Toon posts:

Linux besturen met andere pc?

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Hey ik ben een echt linux n00b en ben sinds kort bezig met mijn servertje. Nu begin ik het allemaal wel een beetje te snappen, dus de server zelf is niet het probleem. Ik heb echter gehoord, en gezien, dat je dmv een andere pc linux kunt besturen. Moet ik hiervoor een proggie hebben? Ik heb nl. gehoord dat dit ook via telnet kan, maar dan moet ik zeker eerst bepaalde poorten open zetten? (hoe?) Misschien kan iemand mij hierover wat meer vertellen.
thnx

Verwijderd

SSH is beter dan telnet. En PuTTY is een goede Windows client.

• x-wolf
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 01-05-2024
Als ik jou was zou ik geen telnet maar ssh gebruiken. Dat is een soort van telnet alleen dat encrypted. Voor meer info type in op je linuxbak: 'man ssh' en 'man sshd'

Verwijderd

Topicstarter
Die Putty ofzoiets, had ik al eens een keer gezien, dat werkte wel goed, maar moet ik daarvoor nog iets instellen op de serv? Enneh weet iemand waar ik dit kan downen?

• blaataaps
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
putty is te vinden op google, en ssh op openssh.org
(of apt-get install ssh).

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb nu dat putty, maar als ik probeer in te loggen op de ip van der serv, krijg ik steeds een fatal error: "connection refused" Weet iemand wat ik fout doe?

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 00:17
poort 22 moet open, en voor zover ik weet staat er iets in je HOSTS.DENY wat er helemaal niet in hoort, nml: ALL PARANOID ofzow, haal dat weg.
Verder krijg je ook een connection refused als er geen service draait, dus wees er zeker van dat je sshd hebt draaien.

Verwijderd

Moet je ssh niet 1st instaleren dan??? :)

• Wilke
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 23:18
Je moet inderdaad wel eerst de ssh server (ook wel daemon genoemd) installeren.

Welke linux-distributie gebruik je?

Verwijderd

Wat dacht je van webmin?
Is gratis, en gewoon ontzettend handig!

Verwijderd

host.allow maakt toch geen fluit uit? ssh gaat niet door tcp/wrapper (xinetd/inetd) tis een stand-alone server dus dan maakt host.allow niet zo veel uit. shoot men when i'm wrong :)

• Remenic
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 09-08 20:06
Op woensdag 13 februari 2002 19:00 schreef Lutjebroek het volgende:
Wat dacht je van webmin?
Is gratis, en gewoon ontzettend handig!
SSH kost ook geen reet ;)

Verwijderd

Ik gebruik hier VNC.

je moet dan VNC server op je linux installeren en dan kan je met VNC client je linux machine overnemen.

werkt goed.

• deadinspace
  • Laatst online: 16-08 16:08

deadinspace

The what goes where now?

Op donderdag 14 februari 2002 16:57 schreef handymen het volgende:
host.allow maakt toch geen fluit uit? ssh gaat niet door tcp/wrapper (xinetd/inetd) tis een stand-alone server dus dan maakt host.allow niet zo veel uit. shoot men when i'm wrong :)
*loads*
*aims*
*fires* >:)

sshd kan wel door tcpwrapper gaan. Ik weet niet of sshd daarvoor gecompiled moet zijn, of dat tcpwrapper zo transparant is dat dat niet nodig is, maar *hier* gaat sshd in ieder geval door tcpwrapper.

Verwijderd

Bij mij draait sshd stand-alone :)

Wel moest ik mijn client opgeven in /etc/hosts, anders werd 'ie niet geaccepteerd door de server.

• deadinspace
  • Laatst online: 16-08 16:08

deadinspace

The what goes where now?

Op vrijdag 15 februari 2002 09:00 schreef cr33p het volgende:
Bij mij draait sshd stand-alone :)
Dat is redelijk vaak het geval. Ook dan kan sshd van tcpwrapper gebruik maken.
Wel moest ik mijn client opgeven in /etc/hosts, anders werd 'ie niet geaccepteerd door de server.
Dat is dus waarschijnlijk omdat sshd via tcpwrapper gaat.
In je /etc/hosts.deny staat waarschijnlijk 'ALL: paranoid'. Dit houdt in dat alle IPs die proberen te connecten waarvan de reverse-resolve niet klopt niet binnenmogen.

Als computer 192.168.0.4 dan bij jou probeert te connecten, gaat tcpwrapper checken of de naam die bij 192.168.0.4 hoort ook weer terugwijst naar 192.168.0.4. Als de computer in kwestie niet in /etc/hosts staat en je hebt geen DNS server op je netwerk die daarvoor zorgt, dan lukt dat checken niet en wordt de computer geweigerd.

Als mijn desktop (192.168.0.5) op mijn workstation (192.168.0.8) wil connecten, dan checkt mijn workstation naar welke naam 192.168.0.5 reverse resolved. 192.168.0.5 resolved hier naar 'something.nowhere'. Dan kijkt hij waar 'something.nowhere' naar resolved, dat is naar 192.168.0.5. Dan lijkt het in orde en mag mijn desktop connecten.
Pagina: 1