Toon posts:

Fan voeding op 3 pin header ??

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb een El-cheapo kast met dito 300W voeding. De fan in deze voeding maakt nogal veel lawaai, dus wil ik deze eigenlijk een beetje langzamer laten draaien..

Is het zinvol om nu een fan met rpm-sensor te kopen en aan te sluiten, of kan ik net zo goed mijn El-cheapo fan op 9V laten draaien???

Mijn mobo ondersteunt deze rpm-functie voor m'n voeding, maar ik weet niet precies wat deze inhoudt..
Alleen rpm-weergave is nl niet genoeg; ik wil ook kunnen regelen...

Verwijderd

ToerenMETEN <> ToerenREGELEN

Je schiet dus niets op met een andere fan, tenzij je een "stillere" FAN kiest (lees: een fan die minder toeren maakt).

Beter om te proberen is denk ik je FAN op 7V te laten draaien... dus de +12V van de FAN op +12V te houden, maar de ground van de FAN op de +5V aan te sluiten....12-5 = 7 V over de fan = stiller.

Verwijderd

Koop een Enermax, hier zit namelijk een potmeter bij

Verwijderd

Topicstarter
Ik wil inderdaad op een lager voltage gaan draaien; heb dit op servertje ook al gedaan door weerstandje te plaatsen.. (hoewel jouw oplossing idd wel mooier is)

Ik begrijp dat zo'n 3pin header alleen is om af te lezen??

Verwijderd

Topicstarter
Op woensdag 13 februari 2002 10:51 schreef tiesto2tiesto het volgende:
Koop een Enermax, hier zit namelijk een potmeter bij
potmetertje kan ik er toch zelf ook wel tussen solderen??

Verwijderd

Op woensdag 13 februari 2002 10:55 schreef Eggplant het volgende:

[..]

potmetertje kan ik er toch zelf ook wel tussen solderen??
Tuurlijk alles kan maja dis een stuk makkelijker en je hebt een superstille fan

• EmilneM
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 15-09-2023
Op woensdag 13 februari 2002 11:02 schreef tiesto2tiesto het volgende:

[..]

Tuurlijk alles kan maja dis een stuk makkelijker en je hebt een superstille fan
klopt, alleen vind ik die potmetertjes wat onhandig (instellen met schroevendraaier >:) ) daarnaast geeft ie onder de 2300 rpm de toeren wat vreemd weer.......kga binnenkort dat ding eraf knippen en er een 22kOhm potmeter tussen gooien.....dan ben ik van allebei die problemen af :P
Pagina: 1