Op woensdag 13 februari 2002 17:00 schreef odysseus het volgende:
Welke vorm van grafische server verwachten jullie dat er ontstaat voor embedded devices en allerlei mini-computers a la palm? Wordt het Qt/E of misschien een kleine versie van de X-libs?
Vooralsnog wordt op zulke devices voornamelijk X gebruikt.
Of: wat vind je het belangrijkste zwakke punt van X? Configurabiliteit? Stabiliteit? Flexibiliteit? Snelheid?
De legacy die het mee moet zeulen daaraan gekoppeld de snelheid.
Configurabiliteit... Ik vind X geen problemen daarmee hebben. XFree's configfile is misschien niet de makkelijkste, maar probeer maar eens ZO veel mogelijke opties te vangen in een configfile...
Stabiliteit heb
ik in ieder geval weinig over te klagen. XFree crashes zijn hier (3 compus, Matrox g450, ATi rage mobility p/m, HP STI framebuffer) echt zeldzaam.
X heeft bewezen dat het met zijn extensies op het core protocol erg flexibel is. Het netwerkgeorienteerde aspect van X voegt ook toe aan de flexibiliteit.
Op woensdag 13 februari 2002 18:03 schreef compukid het volgende:
Dus daarom geven die SPARC'jes zulke leuke 'BIOS logo's'...
Yep. En HP bakken in ieder geval ook :)[quote]
klopt...maar die text was ook niet van mij, maar van x.org
[quote]
Weet ik. Ik kan me (vooral door de zin 'X is Windows for Unix') niet onttrekken aan het idee dat dat stukje door de marketing afdeling is geschreven.
Als je me een mac kado doet kan ik 't proberen. (ik heb geen mac)
Ik heb ook geen mac, maar ik kan je het antwoord wel geven

Nee, je kunt in MacOS niet je eigen windowmanager kiezen (net als in Windows). Wel als je XFree op je mac draait, maar dan kun je de software voor MacOS weer niet draaien (niet in X althans).
kewl. Ik gebruik VNC om 't scherm van een winME machine op m'n linux desktop te toveren...kan dat ook via X? Met VNC neem ik de hele desktop over...kan ik ook maar 1 app over nemen?
Als er een progje is dat Windows-programma's kan laten doen alsof ze X clients zijn (een soort van wrapper) dan moet dat kunnen ja. Andersom kan in ieder geval door een X server op je winbak te installen.
Gaan remote desktop en OpenGL door 1 deur? (of raam

)
Ik heb ooit op een computer met 3D accel vanaf een computer zonder 3D accel een fullscreen OpenGL screensaver gedraaid. Nauwelijks CPU usage op beide computers (duidt erop dat de 3D accel van die eerste computer werd gebruikt) en weinig netwerkverkeer (duidt erop dat niet het hele gerenderde plaatje overgestuurd wordt). Dus dat leek te werken. Een maand later heb ik het nog eens gedaan, en toen werkte het niet. De computers draaien Debian Unstable, dus onderhand was alles wel een keer geupdate in die maand tijd (inclusief de kernel), dus waarschijnlijk was in die nieuwere versies iets kapot wat dat betreft. Maar het leek in ieder geval te werken.[quote]
Ik dacht dat die SGI machines er geen problemen mee hebben zolang je irix gebruikt...
Dan zal de windowmanager in kwestie dat gewoon goed regelen lijkt mij...
Nog een multimonitor vraagje: 1 monitor text mode en 1 met X kan dat?
Als je onder linux framebuffer gebruikt kan je dus tv kijken onder tty04 en onder tty2 een plaatje bekijken?
Volgensmij kan dat wel ja, maar hang me er niet aan op.
Op woensdag 13 februari 2002 19:03 schreef jvreuls het volgende:
Ik heb altijd het idee dat X een beetje veel van het goede is. De functie dat je de X server en client op verschillende machines kunt laten draaien gebruiken de meeste mensen die Linux op de desktop hebben toch niet.
Ik vind het client-server model geen slechte op zich. En die netwerktransparency gebruik ik in ieder geval heel veel.
Misschien dat het allemaal beter en sneller kan als je van dit idee afstapt, en een totaal nieuw window systeem schrijft.
Ja, dan krijg je een sneller systeem. Maar dat zou je ook krijgen door een nieuw client-server windowing system van de grond af aan te schrijven.