Toon posts:

Wireless binnen bestaand netwerk

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb thuis een netwerkje met 4 pc's, 3x Windows, 1x
Linux. De linux bak heeft de internet verbinding en werkt als internet gateway.

Nu heeft mijn broertje een noteboook met wireless lan aangeschaft, deze wil ik in het netwerk opnemen en moet kunnen internetten, filesharen noem het maar op.

Ik heb in mijn broertjes gewone pc een pci wireless kaart geinstalleerd. Indien ik deze op ad-hoc zet kan ik met zijn laptop communiceren, filesharen enzo, prima. Helaas verliest die pc daarmee wel zijn verbinding naar de rest van het netwerk.

Heeft iemand een soortgelijke situatie thuis/op 't werk en hoe heeft ie dit toen opgelost? Ik ben vooral benieuwd naar de instellingen van het wireless pci kaartje (ip-adressen,ad-hoc/infrastructure, enz.) en de manier waarop de internetverbinding geshared wordt.

Als dit al een keer eerder aan de orde is gekomen, graag een link want ik kan het niet vinden.

Verwijderd

Gewoon Sygate installeren op de PC van je broer.

• Erkens
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

Erkens

Fotograaf

kan je niet "gewoon" je wireless adapter aansluiten op je hub/switch?

(kheb geen verstand van wireless!)

• urk_forever
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 16:05
2e hands access point misschien? kan je gewoon aan je netwerk hangen!

Hail to the king baby!

• Erkens
  • Niet online

Erkens

Fotograaf

Op woensdag 13 februari 2002 14:10 schreef urk_forever het volgende:
zoiets bedoelde ik :)

Verwijderd

Topicstarter
Op woensdag 13 februari 2002 14:10 schreef urk_forever het volgende:
Dan moet ik nog meer shit kopen.... :(
Maar dat is evt een oplossing.

• Erkens
  • Niet online

Erkens

Fotograaf

Op woensdag 13 februari 2002 14:34 schreef yhtomit het volgende:

[..]

Dan moet ik nog meer shit kopen.... :(
Maar dat is evt een oplossing.
waarom jij?
Nu heeft mijn broertje een noteboook met wireless lan aangeschaft, deze wil ik in het netwerk opnemen en moet kunnen internetten, filesharen noem het maar op.
je broertje wil die verbinding, moet hij ook betalen >:)

Verwijderd

Topicstarter
Op woensdag 13 februari 2002 14:43 schreef erkens het volgende:

[..]

waarom jij?
[..]

je broertje wil die verbinding, moet hij ook betalen >:)
Hehe, das waar, maar ik heb er ook profijt van en ben iets kapitaalkrachtiger dan mijn broertje dus vandaar (en ik laat hem wel een paar import dvd's betalen ofzo :)).

• Pogostokje
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 19:01

Pogostokje

* twiet *

Access points zijn nieuw tussen de 200 en 2000 euro ofzo. Gebruikt zie je ze niet vaak, maar dan weet je in ieder geval wat ze moeten kosten.

Ad-hoc mode werkt trouwens ook, dat is een wireless lan zonder access point. Scheelt je een hoop geld en het is prima te gebruiken als je met maar een paar PC's draadloos op je netwerk moet.

Installeer op de PC van je broertje een programma als winroute om daarmee de brug te leggen tussen het draadloos netwerk en je normale netwerk (de twee netwerkkaarten). Zorg wel dat je voor deze twee delen (draadloos/draad) gescheiden netwerken gebruikt, dus even goed opletten wat je invult bij IP adressen en vooral de netmask. Als je dat niet goed doet en je stelt niet op de PC van je broertje heel expliciet een routing-tabel op (en dat doe je vast niet graag ;) ) dan verliest die PC inderdaad verbinding met het internet.

Heb je hier wat aan?

... ook ik heb soms per ongeluk gelijk.

Verwijderd

Topicstarter
Op woensdag 13 februari 2002 15:10 schreef Pogostokje het volgende:
Access points zijn nieuw tussen de 200 en 2000 euro ofzo. Gebruikt zie je ze niet vaak, maar dan weet je in ieder geval wat ze moeten kosten.

Ad-hoc mode werkt trouwens ook, dat is een wireless lan zonder access point. Scheelt je een hoop geld en het is prima te gebruiken als je met maar een paar PC's draadloos op je netwerk moet.

Installeer op de PC van je broertje een programma als winroute om daarmee de brug te leggen tussen het draadloos netwerk en je normale netwerk (de twee netwerkkaarten). Zorg wel dat je voor deze twee delen (draadloos/draad) gescheiden netwerken gebruikt, dus even goed opletten wat je invult bij IP adressen en vooral de netmask. Als je dat niet goed doet en je stelt niet op de PC van je broertje heel expliciet een routing-tabel op (en dat doe je vast niet graag ;) ) dan verliest die PC inderdaad verbinding met het internet.

Heb je hier wat aan?
Thanks, hier heb ik wat aan!
Ga vanavond meteen aan de slag....

• handige_harrie
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 19:20

handige_harrie

Kill Bill Vol.1

De vraag verdient geen eigen topic dus ik post het maar hier:

Ik heb een bestaand netwerk met een switch, nu wil ik één pc daar draadloos aan kunnen hangen. Is er geen adapter oid die je in een poort van de switch doet en dan draadloos verbinding maakt met een draadloze nic in die ene pc?

Dit klinkt als een accespoint, maar dan voor maar één verbinding.

Internet delen hoeft trouwens niet.

• eborn
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 22:50
handige_harrie schreef op 19 August 2003 @ 23:53:
Ik heb een bestaand netwerk met een switch, nu wil ik één pc daar draadloos aan kunnen hangen. Is er geen adapter oid die je in een poort van de switch doet en dan draadloos verbinding maakt met een draadloze nic in die ene pc?
Ik verwacht het niet. Je kunt dan namelijk helemaal niets instellen. Waarschijnlijk zul je toch richting een AP moeten kijken. De vraag is echter of dat niet net zo duur is. Goedkope AP's kun je al voor 80 euro vinden.

• Fairy
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online

Fairy

13kWp - Zendure 2400AC+ 16kWh

Linksys APtje aanschaffen. Werken prima, geen geklooi met gateways die altijd aan moeten staan en kost weinig.
Pagina: 1