Toon posts:

Dynamische website ontwikkelen

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Mij is gevraagd een website te maken. Hierin heb ik wel enige ervaring, maar niet extreem veel. Hetgeen me gevraagd is, is een site te maken met o.a. een database erop etc etc.

Wat ook aanwezig moet zijn is een flexibele inhoud. Dat wil zeggen dat van enkele site-onderdelen de texten, plaatjes e.d. aangepast moeten kunnen worden zonder dat daarvoor flink ge-edit moet worden.

Hoe moet je zoiets nu aanpakken? Zijn er bestaande pakketten die mogelijkheden bieden tot het ontwikkelen van zulke sites? Of wordt het echt die-hard php coden geblazen? Of zijn er andere goede opties.

Tot sluit: ik ben niet te lui om te leren (heb echter niet extreem veel tijd) en heb enige vaardigheden met verscheidene programmeertalen..

• Willem
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 20:13
Een optie is je verdiepen in PHP en MySQL. Daarin kun je een Content Management Systeem bouwen die pagina's van je website dynamisch kan aanpassen. Dit is alleen wel veel werk, om goed te doen. Zou er niet zomaar aan beginnen.

Voor verdere info kun je bij [forum=14] terecht, maar vraag wel gericht, de mods zijn naar strenger als hier ;)

Motor (of auto) onderhoud bijhouden

Verwijderd

Als je niet veel tijd hebt en geen zin hebt om iets te leren, kan je er maar beter niet aan beginnen lijkt me zo.

• iain
  • Laatst online: 19-07-2017

iain

Full Flavor

php is niet extreem moeilijk als je al bijvoorbeeld java kent. er zijn wel goede tutorials te vinden op het inet, bijv http://hotwired.lycos.com/webmonkey (webmonkey dus)... mysql is lastiger (ook dit hangt van je ervaring af, maar de kans dat je hier ervaring mee hebt is kleiner, immers een beetje javascripten doet bijna iedereen).

Het is echt niet 's werelds moeilijkste taak, maar je moet er wat tijd in steken...

veel doen is mijn motto :)

I used to be an atheist, until I realised I was god.

Verwijderd

Wat is er toch met PHP :? .. er bestaan ook bijv. nog een ASP.

Ik zou zeggen schaf een boek aan naar keuze mbt je scriptingtaal die je wilt gaan gebruiken. In elk boek wordt ingegaan op het leveren van content gekoppeld aan een database.

Ook elk boek gaat in op toevoegen, wijzigen, verwijderen van content.

• prototype
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

prototype

Cheer Bear

Op woensdag 13 februari 2002 13:41 schreef Gordijnstok het volgende:
Wat is er toch met PHP :? .. er bestaan ook bijv. nog een ASP.

Ik zou zeggen schaf een boek aan naar keuze mbt je scriptingtaal die je wilt gaan gebruiken. In elk boek wordt ingegaan op het leveren van content gekoppeld aan een database.

Ook elk boek gaat in op toevoegen, wijzigen, verwijderen van content.
Even een overview:
PHP = gratis
ASP != gratis

PHP classes = gratis
ASP componenten != gratis

PHP Server = Gratis (apache,xitami etc..)
ASP Server != Gratis (chillisoft asp etc..)

ik kan nog even door gaan, maar alleen die 3 onderdelen al vind ik al ruim genoeg om voor PHP te kiezen :P, dan nog niet te beginnen over de syntax/performance :r
bovendien beschik je bij php ook nog eens over de mogelijkheid van zend encoder, om je broncode dus te encoderen voor betere e-commerce mogelijkheden (lees: piraten kunnen je broncode niet jensen) alhoewel een dergelijke optie ook voor asp bestaat door de componenten te compilen in visual basic, 'k weet echter niet wat dan duurder is, een zend compiler of een visual basic licensie.

• oh,when?
  • Registratie: April 2000
  • Niet online

oh,when?

...

Op woensdag 13 februari 2002 15:34 schreef prototype het volgende:

[..]

Even een overview:
PHP = gratis
ASP != gratis

PHP classes = gratis

ik kan nog even door gaan, maar alleen die 3 onderdelen al vind ik al ruim genoeg om voor PHP te kiezen :P, dan nog niet te beginnen over de syntax :r
wat een onzin..van jou had ik wel meer verwacht.

ASP is een ontwikkelomgeving en geen taal. Dat de meeste scripts in VBscript worden geschreven, daar kun je over discusseren maar de 'syntax' van ASP bestaat niet. In die zin is ASP dan ook helemaal 'gratis' (wat ook eigenlijk een rare term is, want het is Open Source. Dat wij daar zuinige nederlanders gelijk gratis aan verbinden. tja )

Daarnaast, waarom zou je voor een goed produkt niet willen betalen? Hosting kost geld, of dat nu is voor een PHP omgeving is, een J2EE, of .NET. Dus het gratis snap ik daarom ook niet echt.

Dus concluderend heb je geen 3 punten meer om op te staan en moet je uitkijken dat je niet omvalt van die PHP-stapel waarin je schijnbaar bent vastgeroest...

:+ ;)

"You're only as good, as what you did last week."

• Dennis
  • Laatst online: 00:15
dan nog niet te beginnen over de syntax/performance :r
Ik weet niet zo zeker of de performance van ASP zo slecht is...

• prototype
  • Niet online

prototype

Cheer Bear

Op woensdag 13 februari 2002 15:40 schreef oh,when? het volgende:

[..]

wat een onzin..van jou had ik wel meer verwacht.
we'll get back to that later :P
ASP is een ontwikkelomgeving en geen taal. Dat de meeste scripts in VBscript worden geschreven, daar kun je over discusseren maar de 'syntax' van ASP bestaat niet. In die zin is ASP dan ook helemaal 'gratis' (wat ook eigenlijk een rare term is, want het is Open Source. Dat wij daar zuinige nederlanders gelijk gratis aan verbinden. tja )
ASP is een ontwikkelomgeving, true, en over de syntax heb ik het nou juist. Je hebt de mogelijkheid tot javascript, VBscript en vast nog wel een andere, er is geen sprake van een homogene syntax. Wat jij dus maar fijn vindt. Stel ik ben een persoon die alleen maar VBScript heeft gezien in z'n hele leven en dan wordt gevraagd om een asp script te modifien geschreven in javascript. Zit ik best met een bek vol tanden dan. En zoals al is gezegd, ook geen punt om PHP en ASP mee te vergelijken, aangezien er onderscheid gemaakt moet worden tussen ontwikkelomgeving en webtaal.
Daarnaast, waarom zou je voor een goed produkt niet willen betalen? Hosting kost geld, of dat nu is voor een PHP omgeving is, een J2EE, of .NET. Dus het gratis snap ik daarom ook niet echt.
Ik doel hierbij dus op als server onderhoudende persoon. Ik kan zo een server installen voor clienten zonder dat 't meer kost dan 0 eurocent. Als ik dit truukje bij ASP wil flikken, ben ik echter toch een duit meer kwijt ivm chillisoft asp aanschaffen als ik 't nog enigzins 'gratis' wil houden, dus door op een *nix server te draaien. Ik kan natuurlijk geheel MS based software installen, maar dan hou ik weinig portomonee over :P
Dus concluderend heb je geen 3 punten meer om op te staan en moet je uitkijken dat je niet omvalt van die PHP-stapel waarin je schijnbaar bent vastgeroest...

:+ ;)
Denk jij :P

• prototype
  • Niet online

prototype

Cheer Bear

Op woensdag 13 februari 2002 15:40 schreef ddc het volgende:

[..]

Ik weet niet zo zeker of de performance van ASP zo slecht is...
is het ook niet, maar als je dat vergelijkt met PHP met zend optimizer(gratis) en evt zend cache(duur!) wellicht een verhaaltje anders :)

Verwijderd

[..]

Even een overview:
PHP = gratis
ASP != gratis

PHP classes = gratis

Voor je eigen hoompeejg alla, maar een klant vertrouwt meer op bewezen producten die algemeen in het bedrijfsleven worden geaccepteerd ipv een taal die ondanks dat die goed is, toch minder vertrouwd is.
ik kan nog even door gaan, maar alleen die 3 onderdelen al vind ik al ruim genoeg om voor PHP te kiezen :P, dan nog niet te beginnen over de syntax/performance :r
Als je gaat miereneuken over verschillen van 10-20ms, kun je net zo goed elke gebruiker van de website een T3 lijn aanbieden. ;) Overigens als je voor performance was gegaan had je moeten overstappen op ColdFusion Server 5, die trekt PHP+Zend er nog uit. ;)
bovendien beschik je bij php ook nog eens over de mogelijkheid van zend encoder, om je broncode dus te encoderen voor betere e-commerce mogelijkheden (lees: piraten kunnen je broncode niet jensen) alhoewel een dergelijke optie ook voor asp bestaat door de componenten te compilen in visual basic, 'k weet echter niet wat dan duurder is, een zend compiler of een visual basic licensie.
Als je broncode gaat encrypten betekend dit dat je een product gaat maken wat je niet in eigen beheer houdt. Simpele oplossing hiervoor is een factuurtje.

• prototype
  • Niet online

prototype

Cheer Bear

Op woensdag 13 februari 2002 15:49 schreef Gordijnstok het volgende:

[..]

Voor je eigen hoompeejg alla, maar een klant vertrouwt meer op bewezen producten die algemeen in het bedrijfsleven worden geaccepteerd ipv een taal die ondanks dat die goed is, toch minder vertrouwd is.
Gege, nou ik denk niet echt dat de topicstarter bezig is met een corporate site te builden dus... :) Bovendien biedt zend dergelijke services ook aan :+, voor additionele componenten, die natuurlijk e-commerce gericht zijn en ook wel wat mogen kosten. En dat minder vertrouwd, sja, daar gaat het hier niet om he? Zo te zien heb jij daar ook last van :+
[..]

Als je gaat miereneuken over verschillen van 10-20ms, kun je net zo goed elke gebruiker van de website een T3 lijn aanbieden. ;) Overigens als je voor performance was gegaan had je moeten overstappen op ColdFusion Server 5, die trekt PHP+Zend er nog uit. ;)
Dat is niet mierenneuken hoor :) Stel: heeeeeel veeel requests tegelijkertijd, dan is dat die ((10-20ms)*n).
En die coldfusion server?, hoeveel mag dat kosten? :) PHP+zend is nog altijd gratis nml :)
[..]

Als je broncode gaat encrypten betekend dit dat je een product gaat maken wat je niet in eigen beheer houdt. Simpele oplossing hiervoor is een factuurtje.
niets op tegen in te brengen, klopt geheel :)
maar aangezien we het hier over asp vs php in 't algemeen hadden, moeten we ook even op gebied van product development bestuderen :P

• Dennis
Op woensdag 13 februari 2002 15:54 schreef prototype het volgende:
Gege, nou ik denk niet echt dat de topicstarter bezig is met een corporate site te builden dus... :)
Waar baseer je dat op :?

• prototype
  • Niet online

prototype

Cheer Bear

Op woensdag 13 februari 2002 15:57 schreef ddc het volgende:

[..]

Een grote corporate site wordt meestal in teamverband gemaakt, er is in de post van de topicstarter alleen maar woorden als ik/mij gebruikt, dus ddc, ga even buitenspelen ipv mijn woorden proberen te mierenneuken :P, we weten allemaal wel dat je er niet tegen kan om uitgeluld te worden, of wil je dat ik even de topics erbij sleur :+, auw, die was best onder de gordel :P

Verwijderd

prachtig zo'n discussie >:)
Op woensdag 13 februari 2002 15:54 schreef prototype het volgende:
Gege, nou ik denk niet echt dat de topicstarter bezig is met een corporate site te builden dus... :) Bovendien biedt zend dergelijke services ook aan :+, voor additionele componenten, die natuurlijk e-commerce gericht zijn en ook wel wat mogen kosten.
Vraag Harry de Manager eens. Zegguh Harry ken jij Microsoft producten.. "Harry.. jahaaaa". Ennuh Harry .. "ken jij Zend producten".. dat is toch dat knopje in Microsoft Outlook om je email te verzenden?

Nu is dit een dom voorbeeld maar geeft wel aan waar ik naartoe wil ;) Verder, hoe groot is de professionele Zend support community vergeleken met die van een betaald product waar tevens een support centrum aanvast zit ;)

Voor jou zal het aan je reet roesten :) Maar een Manager wil zekerheid, hij runned namelijk de boel.
Dat is niet mierenneuken hoor :) Stel: heeeeeel veeel requests tegelijkertijd, dan is dat die ((10-20ms)*n).
En die coldfusion server?, hoeveel mag dat kosten? :) PHP+zend is nog altijd gratis nml :)
Die requests worden gecached en worden sneller uitgevoerd dan jij een scheet kunt laten :P ColdFusion Server kost inderdaad rond de 4000 dollar. Weeg dat af tegen de korte ontwikkeltijd en onderhoud op langere termijn dmv CF ,en PHP kost dan geld.
niets op tegen in te brengen, klopt geheel :)
maar aangezien we het hier over asp vs php in 't algemeen hadden, moeten we ook even op gebied van product development bestuderen :P
Ik weet het.. maar je zit zo vastgeroest aan 1 product dat ik je alleen met een snijbrander nog los krijg ;)

• OzBoz
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 09-09 19:36

OzBoz

.:.H.:.I.:.P.:.

MODBREAK
<hr>Een discussie is prima.. maar willen we ff kappen met het op de kast jagen/uit de tent lokken van mensen. Alvast dank.
<hr>

My Fizion | My 3D prints | LinkedIn

• prototype
  • Niet online

prototype

Cheer Bear

Op woensdag 13 februari 2002 16:02 schreef Gordijnstok het volgende:
prachtig zo'n discussie >:)
[..]

Vraag Harry de Manager eens. Zegguh Harry ken jij Microsoft producten.. "Harry.. jahaaaa". Ennuh Harry .. "ken jij Zend producten".. dat is toch dat knopje in Microsoft Outlook om je email te verzenden?

Nu is dit een dom voorbeeld maar geeft wel aan waar ik naartoe wil ;)
lol :+
ik geef toe dat ASP meer naamsbekendheid heeft dan PHP in die biz, maar dat staat enigzins los van deze discussie, die nu even gaat over de kwaliteit/mogelijkheden van de talen/omgevingen. Kan je ook opvatten als narrowmindness van Harry die alleen strikt bij ASP wil blijven :P
Verder, hoe groot is de professionele Zend support community vergeleken met die van een betaald product waar tevens een support centrum aanvast zit ;)
Geen idee, maar je vergeet dat PHP zelf open-source is en dat 't toch wel daarvoor behoorlijk goed in de schoenen staat. Maar ja, ik weet natuurlijk niet hoe 't met de andere kamp ervoor staat :), maar daar betaal je dan ook voor. Bovendien heb ik 't zelf niet zo met support (bibit :r)
Voor jou zal het aan je reet roesten :) Maar een Manager wil zekerheid, hij runned namelijk de boel.
[..]
Het ziet er dan eerder naar uit dat die manager last heeft van narrowmindness. Tom had ook zo'n dergelijke situatie ;).
Die requests worden gecached en worden sneller uitgevoerd dan jij een scheet kunt laten :P
Hey, blaat, ik kan zend cache er ook bij halen, dan hebben we ongeveer hetzelfde verhaal :P
ColdFusion Server kost inderdaad rond de 4000 dollar. Weeg dat af tegen de korte ontwikkeltijd en onderhoud op langere termijn dmv CF ,en PHP kost dan geld.
[..]
Heh? was dit niet asp vs php? vast verkeerde kanaal, even zappen ;), en CF is idd stoer, moet ik een dezer dagen ook aan zien te beginnen, zeer cleane syntax. Kortere ontwikkeltijd, weet ik nou net niet, hangt af van de programmeur, als die enigzins netjes met OOP heeft gewerkt.
Ik weet het.. maar je zit zo vastgeroest aan 1 product dat ik je alleen met een snijbrander nog los krijg ;)
Oh nee hoor zeker niet, het is enkel 1 produkt die ik wil vermijden ;)

Verwijderd

Op woensdag 13 februari 2002 16:05 schreef OzBoz het volgende:
MODBREAK
<hr>Een discussie is prima.. maar willen we ff kappen met het op de kast jagen/uit de tent lokken van mensen. Alvast dank.
<hr>
Erm.. dit is een heel normale discussie hoor. Er wordt niet gescholden etc. Er worden alleen argumenten gevraagd :)

• Willem
Gordijnstok:
En hier wilde ik even op inhaken.
--

"Joh, ken jij Microsoft producten ?"

"Pffff... breek me de bek niet open."

"Hoezo, is er iets dan ?"

"JA, dat kun je wel zeggen ja. Heb vandaag voor de zoooveelste keer m'n pc moeten formatteren omdat het maar bleef vastlopen... en om maar niet te spreken over alle negatieve publictiteit omtrend die zaak"

"Hmm, je hebt gelijk. Maar ja, wat anders?"
"Tja, heb wel een iets gehoord met een 'uniks'. Li, Lunox, Linux, ja dat was het! Maar ja, onbekend joh, geen ervaring mee."

Dus, two sides of the story:
* Microsoft: Goede marketing, dus bekend.
Maar: -over het algemeen slechte producten no flame intended >:)

* Linux: (of beter: Open Source): Slechte marketing, onbekend. Maar: technisch gezien wèl betrouwbaar, maar misschien nog wel te profi voor de thuisgebruiker.

Beide partijen hebben voor's en tegens.

• mbravenboer
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 06-11-2025
Grappig dat deze flames in W&G nog wel kunnen :+ . In P&W zie je dat niet vaak meer. Kennelijk zijn we er daar over heen geevolueerd 8-) ;) .

Blog, Stratego/XT: Program Transformation, SDF: Syntax Definition, Nix: Software Deployment

• prototype
  • Niet online

prototype

Cheer Bear

Op woensdag 13 februari 2002 16:11 schreef willem169 het volgende:

[..]

En hier wilde ik even op inhaken.
--

"Joh, ken jij Microsoft producten ?"

"Pffff... breek me de bek niet open."

"Hoezo, is er iets dan ?"

"JA, dat kun je wel zeggen ja. Heb vandaag voor de zoooveelste keer m'n pc moeten formatteren omdat het maar bleef vastlopen... en om maar niet te spreken over alle negatieve publictiteit omtrend die zaak"

"Hmm, je hebt gelijk. Maar ja, wat anders?"
"Tja, heb wel een iets gehoord met een 'uniks'. Li, Lunox, Linux, ja dat was het! Maar ja, onbekend joh, geen ervaring mee."

Dus, two sides of the story:
* Microsoft: Goede marketing, dus bekend.
Maar: -over het algemeen slechte producten no flame intended >:)

* Linux: (of beter: Open Source): Slechte marketing, onbekend. Maar: technisch gezien wèl betrouwbaar, maar misschien nog wel te profi voor de thuisgebruiker.

Beide partijen hebben voor's en tegens.
mooie conclusie :)

Verwijderd

:+ Ja die is leuk. Wil het niet dat een Manager meestal geen weet heeft van security issues van de Microsoft producten :)

Al weet die dat wel, dan wordt nog vaak voor het product gekozen. Het is alsof scholieren allemaal merkkleding willen dragen. Managers will graag ook merkproducten dragen :)

• Pelle
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 23:47

Pelle

🚴‍♂️

* Pelle komt prototype even bijvallen :)

Heb mijn afkeer van ASP (en dan met name VBscript) ook nooit onder stoelen of banken gestoken, en inderdaad ook om vrijwel dezelfde redenen die prototype ook noemt.

1. Doe mij maar gewoon een C-like syntax. VB(script)-syntax zuigt gewoon de pan uit.
2. Het is niet gratis.
3. Wat ik ervan gezien heb bij diverse mensen, bevalt me voor geen meter. Omslachtigheid wat de klok slaat.

Nou moet ik mezelf wel even relativeren door te zeggen dat ik er zelf te weinig ervaring mee heb om écht objectief te kunnen zijn.

Verder vind ik het onzin dat ASP betrouwbaarder of sneller zou zijn dan PHP. Kijk hier naar GoT. Dat draait prima met 40.000 users op een MySQL-db en PHP-scripts. Dat het soms wel eens brak loopt, komt door de forum-software, en heeft er dus niks mee te maken.

Nee, het gaat er bij mij niet in dat ASP heerst over PHP, zelfs niet bij grote sites met veel traffic.

/edit
En ik vergeet nog alle security-issues nog te noemen overigens. Het laatste lek in Apache kan ik me niet meer herinneren, terwijl bugfixes voor IIS/ASP aan de orde van de dag zijn.

En nog even een reactie op het verhaal van de manager:
Een goeie manager luistert naar z'n personeel, dat verstand van zaken heeft. Als de ontwikkelaars PHP (of Perl, of CF, of whatever) adviseren, dan ben je echt een prutser als je dan als manager toch voor ASP gaat kiezen.

• OzBoz

OzBoz

Op woensdag 13 februari 2002 16:14 schreef mbravenboer het volgende:
Grappig dat deze flames in W&G nog wel kunnen :+ . In P&W zie je dat niet vaak meer. Kennelijk zijn we er daar over heen geevolueerd 8-) ;) .
Optieften naar je eigen hok codeklopper! ;) Flames mogen niet maar de kinderen die nu met elkaar aan het babbelen zijn kennen elkaar IRL, onze meetings zijn wel succesvol >:) ;)

Verwijderd

Op woensdag 13 februari 2002 16:14 schreef mbravenboer het volgende:
Ja een scherp topic >:) Eigenlijk zou dit topic een andere naam moeten hebben. Trek Prototype uit zijn PHP sleur en laat hem kennis maken met het begrip 'meerkeuze'" :P :+

• Willem
mbravenboer:
Misschien ook alleen omdat 't een dialoog is tussen regulars :)

/edit
Zo dan, mbravenboer word metteen 3x gequote... En OzBoz was me voor.
En toch, in dezelfde minuut, best knap

• prototype
  • Niet online

prototype

Cheer Bear

Op woensdag 13 februari 2002 16:17 schreef Gordijnstok het volgende:

[..]

Ja een scherp topic >:) Eigenlijk zou dit topic een andere naam moeten hebben. Trek Prototype uit zijn PHP sleur en laat hem kennis maken met het begrip 'meerkeuze'" :P :+
Je bedoelt, trek Gordijnstok uit zijn ASP/CFM :)
nergens voor nodig hoor, 'k ben vrijwillig overgegaan tot het leren van Java/Jsp :)
Echter dat jij niet in wil zien dat PHP toch misschien boven ASP kan staan, dat is jouw probleem. Ik verdedig iig [marquee]HETGEEN, NIET TAAL[/marquee] waar ik zeker van ben, PHP dus als we het over PHP/ASP hebben. Dat jij dan misschien niet in wil zien dat PHP misschien toch beter is dan ASP, daar valt weinig op in te brengen :) Is een keus die je zelf neemt en zelf handhaaft.

• drm
  • Laatst online: 09-06-2025

drm

f0pc0dert

mbravenboer:
[sub]
* drm zag een mooi pleonasme[/sub]
"Er overheen geevolueerd" :D
Misschien komt dat omdat het in P&W al te vaak uit de hand is geescaleerd is :D ;)
</ot>

* drm vindt het maar een dubbele boel
Wat vindt de PHP-ontwikkelaar en/of open-source adept ervan dat hun software vaak commercieel verwerkt wordt :? (lees:in commerciele websites bijv.)

Music is the pleasure the human mind experiences from counting without being aware that it is counting
~ Gottfried Leibniz

Verwijderd

Op woensdag 13 februari 2002 16:20 schreef prototype het volgende:

[..]

Je bedoelt, trek Gordijnstok uit zijn ASP/CFM :)
nergens voor nodig hoor, 'k ben vrijwillig overgegaan tot het leren van Java/Jsp :)
Echter dat jij niet in wil zien dat PHP toch misschien boven ASP kan staan, dat is jouw probleem. Ik verdedig iig de taal waar ik zeker van ben, PHP dus.
Ik werk ook met PHP naast ASP en CF en JSP. Net wat er nodig is. Nu heb ik wel een voorkeur voor een bepaalde taal (goh.. welke zou dat nou zijn ;)), maar dat doet niet af dat ik wel eens echte pakkende argumenten wil horen om niet voor ASP te kiezen.

• mbravenboer
  • Laatst online: 06-11-2025
/me zat op al die quotes te wachten ;)
prototype: nergens voor nodig hoor, 'k ben vrijwillig overgegaan tot het leren van Java/Jsp :)
Kijk, dan wordt de wereld pas interessant ;) .
Ik verdedig iig de taal waar ik zeker van ben, PHP dus.
De taal PHP vergelijken met ASP is vrij kansloos denk ik ;) .

Blog, Stratego/XT: Program Transformation, SDF: Syntax Definition, Nix: Software Deployment

• Oefening
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
Op woensdag 13 februari 2002 15:57 schreef ddc het volgende:

[..]

Op dit:
Hierin heb ik wel enige ervaring, maar niet extreem veel.
Afgezien van het feit wat de technische voor- en nadelen van asp en php zijn is er gewoon veel maar dan ook veel meer over php te vinden op inet.

Heb je een script nodig? Zo gevonden voor php. Heb je een antwoord op een dringende vraag nodig? Zo gevonden voor php. Heb je tut's nodig? Zo gevonden voor php. Enz.

Niet dat er niets over asp te vinden valt (want ik zie de asp ondersteunende sites al aankomen ;)) maar php wordt over het algemeen toch beter ondersteund door de open source gemeenschap.

En dát is nou een erg belangrijk voordeel voor een beginner. :)

• Dennis
Op woensdag 13 februari 2002 16:23 schreef Gordijnstok het volgende:
Ik werk ook met PHP naast ASP en CF en JSP. Net wat er nodig is. Nu heb ik wel een voorkeur voor een bepaalde taal (goh.. welke zou dat nou zijn ;)), maar dat doet niet af dat ik wel eens echte pakkende argumenten wil horen om niet voor ASP te kiezen.
Voor serverside is dat Coldfusion volgens mij :)
Voor clientside is dat toch Gordijnstok Markup Language :? :+

• drm

drm

f0pc0dert

prototype:
Ik verdedig iig de taal (...) PHP (...) als we het over PHP/ASP hebben.
euhh... appelen... peren... :? ;)
Is een keus die je zelf neemt en zelf handhaaft.
Net zo goed als jij voor PHP hebt gekozen.

De fout die je maakt is dat er geen kwestie is van handhaven maar open staan voor andere technieken. Da's een van de belangrijkste dingen in de business

Music is the pleasure the human mind experiences from counting without being aware that it is counting
~ Gottfried Leibniz

• prototype
  • Niet online

prototype

Cheer Bear

Op woensdag 13 februari 2002 16:23 schreef mbravenboer het volgende:
/me zat op al die quotes te wachten ;)
[..]

Kijk, dan wordt de wereld pas interessant ;) .
[..]

De taal PHP vergelijken met ASP is vrij kansloos denk ik ;) .
doh, geez, sorry, tiep ik dat net zelf in ga ik weer de fout in. :+, ik ga nooit meer tot 3:00 pictonairy doen met willem/pelle :D

Verwijderd

Nee dat is momenteel niet meer aan de orde. Het web is zo groot dat voor alles wat je zoekt in welke taal dan ook een oplossing alla minute gevonden is.

Wat wel belangrijk is, is de learning curve. En die ligt gewoon hoger bij PHP dan bij ASP. Dat kan je gewoon niet ontkennen.

Dus voor iemand die net komt kijken in serverside scripting zou ik ASP aanraden om mee te beginnen. Heb je wat meer ervaring dan kun je je horizon nog verbreden met zegge PHP, JSP etc.. :)

• prototype
  • Niet online

prototype

Cheer Bear

Op woensdag 13 februari 2002 16:23 schreef Gordijnstok het volgende:

[..]

Same here hoor :)
'k heb al op vele punten jouw argumenten beaamt :)

Verwijderd

Op woensdag 13 februari 2002 16:28 schreef prototype het volgende:

[..]

Same here hoor :)
'k heb al op vele punten jouw argumenten beaamt :)
Maar nog niet alle punten >:) *D

• Pelle

Pelle

🚴‍♂️

Op woensdag 13 februari 2002 16:22 schreef drm het volgende:
* drm vindt het maar een dubbele boel
Wat vindt de PHP-ontwikkelaar en/of open-source adept ervan dat hun software vaak commercieel verwerkt wordt :? (lees:in commerciele websites bijv.)
Hmm, ik kan me niet voorstellen dat daar ook maar iemand wakker van ligt. Die open-source-projecten ontstaan vaak uit onvrede over het feit dat commerciële software te duur wordt gevonden. Of vanwege het feit dat monopoly-posities niet leuk zijn.

"Kom jongens, ik heb het helemaal gehad met dat ASP. Je betaalt je een slag in de rondte, en daarbij heeft het ook nog eens deze en deze en deze functionaliteiten niet. Weet je wat, we gaan gewoon onze eigen taal schrijven, en zullen dat ASP eens de markt uit concurreren. De hele wereld aan de PHP! Go go go!"

Nee, ik denk niet dat opensource-ontwikkelaars het erg vinden dat de software wordt gebruikt om commerciële doeleinden na te streven. Denk zelfs eerder dat ze het toe zullen juichen. Hoe meer mensen het gebruiken, hoe meer feedback, hoe meer input voor de ontwikkelaars, etc.
Het zou wat anders zijn als mensen een opensource project zouden gaan verkopen. Dus wanneer je morgen bij de FRS een cdrom koopt met PHP en Apache erop voor 3 geeltjes.
Dán zou ik wel pissig worden namelijk. Maar dat is dus heel wat anders dan iets gebruiken als tool om iets commercieels mee te bouwen. Want waar is die tool anders nog goed voor?

• Pelle

Pelle

🚴‍♂️

Op woensdag 13 februari 2002 16:25 schreef prototype het volgende:
ik ga nooit meer tot 3:00 pictonairy doen met willem/pelle :D
Hehe, je kon gewoon niet winnen, en dat wend je nu aan als excuus :+ ;)

/edit
typo, thnks drm

• Willem
Pelle:
Hehe, je kon gewoon niet winnen, en dat wendt je nu aan als excuus :+ ;)
/ot
lol :o en afgezien daarvan, heb ik mijn reputatie hoog moeten houden. En daardoor was ik vandaag über brak...
;)

• prototype
  • Niet online

prototype

Cheer Bear

Op woensdag 13 februari 2002 16:25 schreef drm het volgende:

[..]

euhh... appelen... peren... :? ;)
[..]

Net zo goed als jij voor PHP hebt gekozen.

De fout die je maakt is dat er geen kwestie is van handhaven maar open staan voor andere technieken. Da's een van de belangrijkste dingen in de business
Even voor de duidelijkheid, ik heb niets tegen ASP (nou ja, een klein beetje dan :+), als mij wordt gevraagd om een site te maken in ASP dan doe ik dat gewoon :), zonder erop in te haken, net als er aan mij gevraagd wordt om bv een site in PHP te maken. Ik sta altijd open voor nieuwe technieken, maar bij voorkeur heb ik dan liever technieken die een ander overtreffen of mij beter in de hand liggen. Net als bij gordijnstok verdedig ik mijn favoriet :) als je het mij zou vragen bij perl/asp/php/jsp dan kies ik het laatste, maar als het gaat om asp-php dan kies ik php. Dan kan je er nog hoog of laag over discussieren, feit is gewoon dat ASP nog steeds meer in trek is dan PHP in de e-commerce, dan kan je nog wel zulke discussies gaan voeren, ik denk dat je het eerst aan de man moet zien te brengen. Pas als je het aan de developer vraagt, krijg je zulke antwoorden :)

• prototype
  • Niet online

prototype

Cheer Bear

Op woensdag 13 februari 2002 16:31 schreef Pelle het volgende:

[..]

Hehe, je kon gewoon niet winnen, en dat wendt je nu aan als excuus :+ ;)
is dat een uitdaging? WELL IS IT?! :D :+
laten we niet vergeten dat jij gebruik maakte van spier-enhancers (bier) :P
Op woensdag 13 februari 2002 16:29 schreef Gordijnstok het volgende:

[..]

Maar nog niet alle punten >:) *D
Net als jij bij mij :) ;)

• Pelle

Pelle

🚴‍♂️

Op woensdag 13 februari 2002 16:40 schreef prototype het volgende:
is dat een uitdaging? WELL IS IT?! :D :+
Als ik vannacht nog online ben, dan daag ik je uit ja :)
laten we niet vergeten dat jij gebruik maakte van spier-enhancers (bier) :P
Daar heb je gelijk in.. zat zwaar aan de Hertog Jan doping vannacht, en aan de oud-hollansche scheepsknopen drop :9

Verwijderd

[trollalalala]
Eigenlijk kunnen we dus wel de conclusie trekken dat ColdFusion gewoon beter is dan alle andere talen :+ :+ :+
[/alalalalllort]

Hapt u maar, hapt u maar >:)

• prototype
  • Niet online

prototype

Cheer Bear

Op woensdag 13 februari 2002 16:44 schreef Gordijnstok het volgende:
[trollalalala]
Eigenlijk kunnen we dus wel de conclusie trekken dat ColdFusion gewoon beter is dan alle andere talen :+ :+ :+
[/alalalalllort]

Hapt u maar, hapt u maar >:)
over narrowminded gesproken ;)

betere conclusie:
er is geen beste, hangt af van doeleinde :)
(maar PHP roelt toch stiekempjes wel een beetje meer dan ASP }:O ;) :D)

• Pelle

Pelle

🚴‍♂️

* Pelle heeft net in de gouden gids een ASP-uitdrijver gevonden

Samen met prototype kom ik straks even langs daar in Apeldoorn om je te kastijden met de PHP-roede en de Open Source Zweep >:) ;)

• drm

drm

f0pc0dert

Als een taal geen nette OOP ondersteunt is het geen taal.

* drm and hides

</flauw>

prototype>
Nou, dan heb je gelijk. Ik vind PHP ook een stuk beter, maar dat komt vooral omdat de eerste encounter die ik had met ASP in VBScript stond en dat is dus het ranzigste wat er bestaat.

Plus ik heb een voorliefde voor alles wat in de verste verte te maken heeft met C(++), dus ook voor Java. Dus daar geef ik je ook al gelijk in.

CFM heb ik geen ervaring mee, dus daar kan ik ook niets over zeggen.

~ Gottfried Leibniz

• prototype
  • Niet online

prototype

Cheer Bear

Op woensdag 13 februari 2002 16:53 schreef Pelle het volgende:
* Pelle heeft net in de gouden gids een ASP-uitdrijver gevonden

Samen met prototype kom ik straks even langs daar in Apeldoorn om je te kastijden met de PHP-roede en de Open Source Zweep >:) ;)
We doen dit voor je eigen bestwil gordijnstok, dus werk rustig mee of we moeten je bruut OpenSourcen :P

• prototype
  • Niet online

prototype

Cheer Bear

Op woensdag 13 februari 2002 16:53 schreef drm het volgende:
Als een taal geen nette OOP ondersteunt is het geen taal.

* prototype and hides

</flauw>

prototype>
Nou, dan heb je gelijk. Ik vind PHP ook een stuk beter, maar dat komt vooral omdat de eerste encounter die ik had met ASP in VBScript stond en dat is dus het ranzigste wat er bestaat.

Plus ik heb een voorliefde voor alles wat in de verste verte te maken heeft met C(++), dus ook voor Java. Dus daar geef ik je ook al gelijk in.
psies alles wat ik wil zeggen alleen omvat in 1 post :|, drm, leer mij dat 's ff ;)

• drm

drm

f0pc0dert

prototype:
psies alles wat ik wil zeggen alleen omvat in 1 post :|, drm, leer mij dat 's ff ;)
Ruilen voor photoshop kennis? ;)

~ Gottfried Leibniz

Verwijderd

Ga je voor gratis en de rommel die opensource met zich meebrengt? Wil je geen enkele keuze hebben kwa syntax? Wil je alles onder je eigen controle hebben? Wil je niet afhankelijk zijn van componenten? Kies dan php.

Ga je voor object georienteerd programmeren met verschillende talen tot je beschikking op supersnelle server software? Wil je ook alles kunnen door middel van eigen classes en componenten? Wil je de voordelen van server controls? Wil je het nieuwste van het nieuwste en ben je niet anti-microsoft? Ga dan voor ASP.NET.

Wil je zekerheid en een relatief makkelijke taal met alle basis elementen die je als beginner nodig hebt? Kies dan Classic ASP.

Ik vergeet heel veel voor en nadelen, maar de keuze wordt toch bepaald op een eigen voorkeur.

/me gaat weer maffen, ziek zijn sux :( :( ( :r ) :(

Edit: damnit, Blue-eagle op account broertje :( heeft ie weer zitten inbreken op m`n eigen pc :(

• drm

drm

f0pc0dert

<ontzettend flauwe mode>
SuperCell:
Ga je voor gratis en de rommel die opensource met zich meebrengt? Wil je geen enkele keuze hebben kwa syntax? Wil je alles onder je eigen controle hebben? Wil je niet afhankelijk zijn van componenten? Kies dan php.
• Wil je componenten gebruiken, maar noem je ze liever "classes" en wil je ze eenvoudig zelf kunnen schrijven?
• Wil je liever een syntax die per definitie overal hetzelfde is, die ruime keuze biedt en goed leesbaar is?
kies dan php
Ga je voor object georienteerd programmeren met verschillende talen tot je beschikking op supersnelle server software? Wil je ook alles kunnen door middel van eigen classes en componenten? Wil je de voordelen van server controls? Wil je het nieuwste van het nieuwste en ben je niet anti-microsoft? Ga dan voor ASP.NET.
• Wil je liever UNIX(-family) software omdat die betrouwbaarder is en niet hoeft te zeuren over 99,9% guaranteed uptime, omdat iedere "internetspecialist" weet dat een uptime nooit gegarandeerd kan worden?
• Wil je je servercontrols uit kunnen breiden al naar gelang iedere mozes ze geschreven heeft, en er vervolgens alles aan kunnen configureren als je je maar een beetje inleest?
kies dan php
Wil je zekerheid en een relatief makkelijke taal met alle basis elementen die je als beginner nodig hebt? Kies dan Classic ASP.
• Zekerheid?
• Wil je een absoluut makkelijke taal die in beginsel structuur heeft en logisch in elkaar zit, en ben je zelf logisch in je hoofd?
kies dan php
</ontzettend flauwe mode>

Ik wil maar zeggen dat er geen andere argumenten zijn behalve smaak / emotie.

~ Gottfried Leibniz

• prototype
  • Niet online

prototype

Cheer Bear

Op woensdag 13 februari 2002 17:14 schreef drm het volgende:
<ontzettend flauwe mode>
[..]

• Wil je componenten gebruiken, maar noem je ze liever "classes" en wil je ze eenvoudig zelf kunnen schrijven?
• Wil je liever een syntax die per definitie overal hetzelfde is, die ruime keuze biedt en goed leesbaar is?
kies dan php
[..]

• Wil je liever UNIX(-family) software omdat die betrouwbaarder is en niet hoeft te zeuren over 99,9% guaranteed uptime, omdat iedere "internetspecialist" weet dat een uptime nooit gegarandeerd kan worden?
• Wil je je servercontrols uit kunnen breiden al naar gelang iedere mozes ze geschreven heeft, en er vervolgens alles aan kunnen configureren als je je maar een beetje inleest?
kies dan php
[..]

• Zekerheid?
• Wil je een absoluut makkelijke taal die in beginsel structuur heeft en logisch in elkaar zit, en ben je zelf logisch in je hoofd?
kies dan php
</ontzettend flauwe mode>

Ik wil maar zeggen dat er geen andere argumenten zijn behalve smaak / emotie.
haha drm, je t'aime O+ :* ;), 'k was net bezig met een dergelijke reply... blijft nu alleen nog maar weinig over om op te replyen :|

• Tim Schuhmacher
  • Laatst online: 13-09 17:11

Tim Schuhmacher

abasios

leuke topic,

hoe zou het met Dee-ehn zijn/ Dee-ehn? jaja de topicstarter!

• drm

drm

f0pc0dert

prototype:
haha drm, je t'aime O+ :* ;), 'k was net bezig met een dergelijke reply... blijft nu alleen nog maar weinig over om op te replyen :|
hehehe, any time ;)

trouwens, als je een { gebruikt ipv een | krijg je :{

~ Gottfried Leibniz

• oh,when?
  • Niet online

oh,when?

...

Op woensdag 13 februari 2002 16:33 schreef prototype het volgende:

[..]

Even voor de duidelijkheid, ik heb niets tegen ASP (nou ja, een klein beetje dan :+), als mij wordt gevraagd om een site te maken in ASP dan doe ik dat gewoon :),
[...]

*kuch*

* oh,when? kent nog een leuk verhaaltje over een developert(tje) die het maar niet voor elkaar krijgt een bibit-module te schrijven in zijn geliefde taal dus het maar uit wanhoop in ASP moet doen..

</steekonderwater>

;) :+ >:)

* oh,when? is weer terug van skaten...

• prototype
  • Niet online

prototype

Cheer Bear

Op woensdag 13 februari 2002 17:50 schreef oh,when? het volgende:

[..]

[...]

*kuch*

* oh,when? kent nog een leuk verhaaltje over een developert(tje) die het maar niet voor elkaar krijgt een bibit-module te schrijven in zijn geliefde taal dus het maar uit wanhoop in ASP moet doen..

</steekonderwater>

;) :+ >:)

* oh,when? is weer terug van skaten...
ik ken een leuk verhaaltje dat nog niet van toepassing is, gaat ongeveer zoiets van dat de developer(tje) zegt dat de opdrachtgever het anders zelf maar moet gaan maken :P :+, aangezien hij 't toch zo goed zelf weet :o

• Dennis
Op woensdag 13 februari 2002 17:56 schreef prototype het volgende:
ik ken een leuk verhaaltje dat nog niet van toepassing is,
:? :?

• prototype
  • Niet online

prototype

Cheer Bear

Op woensdag 13 februari 2002 17:58 schreef ddc het volgende:

[..]

:? :?
dennis, ga buiten spelen :P
voor jou onduidelijke taal voor oh,when? en mij kan 't praktisch niet duidelijker ;) :+, niet waar owen? ;)
gone of to the party

• Dennis
Op woensdag 13 februari 2002 17:59 schreef prototype het volgende:
Heb toenstraks al buitengespeeld, ik ga niet weer hoor :P

• Blue-eagle
  • Registratie: September 2000
  • Niet online
Simpel gezegd komt het neer op het volgende:

Je bent een volslagen idioot als je voor MS kiest, want het kost geld en het loopt altijd vast.

Je bent "da man" als je voor PHP kiest, want PHP is de snelste, loopt op Unix en Linux en dus nooooit vast. Het is veiliger en het kost niks.

Waarom kiezen er dan zoveel mensen voor MS`s ASP(.NET) ??

Voor mij was de overtuiging omdat ik ervaring had met VB, wat dus (voor zover ik weet) niet in een PHP omgeving gaat.
En 2 jaar geleden vond ik ook de opensource sites zo`n rotzooi, nog steeds. Onduidelijke rotbestanden, het installeren van zo`n taal als php onder linux o.i.d. is al een vak apart.
Eigenlijk wil ik er de moeite gewoon niet voor doen, maar da`s mijn probleem :)

Er zijn voor mij geen redenen om met PHP te gaan werken :P

• OzBoz

OzBoz

MODBREAK Part-2
Op woensdag 13 februari 2002 17:59 schreef prototype het volgende:

[..]

voor jou onduidelijke taal voor oh,when? en mij kan 't praktisch niet duidelijker ;) :+, niet waar owen? ;)
gone of to the party
Prototype kereltje, jij bent best wel slim dus ik weet dat je me begrijpt als ik zeg dat je even moet kappen.

Sommige dingen zijn erg leuk en vervelende opmerkingen maken over mensen die je goed genoeg kent, prima, maar doe dat alleen met mensen waarvan je weet dat ze er ook tegen kunnen.

Verwijderd

Op woensdag 13 februari 2002 18:10 schreef Blue-eagle het volgende:
Simpel gezegd komt het neer op het volgende:

Je bent een volslagen idioot als je voor MS kiest, want het kost geld en het loopt altijd vast.
Tenzij je met de support erop juist extra inkomsten kunt verkrijgen :) Al die uurtjes dat je bezig bent in Windows Update voor patches en service packs kan ik rustig besteden onder het genot van een heerlijke walmende kop koffie, en de uren kan ik toch lekker factureren.

Als een site niet al te regelmatig een update krijgt raad ik een CMS ook niet aan. Dan kan ik die uren weer factureren, en is de klant ook blij. :)
Je bent "da man" als je voor PHP kiest, want PHP is de snelste, loopt op Unix en Linux en dus nooooit vast. Het is veiliger en het kost niks.
Opensource brengt risico's met zich mee qua veiligheid. ik zou het niet in me hoofd halen om PHP voor e-commerce te gebruiken. Dat hangt bij mij het idee in mijn achterhoofd dat er altijd mensen weten hoe PHP qua source draait en er evt. misbruik van kunnen maken. Ik voorkom liever, wetende dat decompilers nog immer niet goed werken (for gods sake).

Overigens heb ik wel is een PHP vastloper gehad. Apache deed het, PHP 4 niet meer. Bij restart van de server wel weer.
Waarom kiezen er dan zoveel mensen voor MS`s ASP(.NET) ??
Niet vanwege de kwaliteit van ASP.Net maar vanwege de marketing rond ASP.net :) Ik noem nog even een quote: "Microsoft reinvented Java".
Voor mij was de overtuiging omdat ik ervaring had met VB, wat dus (voor zover ik weet) niet in een PHP omgeving gaat.
En 2 jaar geleden vond ik ook de opensource sites zo`n rotzooi, nog steeds. Onduidelijke rotbestanden, het installeren van zo`n taal als php onder linux o.i.d. is al een vak apart.
Eigenlijk wil ik er de moeite gewoon niet voor doen, maar da`s mijn probleem :)
Nee dat is niet alleen jouw probleem. Er zijn genoeg hobbyisten die weten wat ze moeten doen, en hoe ze het moeten doen, en waar ze het vandaan moeten halen. Maar in het bedrijfsleven valt dat vies tegen.
Er zijn voor mij geen redenen om met PHP te gaan werken :P
Maar je horizon verbreden is nooit slecht. Nu ben ik een ontzettend nieuwschierig persoon, wil zoveel mogelijk te weten komen, en heb thuis momenteel 50+ boeken staan mbt webdevelopment. Van Asp, Php, Jsp, Cdml, Cf etc. Ik heb ze ook allemaal gelezen.

Wat altijd leuk is, is het porten van gemaakte Applicaties naar andere scripting. Zo kom je tekortkomingen tegen in talen.

Verwijderd

Eigenlijk wil ik er de moeite gewoon niet voor doen, maar da`s mijn probleem
Hier hebben we systeembeheerders voor.

En over dat gedoe van veiligheid ben ik ook niet echt te spreken. Maakt geen ruk uit in wat voor programmeertaal je het maakt die e-commerce sites, zolang jij je functies goed inkapseld is er nix aan de hand.

Ik ben een liefhebber van PHP/MySQL op freebsd, dit puur dankzij de flexibiliteit en betrouwbaarheid.

• Yellow|A
  • Niet online

Yellow|A

Allotaja of rock and rollah

* Yellow|A kom,t even uit zijn dag lang durend gezeur over project management en creatief project ontwikkeling

PHP is prachtig, maar voor een klant is PHP net als dat Bep het meisje dat op de kermis zingt. ASP komt qua naamsbekendheid over als Britney Spears.

Klinkt erg duf, maar ga me niet inhoudelijk ermee bemoeien, zijn andere mensen beter geschikt voor, maar als je wat wil verkopen, dan ...

De opensource vs het boosaardige MS discussie hebben we al gehad en heeft iedereen zijn volwassen en onvolwassen mening al over geventileerd, dus...

* Yellow|A had nog een statement maar is deze vergeten, dus...

Het woord van vandaag is padkaart. Afrikaans voor wegenatlas. Padkaart.

|{ brrr }] |

Verwijderd

Op woensdag 13 februari 2002 19:44 schreef Dhole het volgende:

[..]

Hier hebben we systeembeheerders voor.

En over dat gedoe van veiligheid ben ik ook niet echt te spreken. Maakt geen ruk uit in wat voor programmeertaal je het maakt die e-commerce sites, zolang jij je functies goed inkapseld is er nix aan de hand.

Ik ben een liefhebber van PHP/MySQL op freebsd, dit puur dankzij de flexibiliteit en betrouwbaarheid.
Wat betreft veiligheid kies ik niet voor PHP. Omdat het opensource is kan een ieder zo op zijn gemak de source bekijken. De risico's op een exploit is wat mij betreft te groot bij open source software.

MySQL is leuk voor kleine sites maar meer ook niet. Tot een bepaald aantal records is MySQL sneller dan welke rdbms dan ook, maar dat aantal is zo gehaald bij een grotere site, en dan wint een MSSQL of een Oracle8-9i, het makkelijk van MySQL.

Verder mist MySQL teveel mogelijkheden (zelfs na InnoDB nog) om effectief te functioneren in een omgeving met veel traffic, en om een effectief DBModel op te zetten welke stabiel en snel kan functioneren onder hoge druk.

• Pelle

Pelle

🚴‍♂️

Op woensdag 13 februari 2002 20:01 schreef Yellow het volgende:
PHP is prachtig, maar voor een klant is PHP net als dat Bep het meisje dat op de kermis zingt. ASP komt qua naamsbekendheid over als Britney Spears.
Maar dat is dus verse onzin. Een klant komt bij ons omdat wij iets bieden wat de klant zelf niet kan, namelijk het bouwen van een site met bepaalde functionaliteiten. Denk hierbij aan een CMS, een shop, een personalized email-verzendsysteem, een track/trace systeem, enz.

En dan vertellen wij de klant dat wij dat in PHP doen. En die slikt dat, want wij hebben er verstand van en hij niet. Want had de klant het wel gehad, dan was hij zelf wel aan de slag gegaan met z'n eigen favoriete development-omgeving.

• Pelle

Pelle

🚴‍♂️

Op woensdag 13 februari 2002 20:07 schreef Gordijnstok het volgende:
Wat betreft veiligheid kies ik niet voor PHP. Omdat het opensource is kan een ieder zo op zijn gemak de source bekijken. De risico's op een exploit is wat mij betreft te groot bij open source software.
Juist het feit dat iets open source is en iedereen eraan mee kan ontwikkelen, heeft als voordeel dat heeeel veel bugs en exploits snel gevonden worden. Een inhouse-ontwikkeld product als ASP/IIS heeft dat voordeel niet.

En nogmaals, zet een opensource-server als Apache nou eens naast het door het machtigste bedrijf te wereld ontwikkelde IIS. Dan steekt IIS daar toch heeeeel schraal bij af? En zo kunnen we die discussie nog wel even verder doortrekken naar Linux vs. Windows.
MySQL is leuk voor kleine sites maar meer ook niet. Tot een bepaald aantal records is MySQL sneller dan welke rdbms dan ook, maar dat aantal is zo gehaald bij een grotere site, en dan wint een MSSQL of een Oracle8-9i, het makkelijk van MySQL.

Verder mist MySQL teveel mogelijkheden (zelfs na InnoDB nog) om effectief te functioneren in een omgeving met veel traffic, en om een effectief DBModel op te zetten welke stabiel en snel kan functioneren onder hoge druk.
Eens. MySQL kent z'n beperkingen, en zeker qua foreign key constraints, stored procedures en views. Maar verkijk je niet op de hoeveelheid data die MySQL aankan. Menig site waar een peperdure Oracle-licentie achter hangt, heeft 100 keer minder records en requests/sec dan de db hier op GoT, en die doet z'n werk nog steeds prima.

Ik zeg dus niet dat MySQL beter is dan Oracle, MSSQL of Ingres, maar wel dat voor veel bedrijven zaken een MySQL-db ook zou volstaan in plaats van de db's met ranzig prijzige licenties die ze nu hebben.

• Willem
Yellow:
Het rare vind ik dus, dat als wij tegen onze klanten zeggen:

--
Kijk eens wat handig! Een CMS! Daar kunt u zelf uw website mee onderhouden! Het is in PHP geschreven en maakt op onze UNIX webserver gebruik van een MySQL database.

"O. Handig. Maar wat is dat precies, Peehaapee?"

Dat is de programmeertaal.

"O. Nou, doe maar dan."
--

Als we hadden gezegd, "Dat is de invalid pointer operation declarabe var int string met dataflow on chache hosts..." dan was het ook goed geweest.

Het enige wat ik bedoel te zeggen is dat het voor klanten geen ene hol uitmaakt in welke taal de (web)applicatie geschreven word, als (of zolang):

1. Het maar werkt
2. Het geld oplevert
3. Het maar compatible is met vanalles
Dat bijvoorbeeld je site het ook in NS doet...

En dit is slechts een klein rijtje van eisen die de klant mijns inziens mag stellen aan een applicatie. En tja, als wij zouden zeggen: "We maken uw applicatie wel met ASP hoor! Dat is van Microsoft, dus het zit wel snor!" Dan hadden zo ons ook geloofd, maar ja, het is vaak maar afwachten van wat het moet worden (geen ervaring mee overigens).

Een ander puntje nog is de veiligheid. drm Had het er al even over, en ik kan me wel vinden in zijn visie. Dat gelul van Microsoft dat ze voor 99,999 (the 5 9's) % kunnen garanderen dat de webservers die op een Microsoft Operating System draaien niet vastlopen.

Grotere onzin heb ik weinig gehoord. Net als drm zegt "Niemand kan wat dat betreft iets garanderen", kan Microsoft dat al helemaal niet. En hoevaak jongens, zucht, hoe vaak heb je wel niet de berichtjes op webwereld.nl gelezen over dat er weer een beveiligingslek is gevonden in 1 der Microsoft producten? Man, kijk voor de gein eens naar FreeBSD. Ho: Qua security en stabiliteit: ZO VAST ALS EEN HUIS. Geen enkele IIS op Win2k die daaraan kan tippen.
Believe me.

Maar goed, ik ga een hoop dingen door elkaar heen gebruiken, en dat is niet echt helemaal de bedoeling geloof ik, maar dat geeft niet. Waarschijnlijk komt het omdat ik een persoonlijke voorkeur heb voor UNIX related producten en een (natuurlijke?) afkeer van dingen die bij Microsoft vandaan komen.

Gelukkig weet ik dat de mensen die in deze thread participeren zich wel raad weten met replies van anderen dus dat zit wel ok. Ook wil iedereen hier wel iets van iemand anders leren, zolang er maar met normale argumenten word gediscussieerd. Verder ga ik er weinig meer over zeggen, en eigenlijk had ik weinig te melden in dit hele topic, want ik ben helemaal geen developper. Ja ik heb m'n HTML 3.2, 4.0, CSS diploma's en voor de rest weet ik maar weinig van JS/PHP/MySQL, en helemaal als je het gaat vergelijken met de grote der developpers hier :)
Yellow:
Het woord van vandaag is padkaart. Afrikaans voor wegenatlas. Padkaart.
Belgische woord voor ruitewisser ?
water-weghaal-voor-je-ruit-heen-en-weer-staafje

;)

/edit
en m'n broertje was me alweer 2x voor...

Verwijderd

Op woensdag 13 februari 2002 20:23 schreef willem169 het volgende:

"O. Handig. Maar wat is dat precies, Peehaapee?"

Dat is de programmeertaal.
Meestal krijg ik te horen, Pee Aaa Pee, als ze dan zelf er iets over willen opzoeken begrijpen ze er al helemaal nix meer van :)
Belgische woord voor ruitewisser ?
water-weghaal-voor-je-ruit-heen-en-weer-staafje
Zuidafrikaans voor oorlogsschip??
Schip-voor-nix-nie-bang-nie

/me krijgt het gevoel dat het een gezellig topic is waar geen einde aan gaat komen op deze manier

• Yellow|A
  • Niet online

Yellow|A

Er zijn tig honded webdesign bureau's in Nederland, dus zeggen dat je een klant iets kan laten slikken is niet zo slim... je moet het wel aan ze verkopen. Verkopen is iets wat je doet via brands en bekendheid. Klanten zijn eerder bereid om eengrote inverstering te doen als ze vertrouwen hebben in de naam. Microsoft heeft een grote en bekende naam bij de gemiddelde Nederlander.

Ik heb helaas nu niet tijd (moet een bus halen, dus ben er over een X hoeveelheid uur weer) om met Willem over zijn erg sterke counter punt te hebben... het punt is trouwens geld... Microsoft CMS is best duur als je het vergelijkt met het inhouse CMS dat elk bureau ondertussen wel heeft (de meeste hiervan zijn net zo slick als niet slicker).

|{ brrr }] |

Verwijderd

Daarbij rekening houdende dat bij ons de aanschafprijzen van de software natuurlijk wel worden doorberekend aan de klanten indien ze er gebruik van maken op shared niveau.

Het percentage van die prijs is maar peanuts vergeleken wat er moet betaald voor de meeruren van andere scriptingtalen zoals bijv. JSP waarvoor ontwikkeltijd veel hoger ligt. Ik vindt het persoonlijk ook geen mooie taal, veels te omslachtig.

Wat betreft de veiligheid van Microsoft produkten. Er zijn in het verleden zeker gigantisch ranzige exploits geweest. Ik noem maar een voorbeeld waarbij we via de url eventjes de HD aanroepen. Deze exploits hebben alla minute reparatiebestanden beschikbaar gekregen, maarja als de systeembeheerder er niets mee doet |:(. Desondanks doen ze het met de laatste versies verdomd goed, en zeker met IIS5 en SQL Server 2000, en Win2K.

Win2K machines hier lopen als een zonnetje, en de bugs die momenteel vrijkomen zijn zwaar opgeblazen en niet mogelijk vanaf externe toegang.

Mocht er inderdaad eens een exploit zijn, dat ben je er gegarandeerd van dat er binnen een paar uur een update op Windows update beschikbaar is. Bij opensource kun je daar wel eventjes op wachten.

Het woord van vandaag is droogzwierder, Vlaams voor centrifuge. Droogzwierder

• Yellow|A
  • Niet online

Yellow|A

Moe nie help vreemling aanvaar nie .. de tekst die op de pin automaten in dat verre oord staan ... vertaald naar het Neerlands: "Vraag geen hulp aan vreemden"

|{ brrr }] |

Verwijderd

Op woensdag 13 februari 2002 20:38 schreef Yellow het volgende:
Moe nie help vreemling aanvaar nie .. de tekst die op de pin automaten in dat verre oord staan ... vertaald naar het Neerlands: "Vraag geen hulp aan vreemden"
Aangereden door de bus :?

• Willem
Yellow:
Er zijn tig honded webdesign bureau's in Nederland, dus zeggen dat je een klant iets kan laten slikken is niet zo slim... je moet het wel aan ze verkopen. Verkopen is iets wat je doet via brands en bekendheid. Klanten zijn eerder bereid om eengrote inverstering te doen als ze vertrouwen hebben in de naam. Microsoft heeft een grote en bekende naam bij de gemiddelde Nederlander.
Nou, eigenlijk bedoelde ik niet dat je je klant iets kan laten slikken op dat gebied (afgezien van het feit dat je met geile marketing praatjes een heel eind komt..), maar dat als je het over 'een programmeertaal' hebt, ze eigenlijk toch niet weten waar het over gaat. Zij zijn specialist op hun vakgebied, en vinden alles al snel gesneden, zolang (referentie lijstje paar posts hierboven) :)
Snap je wat ik bedoel?
Yellow:
Ik heb helaas nu niet tijd (moet een bus halen, dus ben er over een X hoeveelheid uur weer) om met Willem over zijn erg sterke counter punt te hebben... het punt is trouwens geld... Microsoft CMS is best duur als je het vergelijkt met het inhouse CMS dat elk bureau ondertussen wel heeft (de meeste hiervan zijn net zo slick als niet slicker).
I totaly agree with Yellow. Geld is alles. Uiteindelijk kun je alles terugredeneren naar geld. Jammergenoeg. Want dat is ook een van de punten waarop Microsoft het bijvoorbeeld wint van Open Source. Mensen geloven snel dat als iets geld kost, dat het dan goed is, tegenover iets wat je gratis kunt downloaden. :)

Maar goed, deze topic blijft hoop ik nog wel even open, dus hit me Yellow ;)

• Blue-eagle
  • Niet online
Wat in de laatste replies wordt vergeten is dat het hier niet om de klant ging, maar om de programmeur (zitten we nou in WD&G?).
Op woensdag 13 februari 2002 19:24 schreef Gordijnstok het volgende:

[..]

Tenzij je met de support erop juist extra inkomsten kunt verkrijgen :) Al die uurtjes dat je bezig bent in Windows Update voor patches en service packs kan ik rustig besteden onder het genot van een heerlijke walmende kop koffie, en de uren kan ik toch lekker factureren.
Helemaal waar, daar heb ik alleen thuis geen last van. Een P166 als Proxy tussen internet en m`n eigen pc maken updates voor veiligheid irrelevant. Op m`n werk weet ik niet hoe het zit met updates, maar dat zal wel voor of na werktijd gebeuren. Dat zijn gewoon vaste lasten die je hebt als bedrijf wanneer je een server draait.
Als een site niet al te regelmatig een update krijgt raad ik een CMS ook niet aan. Dan kan ik die uren weer factureren, en is de klant ook blij. :)
Maar, als de klant het wilt, geef je het hem wel :) da`s namelijk extra omzet.
[..]

Opensource brengt risico's met zich mee qua veiligheid. ik zou het niet in me hoofd halen om PHP voor e-commerce te gebruiken. Dat hangt bij mij het idee in mijn achterhoofd dat er altijd mensen weten hoe PHP qua source draait en er evt. misbruik van kunnen maken. Ik voorkom liever, wetende dat decompilers nog immer niet goed werken (for gods sake).
Dat is imho dus het nadeel van alle opensource spullen.
Overigens heb ik wel is een PHP vastloper gehad. Apache deed het, PHP 4 niet meer. Bij restart van de server wel weer.
Ik heb nog nooit een crash met PHP gezien. Met ASP ook niet trouwens.
[..]

Niet vanwege de kwaliteit van ASP.Net maar vanwege de marketing rond ASP.net :) Ik noem nog even een quote: "Microsoft reinvented Java".
Dus daarom is het zo "fantastisch".. zonder sarcastisch te zijn, ik vroeg me altijd al af wat nou het grote nut van .NET is..
[..]

Nee dat is niet alleen jouw probleem. Er zijn genoeg hobbyisten die weten wat ze moeten doen, en hoe ze het moeten doen, en waar ze het vandaan moeten halen. Maar in het bedrijfsleven valt dat vies tegen.
Waar ik werk gebruiken we 1 taal: ASP. Dat moet ASP.net worden.. dus weer geen PHP involved :)
[..]

Maar je horizon verbreden is nooit slecht. Nu ben ik een ontzettend nieuwschierig persoon, wil zoveel mogelijk te weten komen, en heb thuis momenteel 50+ boeken staan mbt webdevelopment. Van Asp, Php, Jsp, Cdml, Cf etc. Ik heb ze ook allemaal gelezen.
* Blue-eagle heeft ook 4 meter aan boeken
Wat altijd leuk is, is het porten van gemaakte Applicaties naar andere scripting. Zo kom je tekortkomingen tegen in talen.
ASP naar Java valt vies tegen ;( IIS vind het ook niet erg leuk trouwens..

• Willem
Blue-eagle:
Wat in de laatste replies wordt vergeten is dat het hier niet om de klant ging, maar om de programmeur (zitten we nou in WD&G?).
We breiden de discussie gewoon wat uit :)
Blue-eagle:
Maar, als de klant het wilt, geef je het hem wel :) da`s namelijk extra omzet.
Maar het is wel aan jou om te bepalen waar de grens ligt tussen het handmatig blijven onderhouden, en het aanbieden van een CMS. Die grens is vaak vaag. Dan moet je dus een gemiddelde berekenen van de omzet aan onderhoud en dat moet je afwegen tegen de kosten van een CMS.
Blue-eagle:
Ik heb nog nooit een crash met PHP gezien. Met ASP ook niet trouwens.
Lol. Leuk feitje, stond een aantal maanden geleden op Webwereld. Je kunt een Microsoft IIS makkelijk laten vastlopen als je een request stuurt die langer is dan 2000 karakters. Dus gewoon een automatisch ++ gegenereerde query doet die dingen al hangen. :) Zal vast al wel weer een patch voor zijn, maar man, zoiets verzin je toch niet...
Blue-eagle:
Dus daarom is het zo "fantastisch".. zonder sarcastisch te zijn, ik vroeg me altijd al af wat nou het grote nut van .NET is..
XML word de toekomst hè. Gestructureerde Dataoverdracht.
Blue-eagle:
Waar ik werk gebruiken we 1 taal: ASP. Dat moet ASP.net worden.. dus weer geen PHP involved :)
De Open Source Community komt met een tegenhanger van dotNet, en ik hoop dat ze daar rap mee komen, want dat hele .NET word nog wel wat hoor.
Blue-eagle:
ASP naar Java valt vies tegen ;( IIS vind het ook niet erg leuk trouwens..
En weer een voordeel boven IIS.
Er is zelfs een JAVA versie van Apache beschikbaar.

... ik bedoel maar ;)

/edit
Blue-eagle, zie ik daar in het top-plaatje van je website nou een stukje uit het album Nevermind van Nirvana, of verbeeld ik het mij gewoon ...?

• oh,when?
  • Niet online

oh,when?

...

Op woensdag 13 februari 2002 20:56 schreef willem169 het volgende:

XML word de toekomst hè. Gestructureerde Dataoverdracht.
[..]

De Open Source Community komt met een tegenhanger van dotNet, en ik hoop dat ze daar rap mee komen, want dat hele .NET word nog wel wat hoor.
[..]
1) XML is het al... :)
2) Nou tegenhanger wil ik het niet noemen, maar er is een initiatief dat Mono heet, maar ik moet eerlijk zeggen, ik hang al een tijdje op de mailinglijsten rond daar, maar het is allemaal nog zeer erg beta, ze zijn net bezig de base-classes te schrijven.

* oh,when? vind het woord voor morgen is oogvijs, schroef met een oog eraan

Verwijderd

Conclusie: "goedkoop is niet altijd duurkoop" :)

• Blue-eagle
  • Niet online
Blue-eagle, zie ik daar in het top-plaatje van je website nou een stukje uit het album Nevermind van Nirvana, of verbeeld ik het mij gewoon ...?
da`s toch geen plagiaat he? ;)
Op woensdag 13 februari 2002 22:20 schreef Gordijnstok het volgende:
Conclusie: "goedkoop is niet altijd duurkoop" :)
En duurkoop is zeker geen miskoop :)

• Willem
Blue-eagle:
En duurkoop is zeker geen miskoop :)
Nee?
Wat zullen al die mensen balen die een legale versie van Windows 95, 98 of ME hebben gekocht. Ik heb het met ze te doen. Die duurkoop was zeker wel een miskoop namelijk. Gratis Mandrake Linux downloaden, en je was beter af geweest: GRATIS > Stabiel OS > Gebruikersvriendelijk > Geavanceerd.

Dus. :)

Oftelwel (my opinion):
"Duurkoop is zeker geen miskoop" kan worden vergeleken met
"Duurkoop kan ook kat-in-de-zak-koop zijn"

• Dark Blue
  • Laatst online: 10-09 15:15

Dark Blue

Compositionista!

Alpenmeisje

Maaruh, Dee-ehn, ga je die website nu nog maken of heb je de hoop opgegeven na deze discussie?

Een paar tips:
- stel je voor dat je klant een iq van 0,0 heeft. Bij invoerboxjes kun je het beste waar mogelijk een voorbeeld eronder zetten, zodat de klant het niet fout kan intypen en jouw hele code aan gort is.
- maak een goede inlogprocedure. Tis niet leuk als een buitenstaander opeens een bestand als /loggedin.php kan opvragen en daarmee het hele CMS kan doorsnuffelen...
- dingen die niet lukken, zeg bijv. het door de klant uploaden van plaatjes, kun je in sommige gevallen nog voor eigen rekening nemen. Maar om te zeggen 'Word documenten? ah joh, die zet ik wel ff om in HTML en load ze voor u up' en dan elke week 5 docu's krijgen, da's niet leuk.
- toevoegen is een één, kunnen editten is een tweede. (Vergeet het kunnen verwijderen niet). De klant is niet zo handig en snel met internet als jij waarschijnlijk en zal nog wel eens 2x op submit drukken of een paar dikke spelfouten maken. Het is niet leuk als hij dan zijn tekst helemaal overnieuw moet intypen.
- als je het aflevert, stuur er dan een dikke bijlage bij waarin alle mogelijke functies en invoermogelijkheden staan. 1, dan hebben ze altijd wat om op terug te vallen; 2, dan kunnen ze nooit zeggen dat je als webmaster te kort schiet.

:) zie maar wat je er aan hebt.

heidiulrich.nl | adventura.nl : rugzakavonturen | pathwise.nl : prepping geeks to get jobs

• Blue-eagle
  • Niet online
Op woensdag 13 februari 2002 23:17 schreef willem169 het volgende:

[..]

Nee?
Wat zullen al die mensen balen die een legale versie van Windows 95, 98 of ME hebben gekocht. Ik heb het met ze te doen. Die duurkoop was zeker wel een miskoop namelijk. Gratis Mandrake Linux downloaden, en je was beter af geweest: GRATIS > Stabiel OS > Gebruikersvriendelijk > Geavanceerd.
Da`s een beetje generaliseren imho. De oom van m`n vader (begin 70) is maar wat blij met Windows 95. En ik vind dat WinME nieteens zo slecht (voor huiswerk).

Maar, een server moet je niet op een bak draaien met Windows. Tenzij het NT is. Die loopt wel lekker, -> imho <-.
Dus. :)

Oftelwel (my opinion):
"Duurkoop is zeker geen miskoop" kan worden vergeleken met
"Duurkoop kan ook kat-in-de-zak-koop zijn"
Oke, ik verander m`n mening, u r right, het kan inderdaad.

Al was XP trouwens geen duurkoop, en al helemaal geen kat-in-zak koop.. heerlijk systeem :7

Al draait Mandrake <- == Redhat |:( wel ietsje sneller, maar daarop krijg ik Quake niet aan de praat :(

• Willem
Blue-eagle:
Da`s een beetje generaliseren imho. De oom van m`n vader (begin 70) is maar wat blij met Windows 95. En ik vind dat WinME nieteens zo slecht (voor huiswerk).
Klopt, het ligt maar net aan de toepassing natuurlijk.
Daarin heb je gelijk.
Blue-eagle:
Maar, een server moet je niet op een bak draaien met Windows. Tenzij het NT is. Die loopt wel lekker, -> imho <-.
Persoonlijk heb ik tegenovergestelde ervaringen met Windows NT, 2000 en vooral 2000 Server. Echt wat voor ellende we daarmee hebben gehad op de zaak, echt bizar. Nee, voor mijn geen server met Microsoft Software. :)
Blue-eagle:
Al was XP trouwens geen duurkoop, en al helemaal geen kat-in-zak koop.. heerlijk systeem :7
Dát ben ik met je eens. Ik draai het hier, en op de zaak ook, en nog steeds tot groot genoegen. Absoluut. Maar het jammere is dat ze nu pas met zo'n product zijn gekomen, en niet na Windows 3.1
Blue-eagle:
Al draait Mandrake <- == Redhat |:( wel ietsje sneller, maar daarop krijg ik Quake niet aan de praat :(
Hmm jammer. Heb ook onder de Linux varianten nog wel voorkeur hoor :) Mandrake is voor de thuisgebruiker, Slackware ook wel, Redhat is profi, Open, Free en NetBSD is voor server toepassingen en je kunt ook nog Suse gebruiken. Maar daar zetten we een andere keer wel een nieuwe boom voor op :)

En het grote nadeel van Linux: Er is nog te weinig software om te kunnen doen wat ik nu met Windows doe. Maar ja, dat is een kwestie van groeien denk ik.

Wat ik ook denk ik dat dit naast een dialoog tussen Blue-eagle en mij een beetje uitloopt op Windows vs. Linux gemelp. Wie geeft er wat nieuwe aanzet tot denken voor waar we "officieel" over aan het nadenken waren ?

Verwijderd

Op donderdag 14 februari 2002 00:23 schreef willem169 het volgende:

Persoonlijk heb ik tegenovergestelde ervaringen met Windows NT, 2000 en vooral 2000 Server. Echt wat voor ellende we daarmee hebben gehad op de zaak, echt bizar. Nee, voor mijn geen server met Microsoft Software. :)
We gebruiken hier zelfs Win2K Server in Clusters en het draait megastabiel. Ligt er gewoon aan wie het zooitje installeerd ;)

Voor uptimes hoef je sinds Win2K echt niet meer te kijken naar een Unix based systeem.

• drm

drm

f0pc0dert

* drm vindt dit topic, hoe uitgekauwd de discussie ook is, heel gezellig en leuk, en blijft lekker lezen :)

~ Gottfried Leibniz

• Willem
Gordijnstok:
We gebruiken hier zelfs Win2K Server in Clusters en het draait megastabiel. Ligt er gewoon aan wie het zooitje installeerd ;)

Voor uptimes hoef je sinds Win2K echt niet meer te kijken naar een Unix based systeem.
Ik kan je wel gelijk geven in het feit dat als een server word ingericht door een Microsoft gecertificeerd persoon, het beter zal gelukken dan wanneer iemand met Windows98-ervaring even denkt een 2000 server te configureren.

Hetzelfde geldt uiteraard ook voor UNIX, alleen dan een niveautje hoger. Als je een keer hebt getelnet wil niet zeggen dat je maar een BSD webserver kunt beheren :)

't Zijn wel twee uitersten.
Maar, ik val in herhaling als ik zeg dat voor beide partijen geldt dat je geen goed werkende server, of geen goed functionerend OS krijgt, als je de juiste kennis niet in huis hebt.

En drm kan mij bevestigen als ik zeg dat ik zo moe word van onze 2000 Server. Vandaag pas om 10:30 aan het werk gekund omdat dat pauperding weer eens vastliep. En weet je waarom? Omdat de logfiles in de Eventviewer volliepen en daarom liep heel de server vast. Het is toch schraal dat daar geen passende oplossing voor is gevonden?... zeg nou eerlijk.

• drm

drm

f0pc0dert

* drm confirms |:(

~ Gottfried Leibniz

• Willem
ps, toch wel grappig, na al dat gemelp over Microsoft, gewoon weer de bevestiging:

http://www.webwereld.nl/nav/e?10230

Kunnen ze het nou gewoon niet ...?

• Yellow|A
  • Niet online

Yellow|A

Op woensdag 13 februari 2002 20:46 schreef willem169 het volgende:
I totaly agree with Yellow. Geld is alles. Uiteindelijk kun je alles terugredeneren naar geld. Jammergenoeg. Want dat is ook een van de punten waarop Microsoft het bijvoorbeeld wint van Open Source. Mensen geloven snel dat als iets geld kost, dat het dan goed is, tegenover iets wat je gratis kunt downloaden. :)

Maar goed, deze topic blijft hoop ik nog wel even open, dus hit me Yellow ;)
Grote bedrijven investeren vaak enthousiast in grote en uitgebreide content management systemen (CMS) met vele duizenden opties en stoere extra foefjes die allemaal bedoelt zijn om het leven van een content beheerder makkelijker te maken. Erg mooi zo'n applicatie, want wat vroeger allemaal met de hand moest worden gecodeerd kan nu met een leuke what you see is what you get (WYSIWYG) applicatie worden ingevoerd. Klik en klaar zou je denken toch?

Helaas wordt onze onschuld dan bevlekt door de realisatie dat de content manager er niet mee om kan gaan. Iedereen is tijdens de ontwikkeling van de applicatie vergeten stil te staan bij degene die het uiteindelijk moet gebruiken. Het gevolg hiervan is dat er dus aanpassingen nodig zijn aan product wat weer extra kosten met zich meebrengt.

Karat zegt in haar boek Usability Engineering in Dollars and Cents dat tachtig procent van de kosten die gemaakt worden voor de ontwikkeling van een product na de oorspronkelijke oplevering plaats vinden tijdens het onderhoud. Tachtig procent van deze kosten worden veroorzaakt omdat de gebruikers extra eisen stellen aan het systeem en slechts 20% van deze kosten worden veroorzaakt door bugs.

Elke Content manager kan omgaan met microsoft producten en volgens mij kan elke sul omgaan met Microsoft CMS. Zelf gebakken CMS'en zijn vaak tot net zoveel als niet meer in staat als MS CMS, maar deze hebben vaak het nadeel dat ze minder grafisch zijn en daarom ook minder makkelijk in het gebruik.

Kosten kun je dus drukken door in zee te gaan met bekende en al goed werkende diensten.

* Yellow|A heeft het idee dat ie' nu offtopic gaat, maar toch

|{ brrr }] |

• Willem
Hmm, Microsoft CMS? Dat ken ik niet...
PS, zie post boven jouw post. Toeval? ;)

Maar goed, onze ervaring met klanten die gebruik maken van onze zelf geschreven CMS (credits drm) zijn uitermate tevreden en missen (nog) niks aan enig functionaliteit of gebruikersvriendelijkheid. Het is misschien raar, maar het kan dus wel: Tevreden klanten en producten die gewoon naar behoeve werken. :)

Niet om iemand stroop aan z'n reet te smeren, maar het zegt best wel wat.
Aan de andere kant, zoveel ervaring hebben wij natuurlijk niet, en helemaal niet als je het gaat vergelijken met de grotere webbureaus.

• drm

drm

f0pc0dert

<offtopic>
...hoewel ik er wel elke keer weer achter kom dat het stiekem toch eigenlijk allemaal veel beter had gekund...

Da's volgens mij het grote kruis wat de developer moet dragen, constant geconfronteerd met het feit dat je het eigenlijk op een pauper-manier hebt opgelost...
</offtopic>

~ Gottfried Leibniz

• Willem
drm:
<offtopic>
...hoewel ik er wel elke keer weer achter kom dat het stiekem toch eigenlijk allemaal veel beter had gekund...

Da's volgens mij het grote kruis wat de developer moet dragen, constant geconfronteerd met het feit dat je het eigenlijk op een pauper-manier hebt opgelost...
</offtopic>
Don't we all have that?

Graphic Designers ook hoor !
;)

Verwijderd

Op vrijdag 15 februari 2002 10:31 schreef drm het volgende:
<offtopic>

</offtopic>
Hey dat komt me bekend voor :D
Pagina: 1