They made me do it.
Je kan AUI nog gebruiken voor een straalverbindingOp dinsdag 12 februari 2002 19:36 schreef Neman het volgende:
Het is naar mijn weten net als BNC een alternatief voor UTP. Het is ontzettend verouderd en wordt amper meer gebruikt.
Was eerst een topic over.
Verwijderd
Een AUI tranceiver wordt aangesloten op een dikke [thick ethernet] COAX kabel.
-Max snelheid 10 Mb p/s
-Maximale lengte van de netwerkkabel is 500 meter
-type netwerk 10base5
Dit zijn een paar punten die ik uit een ICT boek heb gehaald, aangevuld met wat info wat ik op het internet heb gevonden. Volgende week heb ik hier een proefwerk over dus dit topic is mooi getimed
En de aansluiting wordt idd niet meer gebruikt, tegenwoordig is het UTP en BNC.
Leuk dat je deze apparatuur in bezit hebt
They made me do it.
Op deze hub staat 10Base2. Maar die AUI gaat uiteindelijk dus ook via coax?Op dinsdag 12 februari 2002 19:47 schreef Garfield het volgende:
Een AUI-aansluiting bestaat uit een 15-pins (joystick achtige) aansluiting, waarop een kabel wordt geprikt die de computer via een extern kastje verbindt met de netwerkkabel. Dit externe kastje is eigenlijk een transceiver.
Een AUI tranceiver wordt aangesloten op een dikke [thick ethernet] COAX kabel.
-Max snelheid 10 Mb p/s
-Maximale lengte van de netwerkkabel is 500 meter
-type netwerk 10base5
Dit zijn een paar punten die ik uit een ICT boek heb gehaald, aangevuld met wat info wat ik op het internet heb gevonden. Volgende week heb ik hier een proefwerk over dus dit topic is mooi getimed
En de aansluiting wordt idd niet meer gebruikt, tegenwoordig is het UTP en BNC.
Leuk dat je deze apparatuur in bezit hebt
They made me do it.
hoeft niet, kheb hier een doos met aui trancievers liggen, daarmee kun je op een aui netwerkaart een glasaansluiting realiseren of coax of utp, je kan alle kanten op,Op dinsdag 12 februari 2002 19:49 schreef Tom S. het volgende:
[..]
Op deze hub staat 10Base2. Maar die AUI gaat uiteindelijk dus ook via coax?
(op veel netwerkapparatuur kom je dit spul nog wel tegen (hubs/switches) (behalve het meest moderne spul daar niet meer)
A wise man's life is based around fuck you
1
| NIC<-->Tranceiver<-----coax------>Tranceiver<---->NIC |
Zo zit dat dus?
edit: UTP of glasvezel kan dus ook ipv alleen coax?
They made me do it.
of:
NIC>>>tranciever-----glasvezel----->>tranciever--->>NIC
Verwijderd
Okay ik dacht dat alleen COAX mogelijk was, weer wat geleerdOp dinsdag 12 februari 2002 19:51 schreef zwelgje het volgende:
[..]
hoeft niet, kheb hier een doos met aui trancievers liggen, daarmee kun je op een aui netwerkaart een glasaansluiting realiseren of coax of utp, je kan alle kanten op,
(op veel netwerkapparatuur kom je dit spul nog wel tegen (hubs/switches) (behalve het meest moderne spul daar niet meer)
Helaas heb ik een AUI aansluiting nooit in het echt gezien, ben toch wel benieuwd hoe zo'n verbinding er in het echt uitziet.
Bij 10base2 kom ik uit bij een BNC netwerk, BNC wat trouwens ook via COAX gaat [Thin ethernet]
10BaseT = UTP
10Base2 = BNC-aansluiting
AUI = AUI (10Base5)
They made me do it.
zonder de terminator eraf te halen (secu de verbinding te verliezen) kun je toch 'on the fly' een coax verbinding realiseren op je werkstation, (wel riskant natuurlijk, maar het werkte in die tijd nu eenmaal zo (1973)
Verwijderd
Klopt als een lopend netwerkOp dinsdag 12 februari 2002 19:56 schreef Tom S. het volgende:
O, wacht even:
10BaseT = UTP [=> Heb je ook in 100 Mbps uitvoering]
10Base2 = BNC-aansluiting
AUI = AUI (10Base5)
Dat snapte ik al[=> Heb je ook in 100 Mbps uitvoering]
They made me do it.
addon= 10baseT is er ook in gigabit uitvoering (1000BaseT)Op dinsdag 12 februari 2002 19:58 schreef Garfield het volgende:
[..]
Klopt als een lopend netwerk![]()
* Erkens is een sukkel en ramt in mirc op f5 :+
* XTerm GROOOOOOTE kuis houden op hd's :)
Correct me if i'm wrong. (Exactly he is wrong)
Steun Elkaar, Kopieer Nederlands Waar!
Verwijderd
Dat moet dan CAT5e [of CAT6] zijn volgens mij? het rijtje wordt steeds langerOp dinsdag 12 februari 2002 19:59 schreef zwelgje het volgende:
[..]
addon= 10baseT is er ook in gigabit uitvoering (1000BaseT)
Het leuke/aardige van AUI: door een andere transceiver erop te zetten kan je eenvoudig van COAX naar UTP of een willekeurige andere netwerkkabel.
AUI heeft dus als voordeel dat je het (in theorie) op elk physiek netwerk kan aansluiten wat je maar wilt (mits je dus de juiste transceiver hebt)
Soort van multifunctionele uitgang....
Ryzen9 5900X; 16GB DDR4-3200 ; RTX-4080S ; 7TB SSD
Klopt idd.Op dinsdag 12 februari 2002 20:06 schreef Garfield het volgende:
[..]
Dat moet dan CAT5e [of CAT6] zijn volgens mij? het rijtje wordt steeds langer
* Tom S. heeft uit voorzorg al zijn hele netwerk met Cat6 bekabeld, dus ik ben al voorbereid op 1000BaseT
edit: CAT7 bestaat ook al
They made me do it.
Yep. Een transceiver zet informatie van je AUI-ingang op het medium en andersom. Logisch ook.Op dinsdag 12 februari 2002 20:16 schreef Tom S. het volgende:
Dus die hub van mij functioneert eigenlijk als transceiver voor AUI?
In de praktijk heb je gewoon erg weinig aan AUI, omdat het allang en breed is uitgestorven...
op cat 5 kun je ook gigabit draaien...Op dinsdag 12 februari 2002 20:15 schreef Tom S. het volgende:
[..]
Klopt idd.
* Tom S. heeft uit voorzorg al zijn hele netwerk met Cat6 bekabeld, dus ik ben al voorbereid op 1000BaseT
edit: CAT7 bestaat ook al
tis niks niet sneller, tis en blijft ethernet, de snelheid staat vast.. (ieee specificatie's)Op dinsdag 12 februari 2002 20:05 schreef Skinkie het volgende:
AUI is volgens mijn bronnen vet sneller dan 10Bits, het schijnt ieder protocol aan te kunnen. Als ware een universele adaptor.
Correct me if i'm wrong. (Exactly he is wrong)
Gewone CAT5 toch niet? Alleen CAT5E, tochOp dinsdag 12 februari 2002 20:21 schreef zwelgje het volgende:
[..]
op cat 5 kun je ook gigabit draaien...
They made me do it.
De beschrijving op www.whatis.com staat het ook:
AUI is een interface tussen de computer en je netwerk (meestal ethernet).
ook gewoon cat5, 70% van de cat5 bekabeling zoals die is aangelegd in de wereld is van voldoende kwaliteit om gigabit te halenOp dinsdag 12 februari 2002 20:23 schreef Tom S. het volgende:
[..]
Gewone CAT5 toch niet? Alleen CAT5E, toch
heb onlangs nog 11 gigabit switches geplaatst bij een bedrijfje (cat 5 bekabeling, gemixed met glasvezel)
let wel: het moet dus GOEDE cat5 kabels zijn, niet van die kabels waar de ratten al aan hebben zitten knagen!!!
Verwijderd
Dat is idd een groot voordeel, nadeel is dan dat de snelheid maar 10 Mbps is.Op dinsdag 12 februari 2002 20:09 schreef GarBaGe het volgende:
AUI heeft dus als voordeel dat je het (in theorie) op elk physiek netwerk kan aansluiten wat je maar wilt (mits je dus de juiste transceiver hebt)
Soort van multifunctionele uitgang....
Nog een voordeel van AUI is dat de maximale kabellengte 500 meter is, bij BNC is dat 185 meter en UTP is zelfs nog 85 meter korter [100 m]
Weer wat geleerdOp dinsdag 12 februari 2002 20:25 schreef zwelgje het volgende:
[..]
ook gewoon cat5, 70% van de cat5 bekabeling zoals die is aangelegd in de wereld is van voldoende kwaliteit om gigabit te halen
heb onlangs nog 11 gigabit switches geplaatst bij een bedrijfje (cat 5 bekabeling, gemixed met glasvezel)
let wel: het moet dus GOEDE cat5 kabels zijn, niet van die kabels waar de ratten al aan hebben zitten knagen!!!
They made me do it.
Niet helemaal ...Op dinsdag 12 februari 2002 20:27 schreef Garfield het volgende:
[..]
Dat is idd een groot voordeel, nadeel is dan dat de snelheid maar 10 Mbps is.
Nog een voordeel van AUI is dat de maximale kabellengte 500 meter is, bij BNC is dat 185 meter en UTP is zelfs nog 85 meter korter [100 m]
De aui kabel zelf mag maar een paar meter zijn
als je van die AUI poort naar een thick ethernet kabel gaat mag ie idd 500 Mtr zijn
Verwijderd
Bedankt voor de uitlegOp dinsdag 12 februari 2002 20:39 schreef Sine het volgende:
[..]
Niet helemaal ...
als je van die AUI poort naar een thick ethernet kabel gaat mag ie idd 500 Mtr zijn
Daar heb ik niets aan toe te voegenWeer wat geleerd
De transceiver-kabel (tussen AUI-poort van de NIC en de transceiver) mag tot 15 m lang zijn.Op dinsdag 12 februari 2002 20:39 schreef Sine het volgende:
[..]
Niet helemaal ...
Overigens bestaat 10Base-5, de dikke coax, er in 2 versies.
De meest voorkomend maakt gebruik van de al eerder vermelde "vampire-tap" aansluiting, waarbij je met een speciale priem een gaatje voor-prikt in de kabel tot in de binnenste geleider, en dan de pen van de transceiver daarin prikt. Een paar kortere pinnentjes boren zich dan vanzelf in de buitenste geleider. Op die manier kan je inderdaad bij een operationeel netwerk zonder storing workstations toevoegen.
Omdat echter de RG-2 kabel was "geleend" van radio-zender toepassingen, is ook de daarbij gebruikelijke schroef-connector (de N-connector) toegepast. Hierbij zitten aan de transceivers 2 mannetjes N-connectoren, en tussen 2 transceivers worden dan kabel-segmenten met elk 2 vrouwtjes N-connectoren geschroefd.
Overigens heeft dikke coax dezelfde impedantie als dunne coax (50 Ohm), en je kunt eventueel met een verloop-stukje deze 2 coax-soorten koppelen en nog steeds een werkend netwerk overhouden.
The number of things that Arthur couldn't believe he was seeing was fairly large