Toon posts:

DTT2500: satelieten vervangen door normale boxen

Pagina: 1
Acties:
  • 214 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Ik kon de topictitel niet veel duidelijker maken in de beperkte ruimte, maar hier nog wat extra info.

Ik heb een DTT2500 aangesloten op de digital out van mn live 1024. Nu hangen er bij mij aan de muur twee (voor mijn ruimte) vrijwel perfect gepositioneerde boxen die elk 60 Watt moeten kunnen verdragen (althans, dat is het maximale vermogen dat de versterker die erbij zat kon leveren). Als test heb ik een van de 5 satellieten van de DTT2500 vervangen door die normale box en persoonlijk vind ik de klank van de box wat 'voller' (ondanks dat ie alleen de hogere tonen weergeeft, de subwoofer van de DTT2500 doet het lage werk). Alleen kon ik nergens iets vinden over vermogen / imperidantie wat de DTT2500 versterker afgeeft. Er staat wel dat 7 Watt RMS wordt afgegeven per kanaal, maar met hoeveel watt komt dat overeen als je in 'normale stereomaten' rekent ? Ik kan de DTT voluit zetten zonder dat het geluid op de box echt vervormt, maar voor het gevoel ligt het geluidsniveau dichtbij het maximum wat de normale 60 Watt versterker af gaf.

Mijn vraag is eigenlijk, wat voor imperidantie-eisen worden gesteld aan de speakers die aan de DTT2500 hangen, want ik wil die boxen dus niet slopen/opblazen. En is het eventueel mogelijk om de 20 Watt van het subwoofer kanaal ook over deze boxen te laten lopen (de boxen hebben hetzelfde aansluitsysteem als de DTT2500: twee klemmen (1 zwart, 1 rood))? De boxen zijn twee-weg btw, maar woofer en tweater kan ik dus niet afzonderlijk aansluiten aan de buitenkant van de box. In de handleiding van de DTT2500 staat alleen beschreven dat 7 Watt RMS wordt afgegeven over de kanalen van de satelieten en 20 Watt (hier staat geen 'RMS' achter) op het subwooferkanaal, maar niets over imperidanties dus.

• JT
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 16-08 19:34

JT

VETAK y0

Vermogen boeit niet. Wat wel boeit is dat als je er 2 van die speakers aanhangt, dat het dan te zwaar word voor die versterker en dattie dan misschien 'paf!' zegt op hogere volumes :P

3600wp@115° oost | 825wp panels/750wp inv@13°/115° oost | 1475wp panels/1250wp inv@27°/205° graden zuid
Ecodan warmtepomp
Repo's: HA-Solar-control | HA-heatpump-planning | NR-HueTapDial-NextLevel

• Clithopias
  • Laatst online: 06-12-2024
ik heb ooit eens geprobeerd om twee normale boxen en een subwoofer aan een 2.1 setje te hangen. de subwoofer ging goed, toen 1 box erbij ging redelijk maar met iets hogere volumes gaf ie geen geluid en met twee boxen en die subwoofer deed ie het helemaal niet :)

• Termi
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 12:02
Schoef je dtt2500 open en kijk wat er in zit :? Bij mij (dtt2200) zaten 3 chips op een rij namelijk : Een van creative :?. En nog 2 andere. Volgens mij zorgt die van creative voor het digitale gedeelte + sub. En die andere 2 voor de satelites.

• aatos
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 16-08 23:34
je zal je boxen niet opblazen. en die dtt ook niet waarschijnlijk.

luister gewoon naar het geluid, zolang het niet ernstig vervormd (dus als er nog gewoon naar te luisteren is) is er niks kapot aan het gaan.

edit: en het advies om eens naar de chips te kijken??? dat kan ik toch ff niet helemaal volgen.

• Jag
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 16-08 16:05

Jag

De enige manier om erachter te komen wat voor impedantie te versterkers van de DTT2500 aankan, is door de sats open te maken en op de driver te kijken wat voor impedantie die heeft. Maar als de speakers die je eraan willen hangen 8 Ohm zijn, dan zou ik me niet al te druk maken over dat het kapot zou gaan.
maar voor het gevoel ligt het geluidsniveau dichtbij het maximum wat de normale 60 Watt versterker af gaf.
Dat komt omdat het verschil tussen 7 en 60 Watt niet zo groot is het doet vermoeden. Het verschil is namelijk iets minder dan 10 dB, het zelfde verschil als je op 2 meter afstand naar een speaker luistert en op 6 meter afstand.

• aatos
Op donderdag 14 februari 2002 05:25 schreef Jag het volgende:
De enige manier om erachter te komen wat voor impedantie te versterkers van de DTT2500 aankan, is door de sats open te maken en op de driver te kijken wat voor impedantie die heeft. Maar als de speakers die je eraan willen hangen 8 Ohm zijn, dan zou ik me niet al te druk maken over dat het kapot zou gaan.
[..]

Dat komt omdat het verschil tussen 7 en 60 Watt niet zo groot is het doet vermoeden. Het verschil is namelijk iets minder dan 10 dB, het zelfde verschil als je op 2 meter afstand naar een speaker luistert en op 6 meter afstand.
nouja, je hoeft ze natuurlijk niet open te maken. met een eenvoudige multimeter kan je de impedantie ook wel meten. (eigenlijk de weerstand ja, maar die komt verassend goed overeen met de impedantie)

• JT
  • Laatst online: 16-08 19:34

JT

VETAK y0

Op donderdag 14 februari 2002 13:40 schreef aatos het volgende:

[..]

nouja, je hoeft ze natuurlijk niet open te maken. met een eenvoudige multimeter kan je de impedantie ook wel meten. (eigenlijk de weerstand ja, maar die komt verassend goed overeen met de impedantie)
Denk ut niet......weerstand kan op frequentie xxxx veel lager zijn dan op frequentie yyyy.

3600wp@115° oost | 825wp panels/750wp inv@13°/115° oost | 1475wp panels/1250wp inv@27°/205° graden zuid
Ecodan warmtepomp
Repo's: HA-Solar-control | HA-heatpump-planning | NR-HueTapDial-NextLevel

• tbusquet
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 11-02 23:14
Op donderdag 14 februari 2002 13:40 schreef aatos het volgende:

[..]

Nee, dat is dus absoluut niet waar. ;)

"What are you doing ?" "Filming this dead bird." "Why ?" "Because it's beautiful." Gratis mij quoten is verleden tijd, iedere quote van mij kost vanaf nu €1,79 excl. 19% btw ©

• Polaris
  • Registratie: April 2000
  • Niet online
(overleden)
De weerstand zal misschien 0.1 ohm zijn of zo. De impedantie is veel hoger. Daarom is het ook zo akelig slecht voor je speakers om er gelijkspanning op aan te sluiten: de stroom wordt veel te hoog.

Verwijderd

Topicstarter
tnx zover. Ik heb de boxen geruild met de satellieten (welke ik niet open kan krijgen omdat mn schroevendraaier niet lang/smal genoeg is). De boxen hebben een imperidantie 6 Ohm (staat op de box aan de achterzijde), dus dat zal wel blijven werken zonder kapot gaan (ik draai 90% van de tijd op een laag volume)?

Het enige wat me nog niet geheel duidelijk is, of ik het signaal van de subwoofer ook kan aanbieden aan die boxen?
Ik weet niet zoveel van audio af, maar je mag toch zeker niet de + van de hoge freqencies en de + van de lage bij elkaar 'binden' (en ook de twee -'en) en in een box stoppen of wel ? Op de decoder krijg ik dus gewoon een voorversterkte bass-output voor degene die de DTT2500 niet kennen, dus de decoder openmaken lijkt me overbodig

• Jag
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 16-08 16:05

Jag

Op donderdag 14 februari 2002 14:13 schreef MadCat het volgende:
tnx zover. Ik heb de boxen geruild met de satellieten (welke ik niet open kan krijgen omdat mn schroevendraaier niet lang/smal genoeg is). De boxen hebben een imperidantie 6 Ohm (staat op de box aan de achterzijde), dus dat zal wel blijven werken zonder kapot gaan (ik draai 90% van de tijd op een laag volume)?

Het enige wat me nog niet geheel duidelijk is, of ik het signaal van de subwoofer ook kan aanbieden aan die boxen?
Ik weet niet zoveel van audio af, maar je mag toch zeker niet de + van de hoge freqencies en de + van de lage bij elkaar 'binden' (en ook de twee -'en) en in een box stoppen of wel ? Op de decoder krijg ik dus gewoon een voorversterkte bass-output voor degene die de DTT2500 niet kennen, dus de decoder openmaken lijkt me overbodig
Nee, dat kan niet. En je kan zeker niet de fases (rode draadje) van twee versterkers bij elkaar doen.

• aatos
Op donderdag 14 februari 2002 13:45 schreef JT het volgende:

[..]

Denk ut niet......weerstand kan op frequentie xxxx veel lager zijn dan op frequentie yyyy.
Op donderdag 14 februari 2002 14:06 schreef polaris het volgende:
De weerstand zal misschien 0.1 ohm zijn of zo. De impedantie is veel hoger. Daarom is het ook zo akelig slecht voor je speakers om er gelijkspanning op aan te sluiten: de stroom wordt veel te hoog.
ik heb het even opgemeten hier:

aldi speakers, opgegeven '4-8 ohm' gemeten: 3.8 ohm
allure boxen, geen opgegeven impedantie, gemeten: 4.1 ohm
panasonic speakers van een setje, opgegeven: 6 ohm, gemeten: 6.1 ohm

0.1 is dus in ieder geval onzin. ik heb verder geen theoretische onderbouwing van mijn stelling, maar ik denk dat de gemeten waarden vrij dicht in de buurt komen van de echte waarden

ohja, gemeten met een dynatek 9005. niet een extreem goed ding ofzo, maar beter dan een multimeter van een geeltje.

Verwijderd

Och , meestal meet je bij een 8 ohmige speaker iets van 6,5 ohm en bij een 4 ohmige iets van 3,5 ohm. Dan weet je wel genoeg.
Aangezien een satellietje het midden/hoog gedeelte voor z'n rekening neemt kun je de woofers (bij een tweewegsysteem laag/midden) van die boxen niet uit gaan sluiten en voor de sub gaan gebruiken, want dan wordt het midden/hoog van je versterker aan je tweeters toegevoerd, en dat vinden ze niet leuk.
'is trouwens impedantie, niet imperidantie.
Pagina: 1