Toon posts:

XP2000+ op KT7A-RAID + overklokken ??

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb al (volgens mij) alle posts gelezen over de KT7A en XP processors dus graag nog geen slotje. Nu heb ik een KT7A-RAID versie 1,1 en de nieuwste bios. Dus het zou mogelijk moeten wezen om er een XP op te zetten.

Ik ben namelijk van plan binnenkort van de belastingteruggaaf een XP2000+ (of als er een snelere uitkomt een snellere)te kopen. Alleen voor een nieuwe mobo heb ik nog geen geld. Ik ben wel zeker 350 Euro kwijt voor die XP, dus ik wil wel graag weten of het 100% gaat werken.
een 2000+ zou dan toch ook moeten werken aangezien de mobo een MP van 14X ondersteund (14x133 is al 1862MHz).

1. Alleen zou ik nu graag weten bij wie het wel/niet gelukt is er een XP op te zetten + bios versie. Ik zou ook graag weten wat voor XP erop zit.

2. Dat SSE niet gaat werken heb ik ook al eens gelezen. Is daar al iets meer over bekend? Iemand moest XP herinstaleren om SSE aan te zetten ofzo, is dat echt nodig / wil dat?

3. Zou de 2000+ de 2GHz kunnen halen met waterkoeling? De meesten halen zo te zien hun rating wel in MHz. Dan wel graag ff erbij zetten welke versie CPU het is. Anders wacht ik op een snellere aangezien ik toch echt de 2GHz barrierre door wil. 13,5X150 (2025)zou een mooie snelheid wezen.

Verwijderd

3) Nee, op dat moederbord wordt je maximale multiplier voor een XP 12,5.
Dat geeft maximaal dan 12,5x150=1875 Mhz. Als het al wil werken dan.

• Rick2001
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 09-08 01:10

Rick2001

9950X delidded en direct die

De hogere multipliers vanaf 13x kun je alleen maar krijgen met een Athlon XP doormiddel van het verzetten van de L10 brug.
Hierdoor kun je de multiplier van 13x tot en met 20.5x instellen.
Dit is niet zo gemakkelijk want je moet bij L10 de ene brug onderbreken en de onderbroken brug sluiten.
Hierdoor kun je dus weer niet onder de 13x komen wat natuurlijk ook weer zijn nadelen heeft.
Vandaar dat 12.5x de maximale multiplier is bij de huidige processoren/mainboards.

MESHIFY 2XL - MSI X670E CARBON - 9950X - 32GB DDR5 LEXAR 6400 - RX 9070 - GIGABYTE M32UC 4K 160HZ - ALPHACOOL UT60 420 & 360 & 1080 - LAING DDC1+ - TECHN CPU - CORSAIR AX850 - 3x9100PRO 4TB - 2x850PRO 2TB - U.2 7.68TB + OPTANE P5800X + KINGSTON G5 8TB

Verwijderd

Topicstarter
Het moederbord zou een mp vanaf 14 moeten ondersteunen. Met de nieuwst bios gaat die tot 14x voor de TB1,4 op 200MHz FSB.

Dat zal het probleem niet wezen. Het gaat me erom of het nu zou werken met een XP2000+ omdat deze nog niet om de Abit site stond. Daar stond dat met de bios tot 1600+ zou werken.
En of SSE dan ook zou werken aangezien dit wel extra snelheid geeft.

Verwijderd

Op woensdag 13 februari 2002 08:36 schreef CS-AlCoHoLiC het volgende:
Het moederbord zou een mp vanaf 14 moeten ondersteunen. Met de nieuwst bios gaat die tot 14x voor de TB1,4 op 200MHz FSB.
Niet dus, helaas. Die 14x multiplier komt uit de CPU, niet het moederbord.

Als er een TB1400/200 met open L1 bruggen wordt geplaatst, stelt het mobo de 5,5 multiplier in, die door de CPU als 14x wordt vertaald. Als de L1 bruggen dicht zijn, loopt de boel vast, en kun je de CMOS gaan resetten of met insert opstarten.

Om de 13x te krijgen, stel je "12,5 and higher" in, die door een TB als 13x wordt vertaald, en door een XP als 12,5.

Met geen enkele andere CPU dan een TB1400/200 kun je multiplier 14x geselecteerd krijgen.

(En geloof me, ik zou de eerste zijn die daar op springt. KT7-RAID met een TB1333/266. Nu kom ik niet verder dan 13x111=1443 Mhz.)

;)

• Twynn
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 21-08 09:18
Op woensdag 13 februari 2002 09:10 schreef Hooi het volgende:
(En geloof me, ik zou de eerste zijn die daar op springt. KT7-RAID met een TB1333/266. Nu kom ik niet verder dan 13x111=1443 Mhz.)
Gebruik dan je KT7A bordje eens een keer ;)

Rick2001: Interessant stukje over die multipliers.. Maar weet je zeker dat die mp's boven de 12.5x ook werken!? Dus dat ze ook in de chip ingebakken zitten..

Bij bijv. oude tbirds zitten ook niet alle multipliers er meer in (de lage mp's werken niet meer!)

CS-AlCoHoLiC: De KT7A werkt in principe wel met de XP.. Volgens Abit zou je revisie 1.3 moeten hebben, maar inmiddels zijn er al wel bewijzen dat ook de oudere revisies werken met de XP.. Staat wel ergens een topic over in pmg.. (Ik heb alleen nergens iets over stabiliteit enzo gelezen!)

Verwijderd

Hah, ja.. bordje wisselen, zucht .. ;)

Eigenlijk denk ik dat in b.v. een KT133(A) cjipset voor die hoge multipliers de registers ontbreken. Ze moeten meer dan de nu aanwezige 4 bits breed zijn denk ik....

Ging het niet om SSE2 ? SSE is langzamer dan 3DNOW!. Dacht ik..

//offtopic
Overigens Rick, de tip over PCI-Latency laat mijn mobo nu 111 Mhz en op 'snelle' (voor een KT133 dan :+ ) geheugen settings draaien. :D
Normaal 1x32, nu op 6x32.....
Op 113 gaat m'n SCSI kaart op zijn muil, ach ja.

• Twynn
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 21-08 09:18
Op woensdag 13 februari 2002 09:46 schreef Hooi het volgende:
Eigenlijk denk ik dat in b.v. een KT133(A) cjipset voor die hoge multipliers de registers ontbreken. Ze moeten meer dan de nu aanwezige 4 bits breed zijn denk ik....
Hmm.. Ik denk niet dat het met die registers te maken heeft..
Als ze nu met die L10 brug gaan werken betekend dat gewoon dat ze bij de hogere (nog uit te komen) XP series gewoon die L10 brug omswitchen, en vervolgens weer dezelfde range aan multipliers hebben.. Dus zou het ook met de KT133A moeten werken.. (gewoon weer on-chip gebeuren!)

Of er moet een 5e bit zijn, waardoor je die L10 zou moeten kunnen unlocken en zo de hele range moet kunnen aansturen.. Maar dan zou er een ongebruikte pin moeten zijn, anders is het ding weer niet pin-compatible..

Verwijderd

Ja da's ook waar, dat je misschien een brug op de CPU moet sluiten/openen.

... de XP heeft een L1 brugje meer. En ik dacht ook voor de multipliers..

Klinkt zinnig .. ;)

Echter, ik vermoed een beetje dat die hoge multipliers helemaal niet bestaan. Hoofdzakelijk omdat ze naar FSB166 toe gaan dus. 12,5X166=2075 Mhz.

Uhh.. wat zegt de AMD Roadmap over 3000+ CPU's eigenlijk ? Als dat pas zeg maar Q3 2003 is, kan dit kloppen.. Hmmzzhh.

• GaMeOvEr
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 00:13

GaMeOvEr

Is een hork.

Ondertussen is dit meer een PMG discussie geworden. :)

Move OCM -> PMG.

Aannames zijn fataal.

Verwijderd

//volstrekt off-topic
Op woensdag 13 februari 2002 10:22 schreef GaMeOvEr het volgende:
(Uit User Icon Area)
GaMeOvEr
Aannames zijn fataal...
;) Tenzij je natuurlijk een voetballer bent .. :D :o

• AlKoholiK
  • Laatst online: 17-08 14:05

AlKoholiK

Mr. Dope E. Fish

Op woensdag 13 februari 2002 10:34 schreef Hooi het volgende:
//volstrekt off-topic
[..]

;) Tenzij je natuurlijk een voetballer bent .. :D :o
Zelfs DAN kunnen aannames nog fataal zijn :)

DOPEFISH. The second-dumbest creature in the universe. This creature's thought patterns go "swim swim hungry, swim swim hungry". They'll eat anything alive and moving near them, though they prefer heroes.

Verwijderd

Maar weer even ontopic.

Voor Q1 en Q2 staat daar de Clawhammer en Sledgehammer, en pas Q3 en Q4 de 0,9u uitvoering. Alleen geen kloksnelheden.
(lekker wazig plaatje trouwens..)
Afbeeldingslocatie: http://www.amd.com/us-en/assets/content_type/styleone/Processor-Roadmap-12-12-01.gif

Verwijderd

Topicstarter
Dus al met al komt het er op neer dat ik geen reet aan dit moederbord heb? Ik heb gezien dat mensen er een XP1600+ op draaien, maar die is me veel te langzaam.
Ik wil eigenlijk pas later een nieuwe mobo kopen. Daar heb ik nog niet genoeg geld voor, een goede merk mobo met RAID en 512MB DDR kost nogal wat meer.

• Termi
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 21-08 08:52
Eigenlijk zou je het gewoon moeten proberen :) met een XP2000+. Het probleem zit hem eigenlijk in de chipset / bios. Je zou je chipset op maximaal : 133+28+28 = 183 Mhz laten lopen * 12,5 = 2,2875 ghz (dit is extreme overklokking ik denk niet dat je dit haalt ;) )

[topic=329601/1/25]

Hiero is iemand die een XP op een kt7a v1.1 boardje heeft draaien. Ik denk dat het in theorie mogelijk is, aangezien de processor volgens mij de multipleier en FSB stuurt naar het mobo.

Ik ga eerst eff de Athlon XP door bestuderen voor extra info ;).

Verwijderd

Topicstarter
Zelf proberen heb ik geen zin aan aangezien t nogal en duur processortje is. Ik denk dat ik dan eerst maar een goed mobo ga kopen. Dan duurt t nog maar ff met de XP. Kan ik eerst ff goed gaan kijken welke een beetje te klokken is.

• Termi
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 21-08 08:52
Of je koopt de XP zet hem op 12,5 * 133 = 1,66625 GHZ. :)

Verwijderd

Op dinsdag 12 februari 2002 23:34 schreef CS-AlCoHoLiC het volgende:
Ik heb al (volgens mij) alle posts gelezen over de KT7A en XP processors dus graag nog geen slotje. Nu heb ik een KT7A-RAID versie 1,1 en de nieuwste bios. Dus het zou mogelijk moeten wezen om er een XP op te zetten.
euh... Het kan aan mij liggen hoor maar de Athlon XP werd toch alleen (officieel) ondersteund met moederbord revisie 1.3 ?

Hehe ik zie het al :
KT7A V1.0 met Athlon XP - Het Bewijs !van :
Door Termin8or - woensdag 13 februari 2002 18:13

Cool !!! Heeft mijn andere bordje nog een XP-leventje voor de boeg

• AlKoholiK
  • Laatst online: 17-08 14:05

AlKoholiK

Mr. Dope E. Fish

ik heb zelf een KT7A rev 1.2(mijn oude bordje voor RMA aangeboden bij Abit, maar toen kreeg ik dus een GEBRUIKTE 1.2 terug ipv een nieuwe 1.3(btw die oude was dus echt stuk).

Ik wil eigenlijk ook wel een XPtje erop hebben. Ik denk toch dat iemand het moet gaan uitproberen...ms dat ik een XPtje van mijn werk kan "lenen" en ff kijken offie werkt.

Als dat het geval is, maak ik wel een nieuwe topic aan :)

DOPEFISH. The second-dumbest creature in the universe. This creature's thought patterns go "swim swim hungry, swim swim hungry". They'll eat anything alive and moving near them, though they prefer heroes.

Pagina: 1