[wc] hoe koperen radiator buigen?

Pagina: 1
Acties:
  • 237 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• JTW
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 22-11 10:18
Afbeeldingslocatie: http://www.leoson.com/cd

ik wil dit dus gaan maken,
de wanden van 5mm plexi,
een pompje(is zo`n rode van de cv goed of is die te duur)

het zwarte is de radiator maar hoe moet ik die buigen?
blauw is water.
de pijlen zijn de stroomrichting
en het paarse zijn de stukjes waar de slang omheen gaat.

vragen:
waar kun je een pomp kopen(bij een dierenwinkel?)?
hoe buig ik dat koper?
waar kan ik die verlengstukjes hebben om de slangen overheen te duwen?
hoe krijg ik de wanden plexi vast aan elkaar?

ff voor de duidelijkheid: het hele wc systeem komt buiten de case te staan, ernaast dus. er komen geen fans bij de radiator denk ik want ik heb toch een reservoir groter dan 22liter. het plexi kan ik denk ik op school kopen.

• Skef
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 23-12 14:05

Skef

Ik scheer.me

Een radiateur zelf kan je niet buigen...

Maar als je zelf van koperen buis iets wilt gaan maken, kun je deze (voordat je gaat buigen) vullen met zand.

DaBit heeft deze methode wel eens geprobeerd, en dat werkte (volgens de foto's) we l goed...

Zoek anders eens op "warmtewisselaar" hier op GoT, dan zul je het ongetwijfeld tegenkomen!

"Computer games don’t affect kids: I mean if Pac-Man affected us as kids, we’d all be running around in darkened rooms, munching magic pills and listening to repetitive electronic music."

• snars
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
www.waterkoeling.nl voor alle info over pompen, radiatoren etc.

Een radiator KUN je zelf maken...maar voor 30 piek trek je iets uit een sloopauto wat beter presteeert en compacter is. Ik hoefde er niet lang over na te denken en ben gewoon ff langs de lokale asociale autosloop gereden (zoals iemand hier een keer zo mooi postte: "Echt waar, die lui bijten NIET") en heb een mooie koperen kachelradiator op de kop getikt voor bovengenoemd bedrag (uit een toyota corrolla)

I reject your reality, and substitute my own.

Verwijderd

Handig hè? Zo'n search......

• roedie
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 24-10 18:31
(jarig!)
Mag ik ff verspellen als je een warmtewisselaar Water/lucht (zeg maar radiator) wilt gaan bouwen je een heel groot oppervlakte aan de lucht kant moet hebben. Als je wat buizen gaat buigen heeft dit echt geen nut, kan ik nu al voorspellen. Je zult er koperen plaatjes aan moeten solderen of op een of andere manier aluminium plaatjes aan moeten maken wat thermische geleiding heeft.

Een paar buizen gaat echt niet werken, bespaar je de moeite en het geld.

Ik ben er zelf ook mee bezig. Allen heb ik een ponsnippel machine tot mijn beschikking waarmee ik 170 plaatjes ga maken van 12 bij 20 met 8 gaten erin voor de buizen. Zo hoop ik 8 m2 oppervlakte te krijgen voor de lucht. Reken maar uit hoevel cm2 je haalt met buizen. Laat staan dat je een effieciente manier van de lucht route erdoor heen krijgt.

Trouwens, koperen plaat is heel duur, ik kon toevallig aan een restpartij komen.

• Felix08
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 28-11 20:08
Ik denk dat het rendement van deze radiator zeer laag zal zijn. Ten eerste komt het doordat je een kastje erom heen bouwt, waardoor er geen verse (lees koelere) lucht bij kan komen. Ten tweede is een radiator zonder fan ervoor of erachter stukken minder rendabel dan een radiator met fan. Waarvoor hebben ze bij een auto anders een dikke ventilator voor de radiator geplaatst?

Zoals eerder genoemd is moeten er wel plaatjes tussen de pijpen komen om zo het contact oppervlakt groter te maken. Zodat er meer warmte overdracht kan plaats vinden naar de lucht.

22-liter water reservoir??? Volgens mij wel een beetje aan de grote kant, ik denk dat je dan niet echt noodzakelijk een radiator nodig hebt.

Maar als je het voor de sier of voor de lol wilt doen, kan je inderdaad zand in je buis stoppen en dan buigen. Als je toch voor de sier doet, moet je je buizen goed poetsen met koperpoets en dan een paar felle leds er tegenaan laten schijnen. IIG suc6

Verwijderd

Er stond ooit op overclockers.com iets over het maken van een radiator door een berg koperen pijp in een stuk PVC buis te stoppen. Zoek daar eens, zou ik zeggen.

Voor het buiten van koperen pijp in een 'normale' radius: gebruik een buigtang. Voor kleine radii: vullen met zand.

• iMars
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 19-12 16:48

iMars

Full time prutser

Je hebt voor het buigen voor koperen leidingen een "speciale" buig veer. Volgens m'n oom (loodgieter) gaat dat uitstekend. :+

Maar dat eerder genoemd ideetje van zand lijkt mij ook wel een goed idee (nog nooit aan gedacht :+ )

Koop hier mijn P1 reader :)

• 4x2
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 23-12 12:52

4x2

lộn xộn quá

Zand werkt vrij aardig, is alleen wel zo verstandig om het niet binnen te doen (of je moet je moeder kwaad willen :)).

leeg

Verwijderd

Op donderdag 14 februari 2002 10:13 schreef 4x2 het volgende:
Zand werkt vrij aardig, is alleen wel zo verstandig om het niet binnen te doen (of je moet je moeder kwaad willen :)).
:+

• erikdeperik
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 25-07-2024
Op woensdag 13 februari 2002 12:14 schreef JTW het volgende:
[afbeelding]

ik wil dit dus gaan maken,
de wanden van 5mm plexi,
een pompje(is zo`n rode van de cv goed of is die te duur)

het zwarte is de radiator maar hoe moet ik die buigen?
blauw is water.
de pijlen zijn de stroomrichting
en het paarse zijn de stukjes waar de slang omheen gaat.

vragen:
waar kun je een pomp kopen(bij een dierenwinkel?)?
hoe buig ik dat koper?
waar kan ik die verlengstukjes hebben om de slangen overheen te duwen?
hoe krijg ik de wanden plexi vast aan elkaar?

ff voor de duidelijkheid: het hele wc systeem komt buiten de case te staan, ernaast dus. er komen geen fans bij de radiator denk ik want ik heb toch een reservoir groter dan 22liter. het plexi kan ik denk ik op school kopen.
ik heb ooit ok wc/peltier gehad met een resevoir,maar het water werd na een kwartier al te warm(15l),als je het stil wil maken en koper kan buigen,sluit je je water block op de waterleidig aan en de uitgang op een afvoer,kan je met 5 l /uur af.
je kan trouwens een aquarium pomp beter gebruiken als een cv pomp(ijzer)ivm electrolietische werking op koper /alu

ik zeg maar zo "zeg maar niks"

• FreeRider
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 29-01 14:27
Je kan pijp buigen met een buigveer (veer die je in de pijp doet en die indeuken voorkomt) of met een pijpenbuiger. Daarmee "trek" je de pijp tegen een gerond oppervlak aan.

Maarreh ik zou het simpeler aanpakken en gewoon een sloop radiator scoren, veel makkelijker en denk ik beter dan zelfbouw.

Ik heb bij de Technische Unie (bouw-groothandel) wel eens hele dunne gebogen koperen pijp gezien. Als je daar wat metertjes van pakt (en die zonder te knikken weet te buigen) en vervolgens actief koelt kom je ook al een heel eind qua koelend vermogen. Maar, toch heb je dan minder oppervlak dan wanneer je lamellen aan de buis maakt (en dat moeten er dus veel zijn, of minder met een groot oppervlak).
Ik zou voor het gemak de sloop bezoeken en een Opel of Ford onder handen nemen ;)

Concrete Loop Watercooling

• Exigence
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 20:59

Exigence

dnkroz

Yo, gaan we allemaal weer in de zandbak spelen... :+

Verwijderd

buigen lukt niet klapt ie dubbel

kniestukken kopen bij gamma ofzow
Pagina: 1