Toon posts:

Refreshrate

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Okee, het is al eens eerder gevraagd maar er zaten geen antwoorden tussen die ik zo durf te proberen :)

Hoe krijg ik mijn ADI Microscan op 85Hz (@1152*768) :?
Kan dat alleen met een commandline tool? (waarmee ik dan meteen alle opties weer door moet lopen) Of heeft Mandrake 8.1 een leuke GUI aan boord ?

Ik heb al diverse configuratie progs gevonden, maar geen enkele voor de refresh. Alleen de resolutie en kleurdiepte kan ik aanpassen ;(

Het zal vast simpel zijn, maar ik kom er niet achter (heb de search gebruikt ==> 'refreshrate')

EDIT: ik gebruik Gnome trouwens.

Verwijderd

Volgens mij bestaat er geen GUI tool om de refreshrate aan te passen.
Erg jammer...

Wat je kunt doen is de VertRefresh en HorizRefresh in je /etc/X11/XF86Config-4 aan te passen.
Deze zal misschien staan op 60-80 (?)
Dat zou je dan stapgewijs kunnen vranderen naar 60-85, X opnieuw opstarten en kijken wat er gebeurt.
XFree86 versie 4 logt in /var/log/XFree86.0.log, dus daar kun je nakijken wat er precies gebeurt.

Mocht je XFree86 versie 3 gebruiken, dan is het configbestand /etc/X11/XF86Config.

• blouweKip
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 10-08 18:05
Volgens mij gebruikt X gewoon de maximale refresh voor de gebruikte resolutie, dus als je monitor die 85 hz aankan dan moet het niet moeilijk zijn, je moet idd wel ff de juiste horizontale en verticale refresh in je /etc/XF86Config(-4) aangeven, maar daarvoor zijn vaak tooltjes (al dan niet met een gui)

"For my friends, anything; for my enemies, the law."

• banaan-X
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
Op woensdag 13 februari 2002 10:49 schreef MarcelP het volgende:
Erg jammer...
Die is er wel, xtune of tunex geloof ik, maar ik weet t niet helemaal zeker hoor...

• banaan-X
  • Niet online
Op woensdag 13 februari 2002 10:53 schreef blouweKip het volgende:
Volgens mij gebruikt X gewoon de maximale refresh voor de gebruikte resolutie, dus als je monitor die 85 hz aankan dan moet het niet moeilijk zijn, je moet idd wel ff de juiste horizontale en verticale refresh in je /etc/XF86Config(-4) aangeven, maar daarvoor zijn vaak tooltjes (al dan niet met een gui)
bij mij niet, ik had de goede waardes opgegeven, en toch was het maximaal 75hz in alle resoluties.

• kieskes
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 17-08 18:37
met dat refreshrate is altijd gekut, dat is bij de reden om geen X te draaien op me workstation, ik krijg het gewoon NIET op 1152*864@100hz :( ,idd erg jammer

Verwijderd

Topicstarter
Op woensdag 13 februari 2002 10:49 schreef MarcelP het volgende:
Erg jammer...

Wat je kunt doen is de VertRefresh en HorizRefresh in je /etc/X11/XF86Config-4 aan te passen.
Deze zal misschien staan op 60-80 (?)
Dat zou je dan stapgewijs kunnen vranderen naar 60-85, X opnieuw opstarten en kijken wat er gebeurt.
XFree86 versie 4 logt in /var/log/XFree86.0.log, dus daar kun je nakijken wat er precies gebeurt.

Mocht je XFree86 versie 3 gebruiken, dan is het configbestand /etc/X11/XF86Config.
En als ik dat bestand dan aapas en het werkt niet meer? Hoe pas ik het dan weer aan? In de textbased modus ofzo? (hoe heet het edit programma dan?)

Ik weet trouwens dat mijn monitor 1152*768@100Hz aan kan, dus 85 moet geen probleem zijn. Momenteel staat hij al op 72Hz, dus dat is al beter als 60 :)

blauwekip:
Weet je ook een naam bij die tooltjes? Lijkt me namelijk een stuk handiger als het handmatig doen..

Verwijderd

xvidtune is zo'n tool. :)

• banaan-X
  • Niet online
Op woensdag 13 februari 2002 19:19 schreef kieskes het volgende:
met dat refreshrate is altijd gekut, dat is bij de reden om geen X te draaien op me workstation, ik krijg het gewoon NIET op 1152*864@100hz :( ,idd erg jammer
:? Je kunt in de conf iig zeggen dat je 100hz wilt voor een bep resolutie.

Verwijderd

Topicstarter
Op woensdag 13 februari 2002 21:06 schreef banaan-X het volgende:

[..]

:? Je kunt in de conf iig zeggen dat je 100hz wilt voor een bep resolutie.
Hoe dan ?!?
Dat zou een een klap alle problemen oplossen toch ?

Ik ben het nog niet tegengekomen in Mandrake (ben een newbie, dat geef ik toe).

P.S. janjanjansen:
met xvidtune kan ik wel de resolutie aanpassen, maar de refreshrate niet. Wat ik met xvidtune kan lukt me ook wel met harddrake ;(
Pagina: 1