Toon posts:

Surfclubhuis op zonne-energie?

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik ben lid van een windsurfvereniging, wij hebben een clubhuis aan een meertje. Dit clubhuis ligt helemaal afgelegen en we hebben er dus geen stroom. Omdat het vaak nogal donker is in dit gebouw, vroegen wij ons af of het mogelijk is om met behulp van zonnepanelen want engergie op te wekken. We hebben eigenlijk alleen maar licht nodig, en misschien kunnen we ook een autoradio aansluiten, maar meer ook niet.
Is dit mogelijk en wat hebben we hier allemaal voor nodig. en wat zou het ongeveer gaan kosten?

Erwin

• Cyberpope
  • Registratie: April 2000
  • Niet online

Cyberpope

When does the hurting stop??

Ja dit is mogelijk en er is zelfs subsidie voor te verkrijgen geloof ik. De kosten zijn wel behoorlijk hoor!

Probeer is wat informatie te krijgen bij
1) gemeente huis
2) Energie bedrijf -> deze hebben ooit leuke projecten en doen ook wel een sponseren of betalen. Ook zijn lease constucties mogelijk (hoewel jullie wel erg klein zijn)

With so many things coming back in style, I can't wait till loyalty, intelligence and morals become a trend again.......

• Cyberpope
  • Niet online

Cyberpope

Op woensdag 13 februari 2002 13:33 schreef Cyberpope het volgende:
Ja dit is mogelijk en er is zelfs subsidie voor te verkrijgen geloof ik. De kosten zijn wel behoorlijk hoor!

Probeer is wat informatie te krijgen bij
1) gemeente huis
2) Energie bedrijf -> deze hebben ooit leuke projecten en doen ook wel een sponseren of betalen. Ook zijn lease constucties mogelijk (hoewel jullie wel erg klein zijn)
Bij nader inzien is dit bovenste niet voor jullie van toepassing denk ik, veel te klein. Maar bij een boeren bond hebben ze wel lampen op zonne energie hoor ( 100 euro) en voor de autoradio is waarschijnlijk een accu makkelijker (gaat makkelijk 2 weken mee voordat je hem op hoeft te laten) tenzij een gigawatt kreng hebt.

With so many things coming back in style, I can't wait till loyalty, intelligence and morals become a trend again.......

• Polaris
  • Niet online
(overleden)
En voor de lampen heb je natuurlijk ook een accu nodig. Een beetje onpraktisch als ze alleen branden wanneer de zon schijnt...

• AxzZzeL
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 20-01 13:14

AxzZzeL

maakt oogsnoep

Misschien is het handiger om windturbines te bouwen omdat dat surfclubhuis aan de zee of aan een meer ligt (neem ik aan). Alleen hoe duur zo'n grote windturbine is weet ik ook niet maar lijkt mij aardig prijzig.

Waarom makkelijk doen als het ook moeilijk kan?

• Diadem
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 31-05-2023

Diadem

fossiel

Op woensdag 13 februari 2002 13:47 schreef polaris het volgende:
En voor de lampen heb je natuurlijk ook een accu nodig. Een beetje onpraktisch als ze alleen branden wanneer de zon schijnt...
*lol*

Idee zaklicht-op-zonneenergie *haha*

Volgens mij moet het best mogelijk zijn om dit te doe-het-zelven. Dus koop een paar zonnepanelen (kleintjes), schroef ze op het dak, hang er een accu aan etc.

Moet je wel even uitzoeken wat voor vermogen je nodig hebt enzo.

Build a man a fire, and he'll be warm for a day. Set a man on fire, and he'll be warm for the rest of his life - Terry Pratchett

Verwijderd

Op woensdag 13 februari 2002 13:52 schreef Diadem het volgende:

[..]

*lol*

Idee zaklicht-op-zonneenergie *haha*

Volgens mij moet het best mogelijk zijn om dit te doe-het-zelven. Dus koop een paar zonnepanelen (kleintjes), schroef ze op het dak, hang er een accu aan etc.

Moet je wel even uitzoeken wat voor vermogen je nodig hebt enzo.
hehe, ik vind het ministerie van verkeer ook altijd zo DOM!

LANTARENPALEN OP ZONNE ENERGIE |:( langs de snelweg, hoe dom kun je zijn |:( |:(
:o :7

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb dus zitten kijken in een conrad catalogus van 2001, daarin staan panelen van 300 gulden, maar ook van 34,95. Ik weet alleen niet wat voor een ik er nodig heb. Een windturbine is niet echt een oplossing, die zijn heel duur, en ons huis staat meestal uit de wind.
Maar ligt de stroomsterke aan de accu of aan het zonnepaneel??
En wat ik ook wel zou willen weten wat ik precies nodig heb, dus een paneel, accu en moet ik dan ook nog zo'n apparaatje hebben die het opladen regelt?
En ik snap ook niet helemaal hoe die capaciteit van die accu's werkt, hier staat er dus 1 van 6,6 Ah. Kan iemand mij uitleggen wat ik daarmee kan?

• Polaris
  • Niet online
(overleden)
De maximale stroomsterkte wordt bepaald door de accu. Bij een loodaccu kan die heel fors zijn. Daarentegen moet het zonnepaneel wel alle energie weer kunnen aanvullen die je uit de accu haalt.

Er is inderdaad speciale elektronica nodig om het laden te regelen. Vergeleken met zonnepaneel en accu is die niet erg duur.

De capaciteit van accu's wordt bepaald in ampere-uur. Dat is het product van de stroom en de tijd dat de accu deze kan leveren. Eentje van 6,6 Ah kan dus 10 uur lang 0,66A leveren of 5 uur 1,32A. Enzovoorts. Dit alles als hij helemaal vol is natuurlijk.

Verwijderd

Topicstarter
Hoelang zou ik dan 2 spaarlampen van zo'n 6 watt daarop kunnen laten branden. Je kan er vanuit gaan dat de accu helemaal vol is, want we komen meestal niet vaker dan 2x per week in het clubhuis. Het zijn natuurlijk wel 12 Volt lampen.

Verwijderd

Topicstarter
Dus ik sluit het zonnepaneel aan op de oplaadregelaar en daar sluit ik mijn accu op aan. Vervolgens sluit ik de lampen dus op mijn accu aan.
In mijn conrad catalogus staat een zonnepaneel dat 686 mW levert, een Nom.stroom van 38 mA en een Nom.spg. van 18V. Daarachter staat dat deze een 12 Volt accu kan laden. Dit paneel kost maar fl 34,95. Kan ik hiermee ook een auto accu laden?

Verwijderd

Topicstarter
Ik zoek ff mijn natuurkundeformules op:
Stel we hebben U=12 V en P=6 W, dan
P=U*I
I=6/12=0,5A
Dus zou 1 lamp ruim 10 uur kunnen branden op 1 volle accu van 6,6 Ah
Klopt dit?

• Polaris
  • Niet online
(overleden)
Een spaarlamp van 12V/6W neemt 0.5A. Twee samen dus 1A. Op een volle accu zouden ze zo'n 6 uur branden.

Dan het laden. Een auto-accu is 12V dus het moet er mee gaan. De tijd om hem helemaal te vullen bij 38mA bedraagt zo'n 175 uur ofwel een dikke week. Ik denk dat je wel een wat groter zonnepaneel nodig hebt. Daarbij komt nog dat het rendement geen 100% is, dus je moet in werkelijkheid nog langer laden.

Edit: ja, je berekening klopt wel ongeveer.

Verwijderd

Topicstarter
Dit is dus mogelijk:
zonnepaneel 1,8 W, 22V, 0,11A, fl.89,98
hiermee kan ik dan een accu van 6,6 Ah in ?6.6/.11=60 uur??? opladen??
dan heb ik dus een laadregelaar nodig ?fl.50,-?
en zou ik dan een accu van de autosloop kunnen halen, of moet ik echt een nieuwe hebben??
dus voor 200 gulden ben ik denk ik wel klaar?

Alleen heb ik dan nog geen radio. Weet er iemand toevallig hoeveel vermogen zo'n radio gebruikt? Dan zal er namelijk een iets groter paneel aan te pas moeten komen en een iets grotere accu. Wat is trouwens de capaciteit van een normale auto accu?

• Polaris
  • Niet online
(overleden)
Een auto accu heeft iets van 35-100 Ah capaciteit. Je hoeft hem natuurlijk niet helemaal te vullen. Houd er bij het bepalen van de laadtijd wel rekening mee dat het zonnepaneel zijn maximale stroom alleen levert als de zon er recht op valt. Bij bewolkt weer wordt het minder en 's nachts levert hij helemaal niets. Die laadtijd moet je dus minstens verdubbelen.

Hoeveel stroom een autoradio trekt weet ik niet, maar misschien kun je beter een opwindradio nemen, die heeft helemaal geen stroon nodig.

Accu's van de sloop zijn vaak al flink versleten, dus je neemt daarmee wel een risico.

Verwijderd

Topicstarter
Ik zou natuurlijk ook gewoon een radio'tje dat met een adapter werkt kunnen gebruiken, neemt denk ik minder vermogen, dan een autoradio.
Ik heb hier nu een paneel van 7.5 Watt-piek, 15 Volt en 0,5 Ampere. Deze laad dan een stuk sneller. Deze is in de aanbieding en kost maar 27 euro. Weet jij toevallig waar ik het beste 12 Volt lampen kan kopen?

• Polaris
  • Niet online
(overleden)
Hm, ik dacht eigenlijk dat je die lampen al had. Waar je ze kunt kopen zou ik niet weten. Ze konden wel eens duur zijn, want die TL-buisjes werken op hoge spanning dus op 12V moet er een omvormer tussen.

Heb je er al eens aan gedacht een kleine benzinegenerator te nemen? Andere mogelijkheid: neem een forse auto-accu die een van de leden af en toe meeneemt naar huis om op te laden.

Verwijderd

Topicstarter
dan ga ik toch liever voor zonnepaneel, we moeten namelijk normaal op de fiets, zo'n 6 km.
Ik ben nu een paneel tegengekomen:
7.5 Watt
15 Volt
0,5 Ampere
deze kost maar 27 euro's dus dat is nog wel te betalen.
dan een accu zoeken ergens
en een paar lampjes
en dan zijn we klaar

PS zijn koplampen van de auto niet gewoon 12 Volt, die zijn lekker goedkoop en mij lijkt dat die niet zo'n hele hoge stroomsterke hebben.

• Cyberpope
  • Niet online

Cyberpope

Die lampen zijn er ook al kant en klaar. Karwei / boerenbond / gamma heeft ze ook. Meestal bij de tuinverlichting. Laden overdag op, springen aan als het donker wordt. Ze doen het dan meestal een uurtje of 4.

Verwijderd

Topicstarter
Wat ben jij van plan dan? De lampen buiten zetten om op te laden en als je ze wilt gebruiken, neem je ze mee naar binnen?? De zonnepanelen zitten meestal vast aan die lampen, dus schiet je er binnen vrij weinig mee op...

• Polaris
  • Niet online
(overleden)
Autolampen zijn ook 12V, maar het rendement van TL-buizen is groter. Aangezien je zuinig moet zijn met stroom zou ik maar voor spaarlampen gaan.

Verwijderd

Topicstarter
Is het niet zo dat als we een accu van zo'n 70 Ah van de sloop halen, en die wat minder is, dat we dan toch nog genoeg, eruit kunnen halen? 70 Ah is natuurlijk toch veel te veel.

• Cyberpope
  • Niet online

Cyberpope

Op woensdag 13 februari 2002 20:19 schreef ZxCn het volgende:
Wat ben jij van plan dan? De lampen buiten zetten om op te laden en als je ze wilt gebruiken, neem je ze mee naar binnen?? De zonnepanelen zitten meestal vast aan die lampen, dus schiet je er binnen vrij weinig mee op...
Kom op man, een beetje tweakered heeft dat toch zo geregeld. Je hebt alleen de hardware uit de lamp nodig. draadje kun je verlengen.

Verwijderd

Topicstarter
Maar dat komt niet echt goedkoper uit.

• Polaris
  • Niet online
(overleden)
Inderdaad zal het ook wel lukken met een accu die al een deel van zijn capaciteit heeft verloren omdat je niet zoveel nodig hebt. Waarschijnlijk is een sloopexemplaar van 70 Ah dat de helft van zijn capaciteit kwijt is goedkoper dan een nieuwe van 35 Ah.

Verwijderd

Topicstarter
Meer heb ik dus niet nodig dan alleen een paneel, een laad regelaar, een accu en lampen?

Verwijderd

Waarom nemen jullie niet zo'n gezellige coleman (olie) lamp?

Brengt haast net zo veel licht op, en zorgt voor veel meer gezelligheid :7

Hoop ik natuurlijk niet dat die houten hut van jullie affikt :o
Pagina: 1