Toon posts:

Antec voeding rpm meter

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Kheb dus nu me nieuwe Antec voeding in bezit, me voltage op de 5 volt is 0.10 hoger dan me aopen voeding.

Ik zag tussen die mega bos aan kabel, ook een zwart met blauwe kabel, die moet toch een rpm waarde geven naar me bios.

Maar me epox8k7a+ heeft boven 2 aansluitingen met 3 pins voor die dingen, in de rechts boven zit me delta die ook goed uit leest, maar aan de linkerkant zit me antec, die op 0 blijf staan, kan dat goed kloppen, dat die meter geen rpm uitleest..

Ow jah, ik had deze voeding aangeschaft om me fsb is hoger te zetten omdat me 5v altijd onder de 4.75 kwam, nu blijf die altijd stabiel op 4.91 maar krijg nu hang ups bsod's en spontane reboots?

Kan het kloppen dat ik iets vergeet, of uhhh iets verkeerd heb aangesloten?

Me gewone kabel op me hd's cdroms enzo..

voeding kabel op me mobo..

special p4 kabel weggepropped..

nog een vage aansluiting, ook weggepropt..

Zijn wel veel kabel, pff proppen..

Maar wie ow wie kan me helpen..

• apa
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 11-08 09:42

apa

Run Forest, ruuuuuuuuuunnnnn!!

Mijn broer heeft een Chieftec-case gekocht en de voeding erin heeft ook zo'n rpm monitor. Bij hem is die geel/zwart van aansluitingen. Het ding geeft wel een signaal, maar erg stabiel is dat niet. Af en toe valt het rpm signaal volledig weg om een paar seconden later terug te komen. Hoe dat komt weet ik niet.

Het is ook een temp-controlled fan: als de psu warmer wordt, draait de psu-fan wat harder. Het signaal valt echter ook weg wanneer de fan draait, wat imho niet normaal is...

Misschien draait je fan gewoon niet?! Anyway: ik zou me daar niet te veel zorgen om maken. PSU's kunnen wel tegen wat warmte en er bestaan zo veel psu's zonder rpm monitor... die werken toch ook goed he?!

PC: R5-2600X | X370-Pro | 2x8GB | 960Pro 512GB | WD 4TB | GTX 660 | Eizo CX240 | Steinberg UR22MkII | JBL LSR305

Verwijderd

Topicstarter
hij draai i.i.g wel, tis alleen er zit een gedeelte aansluiting bij die me niet bekend voorkom, en misschien omdat ik die rpm kabel niet goed heb aangesloten, en zorg erdaar voor misschien dat ik spontane reboots krijg..

• apa
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 11-08 09:42

apa

Run Forest, ruuuuuuuuuunnnnn!!

Als je die kabel niet connecteert, reboot die dan ook constant? Zoja, dan ligt dat daar niet aan.

De connector voor rpm monitoring gebruikt 2 draaiden. Die komen uit op een 3-pins connector die je in je mobo moet pluggen. Je moet daarvoor de 2 uiterste pinnen gebruiken. De ene is de GND connector (meestal de zwarte) en de andere is de rpm-monitor. Welke links moet weet ik niet vanbuiten, maar dat zal je wel in de handleiding van je mobo vinden.

PC: R5-2600X | X370-Pro | 2x8GB | 960Pro 512GB | WD 4TB | GTX 660 | Eizo CX240 | Steinberg UR22MkII | JBL LSR305

Verwijderd

Topicstarter
dat plugje zit al goed, en tis een blauwe met zwarte combinatie jah, kzal hem is omdraaien kijken wat tie doe..

ff loeren,

Verwijderd

Ik heb ook een Antec-kast (635 geloof ik), en bij mij wordt de PSU-fan wel correct uitgelezen, zonder haperingen. Check even met de handleiding van je mobo of Antec wel de 2 draadjes naar de juiste 2 van de 3 pinnetjes van de connector heeft geleid? Eentje naar ground, de ander naar de counter.

Verwijderd

Topicstarter
Ok ik heb me rpm meter onderaan me mobo aangesloten nu heb ik wel, een goeie reading....

Verwijderd

Dus het enige wat dat blauw met zwarte kabeltje doet is het doorgeven van de rpm van je voedingsfannetje? Dan moet je mobo speciaal daarvoor dus een aansluiting hebben? Jouw Epox heeft dat wel dus zeg je, onderaan je bord,... mijn 8KHA+ denk ik niet? Ik heb gekeken maar zie niet zon aansluitinkje die nog over is! De 3 die er zijn zijn om power te leveren (en TEGELIJK het aantal RPM door te kunnen geven?) van 2xkastfan en 1x cpu.

Lijkt er dus niet op dat er met mijn bordje de rpm uitgelezen kan worden mbv dat leuke blauw/zwarte kabeltje.

Verwijderd

Op woensdag 13 februari 2002 20:12 schreef SALLY het volgende:
De 3 die er zijn zijn om power te leveren (en TEGELIJK het aantal RPM door te kunnen geven?) van 2xkastfan en 1x cpu.
Bingo. Het kabeltje van Antec heeft een 3-polig stekkertje waarvan er maar 2 gebruikt worden: de ground en de toerenteller. Ofwel: je kunt 'em op je mobo aansluiten voor de toerenteller, maar z'n +5V haalt de fan wel ergens anders vandaan. Het 3e pootje staat alleen maar +5V op voor de fan, die mag een fan ook best elders vandaan halen.

Verwijderd

Topicstarter
Jup klop, bijvoorbeeld, kheb een delta, die ik zeker niet aan me mammaplank ga hangen, dus daar zit ook alleen de blauwe draad aan, de andre voor de voeding, zit gewoon aan een kabel wara ik ook me hd aan heb hangen..

Verwijderd

Op woensdag 13 februari 2002 20:12 schreef SALLY het volgende:
Dus het enige wat dat blauw met zwarte kabeltje doet is het doorgeven van de rpm van je voedingsfannetje? Dan moet je mobo speciaal daarvoor dus een aansluiting hebben? Jouw Epox heeft dat wel dus zeg je, onderaan je bord,... mijn 8KHA+ denk ik niet? Ik heb gekeken maar zie niet zon aansluitinkje die nog over is! De 3 die er zijn zijn om power te leveren (en TEGELIJK het aantal RPM door te kunnen geven?) van 2xkastfan en 1x cpu.

Lijkt er dus niet op dat er met mijn bordje de rpm uitgelezen kan worden mbv dat leuke blauw/zwarte kabeltje.
Ik heb ook een Epox 8KHA+ met Antec voeding. Vlak bij je processor zitten 2 fan aansluitingen, 1 CPU fanaansluiting en 1 fan 1 aansluiting. Rechtsonderaan je mobo, dus onderaan je kast zit nog een fan 2 aansluiting. Sluit ik mijn Antec aan op aansluiting 2, dus onderaan mijn mobo dan leest MBM wel het toerental uit en zet ik hem op fan 1, dan niet.

Verwijderd

Topicstarter
klopt t kuttuh alleen is dat dat draaitje nu best strak gespannen staan, en uhh niet echt netjes, maar ok, tis het 1 of t andre

Verwijderd

Op donderdag 14 februari 2002 10:50 schreef dj-krok het volgende:
klopt t kuttuh alleen is dat dat draaitje nu best strak gespannen staan, en uhh niet echt netjes, maar ok, tis het 1 of t andre
Een echte "modder" verlengt ff de draadjes.:)

Verwijderd

Topicstarter
heheh hoor hem, kgeef best toe dat ik niet een echte "modder" ben maar uhh, twas zo ff makkelijker..
Pagina: 1