Toon posts:

[FreeBSD 4.5] /var probleem

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
ey tweakers,

Ik heb een heel vaag probleem met mijn /var , misschien dat jullie me kunnen helpen of weten hoe dit komt? Dit probleem heb ik sinds een week zover ik weet.

Het zit namelijk zo dat mijn /var steeds onwijs groot wordt, zie hieronder.
code:
1
2
3
4
5
6
7
df -h
Filesystem    Size   Used  Avail Capacity  Mounted on
/dev/ad0s1a    97M    52M    37M    58%    /
/dev/ad0s1f   3.7G   1.6G   1.7G    48%    /usr
/dev/ad0s1e    19M    19M  -1.4M   108%    /var <-- 
procfs    4.0K   4.0K     0B   100%    /proc
/dev/ad2s1e   2.2G   486M   1.5G    23%    /backup

Zoals je kunt zien is mijn /var dus TE groot. Maar als ik nu doe 'du -sh /var' zie je dat mijn var maar 3.0MB is :?
code:
1
2
du -sh /var
3.0M    /var

Dit vind ik dus erg vaag, heeft iemand hier een verklaring voor en wat hier aan te doen?

Thanks in advance ...

Verwijderd

in je /var staat meer dan enkel gewone files, toch?

• Infern0
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 16-03 23:51

Infern0

Hou die ontzettende rust!!

je var is gewoon te klein. Te grote log files of qmail geinstalleerd die staat standaard in /var/qmail

Ff je partities resize'n of wat dingen verplaatsen en symlinks maken.

http://www.bsdfreaks.nl Home site: http://rob.lensen.nu /me was RobL

• Prozaq
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 06-08 13:03
Heb je toevallig wat logfiles gedelete? En dan in het bijzonder apache logfiles? Het kan namelijk zijn dat een programma de gedelete logfile openhoudt, dan is ie dus wel gedelete, maar de ruimte wordt niet vrijgegeven. Dat zou kunnen verklaren waarom du aangeeft dat er slechts 3 mb wordt gebruikt door bestanden.

Andere mogelijkheid is dat je du als niet root. Als er dan directories bestaan waar jij als gewone gebruiker geen recht toe hebt, dan worden de bestanden in die dirs niet meegerekend

Verwijderd

Topicstarter
Op woensdag 13 februari 2002 00:01 schreef rlensen het volgende:
je var is gewoon te klein. Te grote log files of qmail geinstalleerd die staat standaard in /var/qmail

Ff je partities resize'n of wat dingen verplaatsen en symlinks maken.
Zoals ik al zei heb ik met du gekeken hoe groot alle dirs zijn en ik kom niet hoger als 3MB(tevens ook handmatig elke dir doorgelopen), dus var te klein is bullshit. Op mijn vorige installatie was mijn var ook 19MB en daar heb ik nooit problemen daarmee gehad.

Partities resizen wilde ik wel al een keer gaan doen, maar dat lijkt me hier niet het probleem.
Op woensdag 13 februari 2002 00:07 schreef Prozaq het volgende:
Heb je toevallig wat logfiles gedelete? En dan in het bijzonder apache logfiles? Het kan namelijk zijn dat een programma de gedelete logfile openhoudt, dan is ie dus wel gedelete, maar de ruimte wordt niet vrijgegeven. Dat zou kunnen verklaren waarom du aangeeft dat er slechts 3 mb wordt gebruikt door bestanden.
Dit zou best is kunnen, want ik had een aantal logfiles gedelete (ik had beter '> httpd_access.log' kunnen doen) terwijl er nog een proces draaide. Ik zal het even nakijken.
Andere mogelijkheid is dat je du als niet root. Als er dan directories bestaan waar jij als gewone gebruiker geen recht toe hebt, dan worden de bestanden in die dirs niet meegerekend
Ik heb uiteraard du als root gedaan.

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb inmiddels aantal processen, waarvan ik log files had gedeleted, gestopt en opnieuw gestart. Echter is mijn /var nog steeds te groot.

Zie hieronder:
code:
1
2
3
df -h | grep /var
/dev/ad0s1e    19M    19M  -1.0M   106%    /var

Wie kan mij verder helpen?

• Newjersey
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 10-08 23:25
die van jou is niet zo bijzonder hoor :)
code:
1
2
alcatrash:/# du -sh /var
25M     /var

:)

Verwijderd

Topicstarter
Op woensdag 13 februari 2002 13:11 schreef Newjersey het volgende:
die van jou is niet zo bijzonder hoor :)
code:
1
2
alcatrash:/# du -sh /var
25M     /var

:)
Hmm volgensmij heb je hierboven niet goed gelezen. df geeft bij mij 19MB aan terwijl du 3MB aangeeft :?

Dus die van mij is wel bijzonder ;)

• igmar
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 29-06 18:56

igmar

ISO20022

code:
1
2
3
4
5
6
7
df -h
/dev/ad0s1a    97M    52M    37M    58%    /
/dev/ad0s1f   3.7G   1.6G   1.7G    48%    /usr
/dev/ad0s1e    19M    19M  -1.4M   108%    /var <-- 
procfs    4.0K   4.0K     0B   100%    /proc
/dev/ad2s1e   2.2G   486M   1.5G    23%    /backup

Zoals je kunt zien is mijn /var dus TE groot. Maar als ik nu doe 'du -sh /var' zie je dat mijn var maar 3.0MB is :?
code:
1
2
du -sh /var
3.0M    /var

Dit vind ik dus erg vaag, heeft iemand hier een verklaring voor en wat hier aan te doen?
du zoek recursief naar alle bestanden en telt zelf de totalen bij elkaar op.

df vraagt aan de kernel hoeveel ruimte er nog is (inode block count). Meer als 100% betekend dat er gereserveerde inodes worden gebruikt. MAW : Je partitie staat vol.

Verwijderd

is je filesystem niet corrupt?

Verwijderd

Topicstarter
Op woensdag 13 februari 2002 16:01 schreef igmar het volgende:

[..]

du zoek recursief naar alle bestanden en telt zelf de totalen bij elkaar op.

df vraagt aan de kernel hoeveel ruimte er nog is (inode block count). Meer als 100% betekend dat er gereserveerde inodes worden gebruikt. MAW : Je partitie staat vol.
Bedankt voor de informatie.

Ik denk dat ik FreeBSD maar opnieuw erop ga gooien, met een betere verdeling van de partities (o.a. var groter). En er zijn nog een aantal andere dingen die ik nu ook anders wil, dus kan ik dat nu mooi doen als ik toch een nieuwe install erop gooi.

Met een beetje geluk heb ik uhm morgen weer draaien met alles erop en eraan (internet, router, firewall, apache+php+perl, mysql, samba, proftpd, etc) ;)

Verwijderd

hé succes he...

Verwijderd

Topicstarter
Op woensdag 13 februari 2002 21:04 schreef ---ROBIN--- het volgende:
hé succes he...
dankje Rob ...

Hij draait weer, toch aardig snel d8 ik (doh anders reply ik hier niet :))
Ben nu bezig met installeren van de packages ...
Pagina: 1