Toon posts:

Voeding overleden ?

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Sinds enkele dagen blijkt mijn computer steeds uit te vallen. De stroom valt gewoon weg.

Gisteren besloot mijn computer nog een laatste keer uit te vallen, om vervolgens helemaal dood te blijven :(

Waar zou dit aan kunnen liggen ? Het zijn niet de geheugen of een van de PCI- / ISA- kaarten, die heb ik een voor een vervangen, maar ook dat helpt niet.

Mijn computer:

ATX kast + voeding
Pentium II, 450 Mhz

Verwijderd

Nou, als je fan niet meer draait, de zekering(en) nog heel zijn en je kan geen spanning meer meten, dan lijkt het me duidelijk.

• Twynn
  • Registratie: Maart 2001
  • Nu online
Op woensdag 13 februari 2002 09:16 schreef exter het volgende:
Nou, als je fan niet meer draait, de zekering(en) nog heel zijn en je kan geen spanning meer meten, dan lijkt het me duidelijk.
Hoeft natuurlijk niet.. Als een systeem kortsluiting maakt, of de proc niet meer werkt, valt je systeem ook gewoon stil.. En dan schakelt je voeding dus niet meer aan, en meet je ook geen spanning..

Maargoed, een nieuwe voeding is wel het eerste wat ik zou proberen!

• Polaris
  • Registratie: April 2000
  • Niet online
(overleden)
Je kan ook je voeding eens testen. Koppel hem los van de computer en hang er een harde schijf aan waarvan je zeker weet dat hij goed is. Draait die, dan is de voeding wel goed.

Edit: Oh, ATX... Hmm, dan werkt deze simpele truc niet. Dan maar een andere voeding proberen. Heb je een voltmeter, dan kun je ook nog eens alle spanningen meten (tegenover massa, de zwarte draad). Ergens MOET spanning op staan. Zo niet, voeding stuk.

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Op woensdag 13 februari 2002 10:08 schreef polaris het volgende:

Edit: Oh, ATX... Hmm, dan werkt deze simpele truc niet. Dan maar een andere voeding proberen. Heb je een voltmeter, dan kun je ook nog eens alle spanningen meten (tegenover massa, de zwarte draad). Ergens MOET spanning op staan. Zo niet, voeding stuk.
Werkt wel, moet je even twee draadjes van de connector met elkaar verbinden (groene en een zwarte) en dan gaat hij ook aan.
Dat is tenminste iets dat ik een keertje gezien heb.

• Twynn
  • Registratie: Maart 2001
  • Nu online
Op woensdag 13 februari 2002 10:31 schreef Terw_Dan het volgende:
Werkt wel, moet je even twee draadjes van de connector met elkaar verbinden (groene en een zwarte) en dan gaat hij ook aan.
Dat is tenminste iets dat ik een keertje gezien heb.
Klopt.. Alleen moet je er vaak nog iets aan belasting aanhangen.. (cdrom speler of hdd ofzo). Anders wil de voeding vaak nog niet opstarten!

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Op woensdag 13 februari 2002 10:56 schreef Twynn het volgende:

[..]

Klopt.. Alleen moet je er vaak nog iets aan belasting aanhangen.. (cdrom speler of hdd ofzo). Anders wil de voeding vaak nog niet opstarten!
Dat klopt, dan kun je ook gelijk zien of dat verder nog werkt als er een ander appraat aan hangt.

Verwijderd

Staat er nog wel spanning op de wandcontactdoos??
(stopcontact in normale mensen taal)
Bijvoorbeeld even uittesten met een lamp o.i.d

Succes!

• the_bbk
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online
Zit de stekker wel goed in de kast vast? Daar heb ik namelijk wel eens problemen mee gehad, de stekker zat toen een beetje los en maakte soms wel soms weer niet contact...
Pagina: 1