Toon posts:

[proftpd] virtualhost configuratie

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb een server met daarop een 40 tal domeinnamen (verdeeld over een aantal IP's).

Nu wil ik proftpd configureren dat elke domeinnaam wordt afgevangen door een virtualhost van proftpd die in geval van anonymous login naar een bepaalde dir gaat (verschillend voor iedere domeinnaam) maar als er als een geldige user wordt ingelogd hij altijd in de homedir komt.
Uiteidelijk is natuurlijk de bedoeling dat een scriptje dit regelt op het moment dat ik een nieuwe domein "toevoeg" aan mijn server maar eerst lijkt het me makkelijk om maar eens te weten hoe dit uberhaupt moet in proftpd :?

(search leverde geen gewenste resultaten op)

Verwijderd

Heb je ook 40 IP's?
Anders gaat het sowieso niet werken namelijk.

• blaataaps
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
virtualhost kan niet met ftp, virtualhost is een http truukje.

Verwijderd

Topicstarter
Op woensdag 13 februari 2002 16:32 schreef blaataaps het volgende:
virtualhost kan niet met ftp, virtualhost is een http truukje.
wel eens op de site van proftpd gekeken? |:(

Verwijderd

Topicstarter
Op woensdag 13 februari 2002 16:31 schreef nelske het volgende:
Heb je ook 40 IP's?
Anders gaat het sowieso niet werken namelijk.
nou wat ik uit de documentatie opmaak (hetgeen niet ENORM veel is anders zat ik hier niet op GoT) is dat dat dus wel moet kunnen.

Maar ik kom niet helemaal uit de <VirtulHost ><Directory ><Limit > en andere configuratie opties

Verwijderd

Op woensdag 13 februari 2002 16:33 schreef Maentor het volgende:

[..]

wel eens op de site van proftpd gekeken? |:(
Ghehe, neem maar van mij aan dat blaataaps gelijk heeft ;)

Proftpd gaat daarbij wel uit van verschillende IP's :)

HTTP1.1 stuurt een hostheader mee, waardoor er virtualhosting gedaan kan worden.
Het ftp-protocol bevat niet een dergelijke header. Hostnamen worden dus altijd omgezet in het bijbehorende IP-adres. Kortom per IP is maar 1 host mogelijk.

[edit]
En let a.u.b. een beetje op het smilie-gebruik als je ergen niet zeker van bent!

• DJSmiley
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 15-08 11:31
Onlangs vergelijkbaar iets moeten regelen..

vhost werkt dus niet met FTP, kwam ik toen dus achter..

wat ik heb gedaan:

www vhosts gebruiken (Apache)

ftp op 1 ip adres (kan niet anders)
Users laten inloggen, gebruikersnaam gewoon domein.tld
na inloggen komen ze in hun eigen WWW dir.

In de dns bij elk domein een FTP entry gemaakt, naar dat ene bovenstaande IP.

Indien je een * record in je dns hebt, kan ook, zet je gewoon je ftp op het IP van je vhost.

Anders moet je toch per ftp een IP hebben.. (mijn bak heeft er maar 10, meer = betalen :( )

Verwijderd

Topicstarter
Ghehe, neem maar van mij aan dat blaataaps gelijk heeft ;)

Proftpd gaat daarbij wel uit van verschillende IP's :)

HTTP1.1 stuurt een hostheader mee, waardoor er virtualhosting gedaan kan worden.
Het ftp-protocol bevat niet een dergelijke header. Hostnamen worden dus altijd omgezet in het bijbehorende IP-adres. Kortom per IP is maar 1 host mogelijk.
Hmm ok .. das dan mooi kl*te. Gaat mijn plannetje op deze manier dus niet door :)
En let a.u.b. een beetje op het smilie-gebruik als je ergen niet zeker van bent!
nou ehh... overdrijven kan ook he. Iederen maakt wel eens een foutje .. en god (of GoT) dan plaats ik "per ongeluk onterecht" een smiletje ..... :Z

Verwijderd

Topicstarter
Onlangs vergelijkbaar iets moeten regelen..

vhost werkt dus niet met FTP, kwam ik toen dus achter..

wat ik heb gedaan:

www vhosts gebruiken (Apache)

ftp op 1 ip adres (kan niet anders)
Users laten inloggen, gebruikersnaam gewoon domein.tld
na inloggen komen ze in hun eigen WWW dir.

In de dns bij elk domein een FTP entry gemaakt, naar dat ene bovenstaande IP.

Indien je een * record in je dns hebt, kan ook, zet je gewoon je ftp op het IP van je vhost.

Anders moet je toch per ftp een IP hebben.. (mijn bak heeft er maar 10, meer = betalen :( )
:? :? WOW .. wacht ff hoor .... say again?
daar kom ik niet helemaal uit :'(

Verwijderd

Op woensdag 13 februari 2002 16:43 schreef Maentor het volgende:
Hmm ok .. das dan mooi kl*te. Gaat mijn plannetje op deze manier dus niet door :)
Je kan wel de verschillende sites op verschillende poorten hosten, maar dat is niet echt ideaal natuurlijk.

Daarnaast kan je zoals gezegd, uiteraard per domein een subdir maken op de ftp-server.
nou ehh... overdrijven kan ook he. Iederen maakt wel eens een foutje .. en god (of GoT) dan plaats ik "per ongeluk onterecht" een smiletje ..... :Z
Komt nogal denigrerend naar Janjanjansen over, terwijl hij het gewoon bij het rechte eind heeft. Gewoon een onterecht geplaatste smilie. Als ik er een punt van had gemaakt, dan had ik wel iets andere bewoordingen gebruikt ;)

Verwijderd

Topicstarter
ok ok .. sorry dan.

maar nou lees ik het volgende over proftpd:

The <VirtualHost> configuration block is used to create an independent set of configuration directives that apply to a particular hostname or IP address.

Daar staat toch Hostname OF IP. Tsja dan ga ik denken dat ie ook op hostname kan kijken.

edit:
[quote]
Daarnaast kan je zoals gezegd, uiteraard per domein een subdir maken op de ftp-server
[/quote]

Of ik begrijp het niet helemaal of ik heb iets verkkerd uitgelegd :) (most likely: both :D )

• blaataaps
  • Niet online
Op woensdag 13 februari 2002 16:48 schreef nelske het volgende:

Komt nogal denigrerend naar Janjanjansen over, terwijl hij het gewoon bij het rechte eind heeft.
* blaataaps ziet janjanjansen niet^H^H^H^H in dit topic! : )

Verwijderd

Op woensdag 13 februari 2002 16:48 schreef nelske het volgende:

[..]

Komt nogal denigrerend naar Janjanjansen blaataaps over, terwijl hij het gewoon bij het rechte eind heeft. Gewoon een onterecht geplaatste smilie. Als ik er een punt van had gemaakt, dan had ik wel iets andere bewoordingen gebruikt ;)
:)

Verwijderd

Op woensdag 13 februari 2002 16:55 schreef blaataaps het volgende:

[..]

* blaataaps ziet janjanjansen niet^H^H^H^H in dit topic! : )
Hmzz, was de verkeerde naam :P
Postte het zo uit mijn hoofd, zonder de naam te controleren |:(
Op woensdag 13 februari 2002 16:50 schreef Maentor het volgende:
maar nou lees ik het volgende over proftpd:

The <VirtualHost> configuration block is used to create an independent set of configuration directives that apply to a particular hostname or IP address.

Daar staat toch Hostname OF IP. Tsja dan ga ik denken dat ie ook op hostname kan kijken.
Yupz, dat werkt een beetje verwarrend. Het gaat hier echter om hostnamen die naar verschillende IP's wijzen :)
edit:

Of ik begrijp het niet helemaal of ik heb iets verkkerd uitgelegd :) (most likely: both :D )
Als je gewoon per domein een subir aanmaakt in de ftp-directory en vervolgens chroot naar die dir, zodra een gebruiker inlogt, dan ziet deze gebruiker de inhoud van de rest van de ftp-server niet eens. Het lijkt dan dus alsof hij een hele ftp-server voorzichzelf heeft.

Dat is ook hetgene DJSmiley bedoelde.

Verwijderd

Topicstarter
hmmm ok ... misschien snap ik het een beetje.

maar is het dan niet mogelijk om

/map/naar/domein1/HTML (voor website)
/map/naar/domein1/FTP (voor ftp anonymous op dit domein)

/map/naar/domein2/HTML (voor website)
/map/naar/domein2/FTP (voor ftp anonymous op dit domein)

etc

dat mensen die dus anonymous op domeinX FTP-en in
/map/naar/domeinX/FTP terecht komen, en als ze een geldige gebruikersnaam opgeven in hun home komen? (bijv. /home/gebruikersnaam/)

• blaataaps
  • Niet online
Je kan per gebruiker maar 1 homedir aangeven, aangezien er maar 1 anonymous is, kan dat inderdaad niet, omdat je met ftp niet aan kan geven naar welke host je wil, het gaat per ip.

Verwijderd

Topicstarter
ok ... bedankt dan maar :)

dan doe ik wel geen ftp meer ofzo :) |:(

• igmar
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 29-06 18:56

igmar

ISO20022

Met de opmerking dat die hostname wel uniek naar een IP dient te wijzen. Virtual hosting ala Apache kan met FTP NIET.

(op wat constructies met user@domein als inlognaam na dan).
Pagina: 1