USB-Controller neemt wel erg veel IRQ's in?

Pagina: 1
Acties:
  • 208 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• Booster
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 25-06 21:39

Booster

Superuser

Topicstarter
Yo All,

Op mijn MSI-6380 K7T266 Pro 2-RU, nemen de USB-controllers wel erg veel IRQ's in: maar liefst 4 stuks!

IRQ 9, 10, 11 *en* 12 :?

Dit is met de BIOS-setting:
USB controller op USB 1
Ook al zet ik deze functie totaal uit, dan nemen de controllers nogsteeds 3 IRQ's in.

COM2 en de onboard RAID/sound/gameport (en modem ook, voor de paranoia) heb ik al uitgezet. Vandaar dat ik dan nu één enkel IRQ over heb, voor de 3 kaarten die erin moeten:
de videokaart, netwerkkaart en geluidskaart.

Kaarten wisselen heeft hier geen zin lijkt mij, omdat er gewoon te weinig IRQ's zijn. Op dit moment zit de soundcard in slot #4 en de NIC in slot #2.

Hoe kan ik dit nou in hemelsnaam oplossen? Ik heb gewoon het liefste dat iedere kaart een andere IRQ pakt ipv sharing of iets dergelijks.

[edit]
wat extra of verduidelijking is denk ik hier te vinden:
http://cweb.msi.com.tw/eforum/?target=article&tid=11097
de info over de vidkaart klopt hier dus niet, er zit nou een radeon in.

The cake is a lie | The Borealis awaits...

• Skaah
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
Sloop je USB chip eruit, haha, nee, ik zou 't niet weten

• Booster

Booster

Superuser

Topicstarter
Eh, ja...
Iemand anders met een optie?

• Wietse
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 05-08 19:13

Wietse

¯¯¯¯¯

Op dinsdag 12 februari 2002 23:01 schreef Booster het volgende:
Eh, ja...
Iemand anders met een optie?
LOL :P (sorrie, ZeTt vind de reactie van Booster droog...en gaat bijna slapen :z)

Verwijderd

Wat is je OS?
Want als W2K+ eenmaal is geïnstalleerd met ACPI, is er geen controle meer aan. Kun je uitzetten wat je wilt, taart is al verdeeld.

Voorbeeld: W2K netwerkkaart een slotwissel geven. Opnieuw hetzelfde IP-adres geven levert de boodschap op in de trant van: zeker weten? dit IP-nummer is al vergeven aan [dezelfde kaart, versie #1], hidden in de system settings omdat hij ofwel niet werkt, of niet meer aanwezig is...

Dan vráág ik je. Dat is dus wat W2K denkt over hardware: spijkeren die hap. Ook ACPI disablen heeft geen zin (bij mij althans)

Als leek: in BIOS USB-IRQ disable, USB keyboard/mouse disable, USB VGA disable, evt. upgrade W2K.

• Booster

Booster

Superuser

Topicstarter
We hebben het hier niet over een OS, maar over hoe de IRQ's verdeelt zijn in de PCI Device Listing (het overzichtje na de POST-beep)

Zowel ACPI als APIC staan UIT. (Niet dat het helpt ofzo)
APIC is voor Multi-proc systemen (IRQ's boven de 16) en moet dus zowiezo uit.

USB mouse/keyb heb ik niet (lees: staat uit)
VGA en USB IRQ-disable: bestaat niet in deze BIOS, dat kan dus niet.

Er moet in principe WinXP op.

Verwijderd

Volgens mij is jouw moederbord gewoon niet goed. Heb je al geprobeerd een nieuwere BIOS te flashen, of de CMOS te resetten ?

• Booster

Booster

Superuser

Topicstarter
Nog niet geprobeerd...

Het is de een-na laatste BIOS v3.3.

Andere mensen met een K7T266-RU, hebben die ook 4x een USB-controller? (graag hier reageren dan)

• FalconM
  • Registratie: Juli 1999
  • Niet online
ACPI-ondersteuning gewoon aanzetten in BIOS en Windows(XP)regelt zelf de IRQ-indeling. Je bent dan niet meer beperkt in de hoeveelheid IRQ's, want ACPI stuurt toch alles via IRQ-9 aan en geeft de apparaten een eigen IRQ (die ook boven de 14 kan zijn BTW).

Heb hier een identiek moederbord met ACPI aan in Win2K en dit is de IRQ-verdeling:
Afbeeldingslocatie: http://cmssg1.tn.utwente.nl/~marco/GoT/irqs.gif

Volvo V70 D5 my2011

• Francis
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 07-06-2025

Francis

Kawa Versys 1000

De MS6380 kan tot 6 usb poorten aan daarvoor moet je een extra kabletje aansluiten. Echter die poorten zijn gewoon fisiek aanwezig op het mobo en hebben daardoor hun eigen irq's nodig. Heb zelf 2 nic's soundcard en videocard erin zitten met gedeelde irq's en geen problemen whatsoever...

Liefde houdt de wereld draaiend maar chocola maakt de rit de moeite waard.

• Booster

Booster

Superuser

Topicstarter
Tot op heden moet ik zeggen dat ik nog geen enkel probleem heb ondervonden, maar er zijn ook nog geen USB-apparaten aangesloten op dit moment.

Ik laat het wel even zo tot ik echt problemen tegenkom.

• Borry
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 14-08 15:11

Borry

prutsen is mijn leven

foutje

The fact that Jellyfish have survived for 650 million years despite not having a brain is GREAT NEWS for stupid people!

• Borry
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 14-08 15:11

Borry

prutsen is mijn leven

Ik heb op dit moment vier USB apparaten.
1: Printer BJC3000
2: Officejet 710
3: Trust PenCam
4: Sanjet 3300C
Ik heb nergens problemen mee en draai zowel Win2K als XP.
Met Bios 3.4 moet je oppassen, die is niet helemaal lekker.

The fact that Jellyfish have survived for 650 million years despite not having a brain is GREAT NEWS for stupid people!

• Booster

Booster

Superuser

Topicstarter
Dankje Borry.

Ik had idd al vernomen dat 3.4 niet helemaal lekker was.
Op de MSI-site staat dan ook aangegeven dat de NEC USB 2.0 drivers alleen gebruikt mogen worden met BIOS 3.3.

• Francois
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 08-07 11:14

Francois

Dus...

Op dinsdag 12 februari 2002 19:48 schreef Booster het volgende:

Hoe kan ik dit nou in hemelsnaam oplossen? Ik heb gewoon het liefste dat iedere kaart een andere IRQ pakt ipv sharing of iets dergelijks.
Dat kan alleen als je alle overbodige zaken in de setup uit zet, en een non Plug & Play operating system gebruikt. Win2K & WinXP zijn PnP en zullen de hardware vinden ondanks dat het in BIOS disabled is.

Maar eh, wat is er mis met ACPI? En interrupt sharing ontkom je niet aan met moderne pc's. Er zitten nou eenmaal te veel devices op voor een ouderwetse x86 architectuur.

Gewoon ACPI aan, en gas met dat ding.

• Francois
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 08-07 11:14

Francois

Dus...

Op dinsdag 12 februari 2002 23:20 schreef venice het volgende:
Voorbeeld: W2K netwerkkaart een slotwissel geven. Opnieuw hetzelfde IP-adres geven levert de boodschap op in de trant van: zeker weten? dit IP-nummer is al vergeven aan [dezelfde kaart, versie #1], hidden in de system settings omdat hij ofwel niet werkt, of niet meer aanwezig is...
In WinXP is dit ook het geval, en op de volgende wijze kan je die niet-aanwezige devices er uit gooien (ik weet niet of het in Win2K ook werkt :'()
code:
1
2
3
4
5
1. Start, run, "cmd"
2. Op command prompt intikken: "set devmgr_show_nonpresent_devices=1"
3. In HETZELFDE command prompt venster "devmgmt.msc" intikken
4. Device Manager wordt gestart. Ga naar View, Show hidden devices
5. Nu heb je al je devices, ook de niet-aanwezige. Die herken je aan een vaag icoontje.

Uiteraard kan je de environment variabele in System Properties, Advanced, Environment Variables zetten, dan heb je 'm altijd.

En "set devmgr_show_details=1" geeft een extra tab-blad bij device properties, kan je nog meer info zien.
Pagina: 1