Data op md, kan dat?

Pagina: 1
Acties:
  • 157 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• sus
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 12:41

sus

is druk :+

Topicstarter
Nou vraag ik me al een hele tijd iets af.

Bestaat er een apparaat dat je bv. op de IDE aansluit (maar zou ook SCSI/FDC/eigen controler kunnen zijn) waarmee je data of muziek op minidisc opslaat.

Dan bedoel ik dus niet de draagbare minidisc-speler of een tafel-minidisc-speler, maar echt een voor in de PC.

Zou nl. veel ruimte schelen (zeker met de huidige techniek, waarbij je 4CD's op 1 MD kwijt kan)

• blackd
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
Er bestaan wel MD apparaten met een PC link, maar ik weet niet precies of dit is wat je bedoelt. Wat wil je er precies mee doen, en waarom zou dat schelen in ruimte schelen?
Dit is een voorbeeld van MD speler met pclink
http://www.sony-europe.com/view.x?cat=12880&prod=18862&loc=eu

9000Wp o/w SolarEdge SE6K - Panasonic 5kW bi-bloc - gasloos sinds 17-7-2023

• E-Vix
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 11:44

E-Vix

Nu met sneeuw!

Nee. Dit bestaat niet.
Bovendien past er niet eens zo gek veel data op een minidisc. Een minidisc maakt net zoals een MP3 speler gebruik van een soort van compressie voor de audio. Qua data zou er misschien maar iets van 400 mb ofzo op passen.

Failed opening '/home/users/7942/signature.inc' for inclusion (include_path='.:') in /home/www/got/userstats.php on line 25

• sus

sus

Topicstarter
wat ik bedoel is, ik heb nu een MD-speler, waarbij hij het schijfje 4x langzamer kan laten draaien

daardoor kan er dus 4x zoveel data op (en dan hebben we het dus over 1600MB...

maar een IDE-versie van het apparaat is er dus niet... (of een ander type aansluiting, maar wel intern)

• dude123
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 13-05-2022

dude123

Linux addict

usb link?? of begrijp ik het verkeerd

ja dus

Meneer 1000 has spoken......

• blackd
  • Niet online
Zoals E-Vix al zei maakt MD inderdaad gebruik van compressie: ATRAC. De 1600 MB van SuspiciouS zijn dus niet helemaal goed ingeschat.

Door middel van Long Play kan er idd meer muziek op een MD, maar de kwaliteit gaat dan wel omlaag (andere ATRAC versie als ik me niet vergis).

9000Wp o/w SolarEdge SE6K - Panasonic 5kW bi-bloc - gasloos sinds 17-7-2023

• Aakab
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 17-09-2025
Je hebt ook data MD. Misschien moet je is kijken naar zulke schemas op inet?
Ik neem aan dat die te vinden zijn.

En dan bedoel ik dus hmm je kan van die md spelers voor je pc aanschaffen waarin je dan Data mdtjes plaatst, misschien hebben die wel een bepaald soort kabel wat ook aan je speler kan?

Anders inderdaad zo'n usb ding ofzo nemen...

suc6

• masaman
  • Niet online
1600 MB ? Dat zou mooi zijn. Op een MD (zowel de "oude" als die nieuwe) past in totaal 120 MB. That's all.
Bij de standaard MD's wordt er dus een factor 6 gecompressed, bij die nieuwe wordt er gewoon nog meer gecompressed, en blijft er dus nog minder over van de geluidskwaliteit. Ik heb niks tegen MD overigens, heb het zelf in de auto, thuis en als walkman.

Die Data-MD is nooit echt doorgebroken en wat je misschien zou willen (muziek via je PC naar de MD) is niet mogelijk. Alleen in Japan en omstreken verkocht helaas.

Meer info op deze site die helemaal aan MD is gewijd

• sus

sus

Topicstarter
nee, het opnemen van muziek is geen probleem, daar heb ik een kabel voor.

Ik vroeg het me alleen af, of er een apparaat is (een soort disk-drive) waar je ipv diskettes MD's in stopt, om er dan data op op te slaan.

Verwijderd

Dit zou wel heel mooi zijn, maar hoe zal dat zitten met de schrijfsnelheid?

• sjuk425
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online

sjuk425

blah.

Op dinsdag 12 februari 2002 19:56 schreef SuspiciouS het volgende:
wat ik bedoel is, ik heb nu een MD-speler, waarbij hij het schijfje 4x langzamer kan laten draaien

daardoor kan er dus 4x zoveel data op (en dan hebben we het dus over 1600MB...

maar een IDE-versie van het apparaat is er dus niet... (of een ander type aansluiting, maar wel intern)
ff voor de duidelijkheid, die minidisk draait dus helemaal niet 4 x langzamer |:(
Sony heeft gewoon een betere codec gemaakt waardoor audio dus beter gecomprimeerd word en er dus 4 keer zoveel data op 1 minidisc kan. De te besteden ruimte op het diskje is net zo veel als normaal.
Dit heeft helemaal niks te maken met de snelheid waarop het diskje draait natuurlijk.

De data minidisc is al jaren geleden stopgezet omdat het geen toekomst had.

• sus

sus

Topicstarter
Op dinsdag 12 februari 2002 22:18 schreef sjuk het volgende:

[..]

ff voor de duidelijkheid, die minidisk draait dus helemaal niet 4 x langzamer |:(
ow, sorry.... Ik dacht echt dat dat ding 4x langzamer draaide. Lijkt mij nl. een makkelijkere optie dan compressie. Maar, nu ik erover nadenk, een MD gebruikt waarschijnlijk ook zoiets als sectoren ofzo...

Maar goed, is het in principe wel mogelijk, om eem apparaatje te maken, waar je een MD in stopt (gewoon een normale MD, die ook in je MD-speler kan), en waar je dan data op zet. Dat apparaat "formatteerd" dat schijfje dan eerst voor de goede indeling.

Zo niet, misschien toch wel een idee? Ik zie nu veel vaker mensen met een MD-speler rondlopen, dus misschien dat het nu wel aanslaat :?

• Jag
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 11-04 21:45

Jag

Topic titel wat duidelijker gemaakt.

• Def_P
  • Registratie: December 2000
  • Niet online
Er zijn ook digitale videocamera's die op md opnemen, geloof ook fotocamera's(weet ik nie zeker zoek ik na.)

I, for one, like Roman numerals

• Dennis
  • Laatst online: 10:35
Op dinsdag 12 februari 2002 19:53 schreef E-Vix het volgende:
Nee. Dit bestaat niet.
Fout. Er zijn wel degelijk zelfs minidisc spelers voor in je pc. Dat ze niet in NL. te koop zijn is een andere zaak.
Bovendien past er niet eens zo gek veel data op een minidisc. Een minidisc maakt net zoals een MP3 speler gebruik van een soort van compressie voor de audio. Qua data zou er misschien maar iets van 400 mb ofzo op passen.
400 mb vind ik niet bepaald weinig :Z Wat dacht jij dan...
Op woensdag 13 februari 2002 10:33 schreef Def_P het volgende:
Er zijn ook digitale videocamera's die op md opnemen, geloof ook fotocamera's(weet ik nie zeker zoek ik na.)
Tada -> http://www.minidisc.org/md_data_table.html

• Def_P
  • Registratie: December 2000
  • Niet online
Op woensdag 13 februari 2002 10:33 schreef Def_P het volgende:
Nou op een normale md gaat dus 140 mb. Daarmee is de compressie dus de helft zo strak als mp3, of het klinkt 2 keer beter.

Ze hebben nu ook eentje die op de pc kan aansluiten en dan op 32 speed opnemen. Jammer dat het toen nog niet kon, toen ik mjin md kocht.

I, for one, like Roman numerals

• GaMeOvEr
  • Laatst online: 08:10

GaMeOvEr

Is een hork.

Deze past beter in OIC. :)

Move HA -> OIC.

Aannames zijn fataal.

• PD2JK
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 11:50

PD2JK

ouwe meuk is leuk

Op dinsdag 12 februari 2002 22:18 schreef sjuk het volgende:

[..]

Klopt, heet ATRAC R toch?

Toen waren beige computers heel gewoon.

• ScuL
  • Laatst online: 02:13
Afbeeldingslocatie: http://www.minidisc.org/images/sony_mdm111_thumb_110.jpg
Sony MDM-111

blijkbaar is dit zo'n apparaat..
't heeft een SCSI interface :)

ProMods ETS2 uitbreiding - Mijn tijdszone is UTC+13

• Gman
  • Laatst online: 14-03 20:42
http://www.tweakers.net/pricewatch/25147

Ik kwam het net tegen in de pricewatch :)

Verwijderd

Check die Sony Vaio pc's maar 's. Zit er één in.

• JumpStart
  • Niet online

JumpStart

thinking of stardust

MD-drives zijn nooit doorgebroken: te duur (Een jaar of 4 geleden kostte een interne drive meer dan 1000,-,) en hier niet te krijgen (Je zou ze in Japan moeten kopen.)

Opslag, toen, voor 60 minuten MD was 110 Mb, als ik het me goed herriner. Met 74 en 80 minuten MDs kom je hoger uit. Bijkomend probleem was de traagheid van het systeem: het is een magneto-optisch systeem wat nou eenmaal niet zo snel schrijft, in de orde van een halve MB/sec ongeveer. <-- TOEN dus, 4 jaar terug!

Die dataMDs waar Georgio naar linkte zijn waarschijnlijk a la tapestreamer "bij 1:2 compressie", dus 240 Mb = 74 minuten 120 MB ongeveer.

Als de ZIP drives er nooit geweest waren, wie weet, was data MD nu wel betaalbaar geweest...

ALL-CAPS WITH NO PUNCTUATION IS SO MUCH TRUER TO THE WAY THOUGHTS HURTLE OUT OF THE HUMAN BRAIN THAN CAREFULLY MANICURED AND PUNCTUATED SENTENCES COULD EVER BE

• Dethroned
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 10-11-2025

Dethroned

Liev

De snelheid valt best wel mee als je gaat kijken naar een normale CDRW.

Ik zou best zo'n portable willen hebben maar als je dan ziet dat het ergens (?) in 1995 geintroduceert was voor 769 dollar .... :(

Ik zou er nu wel 100 euro voor uit willen trekken en het is een stuk handiger dan die klote diskette's waar niks meer op past. En zips vind ik in verhouding te duur, traag en groot.

I got a problem-solver and its name is revolver

• sjuk425
  • Niet online

sjuk425

blah.

Op woensdag 20 februari 2002 19:04 schreef Plopszky het volgende:
Check die Sony Vaio pc's maar 's. Zit er één in.
Ja, dat is audio, en GEEN data.
Vreselijke pc trouwens :P

• JumpStart
  • Niet online

JumpStart

thinking of stardust

Op woensdag 20 februari 2002 19:24 schreef Dethroned het volgende:
De snelheid valt best wel mee als je gaat kijken naar een normale CDRW.

[...]
Erhh, nee, die 2 kan je niet vergelijken. CD-RW werkt met een metaal laag die door een korte laser puls 'amorf' wordt, dus glas-achtig, terwijl een continue laserstraal op lager vermogen diezelfde laag 'kristallijn' maakt.

(Dit heeft te maken met verhitting tot boven smeltpunt, en hoe snel het daarna afkoelt.)

MD is magneto-optisch: een laser verhit de schrijflaag tot boven een bepaalde temperatuur waarna een lees/schrijfkop de magnetische velden verandert. Dit is nodig omdat beneden de die bepaalde temperatuur de magnetische informatie niet veranderd kan worden. Uitlezen kan dan op 2 manieren, afhankelijk van welke metaallegering je gebruikt: met een laser (gemagnetiseerde stukken verdraaien de polarisatie van het licht) of met een magnetische leeskop a la harde schijf.

Leg maar een MD bovenop een magneet: funest voor een floppy, niet erg voor een MD. Als je IN je MD speler kan kijken zal je de laser aan de onderkant zien zitten, en de lees/schrijfkop zit bovenop, tegen de glimmende kant.

ALL-CAPS WITH NO PUNCTUATION IS SO MUCH TRUER TO THE WAY THOUGHTS HURTLE OUT OF THE HUMAN BRAIN THAN CAREFULLY MANICURED AND PUNCTUATED SENTENCES COULD EVER BE

Verwijderd

Op woensdag 20 februari 2002 19:47 schreef JumpStart het volgende:

[..]

blaat
volges mij vergeleek Dethroned ze alleen maar qua snelheid, niet qua techniek.
nevertheless wel een interessant stukje :)

• Sn3akz
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 31-01 20:37
Op woensdag 20 februari 2002 18:58 schreef Gman het volgende:
http://www.tweakers.net/pricewatch/25147

Ik kwam het net tegen in de pricewatch :)
Dat zijn dus gewoon kleine CD'tjes.. :z

• RolandWitvoet
  • Niet online
MDaudio en MDdata zijn 2 verschillende systemen.

MDaudio heeft een medium dat niet geheel foutloos is en gebruikt compressie die wel wat foutjes kan hebben en filters die de overgebleven foutjes 'onhoorbaar' maken.

MDdata is wel foutloos, maar ook véél duurder. Er bestaan MDdata-appraten die ook MDaudio kunnen afspelen, maar opnemen niet (althans, ik ben er nog geen tegengekomen, misschien iemand anders wel?)
MDdata-schijfjes kunnen niet gebruikt worden in MDaudio-apparaten.

Net zoals een (verre van foutloze) audiocassette gebruikt kan worden om data op te slaan (denk Commodore 64, MSX-1 en zo) zou dat met minidisc technisch ook kunnen, maar gaat dat niet van harte. Om op een audioMD data op te slaan zou er dusdanig veel datacorrigerende code toegevoegd moeten worden dat er ongeveer 25MB bruikbaar overblijft. Conclusie: MDaudio is niet geschikt voor data :(

Er zijn wel diverse MDaudioapparaten met aansluiting voor computer, maar daarmee kan geen data worden gekopieerd, hooguit titels worden aangepast en atrac-gecomprimeerde audio worden gekopieerd.

Misschien is http://www.dataplay.com iets voor je? zo klein als minidisc (al doen ze erg geheimzinnig over de werkelijke afmetingen) en zo groot als een cd (al doen ze erg geheimzinnig over de werkelijke capaciteit). Vorig jaar leek het er nog op dat het een multifunctionele drive zou worden (maar geen rewritable :'() maar ik krijg de indruk dat ze meer en meer alleen audio willen gaan doen. Op zich zou het een leuk systeem zijn, behalve dan dat er voorlopig geen rewritables komen en dat er weer zo vervloekt irritant gedaan wordt om auteursrechten te kunnen waarborgen (waardoor alle apparaten wel op een of andere manier kreupel gemaakt zullen worden)
En echt overliopen van duidelijkheid doen ze bij Dataplay niet, alle details worden flink vaag gehouden.

NE2000 3-9 augustus, Elburg Open-air lan-party, 5 jaar alweer! Computers, kamperen, kampvuur, activiteiten, schier-eiland, dropping, tap-eiland, lezingen, workshops, bands, gezelligheid. NE2000, de andere Lanparty

• Dr_Frickin_Evil
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 11-04 21:30
Op woensdag 20 februari 2002 19:33 schreef sjuk het volgende:

[..]

Ja, dat is audio, en GEEN data.
Vreselijke pc trouwens :P
dat zou ook al best vet zijn. Die zijn ook niet gewoon los te koop neem ik aan??

• zAo
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 11-04 17:17

zAo

GPLv2 Fanboy

Als ik het dus goed begrijp moet ik de MD zien als een ZIP met eerst wav en later MP3?? Zoiets, niet? :+

Koop dus een ZIP :)

Verwijderd

[ Voor 95% gewijzigd door Verwijderd op 22-10-2006 02:23 ]

Verwijderd

[ Voor 96% gewijzigd door Verwijderd op 22-10-2006 02:23 ]

• harlekein
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 01-03 13:54

harlekein

Creator Owner

Wat ik wil weten is hoe je van je PC via USB naar je MD schrijft.

Is het gewoon een geluidsignaal wat je opneemt of converteer en kopieer je direct een bestand op je MD?
Pagina: 1