WMA vs. MP3

Pagina: 1
Acties:

• Orbit
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 30-07 10:26
De vraag is simpel (en toch geen antwoord gevonden via de search), wat is het beste?

Het is duidelijk dat MP3 meer aanhang heeft en meer software enzo, maar is de codec WMA nusuperieur tov MP3 of niet?

Graag wel een beärgumenteerde mening AUB.

Verwijderd

Microsoft beweert zelf dat (hun!) WMA-formaat kleiner is dan MP3, en met een betere geluidskwaliteit, het is aan jou om eens een vergelijkende test de doen om te horen wat het best klinkt en om te zien wat het kleinst is

Verwijderd

Nee, ik vind van niet. MS kan de pot op met hun quasi-standaard. Luister maar eens een doorsnee WMA en leg daar een doorsnee MP3 naast.

Wel héél erg goed vind ik OGG-Vorbis klinken. Maar dat is een ander verhaal.

Verwijderd

Op woensdag 13 februari 2002 01:54 schreef Wolfshade het volgende:
Nee, ik vind van niet. MS kan de pot op met hun quasi-standaard. Luister maar eens een doorsnee WMA en leg daar een doorsnee MP3 naast.

Wel héél erg goed vind ik OGG-Vorbis klinken. Maar dat is een ander verhaal.
Ik zeg het al, het is aan de gebruiker om uit te maken wat het beste resultaat oplevert

• B1tchwax
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 31-01 08:31
OGG Vorbis klinkt in ieder geval beter dan MP3 op dezelde bitrate..

Voordelen zijn dat het opensource is en er steeds meer aanhang voor komt..

Verwijderd

Bij ogg had je toch geen vaste bitrate?

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

WMA vind ik persoonlijk een beetje crappy. Geef mij maar MP3, werkt ook nog eens op iedere computer, voor WMA heb ik altijd irri codecs nodig.

Verwijderd

Op woensdag 13 februari 2002 11:03 schreef Terw_Dan het volgende:
WMA vind ik persoonlijk een beetje crappy. Geef mij maar MP3, werkt ook nog eens op iedere computer, voor WMA heb ik altijd irri codecs nodig.
codecs?
toch niet op een windows-machine, aangezien WMA van Microsoft zelf is

btw, voor MP3 heb je ook een codec nodig, zoals de Fraunhoffer codec, maar ook die zit standaart in Windows media player

• warp
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online
Grootste voordeel van MP3 blijft zo wie zo de grote platform onafhankelijkheid. Met WMA zit je gewoon vast aan Windows. MP3 kun je op elk platform afspelen en ook op heel veel consumer-electronics (DVD spelers, mp3 walkman's, etc.). Ook is de geluidskwaliteit vele malen beter op hogere bitrates (low-fi willen we toch niet? ;)).

Verwijderd

Op woensdag 13 februari 2002 11:13 schreef warp het volgende:
Grootste voordeel van MP3 blijft zo wie zo de grote platform onafhankelijkheid. Met WMA zit je gewoon vast aan Windows. MP3 kun je op elk platform afspelen en ook op heel veel consumer-electronics (DVD spelers, mp3 walkman's, etc.). Ook is de geluidskwaliteit vele malen beter op hogere bitrates (low-fi willen we toch niet? ;)).
op mijn draagbare MP3-speler speel ik toch echt MP3 en WMA af hoor

• Cartman!
  • Registratie: April 2000
  • Niet online
Op woensdag 13 februari 2002 11:14 schreef carnman het volgende:

[..]

op mijn draagbare MP3-speler speel ik toch echt MP3 en WMA af hoor
precies, ik ook

altijd WMA op me Rio600, puur omdat je als je fietst of weet ik veel wat doet je dan echt geen verschil hoort tussen 192Kbit MP3 en 96kbit WMA, dat hoor je alleen thuis op je speakers (ik dan :P ) en als je 192kbit naar 96kbit WMA encode dan is het dus zeer goed te pruimen op een portable. Maar gewoon zou ik echt geen WMA willen, echt blikkig en plastic achtig is het op de gewone speakers :(

• Orbit
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 30-07 10:26
Nu heb ik nog altijd geen echt antwoord gekregen.

Dat MP3 gemakkelijekr en meerverspreid is weet ik ook wel, daar gaat het mij helemaal niet om. Waar het mij wel om hgaat is of een WMA bestandje met dezelfde bitrate als een MP3 bestandje nu beter of slechter is.

Ikzelf prefereer WMA, maar is er geen officiele test uitgevoerd? Ik vind namelijks niks op't net.

Verwijderd

Op woensdag 13 februari 2002 13:28 schreef Orbit het volgende:
Nu heb ik nog altijd geen echt antwoord gekregen.

Dat MP3 gemakkelijekr en meerverspreid is weet ik ook wel, daar gaat het mij helemaal niet om. Waar het mij wel om hgaat is of een WMA bestandje met dezelfde bitrate als een MP3 bestandje nu beter of slechter is.

Ikzelf prefereer WMA, maar is er geen officiele test uitgevoerd? Ik vind namelijks niks op't net.
Waarom doe je zelf niet wat werk? Je pakt WMP7+ ofzo, je ript een stukje muziek van CD naar WMA, en je ript hetzelfde stukje naar MP3 (bij voorkeur maak je gebruik van L.A.M.E. of Fraunhofer IIS Professional). Luister en huiver.

WMA klinkt nergens naar.

Misschien kun je er wel wat vinden op http://r3mix.net/

• Wekkel
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 13-06 12:06

Wekkel

De downloadkoning

WMA vernaggelt je hoge tonen behoorlijk. Goed bruikbaar voor 64 kbit en lager, maar daarvoor heb je ook MP3Pro. Voor het echte werk gewoon LAME met VBR... :P

• Olaf van der Spek
  • Registratie: September 2000
  • Niet online
Waarom geen Ogg Vorbis voor het echte werk?

• Wekkel
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 13-06 12:06

Wekkel

De downloadkoning

MP3 is gemeengoed.

Ik zie mezelf nog geen Ogg Vorbis spelende autoradio kopen binnen nu en een jaar..
Pagina: 1