[Delphi] i.p.v. met TAB met Enter springen?

Pagina: 1
Acties:

• ThePriest
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 30-01-2024

ThePriest

the one, the only

Topicstarter
Hallo!
Weet iemand of het vrij eenvoudig (zonder elke toets af te gaan vangen) in Delphi je form zo op te bouwen dat je in plaats van met TAB met Enter naar het volgende veld kunt "springen"?

Thanx!

Verwijderd

DOS applicatie naar Windows aan 't omzetten?
Dan is dat ongeveer de eerste vraag die je van je gebruikers krijgt, maar hoewel 't heel goed kan (zie de link van -Confusion-), is 't niet wat je wil.

't Is 100% tegen de Windows manier van werken in: Enter activeert de default button, en Tab gaat naar 't volgende veld.
Dat mag dan wel niet de meest voor de hand liggende werkwijze zijn voor je (DOS-)gebruikers, maar zo doet Windows 't nou eenmaal. Als ze een Windows app. willen, moeten ze er maar aan wennen, en hun linker pink trainen...

(nogal kort door de bocht, maar dat was ook de bedoeling)

• Crazy D
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 17:24

Crazy D

I think we should take a look.

Op dinsdag 12 februari 2002 23:59 schreef Afterlife het volgende:
(nogal kort door de bocht, maar dat was ook de bedoeling)
Hehe ja behoorlijk ja :) Ik vind er absoluut wat voor te zeggen om wel de enter toets aan te houden om door te springen. Bijvoorbeeld omdat dat gewoon heel simpel een wens van de klant is. Kun je 'm proberen te overtuigen, maar uiteindelijk is hetgeen wat de klant wil doorslaggevend imho.

Exact expert nodig?

• whoami
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 22:57
Je zult een message moeten senden als er op de enter toets gedrukt wordt:

In de OnKeyDown event van uw controls ofzo zet je volgende code
code:
1
2
3
4
if Ord(Key) = VK_RETURN then begin
  SendMessage(WM_NEXTCTRL,   // zal wel een andere msg zijn
          ...);
end;

Ik heb dit hier even uit m'n hoofd gedaan, dus ik weet de juiste parameters enzo van sendmessage niet, en ik weet ook de juiste naam van de te senden message niet, maar dit is de manier waarop je het kunt doen

https://fgheysels.github.io/

• ThePriest
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 30-01-2024

ThePriest

the one, the only

Topicstarter
Thanks mensen, ik ben het eigenlijk met iedereen eens. :)

Verwijderd

O ja, wanneer je die Enter afvangt in de OnKeyPress of OnKeyDown van 't form (met KeyPreview op True), let er dan wel op dat z'n ActiveControl niet bv. een TMemo is, of een ander control waar je meerdere regels in kunt tikken.

Geeft anders zo'n slordig effect... :+

Verwijderd

Op woensdag 13 februari 2002 00:07 schreef CrazyD_at_work het volgende:
uiteindelijk is hetgeen wat de klant wil doorslaggevend imho.
Als 't om functionaliteit gaat, ja, maar wanneer 't om de user interface gaat, heeft de klant niet direct zoveel in te brengen bij mij. :)

In eerste instantie moet de user interface binnen onze filosofie passen, en daar hoort [Enter] i.p.v. [Tab] echt niet tussen. Maar ja, 't bedrijf waar ik voor werk maakt dan ook niet 100% maatwerk, maar past z'n applicaties aan als "de markt" (lees: grote en liefst nieuwe klant) daarom vraagt. :)

• Crazy D
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 17:24

Crazy D

I think we should take a look.

Op woensdag 13 februari 2002 22:27 schreef Afterlife het volgende:
Maar ja, 't bedrijf waar ik voor werk maakt dan ook niet 100% maatwerk, maar past z'n applicaties aan als "de markt" (lees: grote en liefst nieuwe klant) daarom vraagt. :)
Da's wel een klein verschil ja... Bij een nieuw pakket, en zeker als dat niet een upgrade is van een dos pakket, zou ik ook in 1e instantie de standaart windows gui truukjes gebruiken, en pas als er veel stemmen komen dat het anders moet, het aanpassen. Hoewel het voor sommige dingen, bv series met getalletjes invoeren, het gewoon veel makkelijker is om dat met enter te kunnen doen (numpad nummertjes invoeren, dan is de enter wel heel erg dichtbij :)).

Exact expert nodig?

Pagina: 1