken per poort, nadeel : duurder.
Een bridge gebruik je om verschillende segmenten van netwerken aan elkaar te koppelen, werkt ook op laag 2.
laag 3 = netwerk laag. Hierop werkt een router. Een router stuurt het pakketje door naar de poort waarop het IP adres van de geadresseerde zich bevind. (dus routering op logische adressen). Een router kan zowel hardware based zijn als software. Een windows pc met 2 netwerkkaarten kan ook als router fungereren. Maar software routing is veel langzamer dan hardware routing.
Een gateway is een poort op een router waarmee je een ander netwerk kan bereiken dat niet tot hetzelfde netwerk hoort. Op je PC heb je vaak een default gateway. Al het verkeer dat niet op hetzelfde netwerk thuishoort als je eigen pc wordt naar dit gateway adres verstuurd. Van daaruit zal het door een of meerdere routers naar het juiste netwerk getransporteerd worden.
Duidelijk? ;-)