Toon posts:

Autoaudio question. :?

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb een
JVC KD-SH77R
Afbeeldingslocatie: http://data3.jvc-europe.com/JvcCons/Products/images/KD-SH77R.jpg
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
Uitgangsvermogen: 4 x 50 W 
Gemotoriseerd, schuivend aluminium front 
HS-IIIi Tuner 
Multi-bits (24-bits resolutie) 1-bits DAC 
Geschikt voor CD-R/CD-RW 
iEQ 
4 V lijnuitgang 
Vergulde lijnuitgangen (2 paar) 
Subwoofer aansluiting met niveauregeling 
Regelbare lijningang/AUX IN op het front 
DVD/VCR besturing 
DAB Basic Control II 
Pop-Out Rotary Encoder Multi-Control 
Draadloze afstandsbediening met meerdere functies 
CD Text 
Fader Control voor de voorversterker 
Super Bass Control 
CD-wisselaar bediening 
Achtergrondverlichting met witte LED's 
Meerkleurige dot matrix LCD met contrastregeling 
Telefoon mute

Nu is mijn vraag, of ik hier gewoon een subwoofer op kan aansluiten? zonder versterker te gebruiken.? PLZ weten jullie dit, morgen zou ik anders een subkist halen?

• Capo
  • Registratie: Oktober 1999
  • Niet online
Als ik het zo lees zou ik zeggen dat je er gewoon subje op aan kunt sluiten.

Gezond verstand van mij zegt dat het niet kan en dat er sowieso versterker tussen moet..

Verwijderd

Topicstarter
jah de versterker komt er wel tussen jah. Maar later. Ik wil de sub voor het mooie lage geluid. Snapt?

• Capo
  • Niet online
ik snap je maar al te goed (had in mijn vorige auto ook subs,nu niet meer)

Maar ik denk dat je radio het niet zo lekker vind een losse sub

Verwijderd

Topicstarter
wat zou er voor de radio niet goed zijn dan? gaat ie ervan kapot ofzo?
Ik kan wle met mijn radio de subwoofer uitgang regelen. kwa volume enzo.

• Capo
  • Niet online
uhmz.. je hebt al 4 speakers..en dan moet ie met zijn lichte versterkertje, 4x40wat ofzo ingebouwd, een zware sub gaan aansturen..

• Kez
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online

Kez

Drive monkey,drive!

Zou er ook een versterker tussen zetten,koop er een leuke Rockford sub bij en je kunt vooruit :7
Op dinsdag 12 februari 2002 20:35 schreef [STG]Negotiator het volgende:
wat zou er voor de radio niet goed zijn dan? gaat ie ervan kapot ofzo?
Ik kan wle met mijn radio de subwoofer uitgang regelen. kwa volume enzo.
Staat er toch ook bij dat dat kan :?
Had ik ook op mijn vorige radio

Ik heb geen problemen met baby's,over 16 jaar moeten er ook weer lekkere wijven zijn.

Verwijderd

Topicstarter
dus mijn radio zou er niet kapot van gaan..
kijk de versterker komt wel binnen 2m aand. maar nu nog even niet. Maar zou het ook mooi laag klinken?

• Capo
  • Niet online
waarom informeer je niet bij een audio zaak :? een car sound inbouw center ofzo.

Verwijderd

Topicstarter
jah.. ehhhh heb liever advies van iemand die het meegemaakt heeft. de audio zaak lult je toch een versterker aan. he ik gelijk onie?

• stylezzz
  • Registratie: April 2000
  • Nu online
Hahaha, toch voor de JVC gegaan?

Maar helaas, dat prulversterkertje gaat nooit genoeg leveren om een volwassen woofer aan te sturen... :)

PS. Had dit niet in het audio forum gehoord??

• Kez
  • Niet online

Kez

Drive monkey,drive!

Op dinsdag 12 februari 2002 20:43 schreef dominator het volgende:
Hahaha, toch voor de JVC gegaan?

Maar helaas, dat prulversterkertje gaat nooit genoeg leveren om een volwassen woofer aan te sturen... :)
En dat kan je je radio én je sub kosten

Ik heb geen problemen met baby's,over 16 jaar moeten er ook weer lekkere wijven zijn.

• Capo
  • Niet online
* Capo buigt en ontvangt het applaus omdat hij gelijk heeft :p

wat een ego stink lucht heb ik ineens om me heen hangen LOL

Verwijderd

Het kan wel, maar is niet verstandig. Als je de radio op normaal volume gebruikt voorzie ik geen probleem. Maar dan heb je ook weinig plezier van je sub. Het vermogen van de versterker (4*50watt max, niet RMS!!), is niet voldoende om een mooi laag geluid te produceren en je vier andere boxen tegelijk aan te sturen. Zet je de radio hard, heb je kans dat je de versterker opblaast, omdat ie meer vermogen moet leveren dan dat ie aankan. Als je toch over twee maanden een versterker in gaat bouwen zou ik gewoon even wachten. Scheelt trouwens ook weer het interieur van je auto 2x los halen i.v.m. kabels trekken.
Zorg er wel voor dat als je de sub aansluit dat je de voeding aan de ene kant van de auto legt en de lijn/signaal kabels aan de andere kant. Dit voorkomt kans op storing via de speakers.

Verwijderd

Topicstarter
nou mijn radio komt niet boven de 25. Maar jah dat zegt jullie niets zekers?

Verwijderd

Nee...

• stylezzz
  • Nu online
25 Wat?

Verwijderd

Topicstarter
INETL? heb je ook icq?

• Dezjay
  • Laatst online: 19:55
kijk ff op het forum van

www.showyoursound.nl en vraag het daar.

btw
Het kan wel maar het klinkt niet :)

• memphis
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 20:13

memphis

48k was toen meer dan genoeg.

Op dinsdag 12 februari 2002 20:44 schreef Kezmanatic het volgende:

[..]

En dat kan je je radio én je sub kosten
Sjesus wat een gelul. Een sub van 4 Ohm aansluiten op een versterker gemaakt voor 4 Ohm blaast niets op !
45 watt is weinig maar best genoeg om wat meer laag met je muziek te maken.

Je zit met een ander probleem. Je moet eigenlijk dan 2 subs aansluiten om het verschil links rechts op te heffen wat normaal met een versterker gedaan kan worden die L/R linesignaal tot mono maakt, dat kan niet meer met de versterker uitgangen.

Mijn subs:
Afbeeldingslocatie: http://www.euronet.nl/users/tooms/pic00006.jpg

Er zijn mensen die mij een GOD vinden

• Kez
  • Niet online

Kez

Drive monkey,drive!

Op dinsdag 12 februari 2002 22:32 schreef Sinclair het volgende:

[..]

Sjesus wat een gelul. Een sub van 4 Ohm aansluiten op een versterker gemaakt voor 4 Ohm blaast niets op !
45 watt is weinig maar best genoeg om wat meer laag met je muziek te maken.
Sluit jij maar eens 4 speakers en een leuke sub op je radio aan en zet die ff open,en kijk dan wie er lult :{

• stylezzz
  • Nu online
Haha, het komt meer voor om een woofer op te blazen door te weinig vermogen als door teveel denk ik.... :P

• Kez
  • Niet online

Kez

Drive monkey,drive!

Op dinsdag 12 februari 2002 22:48 schreef dominator het volgende:
Haha, het komt meer voor om een woofer op te blazen door te weinig vermogen als door teveel denk ik.... :P
Idd,dat bedoel oa ik dus

Verwijderd

Ik zou het niet doen... Je lage tonen worden veel mooier met een versterker, heb ik ook gedaan en het is veel mooier.

het is echt je geld waard :)

• sebasel
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 06-07 20:08

sebasel

Het doel : een PORSCHE993turbo

sub moet met een versterker anders heeft het echt geen zin

dus spaar eerst nog effe door en koop het samen en laat je niks zomaar an smeren
ik heb zelf alles kanalen gescheiden met verstekers (komy ook omdat mijn radio geen versteker heeft ;)
voor een sub heb je power nodig dus een versteker is een must
mijn opstelling
radio-->digitale voorversteker<--digitalecdwisselaar
..............|...........|.........|
....versterker..vesterker..versteker
........voor.......achter......sub
....2x50WRMS...2x100WRMS..1x300WRMS
..............|..........|..........|
.......2weg.......3weg....15"sub zeus
......65wrms.....150wrms....350WRMS

www.sebastiaanvanbaarsen.com

• XElD
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 10:54
Andere autoradiovraag, waar kan ik een beetje fatsoenlijke radio, en dan hoeft het alleen maar een radio te zijn, krijgen voor minder dan 30 euro.

• Tom
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online

Tom

Op woensdag 13 februari 2002 10:06 schreef sebasel het volgende:
mijn opstelling
en wat heeft dat gekost en wat voor merken heb je gebruikt :?

• sebasel

sebasel

ik heb die set al ruim 5 jaar staat nu op zolder wacht op de bmw die dit jaar gaat komen ;)

merken radio sony de 900 serie (helemaal van koper)
weet het type niet meer uit mijn hoofd :(
de cd wissellaar en digitale voor versteker zijn ook van sony (zal een kijken of ik nog wat op het net hier van kan vinden ;)
verstekers zijn alle 3 van caliber de witte serie (competion)
speakers voor boston acoustics pro 13cm
achter lanzar HXC 6.5 dacht ik zitten nu in de lupo van mijn vriendin heeft sony 800 serie en wat lichtere versterkers ook caliber maar dan de 2x25wrms en de 2x35wrms
en ook een digitale voorversteker
mijn sub is van het merk hifonics 15" zeus serie dacht ik
heb ook not 1 farad condesator van caliber er in zitten en de benodigde kabels en zekeringen heeft toen ongeveer een goede 8500,- gekost (met leuke korting) maar heb ik toen in fases opgebouwd was inmiddels mijn 3 complete installatie

• Tom
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online

Tom

eh OKKKKKK :o klinkt impressive :o

• Dezjay
Op woensdag 13 februari 2002 10:06 schreef sebasel het volgende:
sub moet met een versterker anders heeft het echt geen zin

dus spaar eerst nog effe door en koop het samen en laat je niks zomaar an smeren
ik heb zelf alles kanalen gescheiden met verstekers (komy ook omdat mijn radio geen versteker heeft ;)
voor een sub heb je power nodig dus een versteker is een must
mijn opstelling
radio-->digitale voorversteker<--digitalecdwisselaar
..............|...........|.........|
....versterker..vesterker..versteker
........voor.......achter......sub
....2x50WRMS...2x100WRMS..1x300WRMS
..............|..........|..........|
.......2weg.......3weg....15"sub zeus
......65wrms.....150wrms....350WRMS
dat is wel erg uit gebreide opstelling. Geluid moet van voren komen niet van achter..

Dus voor gewoon goede compo set van infinity oid achter in een sub

De RCQ kabel van af je radio naar een goede versterker met 2x (of 4x)150w 1x 300 W oid je composet aansluiten op de 150w en de sub op de 300w

Als je vaak mensen achterin hebt zijn boxen achter in wel goed maar anders.... zou niet weten waarom... ik wist eerder ook niet beter maar ga maar eens in een goede auto zitten met alleen voor compo en achter een sub

• sebasel

sebasel

Op woensdag 13 februari 2002 11:44 schreef Dezjay het volgende:

[..]

dat is wel erg uit gebreide opstelling. Geluid moet van voren komen niet van achter..

Dus voor gewoon goede compo set van infinity oid achter in een sub

De RCQ kabel van af je radio naar een goede versterker met 2x (of 4x)150w 1x 300 W oid je composet aansluiten op de 150w en de sub op de 300w

Als je vaak mensen achterin hebt zijn boxen achter in wel goed maar anders.... zou niet weten waarom... ik wist eerder ook niet beter maar ga maar eens in een goede auto zitten met alleen voor compo en achter een sub
klopt in de bmw gaat het andersom de 2x100wrms moet voor speakers aansturen en achter gaat een 2x 75wrms set
moet dan eerst eens kijken wat voor spekers er in de bmw gaan ;)
de line out gaat niet vanuit mijn radio naar de verstekers maar eerst naar een aparte digitale voorversteker dan kan je ook je geluid beeld in de auto verplaatsen zodat je je vermogen achter ook naar voren kan plaatsen
en leuke effecten er in kan zetten ;)

maar zoals gezegd alles staat nu op zolder als eind dit jaar de bmw er is gaan weer weer eens aanpassen en inbouwen ;) en sparen :(

toen de tijd was de sony XR(U)-900RDS het topmodel van sony
moch ook wel voor een radio van toen van 1699,- met alleen een radio en cassete er in en geen versterker ;)

• stylezzz
  • Nu online
Op woensdag 13 februari 2002 11:44 schreef Dezjay het volgende:

[..]
En als je voorin nou eens geen plek hebt voor speakers, of althans zo weinig dat er maar een 8 of 10Cm coaxje in past? Dan kies ik er toch liever voor om een vette 6x9" set in de hoedenplank te fixen, geeft toch iets meer.... :)

• Dezjay
Op woensdag 13 februari 2002 12:09 schreef dominator het volgende:

[..]

En als je voorin nou eens geen plek hebt voor speakers, of althans zo weinig dat er maar een 8 of 10Cm coaxje in past? Dan kies ik er toch liever voor om een vette 6x9" set in de hoedenplank te fixen, geeft toch iets meer.... :)
Nee giir er zijn ook wel 10 CM compo sets...

en anders moet je ff nieuwe deurbakken maken :)

• Kez
  • Niet online

Kez

Drive monkey,drive!

Op woensdag 13 februari 2002 12:09 schreef dominator het volgende:

[..]

Als je een sub hebt komt dat niet zo spits :)
Ik heb voor ook maar kleine speakertjes(pioneer nogiets :? die van 200 gulden iig)
Die gingen er maar net in,achter heb ik een RF punch en alle speakers zitten aan een versterker,met goede kabels en het klinkt perfect :)

• sebasel

sebasel

goede kabels zijn heel belangrijk
zeker goede voeding en massa
wordt vaak onderschat of op bezuinigd :(

Verwijderd

Het is wel mogelijk maar het is niet aan te raden om meerdere redenen. 4x50 Watt is niet de effectieve toevoer :) De autoradio is aangesloten op een standaard stroomkabeltje van 2mm.

De hoeveelheid kracht die de autoradio nodig heeft kan dit te dunne kabeltje niet toevoeren, met als gevolg dat je autoradio een vervorming zal gaan veroorzaken in de speakers :)

Ik heb het momenteel ook bij een Pioneer autoradio met 4x50W Mosfet met hierop 260Watt Pioneer speakers uit de Emotion serie. Zodra ik de radio te hard zet, merk ik vervorming optreden in de boxen, ten tweede zie ik het LCD scherm van de radio vrolijk meeknipperen ;)

Nu kan ik dit op 3 manieren oplossen:

1) radio niet zo hard zetten
2) nieuwe dikkere kabel van de accu naar de radio trekken
3) versterker ernaast plaatsen

Bij punt 2 heb je nog maar uitstel van executie want meer dan de radio kan leveren zal die niet leveren.

• stylezzz
  • Nu online
Op woensdag 13 februari 2002 14:42 schreef Kezmanatic het volgende:

[..]

Als je een sub hebt komt dat niet zo spits :)
Ik heb voor ook maar kleine speakertjes(pioneer nogiets :? die van 200 gulden iig)
Die gingen er maar net in,achter heb ik een RF punch en alle speakers zitten aan een versterker,met goede kabels en het klinkt perfect :)
Zal waarschijnlijk wel een beetje bass-heavy in mijn oren klinken. Zeker met zo'n RF blaffer achterin die ligt te fohnen.... ;)

• Kez
  • Niet online

Kez

Drive monkey,drive!

Op woensdag 13 februari 2002 14:58 schreef dominator het volgende:

[..]

Zal waarschijnlijk wel een beetje bass-heavy in mijn oren klinken. Zeker met zo'n RF blaffer achterin die ligt te fohnen.... ;)
Nee hoor,is een kwestie van goed afstellen.
Ik draai echt niet van die boem-boem-boem zooi :)
Vooral rock enzo,de bass is echt niet overheersend bij mij

• stylezzz
  • Nu online
Hmmmm, dan zou ik toch voor iets heftiger compo-set materiaal gaan kijken. Pioneer is leuk, maar om er nou heel je mid/hoog vanaf te laten hangen? naahh...

PS. Is mijn mening maar hoor, als het in jou oren perfect klinkt so be it.

• GaMeOvEr
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 17:00

GaMeOvEr

Is een hork.

Hmz. dit hoort best wel heel erg in AVH. :P

Move SG -> AVH.

Aannames zijn fataal.

• memphis

memphis

Op dinsdag 12 februari 2002 22:48 schreef dominator het volgende:
Tuurlijk, en waardoor komt dat :?
Omdat men veel herrie verwacht van de sub en men het hard tot zelfs vervorming gaat zetten en daar kom je op een punt dat de speaker er niet tegen kan.
Maar underpowered veroorzaakt geen schade mits de bass zuiver blijft.

Verwijderd

Op woensdag 13 februari 2002 18:00 schreef Sinclair het volgende:

[..]

Tuurlijk, en waardoor komt dat :?
Omdat men veel herrie verwacht van de sub en men het hard tot zelfs vervorming gaat zetten en daar kom je op een punt dat de speaker er niet tegen kan.
Maar underpowered veroorzaakt geen schade mits de bass zuiver blijft.
Kijk, dat is nou precies wat ik bedoelde. Je blaast waarschijnlijk niet je sub op, maar wel je versterker in de radio als je deze hard zet |:(

edit:
STG, heb geen ICQ

Verwijderd

He STG, in welke auto komt dit spul allemaal? Heb je al de speakers voor in de deuren? Zo ja, wat gebruik je dan? Sub in hoedenplank (custom made of course) of in kist?

• memphis

memphis

Op woensdag 13 februari 2002 18:52 schreef INTELligence het volgende:

[..]

Kijk, dat is nou precies wat ik bedoelde. Je blaast waarschijnlijk niet je sub op, maar wel je versterker in de radio als je deze hard zet |:(

edit:
STG, heb geen ICQ
De huidige autoradio's kan je zelfs kortsluiten zonder kapot te gaan, die chippies zijn zwaar beveilgd. Het enige waar ze niet tegen kunnen is als er per ongeluk de plus op de uitgang komt te staan of de plus en de min van de radio omdraait.

Verwijderd

psies, ik snap ook niet hoe je je verterker kunt opblazen als de speakers meer aankunnen. Larikoek, ik heb 2 jaar lang een Sub (300W) aan 1 v/d 4 standaard speaker uitgangen op mijn Sony CD spelertje gehad (4x45W). En ook al klonk het voor geen meter in vergelijking met aparte versterkers, filters enz, heb ik die setup vaak genoeg op maximale volume gehad zonder enig probleem (behalve afschuwelijke vervorming dan).

Tis maar net hoe belangrijk je het vindt, en hoeveel geld je er aan wilt uitgeven.

• blissard
  • Nu online
Dat je speakers kapot kunt maken met een te zwakke versterker is absoluut waar. Het gaat dan om je tweeters! Een redelijke sub kapot maken met een 4 x 50 watt versterker die dat vermogen ook nog een deelt over 4 andere speakers, is imho onmogelijk.
Pagina: 1