Hoe bouw ik een 12v -> 7v convertor molex?

Pagina: 1
Acties:
  • 477 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• tofus
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 13-05-2014

tofus

it's all in the game

Topicstarter
Vanwege een onbedwingbare drang naar stilte wil ik mijn fans op 7v draaien. Op zich geen enkel probleem; heb een molex verlengplug aangeschaft en de 12v/5v 'truuk' uitgehaald, en dat werkt prima. Althans, m'n fans draaien inderdaad lekker stil....

Maar mijn probleem is dat wanneer ik mijn voeding openmaak, het blijkt dat de 5v en de 12v circuits weldegelijk onafhankelijk van elkaar zijn uitgevoerd; blijkbaar had de fabrikant van mijn voeding daar een goede reden voor. Daarom wil ik de 5v en 12v circuits ook het liefst gescheiden houden, en de 7v 'truuk' doet juist precies het tegenovergestelde.

Nu dus mijn vraag: wanneer ik een 12v fan op 7v wil laten draaien, en ik wil *GEEN* gebruik maken van de 12v/5v truuk, wat voor weerstand (en/of schakeling) moet ik dan voor de fan zetten, zodat deze *ALLEEN* in het 12v circuit hangt. En wat verandert er aan de weerstand/schakeling wanneer ik een tweede fan parallel aan de eerste wil schakelen? (Volgens mij zou er niks moeten veranderen, omdat het voltage in een paralelle schakeling in alle takken gelijk zou moeten zijn, maar ik vraag het nog maar even voor de zekerheid).

De bedoeling is om een zgn. "7v"-molex verlengplug in mekaar te flansen, zodat de fans die er parallel achter gehangen zijn allemaal op 7v draaien wanneer de verlengplug gebruikt wordt, en gewoon op 12v zonder de plug.

"Whoever undertakes to set himself up as judge in the field of truth and knowledge is shipwrecked by the laughter of the Gods." - Albert Einstein

• ArchRAIDen
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 08-04 16:29
Wat jij wilt kan voor X fans gedaan worden,
alleen moet je er rekening mee houden dat
als je je fans parallel zet op die "7V molex"
dat je een andere weerstand moet gebruiken
om 7V te krijgen.

Want wat je eigenlijk doet als je die fans
parallel zet :> je zet een paar weerstanden
parallel, en zoals je misschien wel weet als
je weerstanden parallel zet, word de totale
weerstand lager.

Het is dus gewoon een kwestie van meten en
de juiste weerstand bepalen + nadenken over
hoeveel fans je aansluit op je "7V molex"

Ik hoop dat je hier wat aan hebt...

• Twynn
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 21-08 09:18
Ik denk dat je in dat geval het beste gebruik kunt maken van een voltage-regulator schakelingetje met bijv. de LM317.. Als het goed is zijn daar behoorlijk wat topics over te vinden.. In dat geval maak je de fan's zelfs regelbaar dus kun je ook nog andere voltages gebruiken..

Weerstand kan ook, maar de precieze weerstand hangt af van het aantal fans, en het vermogen dat ze gebruiken..

Je kunt eventueel ook gewoon met een potmeter werken, maar zorg er dan wel voor dat je een zware potmeter hebt (die dus geschikt is voor hogere vermogens!)

• mvds
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 19-08 13:50

mvds

Totally awesome!

(jarig!)
Dat is niet zo moeilijk hoor. Je wilt 7/12de van het totale voltage hebben. Als je daarvoor een spanningsdeler (twee weerstanden in serie) wilt maken moet je dus zorgen dat de fan parallel over de weerstand komt te staan die 7/12de van de gehele weerstand is. Je krijgt dan dus:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
-----
    |
   ---
   | |
   | | weerstand 1
   | |
   ---
    |--------------o fan +
   ---
   | |
   | | weerstand 2
   | |
   ---
    |
-------------------o fan -

Als je gewoon hoge weestanden gebruikt ( > 10k) dan kan je ervoor zorgen dat er weinig stroom lekt. (anders krijg je een kortsluiting)

Verwijderd

onthou dit zinnetje

rood gaat op geel
en zwart gaat op rood

• Twynn
Op woensdag 13 februari 2002 11:37 schreef obsidian het volgende:
Als je gewoon hoge weestanden gebruikt ( > 10k) dan kan je ervoor zorgen dat er weinig stroom lekt. (anders krijg je een kortsluiting)
Ehm, bij hoge weerstanden probeer je de alle stroom van die fan door de bovenste weerstand te trekken, wat dus niet gaat werken.. Je fan zal op die manier nooit draaien!

Als je een spanningsdeler wilt gebruiken zul je dus laag-ohmige weerstanden moeten gebruiken!

• FragFrog
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 21:18
Eh, hoe leerden we dat ook weer? R = U/I? oftewel, meet de stroom, vul die in voor een I verlaging van 5V en je weet R

Of zit ik nu weer vaud te denken :)

[ Site ] [ twitch ] [ jijbuis ]

• pep_82
  • Laatst online: 21-08 13:13
Gebruik een 7807 tussen de grond en de 12 volt lijn. Dit is een vaste regelaar die een uitgangsspanning van 7 volt geeft, met 1.5 Ampere als maximale uitgangstroom. Je kan hier dus een aantal fannetjes parallel aanhangen, zo loop je niet te kloten met weerstanden, en het werkt perfect.

• bramseltje
  • Laatst online: 23-07 23:59
De beste manier is waarschijnlijk een eenvoudige spannings-regulator op je 12V lijn te zetten. Deze zorgt dan dat er aan de andere kant van dat ictje altijd 7V staat.

Ik geloof dat het dan iets van een 7807 wordt. Maar die kun je niet heel erg zwaar belasten, maar een aantal fans moet zeker wel lukken... En anders kun je altijd er twee op een klein printje zetten.

Wel ff passief koelen, met een klein sinkje.

Bram

edit:

te traag |:( :)
toch maar eens een tiepkursus gaan volgen :Z

• FragFrog
  • Laatst online: 21:18
Op woensdag 13 februari 2002 11:44 schreef pep_82 het volgende:
Gebruik een 7807 tussen de grond en de 12 volt lijn. Dit is een vaste regelaar die een uitgangsspanning van 7 volt geeft, met 1.5 Ampere als maximale uitgangstroom. Je kan hier dus een aantal fannetjes parallel aanhangen, zo loop je niet te kloten met weerstanden, en het werkt perfect.
hmmm, interessant dingetje >:) Dat zou natuurlijk ook kunne :D

[ Site ] [ twitch ] [ jijbuis ]

• pep_82
Ok sorry foutje een 7807 bestaat niet maar een UA7808 bestaat wel "fixed positive voltage regulator" op 8 volt. De datasheet met achterin een design guide kan je hier naar beneden halen. Wil je toch 7 Volt hebben gebruik dan een LM317 moet je iets meer knutselen maar dan kan je het ook op andere voltages laten instellen.
Oh ja als je ermee gaat knutselen plak er dan wel een TO-220 heatsink op, en laat deze niet tegen de kast opkomen anders heb je sluiting. Isoleer deze, als je m toch tegen iets van metaal binnen je kast wil schroeven, stukje plakband, keramisch plaatje.

• moefit
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 09-03-2022
Op woensdag 13 februari 2002 11:44 schreef pep_82 het volgende:
Dan is het wel handig als een 7807 zou bestaan. Je hebt hier de keuze tussen een 7806 (6V) of een 7808 (8V), dus geen 7 volt. Je kunt beter die LM317 gebruiken, dan heb je wel twee weerstanden extra nodig, maar dan kun je eventueel heel simpel met een potmeter de spanning instellen. Let er wel op dat je nooit meer 12V haalt, je hebt altijd een spanningsval.

Verwijderd

Een 7806 kun je met een silicium diode bijv. 1n4oo1, ca 0,6 volt "optillen".(6,6 volt) Je schakelt de diode tussen massa en de middelste aansluiting van de regulator.De kathode van de diode(ringaanduiding)wordt met het middelste pootje van de regulator verbonden, de anode aan massa.
Trouwens, geen plakband voor isolatie t.o.v. de kast gebruiken. Dat gaat fout. Er zijn simpele lowcost isolatiesetjes (T0-220) bij de lelectronicaboer voor verkrijgbaar.

Verwijderd

Op woensdag 13 februari 2002 11:19 schreef tofus het volgende:
*KNIP*
Maar mijn probleem is dat wanneer ik mijn voeding openmaak, het blijkt dat de 5v en de 12v circuits weldegelijk onafhankelijk van elkaar zijn uitgevoerd; blijkbaar had de fabrikant van mijn voeding daar een goede reden voor. Daarom wil ik de 5v en 12v circuits ook het liefst gescheiden houden, en de 7v 'truuk' doet juist precies het tegenovergestelde.
*KNIP*
Dit is onzin, ook al zijn de circuits gescheiden, met ground hangt alles aan elkaar vast. Er is op je mobo en overige devices maar 1 "common" ground. Dus niets is gescheiden, de 7V truck werkt probleemloos en koppelt je 12V en 5V niet meer dan een gewoon 5/12 V device (b.v. een harddisk) zou doen.

• tofus

tofus

it's all in the game

Topicstarter
Hehe...

Het is dus inderdaad iets ingewikkelder dan ik gedacht had;
zeker omdat mijn electro achtergrond minimaal is ;p

Die oplossing met die 7808 vond ik wel een charmante; continu 8v met een max van 1.5A, volgens mij is dat perfect voor 2x80mm en 1x120mm fans.

Maar hoe hang ik zo'n ding in een molex verlengplug?

"Whoever undertakes to set himself up as judge in the field of truth and knowledge is shipwrecked by the laughter of the Gods." - Albert Einstein

• bramseltje
  • Laatst online: 23-07 23:59
Je zou idd een 7806 kunnen gebruiken, en volgens mij op de volgende manier:
Afbeeldingslocatie: http://httpd.chello.nl/~bram.cramer/7808.bmp

Het idee:
Tussen COM(de middelste) en OUT staat 6V. Door een spanningsdeler tussen de uitgang en de 0V te zetten, kun je de spanning tussen de 2 weerstanden bepalen. Doordat er een stroom door de weerstanden gaat lopen, zal er een spanning over komen te staan. In dit geval staat er over de eerste weerstand 6V (dat wil de 7806) en loopt er (U/R = I) 6/6k = 1mA. Over de tweede weerstand staat nu: (U = I*R) 1k*1m = 1V. Voila, een verschil van 7V :9

Ik hoop dat het zo werkt, als er een slimmere electro techniscus is, graag commentaar...

edit:

Maar opzich heb je geen 7V nodig, 8V is ook stil zat toch? dus gewoon een 7808 halen, ertussen poten, en blazen maar *D

• Sine
  • Laatst online: 18:45
code:
1
2
3
4
5
6
       _____
      |__0__|
      |7808 |
      |_____|
    _____| | |______
12V _______|________ 8V

da's alles

het metalen plaatje wat er aan zit is verbonden met het middelste pootje (massa) dus je kunt hem ter koeling eventueel gewoon ergens tegen je kast schroeven

Repareren doe je zo.

• tofus

tofus

it's all in the game

Topicstarter
Op woensdag 13 februari 2002 12:18 schreef Sine het volgende:
code:
1
2
3
4
5
6
       _____
      |__0__|
      |7808 |
      |_____|
    _____| | |______
12V _______|________ 8V

da's alles

het metalen plaatje wat er aan zit is verbonden met het middelste pootje (massa) dus je kunt hem ter koeling eventueel gewoon ergens tegen je kast schroeven
Merci very bien! Dit lijkt mij inderdaad een elegantere oplossing (electro-technisch gezien) dan de 7v truuk. Ik ga vanmiddag meteen langs Display om zo'n 7808 te halen. Deze kunnen gewoon aan de molex bedrading vast solderen, neem ik aan? Dus zonder printplaatje?

• styno
  • Laatst online: 20-08 12:46

styno

Koffie? Hmmm, ja, lekkerrr

Op woensdag 13 februari 2002 12:07 schreef --EasY-- het volgende:
Dit is onzin, ook al zijn de circuits gescheiden, met ground hangt alles aan elkaar vast. Er is op je mobo en overige devices maar 1 "common" ground. Dus niets is gescheiden, de 7V truck werkt probleemloos en koppelt je 12V en 5V niet meer dan een gewoon 5/12 V device (b.v. een harddisk) zou doen.
Helemaal mee eens, als je 7 volt nodig hebt in een pc hoef je geen spanningsregelaar-met-weerstandjes gedoe toe te passen. Pak de 5 Volt lijn als ground en de 12 Volt lijn als + en je bent klaar, kost niks :) en je hoeft er ook (bijna) niks voor te doen om je fans stiller te krijgen.
Electrisch gezien zijn er totaal geen bezwaren om het op deze manier toe te passen zoals de topic starter denkt.

Climatechange is a super-wicked problem, but:
"The stone age came to an end not for lack of stones. And the oil age will come to an end not for lack of oil." -- Sheikh Yamani, Saudi oil minister
8xLG Neon MonoX 290Wp SMA SB2100TL / MY SR '22

• tofus

tofus

it's all in the game

Topicstarter
Op woensdag 13 februari 2002 12:44 schreef Styno het volgende:

[..]

Helemaal mee eens, als je 7 volt nodig hebt in een pc hoef je geen spanningsregelaar-met-weerstandjes gedoe toe te passen. Pak de 5 Volt lijn als ground en de 12 Volt lijn als + en je bent klaar, kost niks :) en je hoeft er ook (bijna) niks voor te doen om je fans stiller te krijgen.
Electrisch gezien zijn er totaal geen bezwaren om het op deze manier toe te passen zoals de topic starter denkt.
Hmmm.. Ground is toch 'aarde'? Dus volgens die redenering zouden ALLE electrische apparaten op deze planeet op dezelfde 'schakeling' aangesloten zijn ;p

Nee, totdat iemand met waterdichte bewijzen komt, ga ik er van uit dat de fabrikant van mijn voeding een gegronde reden had om beide circuits onafhankelijk van elkaar uit te voeren. Als het inderdaad niet uitmaakt, waarom zouden ze dan de moeite (+ kosten) genomen hebben om de boel gescheiden te houden?

Nogmaals: ik heb weinig verstand van electro, maar mijn 'gut'-feeling zegt dat 7v met een 0v ground is zoals het hoort, en 12v met een 5v ground is volgens mij meer een functioneerende 'noodoplossing'. Nu begrijp ik dat het vanuit het standpunt van de fan zelf weinig uitmaakt; het spanningsverschil is immers gewoon 5v. Maar denkt de gevoelige hardware van mijn moederbord daar hetzelfde over, wanneer ze opeens op hetzelfde circuit zitten als die maffe, zich soms zelfs als generator gedragende, fans.

• Proggy
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 27-03 10:15
Jezus waarom zo moeilijk doen met weerstanden enzo?!?!?!?!

Zoals al eerder gezegd moet je de rode draad van de cooler op de rode draad doen en de zwarte draad van de cooler op de rode! Dan heb je 12 - 5 = 7 VOLT!!!

Kijk maar eens op http://wwww.7volts.com :z

• tofus

tofus

it's all in the game

Topicstarter
Op woensdag 13 februari 2002 13:04 schreef Proggy het volgende:
Jezus waarom zo moeilijk?!?!?!?!

oals al eerder gezegd moet je de rode draad van de cooler op de rode draad doen en de zwarte draad van de cooler op de rode! Dan heb je 12 - 5 = 7 VOLT!!!

Als je goed leest, zie je dus waarom zo moeilijk. Ik wil de electrische storing op m'n moederbord gewoon minimaal houden.

• Proggy
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 27-03 10:15
Op woensdag 13 februari 2002 13:05 schreef tofus het volgende:

[..]

Als je goed leest, zie je dus waarom zo moeilijk. Ik wil de electrische storing op m'n moederbord gewoon minimaal houden.
Je krijgt er echt geen storing van hoor! Is gewoon een normale schakeling net als je een harddisk op de 12v aansluit!

• tofus

tofus

it's all in the game

Topicstarter
Op woensdag 13 februari 2002 13:07 schreef Proggy het volgende:

[..]

Je krijgt er echt geen storing van hoor! Is gewoon een normale schakeling net als je een harddisk op de 12v aansluit!
Daar heb ik dus weldegelijk andere dingen over gelezen; Ik heb zelfs wel eens het advies gehoord om een condensator tussen je fans te plaatsen, zelfs al draai je ze op 12v; om de storing van die krengen te verminderen...

Nu ben ik niet zo'n purist dat ik die condensators plaatsen ga, want storing op m'n 12v circuit boeit me niet zo; daar zitten alleen mechanische apparaten op. Maar m'n 5v wil ik wel degelijk zo puur mogelijk houden.

Daarom dus mijn vraag. Hopelijk neem je het me niet kwalijk dat ik met de 12v/5v geen genoegen neem ;p

• moefit
Op woensdag 13 februari 2002 13:04 schreef Proggy het volgende:
Jezus waarom zo moeilijk doen met weerstanden enzo?!?!?!?!

Zoals al eerder gezegd moet je de rode draad van de cooler op de rode draad doen en de zwarte draad van de cooler op de rode! Dan heb je 12 - 5 = 7 VOLT!!!

Het is inderdaad geen enkel probleem om de fan tussen de 5V en 12V te hangen, enkel heb je dan geen toerenmeting meer. Als dat gewenst is dan is het beter om een spanningregelaar te gebruiken, al levert dit wel wat verlies (warmte) op.

• styno

styno

Op woensdag 13 februari 2002 13:00 schreef tofus het volgende:

Hmmm.. Ground is toch 'aarde'?
Het gaat in dit geval niet om een echte ground/aarde, maar om de 0 Volt lijn.
Nogmaals: ik heb weinig verstand van electro, maar mijn 'gut'-feeling zegt dat 7v met een 0v ground is zoals het hoort, en 12v met een 5v ground is volgens mij meer een functioneerende 'noodoplossing'.
Wie zegt dat de 0 Volt uit de voeding echt 0 Volt is? Maar daar gaat het nu niet om. Waar het wel om gaat is het spanningsverschil over het lastapparaat (de fan) en als die (12 - 5) 7 Volt is dan draait 'ie dus op 7 Volt en maakt de basis spanning (0 Volt of 5 Volt) niks meer uit.

Je kunt zonder problemen de 5 en de 12 Volt met elkaar verbinden, als dat maar door een fan, HD, CPU oid gaat, want die zorgen ervoor dat er maar een bepaald vermogen opgenomen wordt. Als je de 0, 5 en 12 Volt kabels rechtstreeks met elkaar zou verbinden dan krijg je een kortsluiting, dat wil je dus niet en daarom zijn die dus in de voeding gescheiden. Een apparaat verbindt die kabels met elkaar zodat 'ie vermogen op kan nemen om te werken, maar zorgt er tegelijkertijd voor dat het vermogen dat opgenomen wordt beperkt blijft.

De oplossing die geboden wordt is dus volledig legitiem

"The stone age came to an end not for lack of stones. And the oil age will come to an end not for lack of oil." -- Sheikh Yamani, Saudi oil minister

• tofus

tofus

it's all in the game

Topicstarter
Op woensdag 13 februari 2002 13:14 schreef Styno het volgende:

De oplossing die geboden wordt is dus volledig legitiem
Dus dat verhaal met die 7808 is compleet overbodig? Enneh...ik neem aan dat jullie allemaal weten waar je 't over hebt?

Want ik zag eerst dus ook geen probleem met die 12v/5v oplossing; totdat ik ergens (helaas bennik de URL kwijt ;( ) wel degelijk las dat het niet ideaal was.

Maar ik ben natuurlijk allang blij als ik niet hoef te solderen. Let wel: ik soldeer liever zodat ik een ideale oplossing heb, dan lui genoegen te nemen met een iets 'inferieure' oplossing....

Maar als beide oplossingen even goed zijn, ga ik voor de makkelijkste: de 12v/5v truuk.

• snars
  • Niet online
Dui-zen-den mensen zijn je al voorgegaan met de 7volt-truc..dus als er echt iets mee mis zou zijn zou dat nu wel ongeveer bekend zijn hoor :)

I reject your reality, and substitute my own.

• styno

styno

Op woensdag 13 februari 2002 13:34 schreef _sNaRs_ het volgende:
Dui-zen-den mensen zijn je al voorgegaan met de 7volt-truc..dus als er echt iets mee mis zou zijn zou dat nu wel ongeveer bekend zijn hoor :)
Dubbel-ack

Verwijderd

Op woensdag 13 februari 2002 11:37 schreef obsidian het volgende:
Dat is niet zo moeilijk hoor. Je wilt 7/12de van het totale voltage hebben. Als je daarvoor een spanningsdeler (twee weerstanden in serie) wilt maken moet je dus zorgen dat de fan parallel over de weerstand komt te staan die 7/12de van de gehele weerstand is. Je krijgt dan dus:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
-----
    |
   ---
   | |
   | | weerstand 1
   | |
   ---
    |--------------o fan +
   ---
   | |
   | | weerstand 2
   | |
   ---
    |
-------------------o fan -

Zeg dan niets |:(

Als je paralel aan de tweede weerstand iets "hangt" zal dit dan niet de weerstand waarde beinvloeden (vooral een ventilator welke een variabele weerstand heeft afhangend van het toerental) |:( ? Je moet dus niets doen met weerstanden, maar met 7806 en daar zoals eerder genoemd eventueel de gnd potentiaal (1V) omhoog krikken m.b.v. een weerstandsnetwerkje.

• tofus

tofus

it's all in the game

Topicstarter
Op woensdag 13 februari 2002 13:34 schreef _sNaRs_ het volgende:
Dui-zen-den mensen kopen ook de CD's van Britney Spears, maar dat wil nog niet zeggen dat dat iets zegt over de kwaliteit van de muziek.... ;p

Op zich is het feit dat iedereen het doet voor mij geen reden om het ook te doen; ik *WEET* liever gewoon wat ik doe. En dat doe ik in dit geval dus nog steeds niet...

Of liever gezegd: weer niet; want die 7808 oplossing leek mij toch wel heel mooi, maar iedereen schijnt hier toch wel heel erg van mening te zijn dat het tamelijk zinloos is om mijn huidige 12v/5v aan te passen. En toch weet ik zeker dat ik een electro-technicus iets heb horen zeggen over storing op het 5v circuit.

Kortom: ik weet 't nu ook niet meer.

• Twynn
Op woensdag 13 februari 2002 13:40 schreef Laptom het volgende:
Yo! Beetje rustiger mag ook wel..

Op zich was het idee nog niet eens zo slecht, maar je zult behoorlijk lage weerstandwaardes moeten gebruiken om een spanningsdeler te maken.. En dan verstook je weer veel te veel vermogen in de weerstanden!

• moefit
Op woensdag 13 februari 2002 13:50 schreef tofus het volgende:

[..]

Dui-zen-den mensen kopen ook de CD's van Britney Spears, maar dat wil nog niet zeggen dat dat iets zegt over de kwaliteit van de muziek.... ;p

Op zich is het feit dat iedereen het doet voor mij geen reden om het ook te doen; ik *WEET* liever gewoon wat ik doe. En dat doe ik in dit geval dus nog steeds niet...

Of liever gezegd: weer niet; want die 7808 oplossing leek mij toch wel heel mooi, maar iedereen schijnt hier toch wel heel erg van mening te zijn dat het tamelijk zinloos is om mijn huidige 12v/5v aan te passen. En toch weet ik zeker dat ik een electro-technicus iets heb horen zeggen over storing op het 5v circuit.

Een 7808/7806 oplossing is veel netter in ieder geval. Je hebt dan tenminste ook nog gewoon de toerenmeting. Ik denk dat de meeste voor die 5-12V truc gaan omdat dat gewoon lekker makkelijk is.

• tofus

tofus

it's all in the game

Topicstarter
Op woensdag 13 februari 2002 13:54 schreef moefit het volgende:

[..]

Een 7808/7806 oplossing is veel netter in ieder geval. Je hebt dan tenminste ook nog gewoon de toerenmeting. Ik denk dat de meeste voor die 5-12V truc gaan omdat dat gewoon lekker makkelijk is.
Kijk. Daar heb ik tenminste wat aan! ;p
Toch maar die 7808 doen dan, niet?

• pep_82
Je zou storing kunnen krijgen op de lijnen wanneer je de het fannetje uitschakeld. Want een fannetje is een spoeltje daar slaat stroom zich op en als de fan wordt uitgezet dan wordt de stroom omgezet in spanning. Maar dat maakt niet uit want dit gebeurt alleen als het fannetje uitgaat. En in dit geval zal ook meestal de computer uitgezet worden.
Maar ook al heb je storing op je lijnen dan zou het nog niet uitmaken omdat je sowieso al erg veel last hebt van 50 hertz op je lijn. Dit wordt weer veroorzaakt door TL buizen, je computer voeding, je monitor. Het wordt er wel iets uitgefilterd. Maar ik denk dat als je een lijn op een scoop bekijkt dat je nog steeds een aardige rimpel hebt staan.
Het zou waarschijnlijk ook niet uitmaken of je de 12-5 manier of een UA78XX gebruikt. Maar een 78XX kost 60 eurocent ofzo en als je dat een betere gemoedsrust geeft moet je het ook zeker niet laten.

Verwijderd

Op woensdag 13 februari 2002 13:50 schreef tofus het volgende:

[..]

Pfffff jemug de pemug

Okay, ik heb +- 6 jaar lang professioneel hardware gedesigned, dus hier komt een waterdicht verhaaltje:

Stel ik heb een apparaatje in een PC, voor het gemak een doosje met een 5V motortje en een 12 volt motortje. Beide hebben natuurlijk dezelfde ground (aarde), want die is common in de gehele PC kast. Dus de motoren hangen beide met een touwtje aan aarde.

De andere touwtjes van deze motoren gaan naar de +5V van de 5 volt motor, en naar +12v van de andere motor. Klopt he? En is waterdicht lijkt me zo.

Teken nu dit schema eens op papier... Wat zie je nu? Verdomd, eigenlijk hangen die 2 motoren in serie tussen de +5V en de +12V, alleen er zit een aarde tussen. Hiermee is in ieder geval de koppeling tussen de 12V en de 5V gelegd, toch? Beide lijnen (_+5 en +12) zijn hieer verbonden door de serieschakeling van de inwendige weerstanden van beide motoren!!

In plaats van motoren kun je alles invullen, dus b.v. ook 12V voor een harddisk motorsturing en 5V voor een harddisk printplaat. In dit geval zullen +5 en +12v ook verbonden zijn via ed optelling van de inwendige weerstanden van beide belastingen.

Oftewel: Het schakelen van een fan tussen de +12 en +5v is volkomen "legaal". Er is wel storing te verwachten uit een electromotor, vooral omdat deze met spoelen werkt. Echter een fan is standaard al ontstoort, en bovendien zit je voeding niet voor niets vol met grote elko's; deze heeft zelf ook een en ander in huis ter ontstoring.

Ik hoop dat het nu inzichtelijk is waarom je dit gewoon mag doen! Rommelen met 780x 'en is dus niet nodig. Bovendien kunnen die best warmpjes lopen, want b.v. een 7806 zal dus 12-6 = 6V "opeten". Dit "opeten" is dus in combinatie met de getrokken stroom om te rekenen naar vermogen = warmte.

Er word gezegd dat deze 780x 1,5A continu kan regelen, maar dat zal vies tegenvallen, een 7806 b.v. met 12V als voeding gaat dan dit verstoken: P = I * V = I * (Vin - Vuit) = 1,5 * (12 - 6) = 1,5*6 = 9 watt. Daarvoor mag je best waterkoeling aanslepen ja ;)

Trekt je FAN b.v. 0.3 ampere bij 6 volt, dan zal je 7806 dus P=I*V = 0.3*6 = 1.8 watt verstoken, wat best veel is! Een 7808 zal minder volts "opeten", maar door de hogere spanning zal de fan dan ook meer stroom trekken....

Daar tegenover: De welbekende "7volt truuk" is vrijwel zonder vermogensverlies, dus minder warmteontwikkeling, omdat er dan gebruik wordt gemaakt van je schakelende PC voeding.

edit:

Een nadeel die ik wel ondervonden heb aan de 7 volt truuk als je een fan met toerenmeting hebt: Omdat de aarde van de fan niet langer de echte ground is maar 5V, kan ik geen fantoerental meer uitlezen. Misschien dat als ik de toerental lijn via een condensatortje DC-ontkoppel dat het weer wel werkt (ik denk dat de toerental-sensor gewoon een pickup spoeltje naar aarde is??), maar dit zou een valide reden kunnen zijn om een 780x o.i.d. in te zetten.

Iemand ervaring met DC-ontkoppeling van de toerental sensor?

• moefit
Op woensdag 13 februari 2002 14:37 schreef --EasY-- het volgende:

... Iemand ervaring met DC-ontkoppeling van de toerental sensor?
[/edit]
Als je zegt hoe ik dat aan moet sluiten dan wil ik dat best even testen. Ik heb hier in ieder geval de mogelijkheden om dat even uit te zoeken (fatsoenlijke voeding+scope+fan etc.).

• tofus

tofus

it's all in the game

Topicstarter
Hmmm... Bedankt voor deze heldere uitleg. Ik begrijp hieruit dat het plaatsen van een 7808 overbodig is, omdat de componenten in de voeding deze functionalteit al implementeren (en dus zal de warmte in mijn voeding geproduceerd worden, ipv. in een losse 7808...tenminste, als ik het goed begrijp).

Dan denk ik dat ik toch maar gewoon mijn huidige 12v/5v oplossing hou. Zoals ik eerder al zei: deze werkt in principe ok, alleen had ik dus begrepen dat 't beter kon. En waar ruimte is voor verbetering, grijp ik graag naar de soldeerbout! ;p

Maar dat hoeft in dit geval niet, omdat er van verbetering geen sprake is; althans, dat begrijp ik uit bovenstaand verhaal.

Enneh...ik had in hetzelfde artikel (dat ik dus niet meer vinden kan) ook iets over het plaatsen van condensatortjes achter/voor je fans, ter ontstoring. Begrijp ik het goed dat dit dus ook helemaal geen zin heeft?

Ik wil gewoon de 'perfecte' 7v mod in m'n case; daar komt 't eigenlijk gewoon op neer ;p

Toerental vinnik wat minder belangrijk, omdat het gewoon om casefans gaat waar ik toch al geen toerental van meet (mijn CPU wordt straks watergekoeld, dus daar is toerental ook niet van belang)

Verwijderd

Op woensdag 13 februari 2002 14:51 schreef moefit het volgende:

[..]

Als je zegt hoe ik dat aan moet sluiten dan wil ik dat best even testen. Ik heb hier in ieder geval de mogelijkheden om dat even uit te zoeken (fatsoenlijke voeding+scope+fan etc.).
Kijk daar heb ik wat aan!

Eerst moet je dus een fan op 12V hebben met toerenmeting, en die toernemeting moet het doen op je mobo
Daarna doe je de 7V truuk, dus de aardepin van je fan op de +5v. Nu loopt je FAN op 7V, en (bij mij althans) ziet het mobo nu 0000 toeren op de fan staan
Nu de DC ontkoppeling: Het sensor touwtje dat van je fan afkomt (bij mij een 3pins connector waarvan alleen het sensordraadje aangesloten is) loshalen van je mobo en in serie daarmee een condensator opnemen.

Nu zal elke DC spanning van de sensordraad weggefilterd worden, en alleen AC zal erdoor komen, wat hopelijk de meting weer mogelijk maakt. Over de waarde van de C is weinig te zeggen, dat hangt af van de inwendige weerstand van de sensor zelf en de sensor ingang op je mainboard. Ergens tussen de 100nF en de 1uF maak je een redelijke kans denk ik....

Als je dat proberen kan >:)

Als je een scope bijdehand hebt is het helemaal mooi, dan kun je het sensor-signaal zien voor en na de 7V mod. En vooral dus wat er veranderd!

• tofus

tofus

it's all in the game

Topicstarter
Kijk, dit noem ik nog eens grondig aanpakken!

"Meten is weten", heb ik ooit ergens gehoord...;p

Now we're getting somewhere!

(misschien had ik trouwens ook iets beter op moeten letten, op school tijdens de natuurkunde les :P)

Verwijderd

Ik heb een spanning regelaar gemaakt die op 6-standen gezet kan worden.
Kan tot 2 Amp belast worden.
En ik gebruik altijd een aparte voeding, zodat ik nooit door kortsluiting in mijn eigen Bybus/spaningregelaar/ccfl/etc.. mijn PC sloop.

Verwijderd

Ik ben het dus met de Topic starter eens, wat je nu van plan bent, op 8 volt is een betere oplossing!
Oja, wel goed koelen het die mosfet.
[/quote]

Verwijderd

Op woensdag 13 februari 2002 14:54 schreef tofus het volgende:
*KNIP*
Enneh...ik had in hetzelfde artikel (dat ik dus niet meer vinden kan) ook iets over het plaatsen van condensatortjes achter/voor je fans, ter ontstoring. Begrijp ik het goed dat dit dus ook helemaal geen zin heeft?

Ik wil gewoon de 'perfecte' 7v mod in m'n case; daar komt 't eigenlijk gewoon op neer ;p

Toerental vinnik wat minder belangrijk, omdat het gewoon om casefans gaat waar ik toch al geen toerental van meet (mijn CPU wordt straks watergekoeld, dus daar is toerental ook niet van belang)
Een fan ontstoren kan nooit kwaad; op zich is er wel iets voor te zeggen. Maar in de fan zelf is al een en ander gedaan zodat je probleemloos kunt "fannen" zonder extra ontstoring. Je kunt wel over de twee voedinglijnen van de fan een condensator plaatsen, zo dicht mogelijk op de fanmotor zelf. Maar ja, sloop een fan open en wat zie je dan? Inderdaad een condensator over de motor >:)

Onthoud dat b.v. je mainboard zelf veeel smerigere rommel op je voedingslijnen produceert. Deze trekt veel stroom, werkt met hoge er lagere frequenties en zal veel rommel introduceren. Vandaar dat je mainboard zelf ook helemaal afgestampt is met zware elko's. Ook zijn er erg veel kleinere condensatoren, deze zijn typisch meer geschikt om hogere frequenties te filteren (zware elko's filteren hoge frequenties slecht of zelfs niet)

Vandaar dat high-speed logic meestal ontkoppelt wordt met b.v. 10nF parallel met 100nF parallel met 1uF tantaal... Lijkt overbodig maar elke condensator werkt in zijn eigen frequentiegebied.

Een fan produceert alleen heel laag frequente storing, dit is het minst "pijnlijk" voor je overige componenten. Een stevige ruis op 48MHz oid. is veel minder prettig dan een 10KHz brom voor een mainboard.

Verwijderd

Op woensdag 13 februari 2002 15:06 schreef larry_ellison het volgende:
Ik heb een spanning regelaar gemaakt die op 6-standen gezet kan worden.
Kan tot 2 Amp belast worden.
En ik gebruik altijd een aparte voeding, zodat ik nooit door kortsluiting in mijn eigen Bybus/spaningregelaar/ccfl/etc.. mijn PC sloop.
Ja als je eenmaal met zoiets begint... Maak dan een PWM sturing voor je fan(s) met een FET, als je die goed bouwt dan kun je er makkelijk een 2A belasting aanhangen met minimale koeling (standaard koellichaampje is zat). Let vooral op de flanksteilheid van de blokgolf op je gate, gebruik een FET drivertje om deze flanken zo steil mogelijk te maken (het is de flanksteilheid en het aantal schakelingen per seconde die de warmteontwikkeling voor zo'n 90% bepalen als je een goede schakelFET gebruikt)

• tofus

tofus

it's all in the game

Topicstarter
Alrighty dan! Als ik het dus even voor mezelf op een rijtje zet:

- de 12v/5v mod is de beste oplossing omdat deze met zo
min mogelijk componenten toch een correcte functionaliteit biedt.

- de oplossing met een 780x is ook een goede oplossing, maar eentje die veel vermogen wegvreet en eigenlijk alleen van belang is als je een betrouwbare read-out van je fan-toerental nodig hebt.

Nogmaals bedankt voor de duidelijke uitleg!

• moefit
Op het moederbord zit neem ik aan een weerstand naar de +5V (omdat het een NPN meting is). Dus zal er ook met deze condensator weinig gebeuren. Er zal nog wat toegevoegd moeten worden.... :'(

Verwijderd

Op woensdag 13 februari 2002 15:29 schreef moefit het volgende:
Op het moederbord zit neem ik aan een weerstand naar de +5V (omdat het een NPN meting is). Dus zal er ook met deze condensator weinig gebeuren. Er zal nog wat toegevoegd moeten worden.... :'(
Mja dat weet ik dus niet... als de toerenmeter een pickup spoel is naar aarde (nu dus 5V) dan zal een condensator in serie inderdaad weinig helpen. Dan moet je dus eigenlijk ook een weerstand naar aarde introduceren, maar dan zou de spanningsdeler die dan ontstaat wel eens erg laagohming kunnen zijn... Met een scoop is dat dus snel gezien, hoe het sensor signaal er na de 7V mod uitziet, vooral de DC component. Als er b.v. een 10K pullup op zit op het mobo (misschien wel meetbaar met een simpele multimeter) dan kun je gerust een 1K naar aarde introduceren en het sensorsignaal via een condensator op de deler "inkoppelen".

Werkt dit niet, dan zal er een actief component toegevoegd gaan worden en dat wordt alweer errug complex om "ff" te bouwen :'(

Dan zou je het sensor signaal eerst moeten toevoeren aaneen pnp tor, en dat signaal weer via een npn tor de sensor input op het mobo invoeren.... bah dan maak ik liever direct een PWM sturing, dan kan ik traploos en "koel" mijn fanvoltage van 0 tot 12V regelen!

• moefit
Ik krijg het niet voor elkaar. Als je nog goede ideeen hebt laat het dan maar weten.

De oplossing met twee transistoren is inderdaad wel ver gezocht. Als je voor een PWM signaal gaat dan heb je ook geen RPM meting meer.

Verwijderd

Op woensdag 13 februari 2002 16:07 schreef moefit het volgende:
Ik krijg het niet voor elkaar. Als je nog goede ideeen hebt laat het dan maar weten.

De oplossing met twee transistoren is inderdaad wel ver gezocht. Als je voor een PWM signaal gaat dan heb je ook geen RPM meting meer.
Juist wel >:)

Als ik een PWM regeling maak, doe ik dat gelijk rond een mcutje. Dan kan ik de toeren meten, en dus precies (serieel RS232 aangevoerd?) toerental uitsturen.

Dan kan ik gelijk het toerental regelen op basis van een potmeter, het gemeten toerental, een serieel RS232 commando, een gemeten temperatuur whathaveyou >:)

coolll toch eens pollen naar interesse voor zoiets...

• moefit
Maar de toerenmeting kun je enkel doen wanneer de fan voeding heeft. Bij lagere toerentallen krijg je dan een hele rare meting door de lage duty cycle.

• mvds
  • Laatst online: 19-08 13:50

mvds

Totally awesome!

(jarig!)
Op woensdag 13 februari 2002 13:40 schreef Laptom het volgende:

[..]

Als je paralel aan de tweede weerstand iets "hangt" zal dit dan niet de weerstand waarde beinvloeden (vooral een ventilator welke een variabele weerstand heeft afhangend van het toerental) |:( ? Je moet dus niets doen met weerstanden, maar met 7806 en daar zoals eerder genoemd eventueel de gnd potentiaal (1V) omhoog krikken m.b.v. een weerstandsnetwerkje.
Ik was volgens mij niet helemaal wakker toen ik dat schreef. Ik heb lang genoeg in de elektronika gezeten om te weten dat er meer bij komt kijken. :) Maar zo heel erg fout is het niet hoor. Al is het afhankelijk van de weerstandswaarde van de fan (op volle toeren) of het de schakeling beinvloed. Je zult er iig wel rekening mee moeten houden. Ik zal volgende keer wachten tot na mijn derde kop koffie. :)

Verwijderd

Ik heb al een zo'n molex (splitter) power cable gemod tot één die optie geeft voor 5 en 7 volt maar mijn cpu fan heeft drie pins en die draden uit de psu hebben er 4.
Kan ik ergens of van iemand een guide krijgen voor een verloopstukje van 3 naar 4 pins of kan je die 7 volt mod ook direct uitvoeren met die drie draadjes van je cpu fan, zo ja hoe?

Of verloop van 3 naar 4 en voeding van psu
of direct 7v mod op drie draadjes van cpu fan en aansluiten op je mobo?

Thnx

• moefit
Op donderdag 21 februari 2002 10:32 schreef Starfox9 het volgende:
Ik heb al een zo'n molex (splitter) power cable gemod tot één die optie geeft voor 5 en 7 volt maar mijn cpu fan heeft drie pins en die draden uit de psu hebben er 4.
Kan ik ergens of van iemand een guide krijgen voor een verloopstukje van 3 naar 4 pins of kan je die 7 volt mod ook direct uitvoeren met die drie draadjes van je cpu fan, zo ja hoe?

Of verloop van 3 naar 4 en voeding van psu
of direct 7v mod op drie draadjes van cpu fan en aansluiten op je mobo?

Thnx
Je kunt geen 7V krijgen met enkel de FAN connector op het moederbord. Deze hebben nl. enkel de volgende sansluitingen:
0V
12V
RPM sensor

Voor een 7/5V mod heb je ook nog 5V nodig.

Verwijderd

Meneer de purist,

pak een multimeter en ga de '2 ground' kabeltjes eens meten ... doe het met een diode test dan zal je zien dat dat ding gaat piepen! Dat wil zeggen dat ze gewoon dezelfde zijn...en dat het geen ene reet uitmaakt dat je de gele en de rode draad voor 7volt gebruikt.

Dat je er voor jouw gevoel nog een condensator paralel aan hangt, dat kan nooit kwaad ...

Suc6

Verwijderd

OK geen direct 7 volt via mobo dus maar ken je een manier of site of theorie die het mogelijk maakt om die 3 pins aan te sluiten op een 7 volt 4 pins power cable?

Verwijderd

Op zaterdag 23 februari 2002 23:53 schreef Starfox9 het volgende:
OK geen direct 7 volt via mobo dus maar ken je een manier of site of theorie die het mogelijk maakt om die 3 pins aan te sluiten op een 7 volt 4 pins power cable?
Theorie (8>:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
7 Volt modus

4 PINS          3 PINS

Rood  = +5V   O-------O  Zwart = 0V
Zwart = 0V    O
Zwart = 0V    O
Geel  = +12V  O-------O  Rood  = +12V
                O  Geel  = RPM

12 Volt modus

4 PINS          3 PINS

Rood  = +5    O
Zwart = 0V    O-------O  Zwart = 0V
Zwart = 0V    O
Geel  = +12V  O-------O  Rood  = +12V
                O  Geel  = RPM

Overigens maakt het niet uit welke massa (0V) je neemt op die 4 pins molex. :)
Pagina: 1