Toon posts:

<Q> AMD Athlon 750, toch? Maar geen L1 bruggen!

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
He Hoi!

Allereerst maar eens een plaatje van wat ik heb. Op: www4.tomshardware.com/cpu/00q2/000605/t-bird-04.html - van het grote plaatje de 2de printplaat (dus zonder de externe cache-chips). (dank Tommie)

Betreft een: AMD Athlon 750 (A950CMREEA 9171343005; maar over 91713* kan ik nx terugvinden)

De Theorie is me redelijk duidelijk, maar die (*#&$ Praktijk... :/

Ik wil mijn CPU overklokken, daarvoor moet ik eerst ontlokken. Dat doe je door de L1 bruggen te verbinden (met potlood, SMD solderen, paperclip :), ...) MAAR WAAR zitten die dan op mijn kaart!? Ik heb echt heeeeel lang gekeken, maar kheb ze niet :( Bovendien schijnt mijn cache met de CPU geintegreerd te zijn... (is dat trouwens beter of slechter?) Dus wat nu?

Betekent dit nu dat ik niet weet welke CPU ik heb, dat-ie niet over te klokken is, dat ik niet goed kan searchen, dat het internet niet compleet is, dat ik dom ben, dat ik een toch wel heel uniek product heb, <vul hier uw suggestie in>??

Voor als je dit toch wel heel interessant vindt (of zo aardig bent:); ik heb een uitgebreidere news posting gedaan (groups.google.com; sleutelwoorden = devnullius@mail2www overclocking).

Ik ben heeeel benieuwd of jullie echt zo goed zijn, want ik kom er niet meer uit :(

Gr. Dev Nullius (devnullius@mail2www.com)

------
Conare nullius momenti videri fortasse missilibus careant
------ Ja ik weet dat ik geen AMD XP 3000 heb :)

Verwijderd

Eerst en vooral welkom op GoT

en ten tweede : elke processor is te overclocken, al dan niet door de multiplier of de FSB de veranderen

edit:

ik zie in de url dat je een dondervogel hebt, die zijn standaart unlocked, dus gewoon multiplier veranderen en misschien FSB aanpassen
CPU-snelheid = multiplier x FSB
ik neem aan dat dat nu zoiets is :
750 = 7.5 x 100
maak er eens 8 x 100 van, en kijk of ie stabiel draait, daarna maak je er 8 x 105 van, daarna 8 x 110, daarna9 x 100, enz, het is een kwestie van uitproberen

Verwijderd

WTF, kun je misschien ff vertalen wat je onder je message hebt staan, mijn latijn (?) is niet zo goed :)

Verwijderd

Topicstarter
Welkom? Goh; 1ste group waar ik kom waar je zowaar welkom wordt geheten! Weer eens wat anders dan meteen gebanned worden - dank :)

Vermoedelijk heb ik inderdaad een donderding; maar ben eigenlijk ook niet 100% zeker (te nieuw voor het AMD-onderwerp (kwas altijd Intel); teveel info; teveel tegenstrijdigheden). De URL verwijst naar artikel over donderdingen (blijft leuk woord:), maar uit het artikel durf ik niet 100% te concluderen dat het dat ook echt is. Misschien toch maar ff pic bekijken?

Mijn bord kan trouwens niet handmatig ingesteld worden (FSB, veelvoudvermenigvuldiger, ...) - heeft alleen auto-detect. Dus het daadwerkelijk instellen van die zaken zal op de CPU-kaart moeten gebeuren... Maar hoe??

Autodetect settings bord: 1.30V -> 2.05V; clockmultiplicator: 5.0 -> 10.0.

Houdoe - Devnullius

-----
Try to look unimportant, they may be low on ammo

Verwijderd

Op woensdag 13 februari 2002 11:06 schreef foobarblah het volgende:
Welkom? Goh; 1ste group waar ik kom waar je zowaar welkom wordt geheten! Weer eens wat anders dan meteen gebanned worden - dank :)

Vermoedelijk heb ik inderdaad een donderding; maar ben eigenlijk ook niet 100% zeker (te nieuw voor het AMD-onderwerp (kwas altijd Intel); teveel info; teveel tegenstrijdigheden). De URL verwijst naar artikel over donderdingen (blijft leuk woord:), maar uit het artikel durf ik niet 100% te concluderen dat het dat ook echt is. Misschien toch maar ff pic bekijken?

Mijn bord kan trouwens niet handmatig ingesteld worden (FSB, veelvoudvermenigvuldiger, ...) - heeft alleen auto-detect. Dus het daadwerkelijk instellen van die zaken zal op de CPU-kaart moeten gebeuren... Maar hoe??

Houdoe - Devnullius

-----
welk mobo hebbie dan wel?
de multiplier veranderen doe je toch gewoon in de bios?

• Twynn
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 21-08 09:18
Ehm, volgens mij hebben we het hier over een classic athlon, dus een slot-a processor..

Die heeft inderdaad geen L1 bruggen die je zo kunt inkleuren.

Om het ding te kunnen overclocken via de multiplier heb je een goldfinger device nodig.. Dat ding wordt op de proc gemonteerd, en dan kun je via dipswitches je multiplier instellen!

• Ligone
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 07-06 15:08

Ligone

Moeha!

Op woensdag 13 februari 2002 10:15 schreef carnman het volgende:
Eerst en vooral welkom op GoT

en ten tweede : elke processor is te overclocken, al dan niet door de multiplier of de FSB de veranderen

edit:

ik zie in de url dat je een dondervogel hebt, die zijn standaart unlocked, dus gewoon multiplier veranderen en misschien FSB aanpassen
CPU-snelheid = multiplier x FSB
ik neem aan dat dat nu zoiets is :
750 = 7.5 x 100
maak er eens 8 x 100 van, en kijk of ie stabiel draait, daarna maak je er 8 x 105 van, daarna 8 x 110, daarna9 x 100, enz, het is een kwestie van uitproberen
Sinds wanneer is een TB standaard geunlocked??
dan heb jij toch wel een speciale... |:(

Verwijderd

Op woensdag 13 februari 2002 11:15 schreef Ligone het volgende:

[..]

sinds altijd, voor zover ik weet

Verwijderd

Houdoe - Devnullius

-----
ehmmz.. Een socket TBird is zo'n plat vierkant ding, een andere optie is een Slot A Athlon maar die is rechthoekig en staat rechtop in het slot (een socket is dus een vierkant ding op je moederbord met pinnetjes, een Slot is een langwerpig ding.) Verder heb je waarschijnlijk een moederbord wat geen multiplier en/of FSB kan instellen, dat is vrij vervelend, de enige manier om dan over te klokken is door zélf op de bruggetjes (Zitten trouwens bovenop de processor/cpu) aan te geven wat de multiplier moet zijn. Om even duidelijk te maken wát je in dat geval precies moet doen, je moet alle verbindingen verbreken door ze met veel priegelwerk en een 12V adapter kort te sluiten. Dan moet je de goede bruggen met potloot verbinden. Unlocken door alle bruggetjes te verbinden is zinloos aangezien je de multiplier TOCH niet kunt instellen op het moederbord.
Overigens zijn deze processors standaard al unlocked :)

• 0siris
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 20-08 07:10
We verwijzen je hier hooguit naar de FAQ als daar de oplossing met koeieletters staat, naar de search als je de zoveelste bent die het vraagt, en als dat niet het geval is, helpen we je als we zelf het antwoord weten
Als je je processor helemaal demonteert, staat het op de core van je processor als het goed is...
Eerst maar es kijken wat je precies voor processor hebt voor we er iets aan gaan doen ;)

ach...in een volgend leven lach je er om!

Verwijderd

Op woensdag 13 februari 2002 11:15 schreef Ligone het volgende:

[..]

de eerste waren dat :)

Verwijderd

het is een slot A dondervogel, dus geen socket A, deze waren toch alleen met een goldfinger device over te klokken. dat met die potlood strepen lukt toch alleen bij de socket A versie. correct me if I'm wrong

• CoolHead621
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 20-08 16:51

CoolHead621

Enjoy every moment

Ik heb hem zelf ook gehad..... een tijd geleden.

In samenwerking met een goldfinger device gaat deze processor toch wel rond de 900 t/m 1000 mhz draaien, ik zelf had hem toen der tijd op 950 draaien. stabiel,

Maar denk wel aan goede cooling...

Apple iPhone 16 Pro MAX | Xiaomi 15 Ultra 512GB/16GB | Audi A6 e-tron sportback

• Twynn
Op woensdag 13 februari 2002 11:16 schreef carnman het volgende:
sinds altijd, voor zover ik weet
Nee hoor.. De standaard tbirds waren niet altijd unlocked.. Alleen de snelste versies die op dat moment geleverd werden.. Zo heb je standaard unlocked 1200's, 1333's en 1400's.. Maar het is zeker niet zo dat elke tbird standaard unlocked was!

• Ligone
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 07-06 15:08

Ligone

Moeha!

Op woensdag 13 februari 2002 11:20 schreef Twynn het volgende:

[..]

Nee hoor.. De standaard tbirds waren niet altijd unlocked.. Alleen de snelste versies die op dat moment geleverd werden.. Zo heb je standaard unlocked 1200's, 1333's en 1400's.. Maar het is zeker niet zo dat elke tbird standaard unlocked was!
Zoiets was ik ook al aant denken... :) ik dacht al waaraan ik dat gepruts en frustraties aan verspild had om de mijne te unlocken...

Verwijderd

foobarblah,
Nogmaals welkom ;)

Het probleem is dat

a) unlocken met de L1 brug alleen nut heeft bij een TBird in een socket A mobo dat in de BIOS aanpassen van de multiplier heeft. (En VCore)

b) ik nog nergens heb gezien dat iemand zijn slot-A cpu heeft kunnen overklokken zonder een zogenaamd GoldFingerDevice (GFD). Als ik mij goed herinner, zit er een connector op de zijkant van de CPU-printplaat waar je die op schuift. FSB verhogen moet in principe wel lukken, als de BIOS dat aankan, of als er jumpers daarvoor op het moederbord zitten. Maar aangezien je daarvoor meestal de VCore moet verhogen, en het aanpassen van de daarvoor op de CPU aanwezige L7 brug, niet werkt door de printplaat die in de cartridge zit, kom je niet echt veel hoger in kloksnelheid denk ik.

Ik denk dat je de VCore dan op de catridge-printplaat moet veranderen, solderen en zo...

Je zou theoretisch de bruggen van de CPU zelf moeten maken en verbreken, wat niet simpel is. Op socket-A systemen wordt dat wel succesvol toegepast, maar ik weet echt niet of dat lukt met een Slot-A cartdridge, waar een Socket-A Donderdinges in steekt. Ook weet ik volstrekt niet of die CPU wel exact hetzelfde is als een in de winkel te kopen exemplaar is.

(Wat die befaamde bruggen betreft dan.)

Oftewel,
je hebt een GFD nodig. :Y)

Als je er nog een kunt vinden, zijn die dacht ik iets van $40 of 45 Euro of F130 ... ;)

• Twynn
Op woensdag 13 februari 2002 11:23 schreef Hooi het volgende:
b) ik nog nergens heb gezien dat iemand zijn slot-A cpu heeft kunnen overklokken zonder een zogenaamd GoldFingerDevice (GFD).
't is wel mogelijk.. Door wat weerstanden te verplaatsen.. (maar da's smd-solderen, dus daar zou ik niet aan beginnen als je geen soldeer-ervaring hebt!)

In feite doet dat GFD niets anders dan die weerstanden verbinden volgens de gezette dipswitches.. Dit kan dus door te solderen ook :)

Verwijderd

Topicstarter
Die reacties kunnen sneller :))

Flink vaartje houden jullie erin! Bedankt. Heb eea gelezen, dus nu nog ff kort door de bocht wat ik er van denk te mogen maken...

1. ik heb goede cooling nodig. Maar hoe weet ik of ik goede cooling HEB? Er zit een (in mijn ogen) gigantische koper-achtige montage bovenop (CPU daaraan vastgemaakt met van die pasta) met daarbovenop 2 ventilatortjes. Kast is verder erg leeg. Zou dat voldoende zijn? Om nou meteen stikstofcooling te gaan aanschaffen voor een toch wel verouderd systeempje... Tsja, kblijf een hollander natuurlijk ;) (Ik vind die gouden vinger al duur!)

2. Ik heb dus een Slot A AMD Athlon 750 (met op de CPU-core het volgende ge-etst: A950CMREEA 91713 - zie ook dr4pc.com/docs/amd_k7_over_clock.htm).
Deze kunnen alleen met SMD-solderen ingesteld worden OF met een Goldfinger.
Practische vraag: zouden er winkels zijn die dat (SMD) kunnen? En wat zijn dan +- de kosten? Ik heb al eens de hele stad afgelopen om 'gewoon' 2 draadjes te solderen... (Comps slopen kan ik, solderen enzo nooit gedaan :o )
Over hoe mijn kaart eruit ziet; hij is inderdaad rechthoekig; hij wordt |- dwars op het moederbord gezet (|=MB; -=CPU) en heeft de cache IN zijn CPU zitten...

Kben benieuwd.

Gr. Devnullius

Verwijderd

ah jij hebt slot A tbird, ja, een GFD kost wel erg veel ivm wat het op leverd. Solderen is trouwens best makkelijk, pak soldeerbout, pak klein beetje soldeer, en soldeer maar raak. maar zo precies solderen, neej dat is suckerend.. ja je kunt een electronicaboer proberen, zijn meestal wel handig, maar je krijgt geen garantie dat het gaat lukken natuurlijk
Pagina: 1