Toon posts:

Hoeveel beheer hebben we eigenlijk

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik volgt de laatste paar maanden een hele leuke en interessante reeks programmas op BBC1 over gene en wat het nieuwste technologie heeft ontdekt.

Volgens het G-nome project is bijna alle mogelijke opties van wie we word en wat we willen gaan doen al in ons gene beschrijven (of echter geprogrammeerd ;) ). Dat is best wel eng. Bijvoorbeeld, daar is zelfs een gene wat bepaald hoe avontuurlijk je bent, dus ik ben niet voor niks verliefd op snowboarden.

Ze zijn nu zo ver dat ze zelfs foute gene aan bepaalde chromosooms kan vinden en veranderen en daarna de levens koers van hele families veranderen.

Maar ja, tegenover van dit, zijn we organismes wat geboren bent om te leren, en wat we leert bepaald hoeveel kennis we uiteindelijk bij elkaar verzameld. Ik ben niet precies zoals mijn moeder of zus of vader, alhoewel ik in sommige dingen dezelfde bent, dus hoe kan het dat mijn gene alles in mijn leven bepaald.

Maar ja, ik gooi het nu uit. Wat denken jullie daarvan?

Verwijderd

Zou taalbeheersing ook in je genen zitten?

Verwijderd

Topicstarter
Ja sorry hoor maar ik ben geen echte Nederlander en dit is dus een tweede taal voor mij (Ben eigenlijk Engels en alleen drie jaar in Nederland).

Mijn excuuses als ik het verpesten. Maar ik probeer toch??

Verwijderd

Hehe, in dat geval sorry, maar als je soms kijkt hoe mensen hier hun eigen moedertaal vernaggelen, kan ik het soms niet laten er iets van te zeggen... Maar jou zal ik het maar niet kwalijk nemen :)

En on topic:
Ik vind het prima dat ze proberen de genen in kaart te brengen. Is best interssant niet waar? Echter een ding: Zorg dat het uit de vette klauwen van de verzekeringsmaatschappijen blijft. Deze geldbeluste honden zullen het niet laten je erop te discrimineren (hogere premies bijvoorbeeld, als je aanleg voor bepaalde ziektes hebt). Voor onderzoek tegen kanker en zo, mogen ze het van mij gebruiken.

Verwijderd

Topicstarter
Die zijn nog niet de gevaarlijkste handen... wat van de overheid (OKee mischien ben ik een beetje paranoid naar te veel jaren X-files kijken maar we weten eigenlijk helemaal niks van wat achter de deuren van de regering aangaan).

Dit technologie kan best wel gebruikt worden om een super-leger te bouwen wie nooit moe word, nooit ziek word... eng!!

O, en bedankt voor je begrip van mijn taal handicap :)

• Midas
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 15:52

Midas

Thunderbirds are go!

Op woensdag 13 februari 2002 16:06 schreef MissJo het volgende:
...
Dan komen we uit bij 'Nature - Nurture', dat wil zeggen: zijn we, i.e. als persoon met onze eigen karaktereigenschappen, een produkt van de natuur of van onze opvoeding/omgeving.

Ik ben het niet helemaal met je eens dat alles(!) vastligt in de genen. Natuurlijk hebben genen een vinger in de pap wat betreft je ontwikkeling, maar de omgeving speelt naar mijn mening een belangrijke rol.

Bovendien is het zeer moeilijk bepaalde genen te 'pinpointen' als het stukje DNA dat bijvoorbeeld verantwoordelijk is voor 'avontuurlijke eigenschappen'. Het is een samenspel van meerdere genen, dat niet 123 ontrafelt kan worden. En dan heb je het nog alleen maar over de factor 'Nature'.

Verwijderd

Topicstarter
Ik ben met je ook eens Midas. Ik geloof ook niet dat alles bepaald is door de genen, maar het is wel heel veel wat wel door de genen bepaald is als je de woord van de wetenschappers gelooft.

Maar het is wel waar dat ze al technologie hebt om specifieke genen te vinden. Ik zag namelijk een documentaire over een familie waarin 3 in elke 4 familieleden met misvormde vingers waren geboren. De wetenschappers heeft wel een foute letter gevonden in het DNA structuur van een specifieke chromosoom.

Verwijderd

Ja maar een funky vinger heeft niet zoveel te maken met een KEUS die je maakt in je leven, net als je oog of haarkleur. Dezen dingen genetisch onderzoeken is een koekie vergeleken bij het onderzoek naar GEDRAG van mensen. Want dan heb je te maken met de willekeur van het menselijk brein, waarvan ze de werking nog steeds niet begrijpen. Ik durf te beweren dat als het aankomt van het maken van keuzes in je leven (dus dingen als hobbies, interesses etc), de genen maar voor een fractie verantwoordelijk zijn.

Verwijderd

Topicstarter
je hebt gelijk... genen bepaald niet dat ik naar alternatieve muziek luistert, of dat ik dol op snowboarden bent maar mijn genen kan wel zeggen of ik avontuurlijk bent en daarom aan extreme sport doen.

Dus de keuze blijft toch van mij maar de feit dat ik wel deze keuzes maken heeft wel mischien iets te maken met mijn genen... of niet? ;)

Verwijderd

Volgens het G-nome project is bijna alle mogelijke opties van wie we word en wat we willen gaan doen al in ons gene beschrijven (of echter geprogrammeerd ;) ). Dat is best wel eng. Bijvoorbeeld, daar is zelfs een gene wat bepaald hoe avontuurlijk je bent, dus ik ben niet voor niks verliefd op snowboarden.
Of je avontuurlijk bent (of beter: hoge tolerantie hebt tav het nemen van risico's), dat kan genetisch bepaald zijn.
Maar of je gaat snowboarden of iets anders avontuurlijks gaat doen, hangt af van wat je in je leven mee maakt.

Verwijderd

Het spreekt voor zich, dat genen niet je leven bepalen omdat ze niet garant staan voor de keuzes die je maakt.

Maar je zou wel kunnen zeggen, dat je door (het missen van) bepaalde genen bepaalde keuzes hoogstwaarschijnlijk NIET maakt.

Iemand die geen genen heeft voor avontuurlijk gedrag, zal niet zo snel kiezen voor snowboarden en dus kun je al gauw zeggen, dat de meeste snowboarders een genetische aanleg hebben voor avontuur.

Het is een behoorlijk kort door de bocht, want ik ga er voor het gemak van uit, dat een keus voor snowboarden afhankelijk is van de genetische aanleg voor avontuur. Maar misschien heeft het ook wel te maken met andere genetische aanleg, zonder dat je direct avontuurlijk te noemen bent.

Wat dat betreft is de wereld van genen nog zo onbekend, dat het volgens mij onmogelijk is om hier concrete uitspraken over te doen als: dit kan wel en dat kan niet. Ik vind het wel erg interessant, dat er steeds meer gevonden wordt.

Wat de ethische kant van gen-bepaling betreft: ik vind het prima als de overheid door middel van gen-bepaling een 'super-leger' wil maken. Als je dan toch een leger hebt, waarom zou je het dan niet zo goed mogelijk laten zijn.
Op zich is het verzekeringsverhaal wel vervelend, omdat mensen met bepaalde genen dan achtergesteld (gediscrimineerd) zullen worden.

Het creëren van een superras door genetische manipulatie is volgens mij onmogelijk. Al zou je de 'perfecte' mensheid creëren, dan zal door het natuurlijke evenwicht er wel iets komen, wat er voor zorgt, dat er alsnog mensen zullen sterven etc.

Verwijderd

Topicstarter
Mooi gezegd Daveman... maar ik ben niet met je eens als je het over super legers hebt en dat het niet verkeerd is.

Oorlog moet stoppen, niet beter worden!

• Blue-eagle
  • Registratie: September 2000
  • Niet online
MissJo, je zegt dat oorlog moet stoppen, maar ligt het niet in de genen van de mens om oorlog te voeren? bij gebrek aan avontuur hebben mensen dit soort dingen waarschijnlijk nodig. Daarbij, oorlog moet eerst nutteloos worden voordat het stopt. Op een gegeven moment heb je oorlog alleen nog maar in èèn versie: de perfecte oorlog.
Dat laatste wilt zeggen dat je alleen de belangrijkste mannen/vrouwen in een vijandelijke organisatie aanpakt. Daarna de fanatiekelingen. Daarna geeft het volk zich wel over.

Wat je met genetische manipulatie kan doen..? Er lijken mij veel voor- en nadelen aan zitten. Je kunt de perfecte soldaat maken, maar ook mensen die in honderden procenten sneller kunnen functioneren. Stel je eens voor op wat voor een manier je de evolutie kunt stimuleren op die manier. Het zou nu nog duizenden jaren duren om een kleine aanpassing aan te brengen op de natuurlijke manier. Waarschijnlijk wordt de mens alleen maar slapper in de komende millennia, omdat we het alleen maar makkelijker krijgen.

En dat laat ik als Tweaker zijnde nog de voordelen van non-mechanische computers achterwege :)

Maar misschien moet je iets minder X-files kijken. Het is een goede en leuke serie, maar als je gaat geloven wat ze daar vertellen, dan zit je fout (hoop ik :) )
Zonder twijfel doen die lui achter de schermen meer wat wij weten, maar dat is alleen maar logisch. Ik denk niet dat je alles zou willen weten. Sommige mensen kunnen ook zonder die verschrikkingen die het leger achterhoud niet leven. Moet je eens kijken hoeveel van die frustration kids ronlopen op internet... niet leuk meer.

* Blue-eagle gaat weer aan het werk..

• BOCmetalhead
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 17-11-2025
Ik volgt de laatste paar maanden een hele leuke en interessante reeks programmas op BBC1 over gene en wat het nieuwste technologie heeft ontdekt.

Ze zijn nu zo ver dat ze zelfs foute gene aan bepaalde chromosooms kan vinden en veranderen en daarna de levens koers van hele families veranderen.

Maar ja, tegenover van dit, zijn we organismes wat geboren bent om te leren, en wat we leert bepaald hoeveel kennis we uiteindelijk bij elkaar verzameld. Ik ben niet precies zoals mijn moeder of zus of vader, alhoewel ik in sommige dingen dezelfde bent, dus hoe kan het dat mijn gene alles in mijn leven bepaald.

Maar ja, ik gooi het nu uit. Wat denken jullie daarvan?
hmmz de meeste engelse en amerikanen die ik ken spreken het beter! maar het is goed dat je het in iedergeval probeert ik ken er genoeg die het niet proberen uit angst verkeerde dingen te zeggen of het verkeerd uit te spreken :)

Hmmz tsja hoe dat kan ik denk nie dat we daar ooit achter zullen komen! de medische wetenschap is geloof ik nog niet zover dat ze daar alles uit kunnen halen... helaas want dat zou een hoop ziektes als kanker uit kunnen roeien

Metal to the bone

Pagina: 1