MySQL werkt alleen als ik online ben? *

Pagina: 1
Acties:

• DiSiLLUSiON
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 30-05 14:58
Ik heb 2 maanden geen internet gehad, doordat ik een beetje teveel downloadde, en zodoende de aandacht op mezelf gevestigd heb. Toen hebben ze dus mijn Apache en MySQL poorten als excuus genomen om te zeggen dat ik een server draaide (ookal kreeg je van buiten alleen de melding dat je er niet bij kon) en hebben ze me afgesloten.

Ik vond 't niet zo erg eigenlijk, want dan had ik 2 maanden alleen om te proggen gewoon de hele dag.. Totdat bleek dat MySQL het niet deed.

Heb ik wel vaker gehad, toen internet ff plat lag.. dan doet mysql het wel maar internet het niet.. en dan kan ik rebooten, en als internet het dan weer doet doet mysql het ook weer en als internet 't niet doet doet mysql 't ook niet meer totdat k weer internet heb.

Daar heb ik dus nooit echt de aandacht aan gevestigt totdat ik dus 2 maanden lang zonder internet EN zonder MySQL zat.. en ik hou niet van spelletjes dus ik heb me noodgedwongen onder de mensen moeten begeven ;(

Maar hoe komt dat eigenlijk? Dat MySQL het alleen doet als internet het ook doet? Ik heb die hele manual al 20x doorgelezen maar ik kan er niks in vinden wat ik misschien verkeerd geconfigged zou kunnen hebben ofzo.. Misschien komt 't doordat ik vanuit mijn pc nog een 2e netwerkkaart heb die naar m'n ma's pc gaat? En dat MySQL zodra die geen antwoord krijgt op m'n 1e netwerkkaart zich aan m'n 2e kaart gaat binden ofzo? :?

Want ik baalde echt als een stekker toen MySQL 't niet deed..

• Orphix
  • Registratie: Februari 2000
  • Niet online
Op woensdag 13 februari 2002 00:49 schreef DiSiLLUSiON het volgende:
Daar heb ik dus nooit echt de aandacht aan gevestigt totdat ik dus 2 maanden lang zonder internet EN zonder MySQL zat.. en ik hou niet van spelletjes dus ik heb me noodgedwongen onder de mensen moeten begeven ;(
ah gut :+

sorry beetje flauw, ik weet ook de oplossing zo niet, ik heb eigenlijk nooit MySQL geinstalleerd zonder een inet verbinding. Lijkt me stug dat het alleen werkt op een comp met netwerkkaarten trouwens. Misschien heb je ergens als ip nummer het nummer van een netwerk kaart ingevuld ipv 127.0.0.1 ?

• Leon
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 19-08 12:12

Leon

Rise Of The Robots

Wat staat er in je logfiles :?
wat zegt hij als je probeerd te verbinden :?
Start het mysql proces/service wel :?

Eeuwige n00b

• SchizoDuckie
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 18-02-2025

SchizoDuckie

Kwaak

Probeer een microsoft loopback device aan te maken :?

Stop uploading passwords to Github!

• Red Sonja
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 01-07 13:16

Red Sonja

Linux: power to de wortel

Dat klinkt eerder alsof je NIC kuren heeft... welk OS draai je dan??

And the beast shall be made legion. Its numbers shall be increased a thousand thousand fold. The din of a million keyboards like unto a great storm shall cover the earth, and the followers of Mammon shall tremble. from The Book of Mozilla, 3:31

• DiSiLLUSiON
Orphix: Als ik winmysqladmin ff opstart, zie ik dat ie gebonden is aan 192.168.0.1.. maar dat is niet te wijzigen voor zover ik weet...

fazer: En nu start ie gewoon, maar dat is omdat ik nu internet heb.. als ik m'n utp kabel van de modem er ff uitruk, en ik dan reboot, zegt ie ook dat ie gewoon connect.. maar als ik dan bijv via de commandline probeer te connecten zegt ie dat ie niet draait. terwijl de service dan toch echt draait. ook winmysqladmin zegt dan dat mysql dan niet draait.

papa_eend: wát is een microsoft loopback device? :?

RedSonja: m'n inet nic is gewoon een 3Com 509b, en de ander is een realtek gevalletje. maar daar heb ik verder nooit problemen mee, alleen dit met mysql.. dus daar ligt het niet aan denk ik. Oh en ik draai Win2K.

• mbravenboer
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 06-11-2025
Topic-titel verduidelijkt.

Blog, Stratego/XT: Program Transformation, SDF: Syntax Definition, Nix: Software Deployment

• Arzie
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 15:07
Je kunt niet op 127.0.0.1 connecten? Als het goed is draait de server daar ook op, anders moet je even in de configfile op bij de instellingen kijken of je daar kunt aangeven op welke netwerkinterfaces hij beschikbaar is.

• Dennahz
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 13-09 20:59

Dennahz

Life feels like hell should.

als je internet eraf ligt heb je ook geen ip adres i guess...

Twitter

Verwijderd

Op woensdag 13 februari 2002 07:08 schreef Goten het volgende:
als je internet eraf ligt heb je ook geen ip adres i guess...
Jawel, localhost oftewel 127.0.0.1 :)

• Dennahz

Dennahz

Op woensdag 13 februari 2002 07:18 schreef CowMike het volgende:

[..]

Jawel, localhost oftewel 127.0.0.1 :)
duh.. maar van buitenaf toch niet |:(

Twitter

Verwijderd

JA ok :)

Verwijderd

Op woensdag 13 februari 2002 00:49 schreef DiSiLLUSiON het volgende:
Ik heb 2 maanden geen internet gehad, doordat ik een beetje teveel downloadde, en zodoende de aandacht op mezelf gevestigd heb. Toen hebben ze dus mijn Apache en MySQL poorten als excuus genomen om te zeggen dat ik een server draaide (ookal kreeg je van buiten alleen de melding dat je er niet bij kon) en hebben ze me afgesloten.

Ik vond 't niet zo erg eigenlijk, want dan had ik 2 maanden alleen om te proggen gewoon de hele dag.. Totdat bleek dat MySQL het niet deed.

Heb ik wel vaker gehad, toen internet ff plat lag.. dan doet mysql het wel maar internet het niet.. en dan kan ik rebooten, en als internet het dan weer doet doet mysql het ook weer en als internet 't niet doet doet mysql 't ook niet meer totdat k weer internet heb.

Maar hoe komt dat eigenlijk? Dat MySQL het alleen doet als internet het ook doet? Ik heb die hele manual al 20x doorgelezen maar ik kan er niks in vinden wat ik misschien verkeerd geconfigged zou kunnen hebben ofzo.. Misschien komt 't doordat ik vanuit mijn pc nog een 2e netwerkkaart heb die naar m'n ma's pc gaat? En dat MySQL zodra die geen antwoord krijgt op m'n 1e netwerkkaart zich aan m'n 2e kaart gaat binden ofzo? :?

Want ik baalde echt als een stekker toen MySQL 't niet deed..
welke provider zit je?

Verwijderd

misschien is dit wel een beeeeetje een domme vraag, maar je heb je webserver toch wel aanstaan toch?

[url="http://localhost"]http://localhost[/url]

Verwijderd

Je moet een aantal network interfaces van elkaar onderscheiden:
- loop-back device (dns="localhost", ip-addr: 127.0.0.1). Deze is geinstalleerd als tcp/ip stack geladen is.
- NIC(s) met betrekking tot LAN (ip-addr mag je zelf kiezen)
- externe toegang adapters (modem, etc. ip-addres/DNS van provider; bestaan alleen als je internet-verbinding hebt).

Mysql luistert standaard aan alle nic's, alleen kan je bij de beveiligingstabellen opgeven welke rechten horen wanneer je van welke host vandaan komt. Maar als je mysqld hebt draaien, dan moet je in principe altijd via de localhost kunnen connecten en het hele rechtssysteem staat ook default op localhost. Sterker nog, ik kan me nog herinneren dat (bij een oudere versie van mysql) als je connecties van een bepaalde user vanaf alle hosts wil toestaan, je apart voor de localhost als voor de andere hosts ("%") een record in de user-tabel aan moest maken.

Nu heb ik gemerkt dat bij windows 98 de "Offline"/"Online" mode een rol speelt. Wanneer je echt "offline" bent en wilt verbinding met de localhost, dan wil hij je eerst online gooien. Je krijgt dan een dialoogvenster met de keuze verbinding maken of offline blijven. Klik je dan op verbinding maken dan wordt er gewoon verder gegaan (Er wordt geen verbinding met internet gemaakt - dat verbindingsvenster komt niet eens in beeld).

Heb je verder bijvoorbeeld ook gekeken of mysqld geen (reversed) dns-lookups doet (om ip/hostname te checken), waarvoor je de dns-server van je provider gebruikt en dus een internet verbinding nodig is?

Verder kan je nog het volgende proberen: mysqld draait op een bepaalde tcp-poort. Welke kan je vinden in de manual of in de config-files (my.cfg d8 ik). Je kan dan eens via start->uitvoeren een:
code:
1
telnet 127.0.0.1 poortnummer

doen. Als je vervolgens in het console-venster een reeks met tekentjes en ergens de tekst "handshake" ziet staan, dan weet je dat mysqld toegankelijk zou moeten zijn en dat het dus niet aan je internet verbinding in combinatie met mysql zelf ligt, maar bijvoorbeeld aan andere dingen als scriptingtalen, libraries, etc.

• KoeKk
  • Laatst online: 19:20
Op woensdag 13 februari 2002 07:33 schreef Goten het volgende:

[..]

duh.. maar van buitenaf toch niet |:(
als je internet het niet doet dan _heb_ je helemaal geen buitenaf, en als je externe kaart het niet doet / geen ip krijgt maakt dat niet uit omdat je altijd nog je interne ip adres hebt: 192.168.0.1 én je loopback, wat gewoon een "fake" ip adress is wat naar je eigen computer verwijst.

Ik vermoed dat DiSiLLUSiON probeert te connecten op een verkeerd ip, probeer is je ip-instellingen in je script o.i.d. ter veranderen in 192.168.0.1 of 127.0.0.1

• Dennahz

Dennahz

Op woensdag 13 februari 2002 11:42 schreef KoeKk het volgende:

[..]

als je internet het niet doet dan _heb_ je helemaal geen buitenaf, en als je externe kaart het niet doet / geen ip krijgt maakt dat niet uit omdat je altijd nog je interne ip adres hebt: 192.168.0.1 én je loopback, wat gewoon een "fake" ip adress is wat naar je eigen computer verwijst.

Ik vermoed dat DiSiLLUSiON probeert te connecten op een verkeerd ip, probeer is je ip-instellingen in je script o.i.d. ter veranderen in 192.168.0.1 of 127.0.0.1
hmm daar heb je gelijk in.. btw als ik een ip heb maar internet doet het niet (ip van chello) kan ik wel connecten zolang ik het ip maar niet vrijgeef ;)

Twitter

• CubicQ
  • Registratie: September 1999
  • Laatst online: 22:24
Hmm, ik gebruik soms een Win98 PC met daarin een 56K modem en draai daar vrolijk MySQL op, zonder ook maar iets aan instellingen veranderd te hebben. Wordt ook nooit gevraagd of ik verbinding met internet wil maken of niet.

Dus het kan zeer zeker wel.

• DiSiLLUSiON
Ik zal straks even m'n internetverbinding eruit gooien om te checken, ik heb dat nog niet kunnen doen omdat ik niet de enige ben die hier internet :) maar bedankt voor de reacties, ik zal zo even uitgebreid reageren.
Pagina: 1